تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۱۹
کد مطلب : ۴۵۷۸۰۷
کبنانیوز در گفت‌وگو با احسان عسکری، معاون اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد بررسی کرد

۱۹ پله بهبود شرایط اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد در کمتر از یک سال / حقایق را بگوییم هرچه هست نه بیشتر نه کمتر / دنبال ارائه شرایط نمایشی به مردم نیستم / شرایط هیجانی نمی‌تواند منجر به توسعه شود / من در ساختار اقتدارم را نشان می‌دهم / کار اقتصادی کار معجزه‌آسایی نیست و دکمه ندارد که آن را فشار دهیم بلکه یک فرایند عقلانی و مدت‌دار است / توسعه بدون همکاری مردم شکل نمی‌گیرد / سه سال آینده به شرایط فوق‌العاده بهتری می‌رسیم

۲۰
۰
۱۹ پله بهبود شرایط اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد در کمتر از یک سال / حقایق را بگوییم هرچه هست نه بیشتر نه کمتر / دنبال ارائه شرایط نمایشی به مردم نیستم / شرایط هیجانی نمی‌تواند منجر به توسعه شود / من در ساختار اقتدارم را نشان می‌دهم / کار اقتصادی کار معجزه‌آسایی نیست و دکمه ندارد که آن را فشار دهیم بلکه یک فرایند عقلانی و مدت‌دار است /  توسعه بدون همکاری مردم شکل نمی‌گیرد /  سه سال آینده به شرایط فوق‌العاده بهتری می‌رسیم
کبنا ؛اهل فن و اقتصاددانان بر این باورند که در میان تمام مسائل یک جامعه، اقتصاد به عنوان یکی از مهم ترین مسائل زندگی مطرح است. اقتصاد در تمام ابعاد یک جامعه (سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و …) از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا استقلال جامعه و قدرت مقاومت آن در مقابل حوادث طبیعی و اجتماعی، شکوه و عظمت یک جامعه در مقابل جوامع دیگر و ثبات سیاسی آن، بستگی به حل مشکلات و رفع کمبودهای اقتصادی آن جامعه دارد. همچنین، اقتصاد از حساسیت زیادی برخوردار است، بدین معنی که یک تصمیم گیری بجا و به موقع، در باره اموراقتصادی می تواند جامعه ای را به عظمت و ترقی بکشاند، در مقابل یک تصمیم نسنجیده و حساب نشده موجب شکست نه تنها در بعد اقتصادی بلکه در خیلی از زمینه‌ها خواهد شد. به‌طور خیلی خلاصه؛ انسان‌ها همواره به کالاها، خدمات و منابعی نیاز دارند و اگر این نیازها در دسترس نباشد، شرایط اقتصادی خوب نیست و کمبودها وجود دارد و به تبع آن آسیب‌های دیگر به سراغ جامعه می‌آید. احسان عسکری افتصاددان مطرح استان کهگیلویه و بویراحمد معتقد است که توسعه استان، توسعه زیرساخت‌ها نیست و این یک خطای راهبردی است که همه پیرامون آن نظر می‌دهند، توسعه اقتصادی یعنی تولید ناخالص داخلی.
کبنا نیوز با احسان عسکری_ معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد_ پیرامون مسائل اقتصادی این استان به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه آن را می‌خوانید.
احسان عسگری در پاسخ به این سوال که برای اقتصاد استان کهگیلویه و بویراحمد چه کارهایی انجام دادید؟ گفت: تیم اقتصادی استان برای بهبود شرایط و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد مستقر شده و استان با اینکه در حال تلاش است تلاش همیشه یک وجه نسبی دارد ما تلاش می‌کنیم، می‌دویم و استان‌های دیگر هم همینطور.
شاخص توسعه نشان می‌دهد که وضعیت ما در مقایسه با سایر استان‌ها در دهه‌های گذشته به چه صورت بوده، اگر تحلیلی بر این شاخص ارائه دهیم قرارگیری میانگین وزنی و رتبه استان در اقتصاد به دست می‌آید. اینکه چه ضریبی به شاخص‌ها داده شود، رتبه می‌تواند تغییر کند. شاخص جامعه و حجم پول از مهم‌ترین متغیرهایی است که می‌تواند بدون سلیقه و مستقل واقعیت را آشکار کند در اواخر دهه هشتاد ۳۳ درصد حجم پول کشور را در استان کهگیلویه و بویراحمد داشتیم و امروز یعنی تقریباً ۱۰ سال بعد، از حجم پول ۲۵ درصد یعنی یک چهارم یک درصد را داریم.
وی افزود: به عبارت دیگر نقش ما در اقتصاد ملی ضعیف شده با وجود تلاش‌ها؛ اما استان‌های دیگر سرعت بیشتری داشتند بخشی از مشکلات استان کهگیلویه و بویراحمد ناشی از عدم وجود صنایع بزرگ در استان است. مبادلات پولی یک‌طرفه می‌شود اگر منابع پولی از استان خارج شد به استان برنمی‌گردد. اقتصاد ما نیازمند تزریق خون که همان منابع مالی است می باشد. این نکته را به عنوان یک کارشناس با خوشحالی به اطلاع مردم می‌رسانم که اقتصاد استان با یک جهش می‌تواند در شرایط بهتر قرار گیرد.
 عسکری تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تا ۲ یا ۳ سال آینده این معاملات یک طرفه معکوس و دوجانبه شود به واسطه طرح‌های بزرگی که امروز در دست اجراست و برخی از آنها شروع به افتتاح شدند. در بهمن و اسفند طرح های دیگر افزوده می‌شود و این روند ادامه دارد.
وی در ادامه پروژه‌های اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد را به تفصیل معرفی کرد و گفت: پروژه کارخانه قند یاسوج پتانسیل بالایی در اشتغال‌زایی و تولید درآمد دارد. ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در احیای خط تولید دارد و پیش‌بینی می‌شود اسفند ماه به بهره برداری برسد. همچنین با تولید شکر سفید از شکر قرمز بخش چغندری کارخانه قند یاسوج از خرداد تا مرداد به بهره برداری خواهد رسید.
معاون امور اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: قریب به ۷۰ درصد مرغ مورد نیاز استان را در داخل استان و ۳۰ درصد را خارج از استان تهیه می‌کنیم؛ اما الان دو برنامه برای تکمیل زنجیره ارزش تولید گوشت مرغ در استان در دست اجرا داریم؛ فاز عملیاتی و فاز اخذ مجوز این زنجیره به این معناست که از مزرعه اول که مزرعه مرغ مادر گوشتی است و نزدیک به ۳۰ هزار قطعه از تخم‌مرغ‌ها به جوجه و در فاز بعدی این جوجه بین مزارع پرورش مرغ توزیع خواهد شد و بخشی از جوجه‌هایی که تقاضا ندارند وارد مزرعه بزرگ پرورش مرغ که ۲۵۰ هزار قطعه‌ای است، خواهد شد و در مقیاس معمولی مزارع ۲۰ هزار قطعه‌ای است. در واقع مزرعه بزرگ پرورش مرغ 250 قطعه‌ای در مجاورت شهرک صنعتی خان احمد ( شهرستان گچساران) در حال احداث است که پیش‌بینی می‌شود تا یک سال آینده وارد فاز بهره‌برداری شود.
 یک کشتارگاه به ظرفیت ۶۰۰۰ قطعه در ساعت در منطقه خیرآباد در حال احداث است در فاز بعدی و مجاورت همین کشتارگاه یک سردخانه یک هزارتنی در حال احداث داریم که نگهداری از گوشت مازاد را برای تنظیم بازار در شرایط کسری عرضه جبران خواهد کرد. در شهرستان بهمئی نیز چنین اقداماتی در حین اخذ مجوز است.
کارخانه اتیلن گچساران ظرف دو سال گذشته پیشرفته فیزیکی خوبی داشته و پیش بینی‌ می‌شود با توجه به پیشرفت 95 درصدی پروژه اسفند ماه تا پایان تیرماه به بهره‌برداری و به فاز تولید محصول وارد شود. فاز کناری آن کارخانه پلی اتیلن هم شروع شده که ۲۷ تا ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته. تولیدات در صنایع پایین دست شکل گرفته و اتیلن یک میلیون تن و پلی اتیلن ۳۰۰ هزار تن تولید خواهد شد و استان را به لحاظ اقتصادی و تولید چند گام به جلو می‌برد.
در دشت کلاچوی دهدشت؛ پتروشیمی نسبتاً خوبی در حال احداث است با ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی ۳۰۰ هزار تن ظرفیت تولید سالانه و بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر گنجایش اشتغال‌زایی دارد.
مجوز پتروپالایشگاه به ظرفیت ۱۰۵ هزار بشکه در روز در منطقه انجیرسیاه گچساران اخذ شده که در سه فاز ۳۵ هزار بشکه‌ای احداث می شود. 
نکته لازم برای ذهن هم‌استانی‌های عزیز روشن‌تر شود پالایشگاه شیراز در شرایطی که فاز توسعه اجرا شده در بازسازی اخیر به ۶۵ هزار بشکه رسیده و ۱۰۵ هزار بشکه یعنی دو برابر پتروشیمی پالایشگاه شیراز.
در چرام کارخانه آهک هیدراته؛ قریب دو سال است مراحل ساخت آن به رکود و توقف رسیده بود. اما حالا سرمایه‌گذار مشخص شد و آخرین قرارداد امضا و ظرف هفته آینده مراحل احداث شروع می‌شود و هشت ماه آینده نیز به بهره برداری می‌رسد.
وی ادامه داد: کارخانه اسید فسفریک در چرام؛  کودهای فسفات از خارج کشور وارد می‌شود و این در حالی است که تنها معدن فسفات کشور در مقیاس بزرگ، معدن کوه لار چرام است. علی‌رغم اینکه سال‌ها اسمش را داد می‌زدیم به علت نبود جاده دسترسی این کار عملی نمی‌شد. اما الان؛ ۷ و نیم کیلومتر جاده دسترسی احداث و خوشبختانه مجوزها اخذ شد و در حال واگذاری زمین 30 هزار متری هستند. ان شاء الله زمینه تولید کود فسفات در کشور ایجاد می‌شود و ظرفیت اشتغال برای ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری از شرکت الغدیر انتخاب شده از یک شرکت معتبر؛ اما معارضات گلوگاه کاری ما شده، حتی برای خط انتقال برق و احداث شبکه آب و خدماتی از این قبیل مشکلاتی ایجاد می‌کنند. بدون همراهی مردم نمی‌توانیم توسعه را رقم بزنیم. حمایت معنوی مردم و همچنین تعامل مردم را نیازمندیم.
عسکری با بیان اینکه معارض باعث بی‌میلی و دلسردی سرمایه‌گذار خواهد شد، اظهار داشت: در حال رایزنی و مذاکره برای راه‌آهن اقلید-یاسوج با شرکت دولتی چین هستیم. مذاکرات مختلفی را پشت سرگذرانده‌ایم. نوع قرارداد شرکت راه‌آهن دولتی چین با ما به صورت تهاتر نفت است که این خط از اقلید به یاسوج، یاسوج به گچساران و گچساران به دو شاخه بنادر بوشهر و خوزستان است. هم‌اکنون، در حال گرفتن قول از دولت برای تامین هزینه هستیم. این کار سختی است اما حق ماست. ما خود تامین‌کننده نفت هستیم و این حق مردم است که از آن استفاده کنند در حال گرفتن قول از دولت هستیم برای هزینه epc+f.
کارخانه دارویی هربی فارمد؛ حجم مجتمع دارویی گچساران بالا است. خط تولید تقریباً مستقر شده، اما خط تولید ظرفیت کمی نسبت به لوله و انبار دارد، از طرفی جاده دسترسی برای این کارخانه باید احداث شود.
وی گفت: در گام بعدی باید خط تولید ریشمک مستقر شود که همان تولید پودر آس شیرین‌بیان می‌باشد.
عسکری در ادامه گفت: یک مرکز فوق تخصصی تصویربرداری با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی و داخلی در مرکز یاسوج به بهره‌برداری می‌رسد. ساختمان در چهار طبقه ساخته شده و نزدیک به ۱۶۰ تا ۲۰۰ متر زیربنای آماده داریم، تجهیزات خریداری شده و آماده انتقال به کشور است.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیمارستان زاگرس یاسوج در ورودی شهر یاسوج احداث می‌شود و بخش ساختمانی و ابنیه کامل شده است. این پروژه برای دریافت تسهیلات تبصره ۱۸ اقدام کرده و امیدواریم به محض ابلاغ وارد فرآیند پرداخت شود. بانک مربوطه بانک توسعه تعاون است و پروژه بیمارستان زاگرس یاسوج منتظر آخرین گام پرداخت تسهیلات است.
عسکری گفت: در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، مجتمع ورزش‌های آبی در ظرف ۱۵ روز آینده بهره برداری خواهد شد. همان شرکت و پیمانکاری که پارک معروف آبی مشهد را ساخته در زمینی به مساحت ۶ هزار متر مربع همان نقشه را اجرا خواهد کرد. پیمانکار ظرف چند روز آینده کار خود را شروع خواهد کرد.
در کنار این طرح‌ها؛ طرح تکمیلی (گردشگری) را در تنگه مهریان داریم. فعلاٌ مباحثی با حوزه منابع طبیعی دارد؛ از گلوگاه منابع طبیعی که عبور کنیم این طرح مشتمل بر پل معلق یا شیشه‌ای بر روی دریاچه، زیپ لاین، کارتینگ، تله کابین، رستوران گردان و سایر مولفه‌های لازم برای یک محیط گردشگری است و سرمایه‌گذار پای کار است. منابع خوب مالی دارد و به زودی وارد فاز کلنگ‌زنی می‌شود.
وی افزود: میدان گاز مختار یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که می‌تواند از لحاظ اقتصادی و پایداری، شرایط تامین گاز از تنگ سرخ تا لردگان را دارد. این میدان با عرض ۴۰ تا ۸۰ کیلومتر و طول ۲۰۰۰ کیلومتر، با موافقت وزیر محترم نفت در حال انتخاب پیمانکار برای حفر چاه‌های بیشتر هستیم و موضوع به مناقصه رفته و استقرار تاسیسات عظیم گاز و شیرین سازی و انتقال گاز می‌تواند علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی، افزایش و پایداری گاز در سراسر استان را داشته باشد.
عسکری یکی دیگر از کارخانه بزرگ استان را تولید کولرهای گازی عنوان کرد و گفت:این کارخانه الان به بهره‌برداری رسیده و در سه شیفت کاری می‌تواند تا ۲۵۰ نفر را مشغول به کار کند. سرمایه در گردش آن بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان است. هم‌اکنون در حال رایزنی برای تامین سرمایه در گردش برای پروژه هستیم.
معاون اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد: واحدهای سردخانه‌ای تا قبل از دولت سیزدهم نزدیک به ۱۸ هزار تن با دمای بالای صفر و زیر صفر بود، الان در شرایطی هستیم که بالغ بر ۲۰ هزار تن سردخانه با دمای بالای صفر و پایین صفر در دست احداث داریم که  پیشرفت فیزیکی آنها بین ۳۰ تا ۸۰ درصد می‌باشد.
وی افزود: مینی پالایشگاه در دهدشت پیش‌بینی کردیم با ظرفیت تولید ده هزار بشکه در روز.
عسکری در پاسخ به سئوالی در حصوص تورم بی‌سابقه در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در ایام پس از استقرار دولت سیزدهم تا زمانی که دولت جدید می‌خواست، مستقر شود و هماهنگی‌های لازم انجام شود. وزرا و استانداران و دیگر مدیران مشخص شود، طبق روال معمول زمانی طول می‌کشد.
وی ادامه داد: در پایان سال ۱۴۰۰ تورم استان کهگیلویه و بویراحمد، رتبه یک کشور بود. فعالیت‌های صورت گرفت و هماهنگی‌های خوبی انجام گرفت تا اینکه از فروردین ۱۴۰۱ ما شاهد روند نزولی تورم نسبت به سایر استان‌ها بودیم به نحوی که هر ماه یک پله یا دو پله از استان‌های دیگر در کنترل و مهار تورم جلو می‌افتادیم. درفروردین۱۴۰۱ رتبه تورم استان کهگیلویه و بویراحمد رتبه دو کشور بود و در خردادماه به رتبه ۴، تیر ۵، مرداد ۷، شهریور 10، مهر ۱۱، آبان ۱۶، آذر ۱۷ و دی ماه به رتبه ۱۹ کشوری دست پیدا کرد. این امر نشان دهنده این است که بهبود و شرایط کنترل قیمت‌ها در سطح استان خوب بود. البته لازم به ذکر است بخشی از این افزایش و کاهش در اختیار ما نیست. تورم یک امر ماهیانه است نه سالیانه، ۲۰ استان به لحاظ تورم بیشتر از ما تورم دارند.
احسان عسکری در باره تورم و اختلاف قیمت‌ها در بازارهای استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: در حوزه مباحث اقتصادی ساختار کلان مدیریتی اقتصاد در فضای اقتصاد آزاد است. مدیریت به سمت بازار و رقابت کامل در حرکت است و در اینجا ساختارهایی هستند که خدمات رسانی می‌کنند و خودشان را کنترل می‌کنند. تفاوت قیمت‌ها وجود دارد، بنده هم این موضوع را رد نمی‌کنم. اخیراً ارتباط ما با مجموعه امور صنفی بیشتر شده دوران مدیریت قبلی امور صنفی به پایان رسیده و منتظر استقرار مدیریتی تیم جدید هستیم. این استقرار که صورت بگیرد چندگانگی‌ها از بین می‌رود و تعامل ایجاد می‌شود. این چندگانگی‌ها از معضلاتی است که خود ما هم از آنها ناراضی هستیم و ما را عاصی کرده است.
وی افزود: در بخش پوشاک، میوه و تره‌بار هم تورم‌های مشاهده می‌شود؛ زیرا غیر از سیب و پرتقال دیگر میوه‌ها را از استان‌های دیگر تأمین می‌کنیم و در واقع در میوه و پوشاک مصرف کننده‌ایم.
معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به وضعیت بازار میوه گریزی زد و گفت: بحث دیگر حوزه میدان میوه و تره‌بار است، مدیر عامل میوه و تره‌بار دچار یک سری مشکلاتی شد و میدان تا حدودی آن حضور پر نقش خود را از دست داد. علاوه بر این چندگانگی‌هایی هم وجود دارد و این مربوط به بخش شهرداری است. در شهرهای بزرگ مثل تهران میدان میوه و تره‌بار از طریق مدیریت شهرداری اداره می‌شود؛ اما در استان کهگیلویه و بویراحمد شورا و شهردار خارج از این گود هستند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: مافیایی در بازار میوه وجود دارد که منافع آنها در عدم شکل‌گیری میدان میوه و تره‌بار است. کارشکنی‌هایی کردند و همچنان این کارشکنی‌ها ادامه دارد. ما وارد فضای تقابلی نشدیم؛ اما آسیب میدان میوه و تره بار همیشه وجود داشته و این اولین بار است که توانسته مقاومت کند و یک سال دوام بیاورند و این یک مژده خوبی است.
عسکری در ادامه در پاسخ به سوال دیگر کبنا نیوز، اظهار داشت: من سرباز نظام اسلامی و مردم هستم و هرچه دارم از همین جامعه گرفتم و در تلاش برای تعدیل شرایط هیجانی هستم. شرایط هیجانی نمی‌تواند منجر به توسعه یک منطقه، استان  و یا کشور شود. من در ساختار اقتدارم را نشان می‌دهم و هر جا مشکل باشد دنبال حذف موانع هستیم.
عسکری در این‌باره افزود: کار کردن در استان کهگیلویه و بویراحمد یک ظرافت و دقت‌هایی می‌خواهد که در استان‌های دیگر کمتر است. اختلاف سلیقه و برداشت‌های منطقه‌ای از مباحث و نگاه‌های قومی‌ و قبیله‌ای که در هیچ جای دیگر مانند استان ما نیست.
وی تاکید کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در کنترل تورم در مدت یک سال ۱۹ پله رشد کرد و این کار ساده‌ای نیست پشتکار و اقتدار پشت این ماجرا بوده. ۱۹ پله بهبود شرایط  در کمتر از یک سال! من به مردم قول می‌دهم روزی که این مسوولیت را تحویل دهم شرایط بهتر از شرایطی باشد که تحویل گرفتم. این سرباز مردم که فعلا در این مسند قرار دارد همه تلاش و انرژی اش را برای این مسوولیت گذاشته است.
عسکری درباره شرایط موجود، گفت: ما باید حقایق را بگوییم هرچه هست نه بیشتر نه کمتر! در دوره‌های قبلی خیلی از پروژه‌ها روی آنتن بودند، اما پیشرفتی  نکردند. صادقانه برای خدمت به مردم و استان کهگیلویه و بویراحمد وقت گذاشتم و دنبال ارائه شرایط نمایشی به مردم نیستم؛ اما می‌توانیم ظرف دو سه سال آینده به شرایط فوق‌العاده بهتری برسیم.
وی در ادامه به اهمیت سرمایه‌گذاری اشاره‌ای کرد و گفت: از عواملی که باعث فرار سرمایه‌گذار می‌شود، معارضین سرمایه گذار است؛ نباید مانند گذشته عمل کنیم، باید شرایط را بهبود دهیم. آسیب‌های اقتصادی باعث هزار آسیب اجتماعی خواهد شد. در این مسیر برای خودم هیچ گاه جایگاهی قائل نشدم و بلکه خودم را سرباز نظام و این مردم می‌دانم و اگر در جایی خودم هم آسیب دیدم، فدای استانم!
عسکری در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت: توسعه استان، توسعه زیرساخت‌ها نیست و این یک خطای راهبردی است که همه پیرامون آن نظر می‌دهند، توسعه اقتصادی یعنی تولید ناخالص داخلی.
 عسکری درباره وضعیت صادرات در استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: صادرات در استان کهگیلویه و بویراحمد سطح بسیار پایینی دارد، سیمان تولید می‌کردیم و می‌فرستادیم بوشهر و بوشهر به اسم خودش آن را صادر می‌کرد. ظرف یک ماه گذشته با بررسی‌های بعمل آمده این مسئله را حل کردیم تا صادرات را به نام خودمان بزنیم.
عسکری با گلایه از بعضی از مردم خواست تا مانع رشد اقتصادی در استان نباشند و در این‌باره گفت: سرمایه‌گذار حساس و فرار است. مردم در اقتصاد باید همکاری کنند. کار اقتصادی کار معجزه‌آسایی نیست و یک دکمه ندارد که آن را فشار دهیم و به شرایط ایده‌آل برسد، بلکه یک فرایند عقلانی و مدت‌دار است. برای نمونه آسیبی که به میدان تره بار وارد شده است یا شهرک‌های صنعتی، بعضاً مردم معارض می‌شوند و سنگ اندازی می‌کنند. توسعه بدون همکاری مردم شکل نمی‌گیرد. رسانه‌ها باید کمک کنند این موانع شناسایی و حل شود. من پیشنهاد می‌کنم تیم اقتصادی به اضافه تیم رسانه‌ای به این مسئله ورود کند و کارشناسی شود.

عسکری در پایان ضمن تبریک دهه فجر تبریک اظهار داشت: مردم این استان در همه دوره‌های این انقلاب مردانه پای انقلاب ایستادند و امروز هم مشکلات را تحمل می‌کنند. دهه فجر، انفجار نور بود که بر ساحت بشریت دمید و امروز فضای دیگری را در صحنه بین‌المللی رقم می‌زند و سرآغازی بر دیگراندیشی به نظام سرمایه داری در شرایط موجود است. 
وی افزود: من از  ۲۲ بهمن استنباط دیگری دارم؛ ما به دنبال ارائه نسخه نرم افزاری به دنیا هستیم که بتوانیم جایگزین ایده‌آلی برای نظام سرمایه‌داری در ابعاد مختلف باشد. شما اگر امروزه کودکان کار را مشاهده کنید، حاصل نظام سرمایه‌داری است. جمهوری اسلامی نیازمند تجدیدنظر در ظرفیت‌های اقتصادی خود است. وقتی می‌بینید که در کنار کاخ‌های بلند کودکان کار هستند، یعنی تفکر سرمایه‌داری حاکم است. اقتصاد باید در چارچوب نظام اخلاقی نظریه‌پردازی کند تا بتوانیم با احقاق چنین نظریه هایی ارزش های انسانی را بالا ببریم.
عسکری، معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در پایان تاکید کرد: ۲۲ بهمن سرآغاز تحولات نرم افزاری جامعه بشری است که با انقلاب اسلامی شروع و ان‌شاءالله با ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) و گسترش عدالت در پهنه گیتی به تکامل خواهد رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اینها چرا مردم را عصبانی میکنند؟این گروه چرا سرشون زیر برفه؟مردم زیر گرونی له شده بیکاری فقر وتورم کاهش ارزش پول و.
جهان
Iran, Islamic Republic of
اتمسفر اتمسفر اتمسفر استان چه خبر
نامه
Iran, Islamic Republic of
گپ درمانی وبس
دارا
Iran, Islamic Republic of
وضعیت فوق العاده است نرخ بیکاری پایین اومده نرخ اشتغال بالاتر رفته و مردم دارن اکیف می‌کنند 🤭🤭🤭🤭👇
Iran, Islamic Republic of
/بنده خدا شما به چه چیزی رشد اقتصادی میگید به میزان درامد شخص استاندار معاونین و مدیران کل استان و تعمیم آن به کل مردم استان/ بهتر است برگردید همون سرابتاوه پیام نور بنده خدا این حرفها برای سی سال قبل خوب بود الان اگر به کارگران ساختمانی هم مراجعه کنید دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس و دکتری هستنمد
Iran, Islamic Republic of
کلا همه خواب بودن. استان هم کویر بود.
عسکری آمد استان را آباد کرد.

بی خیال بابا
از وضعیت صادرات استان.
گمرک استان
بیکاری استان
بازار آشفته استان
میدان میوه استان که این همه مانور دادی و هزینه شد
واحدهای راکد استان
و ...

بگویید!!
اخ ازاین بیداد
Iran, Islamic Republic of
شاخص و معیارتان برای بهبودی و نوزده پله پرواز رشد اقتصادی چه بوده ، اول ایتم های رشد اقتصادی را بفرمایید .دوم میزان تاثیر هر ایتم را در این جهش به تفکیک بیان نمایید . ایا کوچکترین اثری از این رشد در جامعه دیده می شود . دوران حرفهای کلیشه ای گذشته . مردم عقل و شعور دارند
عنبریان
Iran, Islamic Republic of
فقط شعار
پس کی عملا مردم نتیجه شعارها و تزهای اقتصادی شمارو در استان میبینند.. والله دستاوردی نداشتی. آقا جان نمیتونی و استعفا کن این که نشد زندگی برای مردم..
عنبریان
Iran, Islamic Republic of
خداوکیلی تا الان چه کاری بلد بودی؟ چسبیدی به صندلی فکر میکنی اینجا دانشگاهه و تو هم استاد ؟ اقا استعفا بده چون توانایی جز حرف زدن نداری..
یکسال و خورده ای تصدی معاونت/ خداشاهده تا الان کمترین بازدهی مسئولیتت نداشته فقط حرف میزنی و ژست حق به جانب میگیری.. یعنی بهتر از شما در این استان نیست؟ البته که هست اما حامی نداره.. وسلام
احمدی
Iran, Islamic Republic of
چه صعودی ؟ احتمالا رفتی کوه نوردی طرف قله دنا و گرنه هیچ رشد اقتصادی قابل گزارشی وجود نداشت.
عادل
Iran, Islamic Republic of
با کلاس درس اشتباه گرفته اید استاد
مهقلی سوقی
Iran, Islamic Republic of
ببخشید شما معاون استاندار کدوم استان هستید؟
علیجناب
Iran, Islamic Republic of
این آمارگرایی را در دولت های قبل هم داشتیم. خیلی دل مردم را به این اخبار خوش نکنید. اونهایی که قدر بودند کاری نکردند که این استاندار کاری کنه
محمودیانی
Iran, Islamic Republic of
اگر جای استاندار بودم به محض خواندن این گزارش ابلاغت را لغو می کردم تا بار دیگر از این گزارشات ندهی
پله برقی
Iran, Islamic Republic of
ایشان پله برقی رو میفرمایند نه پله اقتصادی رو
کدوم رشد استاد دانشگاه یاسوج
کارشناس جهادکشاورزی
Iran, Islamic Republic of
جناب معاون محترم اقتصادی ؛

اگر اطلاع ندارید زنجیره تولید گوشت مرغ ادعایی وضعیت زیر را دارد ؛

اول اینکه جنابعالی و دیگر مسولین یک واحد مرغ تخمگذار دارای پروانه بهره‌برداری به ظرفیت تولید 1000 تن را که از نیازهای اولیه استان می باشد و در شرایط کنونی ارجحیت بر ایجاد واحد پرورش مرغ مادر دارد را از چرخه تولید استان حذف نمودید!!!

دوم اینکه متقاضی هم اینک بدلیل عدم وجود شرایط فنی و پرورشی، از ایجاد واحد پرورش مرغ مادر در مکان مد نظر منصرف گردیده، ضمن اینکه واحد مرغ تخمگذار موجود، با ظرفیت تولید 1000 تن هم حذف شد !!!!؟

سوم اینکه در صورت احداث واحد مرغ مادر در مکانی دیگر، که تاکنون هیچ اقدامی توسط متقاضی صورت نگرفته، محصول تولیدیش، تخم نطفه دار می باشد نه جوجه یکروزه ادعایی!!!
و متقاضی هم بدنبال ایجاد کارخانه جوجه کشی نیست و بر فرض احداث مزرعه مرغ مادر ادعایی، تخم های نطفه دار را از استان خارج خواهند نمود!!!!!

چهارم اینکه متقاضی هنوز موفق به اخذ مجوزهای قانونی لازم برای مزرعه بزرگ پرورش مرغ گوشتی 250 هزار قطعه ای ادعایی نشده!

پس لطفا وعده افتتاح و تولید ندهید...

پنجم اینکه کشتارگاه در حال احداث لیشتر گچساران، چیزی جز خسران نیست!!!

این کشتارگاه عمدتاً برنامه انجماد، قطعه بندی و صادرات به خارج از استان را دارد و نتیجه اینکه استانی که وارد کننده گوشت مرغ هست، حداقل های تولیدش رو هم این کشتارگاه از استان خارج خواهد نمود!!!

ضمن اینکه استان در حال حاضر سه واحد صنعتی کشتارگاهی طیور دارد که هم اکنون با حداقل ظرفیت ممکن در حال فعالیت می باشند و به بهره‌برداری رسیدن کشتارگاه لیشتر، آسیب جدی به این بخش از صنعت استان و سرمایه‌گذاری های صورت گرفته وارد خواهد نمود ( فاقد توجیه فنی و اقتصادی است )

مشاوران بدی داری...

در سال بعدی نتیجه تصمیمات اشتباه کارشناسان ذیربط و مشاوران پیرامون و دستگاه مجری یعنی جهادکشاورزی را خواهی دید!!!!!!!!
غلو
Iran, Islamic Republic of
25 پله بود
اشتباه شمردی 😄😄😄😄
Iran, Islamic Republic of
مشت ان است که ببوید نه انکه عطار بگوید
اقای اقتصاد نظری
مدرس
Iran, Islamic Republic of
خسته نباشی دلاور
خداقوت پهلوون
کریم پور
Romania
از برنامه های ارائه شده می توان به آینده استان امیدوار بود
تحلیل علمی مستتر در گزارش نشان دهنده چارچوب دار بودن برنامه ها و موفقیت در اجرا خواهد بود
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

همزمان با شروع هفتمبن جلسه پرسش شورا از شهردار، مردی که پشت در ایستاده بود گفت: من باید ...
اثر یک دهه بر بازار دلار

اثر یک دهه بر بازار دلار

 برخی فعالان می‌گویند احتمالِ رفتن دلار به سوی کانال بالاتر وجود دارد ولی دشوار است که ...
1