کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در شهرستان دهدشت؛

افتتاح نخستین خانه محیط زیست در کهگیلویه و بویراحمد + تصاویر

10 بهمن 1401 ساعت 18:39

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان گفت: خانه‌های محیط زیست از بستر‌های مهم برای مردمی‌سازی و مشارکت جوامع محلی در امر حفاظت از میراث طبیعی به شمار ‌می‌روند.


معاون محیط طبیعی محیط زیست استان گفت: خانههای محیط زیست از بسترهای مهم برای مردمیسازی و مشارکت جوامع محلی در امر حفاظت از میراث طبیعی به شمار میروند.
به گزارش کبنانیوز به نقل از روابط عمومی محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، نخستین خانه محیط زیست استان صبح امروز دوشنبه (10 بهمن 1401) با حضور مسوولان شهرستانی و استانی در شهرستان دهدشت افتتاح شد.
بر اساس این گزارش، معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست استان در آئین این افتتاحیه گفت: خانه‌های محیط زیست یکی از بستر‌های مهم برای مردمی‌سازی و مشارکت جوامع محلی در امر حفاظت از میراث طبیعی به شمار می‌رود که به منظور آموزش و اطلاع‌رسانی در خصوص مسائل محیط زیستی، افزایش مشارکت عمومی در صیانت، احیا و مدیریت محیط زیست راه‌اندازی می‌شود.
جمشید عبدی پور با اشاره به اینکه شهر دهدشت به‌عنوان پایلوت خانه محیط زیست در کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند در این عرصه پیشتاز باشد تأکید کرد: ایجاد خانه‌های محیط زیست ضمن اینکه بار مالی شهرداری‌ها را کاهش می‌دهد سبب می‌شود مردم نیز منافع ملموس خود را در مشارکت برای حفاظت از محیط زیست مشاهده کرده و به این ترتیب همراهی آنان در این خصوص افزایش می‌یابد.
وی ادامه داد: خانه‌های محیط زیست محل باز تولید آموزه‌های فرهنگی دینی نیز محسوب می‌شود زیرا متون و روایات دین اسلام پیشینه کهن در سفارش به حفاظت از محیط زیست دارد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: همچنین این خانه‌ها به عنوان یک اتاق فکر، محل آموزش، گفت‌وگو و کنشگری هستند تا معضلات و مشکلات محیط زیستی مطرح و برای آنان چاره اندیشی شود.
وی با بیان اینکه حدود ۱۳/۷ درصد وسعت استان معادل ۳۱۲ هزارهکتار از عرصه‌های طبیعی استان را مناطق حفاظت شده تشکیل می‌دهد و شمار محیط‌بان فعال در این عرصه‌ها معادل یک چهارم استاندارد جهانی حفاظت است عنوان کرد: هیچ گونه تناسبی بین وسعت مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد و شمار محیط‌بانان فعال در این عرصه‌ها وجود ندارد.
عبدی پور عنوان کرد: دولت برای جبران این نقصان تصمیم به جلب مشارکت شهروندان با راه‌اندازی خانه‌های محیط زیست دارد.
وی با یادآوری اینکه آتش سوزی‌ها، خشکسالی، بیماری‌ها، تخریب و تصرف، شکار و صید بی رویه، قاچاق حیات وحش، آلودگی آب، هوا و خاک از تهدید‌های محیط زیست و مناطق حفاظت شده است ابراز کرد: افزایش شمار خانه‌های محیط زیست در کهگیلویه و بویراحمد به کاهش این تهدید‌ها کمک می‌کند.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد افزود: هم اکنون تنها ۸۰ نفر محیط‌بان از مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان حفاظت می‌کنند.

 


کد مطلب: 457791

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/457791/افتتاح-نخستین-خانه-محیط-زیست-کهگیلویه-بویراحمد-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1