کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد:

۶۰ درصد بیماری‌ها با خودمراقبتی قابل پیشگیری است

31 شهريور 1402 ساعت 12:17

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ۶۰ درصد بیماری‌ها با خودمراقبتی و داشتن سبک زندگی سالم قابل پیشگیری است، افزود: داشتن سواد سلامت پایه و اساس زندگی سالم است و امید به زندگی را ارتقاء می‌دهد.


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ۶۰ درصد بیماری‌ها با خودمراقبتی و داشتن سبک زندگی سالم قابل پیشگیری است، افزود: داشتن سواد سلامت پایه و اساس زندگی سالم است و امید به زندگی را ارتقاء می‌دهد.
به گزارش کبنانیوز، محمد ملک‌زاده گفت: جامعه‌ای به رشد و توسعه پایدار می‌رسد که دارای سطح سلامت باشد.
ملک زاده در کارگاه آموزشی اصول تدوین پیام در برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی در حوزه سلامت با اشاره به اهمیت مقوله سلامت گفت: سلامت با سبک زندگی سالم و خودمراقبتی ارتباط مستقیم دارند و نخستین گام برای رسیدن به سلامت خودمراقبتی است.
وی عنوان کرد: تحقیقات نشان داده هر چه سطح سواد سلامت بالا باشد درک بهتری از دستورات پزشکان، درمان و بهداشت وجود دارد و بار بیماری‌ها و مرگ و میرها در چنین افرادی کاهشی می‌یابد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، بر داشتن جامعه‌ای دارای سطح سلامت بالا تاکید کرد و گفت: اگر می خواهیم توسعه پایداری داشته باشیم باید ارتقاء سلامت را جدی بگیریم چرا که امکان ندارد جامعه‌ای که بیمار است به رشد و توسعه پایدار برسد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نقش حکمرانی خوب در توسعه  پایدار گفت: اگر سلامت در خدمت سیاست باشد به جامعه آسیب وارد می‌شود بنا براین برای توسعه پایدار باید سلامت بر سیاست ارحج باشد.
محمد ملک‌زاده ادامه داد: داشتن شهر و شهروندان سالم یکی دیگر از راه‌های ارتباط کیفیت زندگي است و بُعد سوم که بسیار مهم است سواد سلامت است و شهروندان با ارتقاء سواد سلامت آگاهی خوبی از بیماری‌های عام و خاص داشته باشند.
رییس مرکز بهداشت استان با بیان اینکه برای افزایش سواد سلامت پنج برنامه ارائه شده، بیان کرد: برای افزایش سواد سلامت باید تیم قوی و چند منظوره داشته باشیم، دوم برنامه‌های آموزشی چند بعدی ارائه شود.
ملک‌زاده، در پایان بیان کرد:  برنامه سوم اینکه تمام ابعاد در حوزه سواد سلامت درگیر باشند چهارم مداخله چند سطحی و هماهنگی منطقه‌ای و دخیل کردن مردم در مداخلات اجتماعی و پنجم ارزیابی علمی و مبتنی بر شواهد است که باید صورت گیرد.
بر پایه این گزارش، کارگاه آموزشی با حضور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، دکتر شمس استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی، سید عابد توفیقیان مسوول آموزش سلامت مرکز بهداشت استان، کارشناس و مسولان واحد های آموزش سلامت نه شهرستان استان در سالن اجلاس مرکز بهداشت استان برگزار شد.
 


کد مطلب: 467286

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/467286/۶۰-درصد-بیماری-ها-خودمراقبتی-قابل-پیشگیری

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1