تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۳۳
کد مطلب : ۴۶۷۸۶۱
کبنا گزارش می دهد؛

این روزها چه سخت می‌گذرد؛ کریک سرزمین فرصت‌ها و آرزوها / گلایه کشاورزان از گرانی و سختی تولید (+ فیلم و تصاویر)

۱
۰
این روزها چه سخت می‌گذرد؛ کریک سرزمین فرصت‌ها و آرزوها / گلایه کشاورزان از گرانی و سختی تولید (+ فیلم و تصاویر)
کبنا ؛همه ساله بعضی از کشاورزان برای آماده کردن زمین‌های کشاورزی خود برای کشت دوم اقدام به آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی به جا مانده از کشت اول می‌کنند که در این شرایط شعله‌های آتش و دود ناشی از این آتش سوزی‌ها گاهی تمام منطقه را فرا می‌گیرد، کشت دوم همیشه بعد از برداشت محصولاتی چون گندم و جو در کشتزار‌ها انجام می‌شود و محصولاتی مانند ذرت، گوجه، خیار، خربزه، هندوانه و غیره کشت می‌شود.
به گزارش خبرنگار کبنا نیوز از شهرستان دنا استان کهگیلویه و بویراحمد، پیرمرد کریکی که مشغول آتش زدن باقی مانده محصول کشاورزی است، می‌گوید: این‌ها پوشال است و باید سوخته شود تا زمین احیا شود، برای اینکه بتوانیم کاشت بعدی را راحت‌تر انجام دهیم، باید این پوشال‌ها را بسوزانیم، می‌گویند ضرر دارد ولی ما این کار را می‌کنیم، چون موقع شخم زدن زمین، اگر آتش نزنیم مشکل ایجاد می‌کند.
زنان هم پای مرد‌ها در برنج کاری کمک می‌کنند
یکی دیگر از کشاورزان نیز گفت: برنج کاری از ۱۰ روز پیش شروع به برداشت کرده و امسال برداشت خوبی داشتیم، چون آب فراوان بود. هم بصورت سنتی و هم بصورت صنعتی از طریق کمباین برداشت می‌شوند، بعضی از زمین‌هایی که کوچک هستند دستی و سنتی برداشت برنج می‌کنند.
این کشاورز گفت: در اینجا زنان در برنج کاری هم پای مرد‌ها کار می‌کنند، در کاشت و برداشت کمک می‌کنند، بیشتر کار‌ها را خانم‌ها انجام می‌دهند.
وی گفت: آقایان نشاء را آماده می‌کنند، خزانه زمین‌ها را آماده می‌کنند و بعد خزانه‌ها را بین زمین‌ها تقسیم می‌کنند و بعد نشاء کاری را خانم‌ها انجام می‌دهند.
          
این کشاورز کریکی گفت: قبلاً که به روش سنتی و با داس درو می‌شد، در جمع‌آوری غلات خانم‌ها مشارکت می‌کردند. الان که همه چیز مکانیزه شده، خانم‌ها برای خشک کردن چلتوک‌ها کمک می‌کنند.
وی بیان کرد: محصولات ما زیاد نیست و این برنج مصرف خود و خانواده می‌شود، برخی‌ها هم می‌فروشند.
وی گفت: جهاد کشاورزی کود سیاه می‌دهند که یک میلیون و ۴۰۰ تومان است و کود سفید ۱۵۰ هزار تومان است.
تولید صرفی ندارد
یکی دیگر باغداران کریک نیز بیان کرد: اینجا کشاورزان به خود اتکا دارند، از دولت فقط یارانه نصیب ما می‌شود، باید کشاورزی و باغداری کنیم، لبنیات و برنج خودمان را تأمین کنیم، وگرنه هیچ حقوق و درآمدی نداریم.
وی گفت: کود نزدیک بیشتر از یک میلیون است، تراکتور ساعتی ۵۰۰ تومان است، کارگر ۵۰۰ هزار تومان کلک می‌کند، جدول‌های آب ما سنتی هستند و لایروبی هم نشده‌اند.
این کشاورز افزود: جهاد کشاورزی باید برای کود، سم کمک کند، به تراکتور‌ها یارانه سوخت بدهد، تا از مردم کمتر پول بگیرند. کشاورزی برای ما صرفی ندارد. ترویج جهاد کشاورزی داریم ولی حمایتی نمی‌شود. قبلاً چند گاو داشتم که کل روستا را می‌توانستم شیر بدهم، سبوس گران شده، و الان غذای گاو ما کاه است. تولید نمی‌صرفد، چرا شیر را کیلویی ۷ هزار تومان و ۱۰ هزار تومان بفروشیم؟ مسئولان باید از روستاییان حمایت کنند.
وی گفت: تجهیزات مختلف مثل برق و گاز و تلفن داریم، ولی انتظار ما این است که کشاورز را یاری کنند، الان فرزند من رفته لامرد شیراز، برای ماهی ۶ میلیون کارگری می‌کند.
           
بافت تاریخی کریک بعد از زلزله از بین رفت
باید میراث فرهنگی پای کار بیاید، ما با چه امکاناتی کار کنیم؟ بافت‌های تاریخی ما که مورد بازدید گردشگر‌ها بودند، در زلزله تخریب شد، میراث فرهنگی نباید حمایت کند تا بتوانیم بوم گردی و بافت سنتی را در اینجا بازسازی کنیم؟
یکی از مردم روستای کریک در خصوص مشکل آب شرب روستا اظهار کرد: لوله کشی‌ها فرسوده است، آب چاه آورده‌اند ولی آهک زیادی دارد.
این خانم افزود: آب روستا از نظر بهداشتی مشکل دارد، بهداشت هم چندین بار آمده و این موضوع را تأیید می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

رهگذر
Iran, Islamic Republic of
تعزیرات وامورصنفی بدنیست یه سری به میوه فروش های دوراهی کریک سیسخت بزنند...به قیمت فلکه ساعت دارن میوه هارابه مسافران نگون بخت قالب میکنن...رلال ها مفت ازباغاشون میخرن بعدمیان اینطوربه مردم دیگه ظلم میکنند...
از «انتخابات» تا «خیابان»

از «انتخابات» تا «خیابان»

سعید حجاریان گفت: حرف‌هایی از جنس اینکه آن سوی‌عدم شرکت در انتخابات، خیابان است، بی‌معناست....
عشق صندلی یا عشق خدمت

عشق صندلی یا عشق خدمت

مشخص نیست که آیا شائبه حمایت‌های بیرونی از محمدرضا داورزنی این‌قدر اثرگذار است یا اینکه ...
ناامید از خشکسالی و بیکاری

ناامید از خشکسالی و بیکاری

قطعاً هر رجل سیاسی با توجه به سابقه و سرمایه اجتماعی که از آن برخوردار است، یک چتر حمایتی ...
1