تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۹
کد مطلب : ۴۵۷۳۶۵
کبنا گزارش می‌دهد:

کنکور تجربی گران‌تر از دیگر کنکورها!

۱
۰
کنکور تجربی گران‌تر از دیگر کنکورها!
کبنا ؛این روزها همه‌جا بحث تقلب در کنکور است، در حالی‌که تا چند سال پیش خیلی‌ها معتقد بودند کنکور تنها جایی است که می‌توان همه یکسان در کنار هم قرار گیرند و با عدالت تمام برگزار می‌شود؛ اما دغدغه این روزهای مردم حکایت از بی اعتمادی گسترده به بورکراسی کنکور دارد. هیچ‌کس در مورد سلامت کنکور نمی‌توانند با قاطعیت  اظهار نظر کند. کهگیلویه و بویراحمد نیز از این امر مستثی نیست و این روزها تعداد زیادی از خانواده ها و کنکوری ها درگیر این مسئله هستند. 
آزمون کنکور سراسری تجربی، انسانی،ریاضی، هنر و زبان در صبح و بعدازظهر روزهای پنجشنیه و جمعه29و30دی ماه1401 برگزار شد. به این بهانه به حوزه‌های برگزاری آزمون سری زدیم و از داوطلبان رشته‌های مختلف درباره وضعیت کنکور سوالاتی پرسیدیم.
یکی از داوطلبان انسانی در گفت‌گو با کبنا نیوز گفت: من دو سال است تمام انرژی‌ام را گذاشتم که دانشگاه فرهنگیان قبول شوم. دوسال گذشته رتبه‌‌ام خوب می‌شد؛ اما دعوت به مصاحبه نشدم.
کبنا: در مورد فروش سوالات در رشته شما چیزی شنیده‌اید؟
داوطلب کنکور: نه. برای رشته انسانی نه! ولی در رشته تجربی زیاد شنیده‌ام؛ ولی من باور ندارم اگر چنین چیزی هم باشد من پولم آنقدرها نیست.
والدین یکی از داوطلبان کنکور انسانی گفت: دخترم خیلی تلاش کرده، پارسال رتبه‌اش بود ولی فرهنگیان قبول نشد. حالا امسال تلاشش را دوبرابر کرده. برایش مشاور هم گرفتیم تا ببینیم چه می‌شود. امیدوارم که خدا کمکش می‌کند و مزد زحماتش را می‌گیرد. 
یکی از داوطلبان می‌گفت: کلاس دوازدهمم؛ آمدم تا با سوالات آشنا شوم. سخت نبود، آسان هم نبود؛ اما اینکه کنکور دو مرحله‌ای شده خوب است چون ما دوازدهمی‌ها با سوالات آشنا می‌شویم. امیدوارم آزمون تیرماه ماه هم به همین شکل باشد.
کبنا: در مورد فروش سوالات در رشته شما چیزی شنیده‌اید؟
داوطلب: شنیدم؛ ولی در رشته انسانی خیلی کمتر است؛ چون نمی‌ارزد دویست میلیون بدهی سوالات بخری بعد ده سال کار کنی پسش بگیری. اگر دویست میلیون داشتم وارد بازار می‌شدم، سوالات اینقدر نمی‌ارزد. اما برای رشته تجربی فرق دارد. از همان روز اول دانشگاه دکتری بعد هم خیلی پولدار می‌شوی و به صرفه است. در کل انگیزه‌ای هم وجود ندارد. دکترای یک رشته را هم بگیریم چه فایده؟!  شاید دلیل اینکه تقلب در این رشته‌ها کمتر است همین باشد. نبودن انگیزه و کار!



یکی از داوطلبان ریاضی نیز گفت: مگه پول علف خرسه که بدم برای سوالات، دانشگاه شریف هم که قبول شوم. تهش هیچی نیست. پول مفت ندارم اگر داشتم ماشین می‌خریدم. چرا سوال بخرم که تهش معلوم نیست راست باشه یا دروغ. بگیرنم یا نه. ریسک بزرگیه من ریسک نمی کنم. اگر رشته تجربی بودم بابامو راضی می‌کردم و سوالارو می‌خریدم ولی برا رشته ریاضی نه. یه مهندسی می‌شم از یه جایی بالاخره.
چنتا از داوطلبان رشته‌های هنر و زبان گفتند: کنکور هنر و زبان یک دست‌گرمی بود. خیلی مهم نیستو آمدیم شانسی زدیم ببینیم چه می‌شود. اگر کنکور اصلی قبول نشدیم این کنکور را قبول شویم. اگر نه همخیلی مهم نیست.
 یکی از داوطلبان رشته زبان گفت: خیلی به زبان علاقه دارم. دلم می‌خواهد مترجم شوم. نمی‌خواهم کلاٌ از ایران بروم ولی دلم می‌خواهد سفرهای خارجی بروم. مترجم جاهای مهم باشم. برای کنکور رشته‌ام اصلا نخواندم و تمام وقتم را روی زبان گذاشتم. امتحانم خوب بود امیدوارم یک جای خوب قبول شوم.



کنکور شرایطی را ایجاد کرده تا عده‌ای سودجو پا به میدان بگذارند و روی هرچیز بی‌ارزشی تبلیغ کنند و سودهای کلان به جیب بزنند. این افراد دو کتال مدیریت فروش را خوانده‌اند و مجموعه هدفشان را از جایی انتخاب کردند که هم کم سن‌و سال‌اند و هم امبدها و آرزوهای بزرگی دارند. حالا به هر طریقی سعی می‌کنند تا این نوجوانان را تحریک کنند و نوجوانان نیز والدینشان را تحریک کنند و در دامشان می‌افتند. قبولی صدردصدی در رشته پزشکی! با ما زیست را صد بزن! با ما فرهنگیانی شو!  موسسه‌های کنکوری ایجاد می‌کنند و افرادی که تخصصی در زمینه مشاوره ندارند یا دانشجوی یک رشته بی‌ربط در یک دانشگاه نامعتبرند را به‌عنوان مشاور مجرب معرفی می‌کنند و این تبلیغات چنان در ذهن کنکوری‌ها نفوذ می‌کند که هم خودشان و هم وادیشان تصور می‌کنند اگر مشاوره نگیرند، اگر کتاب نخرند، اگر کلاس نروند و در آخر اگر سوالات را نخرند نتیجه‌ای نخواهند گرفت. این زنجیره که از کلاس‌های مشاوره و تقویتی شروع می‌شود و به ده برابر کردن حجم کلاس‌های خصوصی می‌رسد. عده‌ای در این میان سی‌دی و کتاب‌های بدون مجوز نشر می‌کنند و می‌فروشند و هزار شیوه و روش دیگر. آخرین مرحله فروش سوالات کنکور به شیوه‌های مختلف است. 
کنکور همانطور که همه می‌دانند هر ساله با تخلفات زیادی برگزار می‌شود. این حجم زیاد از تخلفات را نه سازمان سنجش گردن می‌گیرد، نه آموزش و پرورش و نه هیچ یک از نهادها و سازمان‌های دولتی! عده‌ای سودجوی بازاریاب در این آشفته بازار کنکور به هر طریقی از مردم پول می‌گیرند و اگر از این موسسه یک نفر بر حسب اتفاق قبول شود. بازیچه دستشان می‌شود و به تیم مشاوره‌ای‌شان افزوده می‌شود این چرخه ادامه می‌یابد هیچ‌کس برای حل این مسئله گامی برنمی‌دارد.
قربانی این همه تبلیغ و توطئه دانش‌آموزانی است که هنوز نه دروغ را می‌شناسند و نه دروغ‌گویی را و ناخواسته وارد این بازی پرماجرا می‌شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
باید خود مسیولین کمک کنن سوالها را گرون نفروشن امیدوارم مبلغی طوری باشه که مستصعف ها هم بتونن سوال بخرن واقعا ادم دلش یرای فقرا میسوزه شما چطور مسیولین محترم سازمان سنجش//////
نرخ تورم بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند

نرخ تورم بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند

مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲پیش بینی کرده است که با فرض تداوم وضعیت موجود،...
تذکرات مهم محسن رنانی: هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست

تذکرات مهم محسن رنانی: هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست

محسن رنانی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان، در پاسخی به درخواست مرکز پژوهش‌های ...
شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی مطالبات خود از رئیس جمهور را بیان کنند

شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی مطالبات خود از رئیس جمهور را بیان کنند

با توجه به اینکه رئیسی به زودی به کهگیلویه و بویراحمد سفر خواهد کرد، شهروندان می‌توانند ...
1