تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۱
کد مطلب : ۴۶۶۵۷۸

پنهان‌کاری ۴۰ ساله فرانسه در شلیک به پرواز مسافربری ۸۷۰

۱
پنهان‌کاری ۴۰ ساله فرانسه در شلیک به پرواز مسافربری ۸۷۰
کبنا ؛
نخست‌وزیر اسبق ایتالیا با اشاره به اینکه فرانسه در دهه ۸۰ میلادی، در تلاش برای کشتن دیکتاتور سابق لیبی هواپیمای مسافربری ایتالیا را هدف قرار داده است، نه‌تن‌ها به صراحت بر نقش ناتو در این واقعه تأکید کرد بلکه از رئیس‌جمهور فرانسه خواست درباره این واقعه که ۸۱ غیرنظامی را به کام مرگ کشید، توضیح دهد.
بیست و هفتم ژوئن ۱۹۸۰، پرواز ۸۷۰ ایتاویا در مسیر بولونیا به پالرمو در نزدیکی جزیره اوستیکا سرنگون شد. از آن زمان تاکنون اگرچه گمانه‌زنی‌های متفاوتی اعم از بمب‌گذاری در هواپیما و برخورد موشک مطرح شد، اما همچنان علت این واقعه به عنوان یک راز سر به مهر باقی ماند. این در حالی است که ردگیری آثار رادار، فعالیت‌های هواپیما‌های دیگری را در حوالی محل سقوط هواپیمای یاد شده تأیید می‌کرد و چند هفته بعد نیز، لاشه یک جنگنده میگ لیبی و جسد متلاشی شده خلبانش در کوهستان دوردست کالابریا پیدا شد. فرضیه دیگری درباره سقوط هواپیمای مسافربری به این موضوع اشاره دارد که این هواپیما در گیرودار تلاش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای ترور یک شخصیت برجسته لیبیایی و حین نبرد بین هواپیما‌های ارتش‌های لیبی، فرانسه و امریکا به صورت تصادفی سرنگون شده است. اخیراً جولیانو آماتو که طی دو دوره نخست وزیر ایتالیا بوده، در جریان گفتگو با روزنامه «لارپوبلیکا» نه تنها دردی ۴۳ ساله را تازه کرد، بلکه امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه را به چالش کشید تا به سؤالی که مقامات پیشین فرانسه از پاسخ دادن به آن شانه خالی کرده بودند، پاسخ دهد. نکته حائز اهمیت این است که مقامات فرانسه، امریکا و ناتو وجود هرگونه فعالیت نظامی در منطقه یاد شده در آن شب را رد کردند. آماتو در این مصاحبه گفت: «معتبرترین روایت در سقوط این هواپیما، مسئول بودن نیروی هوایی فرانسه با همدستی امریکا و کسانی است که ۲۷ ژوئن در جنگی هوایی در آن منطقه مشارکت داشتند.» این مقام سابق ایتالیایی خاطرنشان کرد: «ناتو قصد داشت با شبیه‌سازی یک رزمایش با شرکت تعداد زیادی هواپیما، موشکی را به سمت هواپیمایی که قرار بود قذافی در آن باشد شلیک و او را ترور کند.» وی با اعلام اینکه جنگنده‌فرانسوی که هواپیما را هدف قرار داد از یک ناو هواپیمابر، احتمالا از ساحل جنوب کورسیکا برخاست، ماوقع را اینطور تشریح کرد که موشک جنگنده فرانسوی قرار بود در راستای ترور معمر قذافی به هواپیمای دیکتاتور سابق لیبی اصابت کند، اما به اشتباه به هواپیمای مسافربری پرواز «۸۷۰ ایتاویا» ایتالیا برخورد کرد و باعث کشتار اوستیکا شد. او تأکید کرد که مطمئن است، نیروی هوایی فرانسه این هواپیمای مسافربری را زمانی که قرار بود یک هواپیمای ارتش لیبی را هدف بگیرد، به صورت تصادفی هدف قرار داده است.
سخنانی درخور توجه
آماتو با اشاره به اینکه مدرک محکمی برای اثبات حرفش ندارد، اما در عین حال گفت که ایتالیا از قبل به قذافی درباره توطئه فرانسوی‌ها اطلاع داده بود بنابراین دیکتاتور سابق لیبی که قرار بود از نشستی در یوگسلاوی به طرابلس برگردد، سوار هواپیمای ارتش لیبی نشد. نخست وزیر اسبق ایتالیا در بخشی از این گفتگو از ماکرون خواست صحبت‌های او درباره علت سقوط هواپیمای مسافربری پرواز ۸۷۰ ایتاویا را که باعث کشته شدن تمامی ۸۱ مسافر این پرواز داخلی ایتالیا شد، تأیید یا رد کند. آماتو با اعلام اینکه چرا ماکرون، نمی‌خواهد این شرمساری را که بر سر فرانسه سنگینی می‌کند، برطرف کند، گفت: «او می‌تواند به دو شیوه این کار را انجام دهد، یا ابراز کند که این نظریه بی‌اساس است یا در صورتی که این نظریه تأیید شد عمیقاً از ایتالیا و خانواده‌های قربانیان این حادثه به نمایندگی از دولت کشورش عذرخواهی کند.»
این نخستین بار نیست که ایتالیا موضوع درخواست روشن شدن ابعاد سرنگونی هواپیمای یاد شده را مطرح می‌کند، آماتو سال ۲۰۰۰ که نخست وزیر وقت ایتالیا بود در جریان نامه‌ای که پاسخی به دنبال نداشت، از بیل کلینتون و ژاک شیراک، رؤسای جمهوری وقت امریکا و فرانسه، خواسته بود حقایق را روشن کنند. همچنین، فرانچسکو کسیگا، رئیس‌جمهور اسبق ایتالیا که در زمان سرنگونی هواپیما نخست وزیر بود، در مصاحبه‌ای تلویزیونی در سال ۲۰۰۸، موشک شلیک شده جنگنده فرانسوی که قرار بوده یک هواپیمای نظامی لیبی را هدف بگیرد را عامل این واقعه خواند. او نیز گفت که شاخه نظامی سرویس‌های مخفی ایتالیا به قذافی از قبل درباره وجود توطئه‌ای برای ترورش اطلاع داده بودند. در پی تحولات اخیر، جورجیا ملونی، نخست‌وزیر کنونی ایتالیا گفت که آماتو باید چنانچه اسناد و مدارک محکمی در اثبات ادعایش دارد ارائه کند تا دولت او بتواند تحقیقات بیشتر را پیگیری کند. ملونی در بیانیه‌ای که توسط دفترش منتشر شد گفت: «صحبت‌های آماتو ارزش توجه دارد.»، اما متذکر شد که طبق گفته خود آماتو، ارزیابی‌هایش حاصل استنتاج شخصی هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

قطع همکاری سیاسی نبوده، اخلاقی بوده‌است

قطع همکاری سیاسی نبوده، اخلاقی بوده‌است

رئیس دانشگاه تهران گفت: من کاملاً مطلع هستم که از ادامه همکاری برخی از این افراد به علت ...
ماجرای کلثوم قاتل سریالی مردان مازندران

ماجرای کلثوم قاتل سریالی مردان مازندران

ماجرایی که صبح شنبه ۱۱ شهریورماه مثل بمب در فضای رسانه‌های جنایی پیچید، انگار خاطره مهین ...
چرا روس‌ها از شکست در جنگ اوکراین می‌ترسند؟

چرا روس‌ها از شکست در جنگ اوکراین می‌ترسند؟

بسیاری از روس‌ها می‌ترسند در صورت پیروزی اوکراین در جنگ جاری "ولادیمیر پوتین" از قدرت ...
1