تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب : ۴۶۰۸۵۲

پنج طرح کلان کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از نگاه معتمدی‌پور

۰
پنج طرح کلان کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از نگاه معتمدی‌پور
کبنا ؛سفر نخست سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد در مهر ۱۴۰۰ حدود ۲۱۷ مصوبه در پی داشت و در این میان پنج طرح کلان آن سهم سازمان جهاد کشاورزی بود که از یک سال و نیم گذشته تاکنون روند اجرایی بسیار خوبی را طی کرده است.
به گزارش کبنا، اجرای سد خاکی ایلی آباد بهمئی، تأمین آب اراضی دشت بن لنده، سد خاکی کوهبرد کهگیلویه، ‌ایستگاه پمپاژ سمرون و احمدغریب دنا، ایجاد زیرساخت‌های شهرک‌های کشاورزی گلخانه‌ای (پنج پروژه گلخانه) از جمله طرح‌های مهم مصوب سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد بشمار می‌رود.
طبق گفته‌های رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، پنج پروژه کلان سفر نخست رئیس جمهور در حوزه کشاورزی از ۴۳ درصد پیشرفت فیزیکی (قبل از سفر) طی ۱۰ سال، به ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی طی یک سال و نیم اخیر رسیده‌اند.
سید علی معتمدی پور افزود: این پنج پروژه از مدت‌ها قبل کلنگ زنی شده بودند و پیشرفت فیزیکی اندکی داشتند، سرجمع پیشرفت فیزیکی این پنج پروژه طی ۱۰ سال تنها ۴۵ درصد بود.
وی تأکید کرد: از یک سال و نیم گذشته تاکنون از مجموع ۱۳۴ میلیارد تومان اعتبار مصوب برای این پروژه‌ها، حدود ۹۴ میلیارد تومان به استان داده شد که البته این ۱۳۴ میلیارد تومان می‌بایست طی سه سال داده می‌شد اما در مدت یک سال و نیم اخیر ۶۷ درصد اعتبارات تصویب شده سفر رئیس جمهور جذب شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: با تزریق ۴۰ میلیارد تومان به این پنج پروژه کلان می‌توان ادعا کرد که به بهره‌برداری نزدیک خواهند شد.
معتمدی پور ادامه داد: میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه‌های سد کوهبرد کهگیلویه، سد ایلی آباد بهمئی، دشت بن لنده، احمدغریب بویراحمد و پنج طرح گلخانه در سطح استان بطور متوسط در حال حاضر نزدیک به ۷۵ درصد است.
وی بیان کرد: سد‌های ایلی آباد و کوهبرد که اولین سد‌های خاکی جهاد کشاورزی هستند برای نخستین بار آبگیری شدند و در تاریخ جهاد کشاورزی استان بهره‌برداری از این سد‌های خاکی بی‌سابقه بوده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: ۴۰۰ هکتار اراضی باغی و زراعی احمد غریب سومرون پیشرفت خوبی داشته و آماده بهره‌برداری است و فقط تجهیزات برق آن آماده نشده است.
معتمدی پور تأکید کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون پروژه‌های زیرساختی گلخانه‌ای فعال در سطح استان ۳۳ هکتار بوده‌اند و با پنج پروژه گلخانه‌ای جدید ۱۳۷ هکتار گلخانه در استان آماده واگذاری به مردم می‌شود.
وی افزود: پروژه ۵۰۰ هکتاری دشت بن لنده در همین دولت کلنگ زنی شد و حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در دور نخست سفر رئیس جمهور مجموعا ۱۴۰ میلیارد تومان پروژه پیشنهاد داده شد، به همین دلیل نیز استاندار پیگیری کرد و به عنوان متمم ۹۰۰ میلیارد تومان در تمام زیربخش‌های کشاورزی مصوبه داده شد.
معتمدی پور بیان کرد: بنابراین از خود سفر تا متمم سفر هزار و ۴۰ میلیارد تومان مصوبه داشتیم که قانوناً باید طی سه سال به پروژه‌ها تخصیص پیدا کند.

وی ابراز کرد: پیشنهادات دور دوم سفر در دو حوزه گردآوری شده که به عنوان بخش اول، نزدیک به ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان پروژه‌های عمرانی در تمام زیرساخت‌های عمرانی در بخش کشاورزی استان برآورد شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: همچنین تمام مطالعه مجوز‌های پروژه‌ها انجام گرفته است و مجوز‌های لازم برای پروژه را اخذ کردیم.
معتمدی پور ادامه داد: بخش دوم پیشنهادات ما برای سفر دور دوم هیأت دولت به عنوان پروژه‌های تسهیلاتی، اقتصادی یا سرمایه‌گذاری است.
وی تأکید کرد: برای این پیشنهاد سرمایه گذار‌ها شناسایی شده‌اند، مجوز صادر شده، جا و مکان شناسایی و مشخص شده و تمام نیاز‌های استان دیده شد است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: پیشنهاد‌ها در راستای شعار سال بوده و برای مجموع پروژه‌های سرمایه‌گذاری استان چهار هزار میلیارد تومان پیشنهاد داده‌ایم و باید ببینیم هیأت دولت چه میزان از آن را تأمین می‌کند.
سازمان چهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در بحث مدیریت سیل مونسون رتبه اول کشور را کسب کرده و در توسعه باغات در اراضی دیم رتبه سوم و در توزیع نهاده‌های کشاورزی رتبه سوم را به دست آورده است و در بحث تولید ماهیان سردابی رتبه سوم و در بحث محصولات باغی رتبه‌هایی بین سه تا پنج کشور را دارد.
چنانچه پیشنهادات مطرح شده در سفر دوم هیأت دولت تبدیل به مصوبه شود تحول چشمگیری در حوزه کشاورزی و تولیدات در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

(ویدئو) جایزه ۴۰ میلیارد تومانی عربستان به قاری ایرانی

(ویدئو) جایزه ۴۰ میلیارد تومانی عربستان به قاری ایرانی

شاهمرادی جایزه ۳ میلیون ریالی (۸۰۰ هزار دلاری) خود را از دستان «ترکی آل الشیخ» رییس کمیته ...
(عکس) سلنا گومز در مصلای امام خمینی!

(عکس) سلنا گومز در مصلای امام خمینی!

در بخش بین المللی نمایشگاه قرآن کریم که در مصلای امام خمینی برپا شده است نظر افراد مشهور ...
وزارتخانه یا مدرسه احزاب؟

وزارتخانه یا مدرسه احزاب؟

سیاسی بودن وزارت، در اولین روز‌های کاری بهار ۱۴۰۲، بار دیگر عرصه سیاست ایران را به خود ...
1