تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۴۶۵۵۱۲
کبنا گزارش می‌دهد

مرکز اصلاح‌نژاد ماهیان سرد آبی دشتروم کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت بغرنج / رئیس جهاد کشاورزی اگر توان مدیریتی دارد، این مرکز را به دوران اوجش برگرداند

۱
۱
مرکز اصلاح‌نژاد ماهیان سرد آبی دشتروم کهگیلویه و بویراحمد  در وضعیت بغرنج / رئیس جهاد کشاورزی اگر توان مدیریتی دارد، این مرکز را به دوران اوجش برگرداند
کبنا ؛مرکز «اصلاح‌نژاد ماهیان سرد آبی دشتروم» کهگیلویه و بویراحمد که روزی تنها مرکز کشور در تولید بچه ماهی و تخم چشم‌زده بود، اکنون به لحاظ کمبود اعتبار در شرایط بغرنجی قرار گرفته و نیازمند حمایت مالی است. سید علی معتمدی‌پور_ رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد که از او به عنوان یکی از مدیران پُرتحرک یاد می‌کنند، اگر توان مدیریتی بالا دارد، مرکز مهم اصلاح‌نژاد ماهیان سردآبی دشتروم را به دوران اوجش برگرداند.
به گزارش کبنا، این مرکز توسط شرکت سهامی شیلات ایران در سال ۱۳۶۴ با عنوان مرکز تکثیر ماهی در استان کهگیلویه و بویراحمد احداث و در۲۶ کیلومتری جنوب شهر یاسوج در مسیر جاده این شهر به گچساران در روستای تنگاری از توابع شهرستان بویراحمد شروع به کار کرد.
با توجه به توسعه آبزی پروری در بخش سردآبی کشور و اینکه اصلاح نژاد ماهی قزل آلای رنگین کمان در کشور به عنوان یک نیاز مبرم احساس می‌شود لذا برای این منظور مرکز تکثیر ماهی قزل آلای رنگین کمان شهید مطهری یاسوج با سابقه بیش از ۲۰ سال تولید به عنوان یک مرکز در زمینه تولید تخم چشم‌زده ماهی قزل الای رنگین کمان درسال۱۳۸۶ تبدیل به مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شد و با واگذاری این مرکز از طرف سازمان شیلات ایران به مؤسسه تحقیقات شیلات ایران رسماً فعالیت خود را به عنوان یک مرکز تحقیقاتی آغاز کرد. 
مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردابی شهید مطهری یاسوج واقع در روستای تنگاری دشت روم از سال ۱۳۶۸ تاکنون نقش مهمی در تأمین تخم و بچه ماهی کشور و بویژه استان کهگیلویه و بویراحمد داشته و بر اساس آمار موجود در این مرکز تخم‌های تولیدی در ۱۴ استان کشور استفاده شده است.
این بچه ماهی‌ها با هماهنگی شیلات در اختیار پرورش‌دهندگان ماهی استان‌های فارس، اصفهان، یزد، کرمان، آذربایجان غربی، مازندران، گیلان، قزوین، لرستان کردستان، تهران، چهارمحال بختیاری، سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویراحمد قرار گرفته است.
مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی از پیشرفته‌ترین و مجهزترین دستگاه‌های آزمایشگاهی برخوردار است اما این روز‌ها حال و روز خوشی ندارد و کارکرد چندانی هم در استان ندارد و تنها یک و نیم میلیون قطعه تخم چشم‌زده و بچه ماهی تولید دارد.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مرکز اصلاح‌نژاد ماهیان سرد آبی دشتروم زمانی تنها مرکز کشور در تولید بچه ماهی و تخم چشم‌زده بود و در سال‌های گذشته ۳۰ درصد نیاز کشور را تولید می‌کرد به این معنا که ۳۰ میلیون قطعه تخم چشم‌زده و بچه ماهی تولید داشته است.
اسحاق رستمی افزود: این مرکز به دلیل کمبود اعتبار و برخی بی‌مهری‌های صورت گرفته در شرایط بدی قرار دارد و تولید آن به یک و نیم میلیون کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: این مرکز اصلاح نژاد ماهیان سرد آبی به ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل نیاز دارد و چنانچه با تمام ظرفیت راه بیفتد بسیاری از مشکلات صنعت شیلات در استان رفع خواهد شد.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: در حال حاضر ۱۰۰ درصد تخم چشم‌زده مزارع ماهی وارداتی است و از کشور‌های اسپانیا و فرانسه وارد استان می‌شود.
رستمی ادامه داد: می‌طلبد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و معاون اقتصادی استاندار مرکز اصلاح نژاد ماهیان سردآبی را ویژه حمایت کنند.
وی تأکید کرد: هم اینک پنج مرکز تکثیر بچه ماهی در سطح استان وجود دارد که همگی به دلیل واردات بی‌رویه تخم چشم‌زده غیرفعال هستند.
او با بیان اینکه سرعت رشد بچه ماهی‌های وارداتی بالاتر است اظهار کرد: همین امر موجب استقبال صاحبان مزارع پرورش ماهی شده است.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حال حاضر صنعت شیلات استان سه هزار میلیارد تومان چرخش مالی دارد اما تاکنون به دلیل ناقص بودن زنجیره ارزش مالی ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان آن بدون عایدی از استان خارج می‌شود.
رستمی بیان کرد: ۷۰ درصد این مبلغ هزینه خوراک و تقریباً ۱۰ درصد هم هزینه بچه ماهی و تخم چشم‌زده می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات و اصلاح نژاد شهید مطهری یاسوج پیش از این گفته بود که مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی از پیشرفته‌ترین و مجهزترین دستگاه‌های آزمایشگاهی برخوردار است که در فرآیند پیچیده چرخه تکثیر وتولید ماهیان سردآبی می‌توان آموزش‌های لازم را جهت ارتقای دانش تخصصی به دانش‌آموزان ارائه داد.
محمد میثم صلاحی اردکانی با بیان اینکه استان کهگیلویه وبویراحمد سومین استان پرورش ماهی قزل آلاست، گفت: با توجه به شرایط آب هوایی و وجود آب‌های فراوان می‌توان با تربیت نیروی متخصص در رشته تکثیر پرورش ماهیان سردآبی گام مهمی در راستای تولید و اشتغال در این بخش برداشت.
بنابراین وجود این مرکز تخصصی تا حد زیادی به رونق و شکوفایی صنعت شیلات استان کمک خواهد کرد و متولیان امر باید در صدد توسعه این مرکز باشند.
سید علی معتمدی‌زاده_ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد_ از برنامه‌های خود برای تقویت مرکز تحقیقات و اصلاح ژنتیک ماهیان سردآبی دشتروم خبر داده که یکی از مراکز مهم تولید تخم چشم‌زده ماهی و تولید بچه‌ماهی است که البته هنوز در مرحله تحقیقاتی است.
با وجود همه این تفاسیر و ضرورت توجه به این مرکز، در سفر دور دوم رئیس جمهور که اخیراً به این استان صورت گرفت حتی برای بازدید از این پروژه هیچ برنامه‌ریزی انجام نگرفته بود.
بدون شک چنانچه هیأت دولت از این پروژه بازدید داشتند این طرح مورد توجه قرار می‌گرفت و شاید از این وضعیت خارج می‌شد.
استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین رودخانه‌های خروشان با وجود تولید ۱۰ درصد از روان آب‌های کشور، ۵۷ رودخانه به طول یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر و۱۱ هزار کیلومتر آب راه، دارای ظرفیت‌های خوبی در حوزه منابع آبی است و بشار، مارون و زهره از مهمترین رودخانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.
این سرزمین با در اختیار داشتن ۱۰ درصد منابع آبی و ۱۱ و نیم میلیارد مترمکعب روان آب زمینه را برای توسعه بخش شیلات به خوبی فراهم کرده طوری که در حال حاضر تولید سالیانه آبزیان در استان به مرز ۲۲ هزار تن رسیده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد سومین پرورش دهنده ماهی در ایران بشمار می‌رود و به شرط فراهم کردن زمینه‌های لازم برای توسعه صنعت شیلات به ویژه در مناطق دورأفتاده و محروم نرخ بیکاری در اینجا به حداقل می‌رسد و شاخص‌های توسعه اقتصادی ارتقا می‌یابد.
یکی از راهبرد‌های دولت سیزدهم توسعه و تقویت بخش‌های شیلات است که در استان‌های مختلف کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد در سفر‌های استانی هیأت دولت گام‌هایی در جهت فعال شدن اقتصاد این بخش برداشته شده است.
تقویت زیر ساخت‌های بخش کشاورزی به عنوان یکی از محور‌های اساسی توسعه استان‌های مختلف از جمله کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم تاکنون به خوبی مد نظر قرار گرفته و مصداق آن اختصاص یک سوم مصوبات اقتصادی سفراخیر دولت به حوزه کشاورزی این استان است.
در حال حاضر ۲۷۰ مزرعه پرورش ماهی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و استان رتبه سوم کشوری در تولید ماهیان سردآبی را داراست.
البته بیشترین تولیدات ماهیان سردآبی استان در حوزه رودخانه کارون است و رودخانه‌های مارون و زهره هنوز پتانسیل‌یابی نشده و جای کار بسیار وجود دارد چنانجه در این مناطق هم ماهی تولید شود استان جهش چشمگیری در تولید شیلات خواهد داشت. زنجیره تولید ماهی در این استان تکمیل نیست و همین مسأله سبب شده که سالانه ۲۸ میلیارد ریال بدون هیچ عایدی از این استان برود.
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام،برای تقویت این مرکز نیاز به حمایت وتامین اعتبار از طریق مرکز هست،ولی مرکز نشینان هم وغمشان تهران،شمال ویزدو...هست،امثال استان ما براشون پشیزی ارزش ندارد،ضمنا هرچه هم از استان بریزند توشکم شیلات تنگاری به جایی نخواهد رسید،خودتون اذیت نکنید، هدیه بدنش به یه پولدار مرکز نشین ،حالا بومی یا غیربومی بره ،فقط به فکر پرسنلش باشند ،که اکثرا درشرف بازنشستگی هستند
اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل ورزش و جوانان استان برای بدرقه ملی‌پوشان نوجوانان ...
ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
1