تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب : ۴۵۶۶۸۱
رئیس مجلس این روزها زیاد از اصطلاح حکمرانی نو استفاده می کند

حکمرانی مورد نظر قالیباف چیست؟

۰
حکمرانی مورد نظر قالیباف چیست؟
کبنا ؛
تاکنون بسيار در مورد نقش مردم در جامعه و پيشبرد امور حاکميت صحبت شده و حتي بسياري از مقامات و دلسوزان نظام نيز از اهميت نقش مردم سخن گفته‏‌اند. چنانکه نگاهي به آرا و نظرات امام خميني(ره) بنيانگذار انقلاب اسلامي نيز به‌خوبي نشان مي‏‌دهد که ايشان نيز چه ميزان بر نقش مردم و اهميت آن در تعامل با حاکميت و لزوم توجه به آن تاکيد داشته‏‌اند.
به گزارش «کبنا» به نقل از آرمان ملی، اين در حالي است که طي سال‏‌ها و شايد دهه‏‌هاي گذشته صرفا از اهميت جايگاه مردم و لزوم تحقق خواسته‏‌ها و مطالبات آنها سخن گفته شده، اما در همه دولت‏‌ها و مجالس اين مساله در حد حرف باقي مانده است. به همين جهت است که در 2 انتخابات گذشته مجلس يازدهم و رياست‌جمهوري سيزدهم نيز مشاهده کرديم که مردم نارضايتي خود نسبت به روندها و عملکردها را با کاهش مشارکت در اين انتخابات‏‌ها نشان دادند. هر چند که اين پايان کار نبود و با سخت‏‌تر شدن وضع اقتصادي و معيشتي، افزايش لجام‌گسيخته قيمت‏‌ها و در انتقاد به برخي ناکارآمدي‏‌ها و عملکردهاي ناموفق و همچنين برخي مسائل اجتماعي بازهم شاهد بروز نارضايتي‏‌هاي مردم طي ماه‏‌هاي اخير بوديم. اين در شرايطي است که به‌نظر بسياري از کارشناسان و صاحب نظران امر اين عدم توجه به خواسته هاي مردم بوده که نارضايتي‏‌ آنها را برانگيخته است. آنچه مسلم است امروز مردم درصدد تحقق مطالبات قانوني خود هستند و به‌نظر مي‏‌رسد که مسئولان نيز بايد با نگاه و گفتماني نو و در نظرگرفتن شرايط و خواسته‏‌هاي نسل نو با جامعه و مردم مواجه شوند. چنانکه رهبر کبير انقلاب نيز مردم را صاحبان اصلي انقلاب و کشور مي‏‌دانستند. در فرازي از صحبت‏‌هاي امام (ره) آمده است: «توجه کنيد به اينکه هم صلاح خود شماست و هم صلاح کشور شماست و هم صلاح ملت است که شما با مردم دوست باشيد» به‌نظر مي‏‌رسد با توجه به شرايط جامعه و افزايش اعتماد عمومي امروز بايد نوعي تغيير در رويکردها و عملکردها نسبت به جامعه ايجاد شود. چيزي که چندي است تحت عنوان حکمراني خوب مطرح شده است.
قصد داريم تحول و نوسازي در حکمراني ايجاد کنيم
روز پنجشنبه رئيس مجلس در برنامه «ملک سليمان» اظهارداشت: اگر جمهوري اسلامي يک حَرم است يک رُکن آن مردم است که اساس کار ماست پس بايد به مردم توجه کرده و به تعبير شهيد سليماني به جهت سياسي، آنها را چپ و راست نکنيم و به جهت ديني و مذهبي بين مردم فرق قائل شويم. محمدباقر قاليباف گفت: در جمهوري اسلامي حکمراني بايد مردمي باشد. وي در اين خصوص که برخي رفتارها از سوي جامعه در سالجاري لجبازي است، بيان داشت: قطعا همينگونه است. يک وقتي افرادي هنجارشکني مي‏‌کنند که قانون گفته بايد با آنها برخورد شود. اما وقتي مي‏‌گوييم کسي که بدحجاب است اجازه ندارد وارد مترو شود. به چه حقي؟ اگر به‌عنوان متوليان و کساني‌که در حال حکمراني بوده به‌دنبال ايجاد حکمراني مردمي هستيم و قصد داريم تحول و نوسازي در حکمراني ايجاد کنيم که بعداز اين حوادث بايد انجام گيرد، بايد اين حکمراني را به جنس حکمراني حاج‌قاسم و به نوع حکمراني برگردانيم که مردم را محترم بشماريم. بايد فهم کنيم که اگر ما بخواهيم جامعه را منسجم کنيم و ارز‏‌ش‏‌ها را حفظ کنيم لازم نيست تلاش کنيم آنها را بسازيم، بلکه بايد تلاش کنيم خودمان را بسازيم. رئيس قوه‌مقننه تصريح کرد: من در همين حوادث با جمعي از دانش‌آموزان صحبت مي‏‌کردم. يک دختر خانم پايه دهم اشاره‏‌اي به من کرد و خيلي صريح به من گفت: «در رابطه با مسائل دين به‌خصوص درباره حجاب چقدر با ما با رفتار، آموزش و تربيت خود به ما آموزش داده‏‌ايد که بعد مي‏‌آييد يک دختر خانمي که سال قبل کنکور قبول نشده، امسال قبول شده و حالا با بستگان آمده به‌خاطر بدحجابي بازداشت مي‏‌کنيد و به مرکزي هدايت مي‏‌کنيد و مي‏‌خواهيد در 30 دقيقه به او آموزش بدهيد؟! شما که نتوانستيد در 16 سال اين را به ما ياد بدهيد چگونه مي‏‌توانيد در 30 دقيقه با استرس به او آموزش بدهيد؟!» وي افزود: اين روش همان ضعف ما متوليان در يک موضوع حجاب است. رئيس مجلس گفت: اينکه مي‏‌گويم بايد شيوه حکمراني کلا تغيير کند و نوسازي شود به اين دليل است و بايد حکمراني ما پايه مردمي داشته باشد. حال مي‏‌خواهد در بخش اقتصاد، فرهنگ، سياست و محيط ‌زيست باشد؛ اما عجيب اين است که مردم همه اينها را مي‏‌توانند حل کنند و اين همه دانشمند داريم، آيا اقتصاد را نمي‏‌توانند حل کنند؟ مسائل قبيله‌گري در سياست را نمي‏‌توانند حل کنند؟ مسائل اجتماعي را نمي‏‌توانند حل کنند؟ قاليباف در رابطه با اتفاقات اخير اظهارکرد: متولي‏‌ها به‌جاي اينکه غصه‏‌دار شوند عذرخواهي مي‏‌کردند، چرا که عذرخواهي هم چيز خوبي است. وقتي اشتباه مي‏‌کنيد عذرخواهي کنيد. واقعا چرا عذرخواهي نکرديم؟ رئيس مجلس گفت: قدرت جمهوري اسلامي و باورهاي ما اين است که مردم ما در قلب خود به يکديگر، ايران، اسلام و انقلاب عشق بورزند.
بايد رضايت مردم فراهم شود
يک فعال سياسي اصلاح‌طلب در ارتباط با اهميت نقش مردم بيان داشت: مهم‏‌ترين مساله‏‌اي که بايد بدان توجه مي‏‌شد و همچنان به آن توجه شود مساله مردم است. چنانکه قانون اساسي بحث مردم را مي‏‌گويد که بايد در سرنوشت خود اثر‏‌گذار باشند و مي‏‌بينيم که از اوايل انقلاب نيز همواره بحث مردم مطرح بود و امام خميني(ره) نيز به اهميت خواست مردم تاکيد داشتند. حسين کاشفي به «آرمان‌ملي» گفت: وقتي اتفاقاتي در جامعه مثل رخدادهاي ماه‏‌هاي گذشته مي‏‌افتد يعني مردم دنبال يکسري مطالباتي هستند و از وضع موجود ناراضي‏‌اند و براي برون‌رفت از آن وضعيت بايد اصلاحاتي صورت بگيرد. بالاخره دولت مردمي نيز دولتي است که حرف مردم را شنيده و زمينه‏‌اي فراهم کند که کلا مردم از روند موجود در جامعه ناراضي نباشند که بخواهند اين نارضايتي خود را بروز دهند. وي افرود: بايد ببينيم مردم از آنچه اعمال مي‏‌شود رضايت دارند يا خير؟ لذا بايد زودتر از اينها به اين مساله توجه مي‏‌شد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

سفره خانوارها کجا رفت؟

سفره خانوارها کجا رفت؟

نتایج «پایش فقر در سال۱۴۰۰» که دو روز پیش منتشر شد، حاوی دست‌کم دو هشدار اقتصادی به سیاستگذار ...
«تذکر درمانی» نمایندگان چه دردی از مردم دوا می کند؟/ حتما باید کارد به استخوان مردم برسد تا کابینه ترمیم شود؟

«تذکر درمانی» نمایندگان چه دردی از مردم دوا می کند؟/ حتما باید کارد به استخوان مردم برسد تا کابینه ترمیم شود؟

با گذشت یکسال و نیم از آغاز دولت سیزدهم، علیرغم سوء مدیریت در تصمیمات اقتصادی و سیاست ...
7 برنامه بی‌سرانجام

7 برنامه بی‌سرانجام

بیش از هفت دهه تجربه برنامه‌ریزی ایران به توسعه کشور منجر نشده است. آن هم با وجود برخورداری ...
1