تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۳۷
کد مطلب : ۴۶۶۹۲۱
کبنا گزارش می دهد؛

تصورات اشتباه از صنعت گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد

۳
۰
تصورات اشتباه از صنعت گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛
سرزمین چهار فصل ایران با وجود تعدد جاذبه های طبیعی بکر و زیبایی که در دل خود دارد هنوز در صنعت گردشگری حرفی برای گفتن ندارد. فقدان نگاه علمی به صنعت گردشگری و ناآشنایی با مفاهیم اولیه دراین صنعت یکی از معضلات امروز در میان مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد است.
به گزارش کبنا نیوز، نمی توان تلاش های سال های اخیر را نادیده گرفت، هنوز از یادمان نرفته که هر سال در فصل تعطیلات و گردشگرپذیری در کهگیلویه و بویراحمد با بحران «سرویس بهداشتی» مواجه بودیم، خیلی این واقعیت تلخ است که علارغم پیشرفت هایی که وجود داشته، هنوز هم این معضل را داریم و رسانه ها گاهاً به این موضوع می پردازند، اما موضوعی که کارشناسان به آن اشاره می کنند، درآمدزایی از زیرساخت های گردشگری است، موضوعی که مغفول مانده و آنچنان به آن بهایی داده نمی شود.
سرویس بهداشتی درآمدزا نیست، فقط زیرساخت اولیه است
اینکه احداث سرویس بهداشتی و جاده و روشنایی به خودی خود موجب درآمدزایی از طبیعت زیبای استان نمی شود، بلکه باید زیرساخت هایی فراهم کرد که بتوان از آن اشتغال زایی و درآمدزایی کرد. حضور سرمایه گذاران ورشکسته و خسته از بی مهری ها، خود دلیل روشنی بر مغفول ماندن حوزه گردشگری و فقدان نگاه علمی به این صنعت دارد. به نظر می رسد که مدیران در این استان باید تحولی در نوع نگاهشان به صنعت گردشگری ایجاد کنند.
کهگیلویه و بویراحمد زیبا، کمترین میزان بازدید گردشگر را در سطح کشور دارد
بر اساس آمار ارائه شده در سامانه گردشگری معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت گردشگری، کهگیلویه‌و‌بویراحمد از نظر ورود گردشگران داخلی و خارجی رتبه آخر را در سطح کشور دارد، چند سال است که تدوین طرح جامع گردشگری کهگیلویه و بویراحمد همچنان به مرحله نهایی خود نرسیده است و از طرفی ظرفیت های گردشگری در اقتصاد کهگیلویه‌و‌بویراحمد اثرگذار نبوده است.
بر اساس آمارهای سازمان گردشگری، در سال 1401 کهگیلویه و بویراحمد 0/03 درصد از میزان حضور گردشگران خارجی در مناطق گردشگری استان را به خود اختصاص داده است که از نظر حضور گردشگران داخلی 1/9 درصد از میزان حضور گردشگران را به خود اختصاص داده و در رتبه آخر کشور قرار دارد.
همچنین، استان کهگیلویه و بویراحمد با تعداد 8 هتل در جایگاه 31 کشور، 2 هتل آپارتمان در جایگاه 27 کشور، با 5 مهمانپذیر در رتبه 30 کشور، با 6 بوم گردی در جایگاه 31 کشور قرار دارد، از نظر تعداد مجتمع های گردشگری رتبه 20 کشوری، از نظر خانه مسافر رتبه 17 کشوری را دارد، تنها موردی که رتبه زیر 10 را به خود اختصاص داده، در مورد تعداد اقامتگاه های سنتی است.
بر اساس چارچوب های وزارت گردشگری در مناطق 11 گانه  نمونه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از جمله دشتک دیل، قلات گناوه، پادوک و سد کوثر در گچساران، برم الوان شهرستان بهمئی، موگرمون لنده، طسوج در شهرستان چرام، قلعه دیشموک، کمر دوغ درکهگیلویه، شلال دان باشت، ماه پرویز، کاکان و سقاوه بویراحمد هیچگونه اقدامی در آنان صورت نگرفته است. همچنین بر اساس این اطلاعات در چشمه بلقیس چرام آلاچیق هایی نصب شده که غیرقابل استفاده هستند.

جذب اعتبارات پایین اداره کل گردشگری
همچنین آمارها نشان می دهد میزان جذب اعتبارات ملی اداره کل گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد طی سالهای اخیر بسیار ناچیز بوده است. بطوری که اعتبارات ملی این سازمان در سال 1399، 5 میلیارد تومان، در سال 1400، 5 میلیارد تومان و در سال 1401، 13 میلیارد تومان بوده است.
پروژه های بخش خصوصی نیازمند تسهیلات هستند
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت: در خیلی از این مناطقی که نام برده شده دولت زیرساخت ها و خدماتی از جمله آب و برق و سرویس بهداشتی یا جاده دسترسی را تأمین کرده است.
سعید طالبی پور اظهار کرد: اعتباراتی مابین 10 میلیارد تومان تا یک میلیارد تومان و کمتر برای لوله کشی آب، ایجاد روشنایی و دیگر زیرساخت ها در مناطق 11 گانه گردشگری ایجاد شده است.
طالبی پور گفت: پروژه های در دست اجرا یا راکدی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد در دست بخش خصوصی است که به دلیل عدم تخصیص تسهیلات با 60 یا 70 درصد پیشرفت فیزیکی غیرفعال شده و چندین سال است که نیازمند تسهیلات هستند.
پژوهش ها حاکی از آن است که بین کمبود خدمات و زیر ساختها و توسعه نیافتگی صنعت گردشگری استان کهگیلویه و
بویراحمد و هم چنین بین مشکلات تقاضای فصلی، ضعف بازاریابی و تبلیغات، مشکلات فرهنگی-اجتماعی و در نهایت تعدد
مراکز تصمیم گیری با توسعه نیافتگی صنعت گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد رابطه مستقیم وجود دارد.
آلاچیق ساختن اشتباه است / کهگیلویه وبویراحمد هیچ سوغاتی ندارد
فرشید عزیزی نائب رئیس و رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کهگیلویه‌و‌بویراحمد گفت: استان ما در انتهای دوره معرفی ظرفیت های گردشگری و در ابتدای وضعیتی است که باید گردشگری را به عنوان یک صنعت بپذیریم.
وی با اشاره به اینکه عمده مشکلات گردشگری استان این است که بصورت علمی با این صنعت رفتار نمی شود، افزود: دولت وظیفه دارد طرح جامع گردشگری استان را تدوین کند و در مناطق نمونه گردشگری زیرساخت های آب و گاز و برق را تامين و احداث کند ولی آلاچیق ساختن توسط دولت علاوه بر اینکه هزینه های اضافی بر دوش دولت می گذارد، اشتباه است.
عزیزی با انتقاد از نصب آلاچیق در چشم بلقیس چرام افزود: اگر می خواهیم رقابت کنیم باید فضایی طراحی کنیم که گردشگر بخاطر مزیت های منحصر به فرد و امکانات رفاهی به چشم بلقیس بیاید.
وی با اشاره به اینکه یزد و اصفهان دو شهر سنتی ایران هستند که به خوبی سنت هایشان را تبدیل به صنعت کرده اند، اظهار کرد: اما ما به راحتی طبیعت استان را در اختیار گردشگری گذاشته ایم که هیچ هزینه ای در استان ما نمی کند ولی به طبيعت ما آسیب هم وارد می کنند.
در اصفهان و شهرهای دیگری اجازه نمی دهند گردشگر هر جایی چادر بزند، ولی در اینجا سرمایه گذار با هزینه های زیاد باغ رستوران احداث کرده و می بینیم گردشگر به راحتی جلوی باغ او و بدون هیچ هزینه ای از طبیعت استفاده می کند.

باید از شرکت های مشاور دنیادیده استفاده شود
وی گفت: تنگ مهریان باید به شرکت های مشاور بزرگ خارجی یا داخلی دنیادیده سپرده شود تا از این تنگه بطور کامل بهره برداری شود و آینده این منطقه نیز بطور کامل دیده شود.
وی گفت: استان کهگیلویه وبویراحمد هیچ سوغاتی ندارد، ما باید با بکارگرفتن آشپزهای ماهر غذاها و شیرینی هایمان را به روز کنیم.
عزیزی اظهار کرد: بیش از ۵ سال است که از تدوین طرح جامع گردشگری کهگیلویه و بویراحمد سخن گفته می شود اما هنوز این طرح تصویب نهایی نشده است.
موانع سرمایه گذاری را باید در وزارتخانه پیگیری کنیم
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گفت: در حوزه گردشگری گره‌ها و موانعی برای سرمایه گذاری در استان وجود دارد که باید در وزارتخانه پیگیر آن باشیم.
عسکری عنوان کرد: مناطق ماه پرویز، قلات گناوه، شلال دان باشت، دشتک دیل، موگرمون، چشمه بلقیس، برم الوان، کمر دوغ، طسوج، کاکان و سقاوه مناطق یازده گانه ویژه گردشگری استان که دستورالعمل‌هایی ویژه این مناطق مغفول مانده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

سرمایه گذار
Iran, Islamic Republic of
گردشگری در استان دستخوش زدوبند انقلاب نماشده است وبطورکلی گردشگری در استان رنگ روی مرده گرفته است.
هیچکدام از نیروهای متخصص و علمی در اداره میراث فرهنگی همسوبا مدیریت فعلی نیست.نیازاست استاندارمحترم به این اداره ماتم زده ورود کند.
گنجی
Iran, Islamic Republic of
باید مدیر کل گردشگری استان از تهران انتخاب بشه که ارتباط مستقیم با وزیر داشته باشد و در ضمن مراکز گردشگری استان های دیگه هم دیده باشد تا بتواند از مراکز گردشگری دفاع کند مدیران ما واقعا ضعیف هستند در تهران بهشون اهمیت نمیدن
Iran, Islamic Republic of
استان کهکیلویه بویر احمد یک استان عقب افتاده ای است
کریستیانو رونالدو؛ ۳۶ ساعت در تهران دو سال در عربستان

کریستیانو رونالدو؛ ۳۶ ساعت در تهران دو سال در عربستان

لحظه به لحظه به ورود تیم النصر به ایران نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم و این حضور موجی از شور ...
گزارش یک پرونده ناتمام؛ کنکور و پذیرش رتبه‌های بالا در رشته پزشکی

گزارش یک پرونده ناتمام؛ کنکور و پذیرش رتبه‌های بالا در رشته پزشکی

با برگزاری هر دوره کنکور برخی موارد همواره به عنوان بحث‌های حاشیه این آزمون بزرگ مطرح ...
(ویدئو) بوفالوهای پلیس

(ویدئو) بوفالوهای پلیس

برخی از افسران کهنه کار پلیس می‌گویند که بوفالوها می‌توانند بوی یک جنایتکار را از فاصله ...
1