کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیلی بر فضای سیاسی شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون؛

سه ضلع انتخابات حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون؛ چالش‌های پیش‌رو روشنفکر / منتظریان تنهاتر از همیشه / شانس بالای بهرامی

15 ارديبهشت 1402 ساعت 18:44

امسال سال انتخابات است و هر چه به اسفند 1402 نزدیک می شویم بر تنور انتخابات بیش از گذشته دمیده می شود. در همه حوزه های انتخابیه استان کم و بیش تحرکات انتخاباتی با هدف تبلیغ و جلب آرا وجود دارد، از جمله اینکه در شهرستان های بویراحمد، مارگون و دنا نیز کم و بیش شاهد فعالیت های انتخاباتی هستیم.


امسال سال انتخابات است و هر چه به اسفند ۱۴۰۲ نزدیک می‌شویم بر تنور انتخابات بیش از گذشته دمیده می‌شود. در همه حوزه‌های انتخابیه استان کم و بیش تحرکات انتخاباتی با هدف تبلیغ و جلب آرا وجود دارد، از جمله اینکه در شهرستان‌های بویراحمد، مارگون و دنا نیز کم و بیش شاهد فعالیت‌های انتخاباتی هستیم.
فصل انتخاباتی ۱۴۰۲ حوزه بویراحمد نیز شروع شده و گمانه زنی درباره حضور افراد در انتخابات داغ شده است. علارغم ظهور و بروز شخصیت‌های جدید سیاسی در قامت کاندیدا، انتخابات حوزه سردسیری کهگیلویه و بویراحمد سه ضلع اصلی دارد. محمد بهرامی، مهدی روشنفکر، نادر منتظریان، این سه ضلع در بازی انتخابات هستند.
شرایط برای مهدی روشنفکر نسبت به سایر کاندیدا‌ها متفاوت‌تر است، طی سه سال گذشته عملکرد روشنفکر در معرض قضاوت مردم قرار گرفته و او یک سال فرصت دارد که آرای دور قبل خود را دوباره جلب و جذب کند. از طرفی تشتت در میان لیدر‌های روشنفکر از همان سال ابتدایی نمایندگی او شروع شد و برخی لیدر‌های اصلی روشنفکر از او بریدند و به سمت دیگری جذب شدند اما روشفکر هنوز برگ برنده‌ای دارد، روشنفکر ابزار‌های جلب آرا در ادارات را در دست دارد، او در سه سال گذشته به چینش نیرو‌ها در شهرستان‌های مختلف و در استان حوزه انتخابیه خود دست‌زده و برای کسب نتیجه در ۱۴۰۲ تلاش زیادی کرده است.
بخت بد روشنفکر برنامه دولت برای تغییر مدیران ناکارآمد است. در روز‌ها و ماه‌های آینده و بعد از سفر ریاست جمهوری، شرایط پارادوکسیکال طلایی و نفسگیری برای روشنفکر خواهد بود؛ چرا که قرار است برخی مدیران تغییر کنند و ممکن است برخی از این مدیران کسانی باشند که به روشنفکر نزدیک‌تر هستند. آموزش و پرورش استان یکی از پایگاه‌های مهم روشنفکر است و ممکن است و اگر نتواند آن را حفظ کند، از این ناحیه دچار ریزش آراء می‌شود.
اما روشنفکر با چالش‌های دیگری نیز روبرو است. شیرعلی خرامین یکی از کاندیدا‌های احتمالی انتخابات ۱۴۰۲ که اشتراکات اجتماعی زیادی با روشنفکر دارد، فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده و افراد زیادی که از روشنفکر بریده‌اند به سمت خرامین رفته‌اند. خرامین می‌تواند پدیده انتخابات ۱۴۰۲ باشد. او چهره‌ای دانشگاهی موجهی است که علاوه بر پایگاه اجتماعی، در محافل اصولگرایی نیز سبقه دارد و فردی شناخته شده است. اما روشنفکر تنها از ناحیه خرامین آسیب نمی‌بیند، بلکه او باید علی آراوند را زیر نظر داشته باشد که این روز‌ها دوندگی زیادی برای جلب نظر مردم بویراحمد سفلی دارد. شاید نام آراوند کمتر شنیده شده باشد اما بر اساس قاعده بازی، همیشه تیم‌های ضعیف شانس برای پدیده شدن دارند.
گزینه‌های کاندیداتوری دیگری نیز در بویراحمد سفلی وجود دارد و این چند پارگی سبد‌های رای انتخاباتی بیش از همه به روشنفکر ضربه می‌زند. طرفداران سابق روشنفکر بر این باور هستند که او در انتصابات خوب عمل نکرده، او همچنین در مجلس خیلی قدرتمند ظاهر نشده است.
نادر منتظریان ضلع دیگر مثلث است که بیش از هر زمان دیگری تنها است. لیدر‌های جریان اصولگرایی از او فاصله زیادی گرفته‌اند. به نظر می‌رسد بر اساس گزاره‌ها و پالس‌هایی که گاهی در فضا‌های مختلف مجازی و سیاسی به گوش می‌رسد منتظریان دیگر آن حمایت قاطع هدایتخواه را ندارد و شاید فعلا نداشته باشد. خلیفه خلقی پور که یکی از موتور‌های اتحاد جریان‌های اصولگرایی است نیز از منتظریان دل کنده و به سمت دیگری رفته که یقیناً پس از این اخبار آن نیز به بیرون درز می‌کند. بطور کلی آنقدر تشتت و اختلاف نظر در میان اصولگرایان بویراحمد زیاد شده که به جای جریان با محافل و گعده‌های مختلف اصولگرایی روبرو‌ایم و بعید است که در این انتخابات نیز روی یک گزینه متمرکز شوند.
در دوره انتخابات ۹۸ نیز اصولگرایان نتوانستند میان گزینه‌های مختلف وحدت ایجاد کنند و آراء بصورت قومی و طایفه‌ای به سمت روشنفکر رفت. اگر منتظریان همانند انتخابات اسفند ۹۸ از رأی جریان اصولگرایی بی‌بهره باشد که به نظر می‌رسد بی‌بهره هم است، شانسی برای انتخابات اسفند ۱۴۰۲ ندارد. این روز‌ها منتظریان‌امیدش را روی ارتباط‌های اجتماعی خود گذاشته و به دنبال جمع اوری سبد آرای قومی طایفه‌ای و قبیله‌ای است و همان راه روشنفکر را طی می‌کند.
اما در این دوره به دلیل عملکرد نامطلوب دولت رئیسی در میان مردم، اصلاح طلبان از شانس نسبی برخوردارند و انان با زیرکی می‌توانند از این شرایط استفاده کنند، در صورتی که غلام محمد زارعی در انتخابات ۱۴۰۲ شرکت نکند، آرای او بیشتر به سبد محمد بهرامی ریخته می‌شود تا منتظریان که اشتراک قومی با زارع دارد. اما اگر زارعی به انتخابات ورود کند، قضیه کمی فرق می‌کند و تا حدودی هم شاید به نفع روشنفکر باشد.   بهرامی شرایطش این دوره بسیار متفاوت‌تر از سایر دوره‌ها است، برخی شانس او را در پیروزی انتخابات ۱۴۰۲ بیشتر می‌دانند و نظرسنجی‌ها نیز اقبال عمومی را به سمت بهرامی می‌داند. اصلاح طلبان احتمالاً این دوره بیش از هر دوره دیگری پشت سر بهرامی قرار بگیرند. بهرامی در این سال‌ها تجربه کافی برای بدست آوردن کرسی سبز بویراحمد در بهارستان کسب کرده، او توانسته در بویراحمد سفلی یارگیری خوبی انجام دهد. خیلی‌ها معتقدند که بهرامی شانس اول پیروزی در انتخابات را دارد. او رقیب اصلی مهدی روشنفکر خواهد بود. از طرفی هر دوره‌ای که بهرامی کاندیدا شده افزایش رأی داشته است و اقبال مردم به او بیشتر شده است.
اما همانطوری که عملکرد نامطلوب دولت می‌تواند برای بهرامی اقبال عمومی را ایجاد کند، پاشنه آشیل او نیز همین دولت است، بهرامی مخالف دولت رئیسی شناخته می‌شود و احتمال دارد که این موضوع روی رأی او اثر بگذارد.
بازی‌های سیاسی انتخابات در بویراحمد کم کم گرمتر می‌شود، و هرچند که گمانه زنی‌ها ادامه دارد اما تا زمان انتخابات نیز فرصت زیادی باقی است. قطعاً باید این افراد از فیلتر شورای نگهبان بگذرند و مشخص نیست در نهایت چه کسی بتواند در گود انتخابات حضور داشته باشد. در ماه‌های آینده جلسات بیشتری در محافل قومی و جناحی اصولگرایی و اصلاح طلبی برگزار می‌شود و ممکن است گزینه‌های دیگری نیز در صحنه انتخابات حاضر شوند. مردم بویراحمد دقیق هستند و هیچگاه بر سر سرنوشت خود با کسی تعارف نکرده‌اند. باید ببینیم چه فعل و انفعالاتی صورت می‌گیرد، از طرفی شرایط دولت و عملکرد او نیز بر انتخابات تأثیر می‌گذارد و حتی انتخابات حوزه کهگیلویه و گچساران نیز بر انتخابات بویراحمد اثرگذار است و همیشه نامزد‌های انتخاباتی منطقه گرمسیری و سردسیری بر یکدیگر اثرگذاری‌هایی داشته‌اند. چرخ و فلک سیاست سرعت تندی دارد و احتمال آن هست که همه چیز تغییر کند و دگرگون شود، باید ببینیم در ماه‌های آینده چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و انتخابات به کدام سو کشیده می‌شود.


کد مطلب: 461974

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/461974/سه-ضلع-انتخابات-حوزه-انتخابیه-بویراحمد-دنا-مارگون-چالش-های-پیش-رو-روشنفکر-منتظریان-تنهاتر-همیشه-شانس-بالای-بهرامی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1