تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۴۶۰۸۱۱
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خبر داد؛

«سیوک» پایلوت مدیریت مشارکت مردمی در کهگیلویه و بویراحمد

۰
«سیوک» پایلوت مدیریت مشارکت مردمی در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: با مشارکت مردم شهرستان چیتاب و تشکل نهضت سبز زاگرس منطقه حفاظت شده سیوک به‌عنوان پایلوت مدیریت مشارکت مردمی در حفاظت کلید خورد.
به گزارش کبنا نیوز، شروع فصل گرما، زنگ هشداری ست برای آنان که در بهار و تابستان سال‌های قبل، روز‌های پیاپی در کوه‌های صعب العبور، شب و روز برای مهار آتشی که به جان جنگل‌ها و مراتع استان افتاده بودند تلاش می‌کردند.
کسب تجربه‌های تلخ از آتش سوزی باعث شد تا آنان منتظر نمانند و قبل از آنکه آتشی دوباره شعله ور گردد، دور هم جمع شوند تا راه علاجی در پیش بگیرند و به ضرب المثل "علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد" جامعه عمل بپوشانند.
در همین راستا مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد در این خصوص گفت: در سنوات گذشته پس از اطفاء هر آتش سوزی، جلسات متعددی با حضور کارشناسان و مسئولان مربوطه برگزار می‌گردید تا علل و عوامل آتش سوزی بررسی و راهکار‌های لازم برای جلوگیری از تکرار این تراژدی برای سال‌های آینده‌اندیشیده شود.
اسلام جاودان خرد گفت: با توجه به اینکه علت اکثر آتش سوزی‌ها عمدتا" بصورت مستقیم یا غیر مستقیم عامل انسانی بوده، فلذا یکی از راهکار‌های عملی و پیشنهادی درجلسات پس از اطفاء، کاهش حضور فیزیکی افراد در مناطق بوده است در همین راستا، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بویراحمد پس از ایجاد آتش بر‌های جدید و لایه روبی آتش بر‌های قدیم بخشی از جاده‌های خطر ساز دسترسی به مناطق جنگلی و مرتعی را مسدود نموده است.
وی یکی دیگر از راهکار‌ها را مشارکت جوامع محلی دانست و گفت: در سنوات گذشته هرجا که جوامع محلی با محیط زیست همکاری خوبی داشتند آتش سوزی کمتری رخ داد یا اگر اتفاق می‌افتاد در کمترین زمان ممکن مهار می‌شد، فلذ بحث مشارکت جوامع محلی بشدت مورد تأکید قرار گرفت.
جاودان خرد گفت: با جلسات متعددی که با تشکل نهضت سبز زاگرس برگزار گردید، نقش مردم محلی و تدوین راهنمایی اقدام جامع در مهار آتش سوزی با استفاده از دانش بومی در دستور کار قرار گرفت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: این طرح مورد استقبال خیلی خوب مردم شریف بخش چیتاب قرار گرفت، فلذا با مشارکت این مردم و همراهی تشکل نهضت سبز زاگرس، منطقه حفاظت شده سیوک، بعنوان پایلوت مدیریت مشارکت مردمی در حفاظت کلید خورد.
وی گفت:‌امیدوار داریم که بتوانیم این تجربه که اعتقاد راسخ به موفقیت آن را داریم موفق را به سایر مناطق و استان‌های دیگر منتقل نمائیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

(ویدئو) جایزه ۴۰ میلیارد تومانی عربستان به قاری ایرانی

(ویدئو) جایزه ۴۰ میلیارد تومانی عربستان به قاری ایرانی

شاهمرادی جایزه ۳ میلیون ریالی (۸۰۰ هزار دلاری) خود را از دستان «ترکی آل الشیخ» رییس کمیته ...
(عکس) سلنا گومز در مصلای امام خمینی!

(عکس) سلنا گومز در مصلای امام خمینی!

در بخش بین المللی نمایشگاه قرآن کریم که در مصلای امام خمینی برپا شده است نظر افراد مشهور ...
وزارتخانه یا مدرسه احزاب؟

وزارتخانه یا مدرسه احزاب؟

سیاسی بودن وزارت، در اولین روز‌های کاری بهار ۱۴۰۲، بار دیگر عرصه سیاست ایران را به خود ...
1