تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۴۵۶۴۳۴
کبنا گزارش می‌دهد

آغاز موج هشتم کرونا / آماده‌باش به همه بیمارستان‌ها / رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج: به همه مراکز و بیمارستان‌ها برای تأمین دارو‌های مورد نیاز، بستری و اکسیژن تراپی دستورات لازم ابلاغ شد

۲
۰
آغاز موج هشتم کرونا / آماده‌باش به همه بیمارستان‌ها / رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج: به همه مراکز و بیمارستان‌ها برای تأمین دارو‌های مورد نیاز، بستری و اکسیژن تراپی دستورات لازم ابلاغ شد
کبنا ؛زنگ هشدار شروع موج هشتم کرونا در کشور درحالی به صدا درآمده که طی سه الی چهار ماه گذشته، ‌روزهای زیادی را با ثبت آمار فوتی صفر شاهد بودیم، اما بار دیگر اومیکرون و سویه‌های جدیدش ورق تازه‌ای از کرونا را در جهان و ایران نشان دادند. به گفته بیشر کارشناسان سرعت انتشار بالا و همه‌گیری این موج جدید زنگ خطر را برای همه مسوولان و بخصوص مردم کهگیلویه وبویراحمد به صدا در آمده و آن‌ها را برای مقابله پیشگیرانه بهتر به تکاپو انداخته است.
به گزارش کبنا،  درحال حاضر زمزمه‌های بروز موج هشتم کرونا در کشور با شناسایی و مشاهده نخستین موارد ابتلا به زیر سویه‌های جدید اومیکرون درحالی آغاز شده که بعد از گذر از روزهای آرام بعد از موج هفتم، بار دیگر باید منتظر شیوع بیشتر موارد بیماری کرونا و متاسفانه آمار فوتی‌های این بیماری در کشورمان باشیم.
ستاد ملی مقابله با کرونا هم پس از ماهها که جلسه‌ای نداشت، دیروز تشکیل شد و با تصویب مصوباتی، بر پوشش ماسک و انجام واکسیناسیون علیه کرونا به ویژه در افراد بالای 18 سالی که شش ماه از نوبت قبلی تزریق واکسن‌شان گذشته، رعایت پروتکل‌های ضدکرونایی ازسوی مردم، تشدید و اهتمام بر مراقبت‌های مرزی در تمام مرزهای کشور و کنترل ورود و خروج مسافران و همچنین بر لزوم تامین دارو و تجهیزات در بیمارستان‌ها تاکید کرد.
نباید از از نظر دور داشت که براساس گفته متخصصان اپیدمیولوژی و کارشناسان حوزه سلامت، موج جدید کرونا در کشور باید به دقت رصد شود، چراکه کرونا نشان داده که انتقال بیماری به سرعت بالایی اتفاق می‌افتد، بنابراین با توجه به رفت‌وآمدها و مسافرت‌ها باید نظارت و کنترل کافی از مبادی مرزی صورت گیرد. باید توجه کرد که عدم نظارت می‌تواند جرقه‌ای از افزایش ابتلا به بیماری در کشور ما باشد. با این فرض ممکن است طی روزهای آتی با افزایش موارد ابتلا به کرونا در کشور مواجه شویم، و لذا باید بیش از پیش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نظیر استفاده از ماسک بویژه در مکان‌های سربسته یا پرازدحام، رعایت فاصله‌گذاری و شست‌وشوی مداوم دست‌ها را جدی گرفته و همچنین اگر شش ماه از تزریق آخرین نوبت واکسن کرونای‌مان گذشته است، نسبت به تزریق دز یادآور آن اقدام کنیم. با توجه به هشدار مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای مشاهده سه مورد ابتلا به زیر سویه‌های جدید اُمیکرون با نام‌های BQ۱ و XBB در کشور، و شروع موج هشتم کرونا مسوولان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز برای جلوگیری از هر گونه تلفاتی برنامه‌ریزی لازم برای مقابله با این سویه خطرناک را آغاز کردند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: موج جدید کرونا در در کشور‌های جنوب شرق و شرق آسیا آغاز شده است.
آغاز پیک جدید کرونا در کشور با ۳ سویه / تغییر علائم ویروس
معاون بهداشت وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه سه سویه جدید کرونا به نام‌های BQ۱ و XBB و BA۲ در بیماران اخیر مشاهده شده است، گفت: پیک جدید کرونا در کشور آغاز شده است.
دکتر حسین فرشیدی - معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: همکاران ما در وزارت بهداشت از چهارشنبه شب دو سویه جدید دیگر در بین بیماران مشکوک به کووید۱۹ تشخیص دادند بنابراین تعداد سویه‌های جدید کرونا در کشور به سه سویه BQ۱ و XBB و BA۲ افزایش یافته است.

وی افزود: وقتی ما سرعت غلبه سویه BA۵ را در اروپا را رصد می‌کنیم می‌بینیم که با شیوع سویه BQ۱ سرعت انتقال این بیماری افزایش یافته است و کشور‌هایی همچون فرانسه و آلمان به سرعت درگیر شدند.
فرشیدی با تأکید بر اینکه قدرت انتقال XBB پنج برابر بیشتر از دلتا است، گفت: باید به سرعت، مرز‌ها رصد شده و بیماران مشکوک شناسایی شوند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشدار داد که از زمان آخرین تزریق واکسن عمومی کرونا زمان زیادی گذشته و جمعیت قابل توجهی از مردم کشورمان نیز دز سوم و چهارم کرونا را تزریق کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود ظرف یک الی یک و نیم ماه آینده دچار پیک جدید کرونا خواهیم شد و به اوج خود می‌رسد.
فرشیدی در عین حال تأکید کرد که از امروز پیک جدید کرونا در کشور آغاز شده است و ما از همه بیمارستان‌ها و کادر درمان خواسته‌ایم که آماده باش باشند چرا که طی ۴ تا ۶ هفته آینده پیک به اوج خود می‌رسد.
وی خاطر نشان کرد: علائم سویه‌های جدید کرونا به ویژه در سویه XBB از حالت کلاسیک تب و سرفه به سمت علائمی همچون درگیری‌های گوارشی، خستگی و سردرد تغییر کرده است.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: میزان بستری در سویه‌های جدید کرونا به همان مقداری است که در سویه‌امیکرون وجود داشت اما هرچه تعداد بیماران بیشتر باشد درصد بستری نیز افزایش می‌یابد.
موج هشتم کرونا، همه گیر و پرسرعت

محمد غلام نژاد_ رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج_ با اشاره به آغاز و همه‌گیری موج هشم کرونا در سراسر کشور گفت: استان کهگیلویه وبویراحمد به تبع دیگر استان‌های کشور گرفتار موج جدید اُمیکرون خواهد شد.
محمد غلام نژاد بر آمادگی همه مراکز بهداشتی و درمانی برای مقابله با این موج تأکید کرد و افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و جلوگیری از تجمعات نقش مهمی در کاهش ابتلا خواهد داشت.
وی تصریح کرد: به همه مراکز بهداشتی و درمانی و بخصوص بیمارستان‌های استان برای تأمین دارو‌های مورد نیاز، بستری و اکسیژن تراپی دستورات لازم نیز ابلاغ شد.
غلام نژاد تزریق دُز یادآور واکسن کرونا برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس را بسیار مهم دانست و اضافه کرد: این ویروس با هر جهش، تطابق بیشتری با محیط دارد و سرعت انتشار آن نیز بسیار زیاد است.
وی تصریح کرد: با توجه به رفتار متفاوت این ویروس در هر جهش، آمادگی همه جانبه برای مقابله با جهش جدید ویروس کرونا در همه مناطق استان ضروری است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اظهار کرد: تجربه دوره‌های قبلی نشان داد که بهترین راهکار برای مقابله با موج‌های متعدد کرونا واکسیناسیون است و باید مراکز نمونه‌برداری و مراکز تزریق واکسن به حالت آماده باش کامل باشند.
غلام نژاد افزود: با توجه به سرعت بالای انتشار این ویروس کشنده در مراکز علمی بخصوص مدارس، دانشگاه‌ها و مهدکودک‌ها باید تدابیر لازم از سوی مسئولان هنگام شروع همه‌گیری برای جلوگیری از انتشار بیماری بکار گرفته شود.
وی بر آگاه‌سازی مردم و تشویق آنان به تزریق واکسن و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی رسانه‌های استان نیز تأکید کرد.
 محمد غلام نژاد_ رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج_ همچنین در اولین جلسه ستاد دانشگاهی مقابله با موج هشتم کرونا که با حضور معاونین و مدیران دانشگاهی برگزار شد، ابراز داشت: یقیناً در روز‌های آینده این موج در کل دنیا و به تبع در کشور و استان ما انتشار پیدا خواهد کرد و با موج جدید اومیکرون مواجه خواهیم شد.

وی تصریح کرد: در این جلسه بر آمادگی بیمارستان‌ها و مراکز تأکید و دستورات لازم ابلاغ گردید تا هم از لحاظ پیشگیری شامل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و جلوگیری از تجمعات و هم در زمینه درمان که آمادگی بیمارستان‌ها برای تأمین دارو‌های مورد نیاز، بستری و اکسیژن تراپی آمادگی لازم را داشته باشند.
دکتر غلام نژاد با تأکید بر تزریق واکسن، اظهار داشت: این ویروس با هر جهش، تطابق بیشتری با محیط می‌یابد و این از شاخصه‌های ویروس است لذا با توجه به اینکه رفتار ویروس در هر جهش متفاوت است ایجاد آمادگی‌های همه جانبه برای مقابله با جهش جدید ویروس کرونا ضروری است.
وی با بیان اینکه تجربه موج‌های قبلی باید بهبود بخش وضعیت موج‌های پیش رو باشد، گفت: ضروری است مراکز نمونه‌برداری و مراکز تزریق واکسن به صورت فعال به مردم ارائه خدمت نمایند و پایش و ارزیابی‌های لازم نیز صورت پذیرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطر نشان کرد: اگاه‌سازی مردم و تشویق آنان به تزریق واکسن و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از دیگر اقدامات مهمی است که باید با همراهی رسانه‌ها و صدا و سیما صورت گیرد.

مصوبات ستاد ملی کرونا
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تشریح مصوبات جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در این جلسه مصوباتی داشتیم که عمد آنها تشویق مردم به انجام واکسیناسیون علیه کرونا است، بخصوص افراد بالای 18 سالی که از آخرین نوبت واکسن‌شان شش ماه گذشته است که باید مجددا تزریق واکسن کرونا را داشته باشند.
شیراوژن افزود: در ستاد ملی مقابله با کرونا، بر لزوم رعایت نکات بهداشتی مانند فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک در اماکن بسته و پرازدحام و به ویژه در مدارس و دانشگاه‌ها نیز تاکید شد. همچنین موضوع لزوم آمادگی مراکز درمانی از جهت تامین دارو و تجهیزات مورد نیاز نیز مطرح شد تا اگر مجددا شرایط بیماری در کشور سخت شد و آمارها بالاتر رفت، مراکز درمانی بتوانند خدمت‌رسانی مناسبی داشته باشند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اضافه کرد: یکی دیگر از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، بحث تشدید و اهتمام بیشتر نسبت به مراقبت‌های مرزی در همه مرزها اعم از هوایی، زمینی و آبی و کنترل مسافرانی که ورود و خروج دارند، بود که قبلا پروتکل‌های آن اعلام شده است. همچنین بر لزوم اطلاع‌رسانی بهتر، بیشتر و دقیق‌تر به مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و موارد ضروری تاکید شد.
وی درباره پیش‌بینی‌ها از وضعیت کرونا در کشور باتوجه به شناسایی اولین موارد سویه‌های جدید هم گفت: نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی نسبت به آینده داشت؛ زیرا رفتار ویروس در سویه‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد، اما به نظر می‌آید که اگر مردم هم در واکسیناسیون و هم در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی با ما همراهی کنند، وضعیت بغرنجی نخواهیم داشت. بویژه واکسیناسیون علیه کرونا بسیار مهم است؛ چراکه باید سطح ایمنی جامعه بالا رود.
تاکید رئیس جمهور بر کنترل کامل مبادی ورودی کشور
رئیس جمهور در جلسه دیروز ستاد ملی کرونا با اشاره به افزایش آمار شیوع بیماری کرونا در نقاط مختلف جهان، بر لزوم اجرای دقیق طرح‌های پیشگیری هوشمند ازسوی دستگاه‌های مختلف تاکید کرد.
آقای رئیسی اظهار داشت: باید سطح مراقبت‌های بهداشتی را بالاتر ببریم و کسانی که 6 ماه از تزریق آخرین دز واکسن کرونای آنها گذشته، نسبت به تجدید واکسیناسیون اقدام کنند.
وی با اشاره به بالا رفتن آمار ابتلا به این بیماری در کشورهای مختلف از شرق آسیا تا اروپا و آمریکا گفت: با تلاش‌های صورت گرفته آمار ابتلا و تلفات کرونا در کشورمان مدت‌هاست که در پایین‌ترین حد ممکن قرار دارد، اما با توجه به افزایش نرخ شیوع ویروس کرونا در برخی مناطق جهان، باید سطح مراقبت‌های بهداشتی را بالاتر ببریم.
رئیس جمهور با تاکید بر لزوم اجرای دقیق طرح‌های پیشگیری هوشمند ازسوی دستگاه‌های مختلف افزود: وزارت بهداشت تمهیدات لازم برای تجهیز و آمادگی مراکز واکسیناسیون را فراهم کند تا کسانی که 6 ماه از تزریق آخرین دز واکسن کرونای آنها گذشته، بتوانند نسبت به تجدید واکسیناسیون اقدام کنند.
رئیسی با اشاره به ساخت 6 نوع واکسن کرونا در داخل کشور به همت دانشمندان ایرانی اظهار داشت: استفاده توامان مردم از واکسن‌های ساخت داخل و واکسن‌های وارداتی، در کنار تزریق بیش از 156 میلیون دز واکسن کرونا در طرح واکسیناسیون سراسری که بالاتر از بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی بود، باعث مهار کرونا و ارتقای سطح ایمنی عمومی در ایران شده است.
رئیسی از وزارت بهداشت و سازمان صدا و سیما نیز خواست تا با همکاری یکدیگر بسته رسانه‌ای مناسبی برای ارتقای آمادگی‌ها و افزایش سطح اقدامات مراقبتی و پیشگیرانه ازسوی مردم تهیه و اجرا کنند.
رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت کنترل کامل و دقیق همه مبادی ورودی کشور و انجام تست‌های لازم از مسافرین اظهار داشت: وزارت بهداشت همچنین به طور جدی بر موضوع رفع کمبود اقلام دارویی و آمادگی مراکز درمانی تمرکز کند تا در صورت افزایش آمار مبتلایان به کرونا، نگرانی از این ناحیه وجود نداشته باشد.
رئیسی تصریح کرد: وضعیت مطلوب کشورمان از لحاظ ابتلا و تلفات ناشی از بیماری کرونا یک موهبت الهی محسوب می‌شود که به جا آوردن شکر آن در قدر دانستن این نعمت و مراقبت برای پیشگیری از افزایش دوباره آمار شیوع بیماری است.
اوج درگیری با موج جدید کرونا ماه آینده خواهد بود
در همین ارتباط، معاون درمان وزارت بهداشت هم با اشار به ورود موج جدید کرونا به کشور،تاکید کرد: البته نباید خیلی نگران شد و نمی‌بایست ساده انگاری در پیش گرفت و اگر همان کارهای قبلی را رعایت کنیم، کافی است.
دکتر کریمی ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که بیشترین موارد ابتلا به زیرسویه‌های جدید اومیکرون در ایران، سوم بهمن اتفاق می‌افتد و اگر 80 درصد پروتکل‌ها را رعایت کنیم و ماسک بزنیم، با خطر کمتری از قله موج جدید عبور خواهیم کرد.
وی افزود: میزان ابتلا و شدت بیماری در موج جدید کمتر ازسویه‌های قبلی است، اما از سرایت پذیری بیشتری برخوردار است.
معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: تنها نگرانی ما، کاهش ایمنی جمعی در مقابل ویروس کرونا است که دلیل آن هم، گذشت بیش از 6 ماه از تزریق واکسن است. زیرا، از دوز سوم و چهارم، استقبال چندانی نشد و همین موضوع می‌تواند منجر به کاهش ایمنی بدن شود.
 کرونا جان 3 هموطن دیگر را گرفت
وزارت بهداشت اعلام کرد: طی روزهای جمعه تا شنبه، 3 بیمار مبتلا به کرونا در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به عدد 144 هزار و 685 نفر رسید.
در این مدت همچنین 82 بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی و 39 نفر از آنها بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کرونا در کشور به 7 میلیون و 561 هزار و 140 نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت،تا کنون 65 میلیون و 152 هزار و 480 نفر دُز اول، 58 میلیون و 563 هزار و 276 نفر دُز دوم و 31 میلیون و 405 هزار و 621 نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به 155 میلیون و 121 هزار و 377 دُز رسید.
براساس آخرین نقشه رنگبندی شهرستان‌های کشور، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز همانند هفته‌های گذشته صفر است و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از 3 به 4 شهر رسید همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد به 62 شهر کاهش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی به 382 شهر افزایش یافت.
نام شما

آدرس ايميل شما

United Kingdom
شما اول یه سر به امام سجاد بزن هیترهای بیماران ک از سرما یخ زدن رو ببین بعد واکسن رو مدنظر بگیر حداقل یه تذکر به رئیس بیمارستان جهت تعمیر بد نیست
Iran, Islamic Republic of
بشین تا کادر درمان مث قبل جانفشانی کنند .از اخراج نیروهای 89 روزه چرا نمیگی. از عدم استخدام پرستارانی که در شروع و ادامه پیک ها جانفشانی و گاها شهید شدند .از عدم برقراری فوق العاده خاص برای کادر درمان .خدا بیامرزه دولت روحانی رو که اکه میترسید بیاد بیرون اما مرد بود و هر قولی داد در مورد کادر درمان اجرایی کرد .این دولت هم مرد باشه
قوت لایموتی که دیگر ارزان نیست/ نان و پنیر هم گران شد/ هزینه صبحانه یک خانواده کارگری 3 نفره چقدر می شود؟/ جدول

قوت لایموتی که دیگر ارزان نیست/ نان و پنیر هم گران شد/ هزینه صبحانه یک خانواده کارگری 3 نفره چقدر می شود؟/ جدول

قصد داریم مروری بر قیمت اجناس مورد استفاده در وعده صبحانه داشته باشیم. شاید عجیب باشد ...
سرنوشت پله و دلگرمی ما ایرانیان

سرنوشت پله و دلگرمی ما ایرانیان

حمید رضا صدر درباره پله و نسل او نوشته است:پله جوهره فوتبال از رکورد درآمده بعد از جنگ ...
ثبت یک رکورد در تورم خدمات عمومی

ثبت یک رکورد در تورم خدمات عمومی

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد پولی که دولت از روستاییان به منظور ارائه کالا و خدمات ...
1