تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۴۵۵۶۹۵
پاسخ محیط زیست؛

پساب فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع)یاسوج به رودخانه بشار می‌ریزد؟

۲
۰
پساب فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع)یاسوج به رودخانه بشار می‌ریزد؟
کبنا ؛موضوع پساب فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج از گذشته تاکنون به موضوعی دامنه دار تبدیل شده و اکنون نیز سوژه رسانه‌های استان شده است و شایعات و گمانه زنی‌هایی نسبت به سر ریز شدن پساب فاضلاب بیمارستانی به رودخانه بشار وجود دارد و تاکنون پاسخ شفافی از سوی مسئولان در این زمینه ارائه نشده است.
به گزارش کبنا، رودخانه بشار با عبور از مرکز شهر یاسوج و تقسیم این شهر به دو ناحیه سر رود شمالی و جنوبی منظره چشم نوازی را برای مردم استان و گردشگران در این شهر زیبا بوجود آورده بود اما این روز‌ها به دلیل دست درازی‌های انسان‌ها نفس‌هایش به شمارش افتاده است.
تغییر کاربری‌های بی‌مورد و دست درازی به بستر و حریم، برداشت شن و ماسه از بستر این رودخانه و ورود پساب کارخانه‌ها و این روز‌ها هم فاضلاب بیمارستان امام سجاد یاسوج (ع) بخشی از بی‌مهری‌های روا داشته نسبت به این رودخانه هستند.
رودخانه و پل بشار در پایین دست بیمارستان امام سجاد (ع) قرار دارد و در هفته گذشته بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با انتشار مطلبی خواستار مشخص شدن شائبه ورود پساب این بیمارستان به رودخانه بشار از طریق دستگاه‌های متولی شده‌اند.
در بخشی از بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج آمده است که "متأسفانه سال هاست که موضوعِ "تخلیه فاضلاب بیمارستان امام سجاد(ع) به رودخانه بشار" به یکی از دغدغه‌ها و ابهامات اصلی مردمان استان علی الخصوص ساکنان پایین دست این رودخانه تبدیل شده است.
در ادامه آن آمده است: با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بدون تأیید و یا رد این شائبه‌ها از تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های مرتبط از جمله دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، بیمارستان امام سجاد(ع)، سازمان محیط زیست، شرکت آب و فاضلاب استان و دیگر دستگاه‌ها درخواست دارد که در اسرع وقت به این شائبه‌ها پاسخ دهند که اگر موضوع تخلیه فاضلاب بیمارستان به رودخانه بشار صحت ندارد این شایعات را تکذیب و اطلاع‌رسانی نمایند.
پساب فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع)یاسوج به رودخانه بشار سر ریز می‌شود؟
فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع)یاسوج

رئیس اداره روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: مبارزه با فساد و شفاف‌سازی در سرلوحه کار این سازمان قرار دارد و شفاف‌سازی در حوزه پساب بیمارستان امام سجاد (ع) را وظیفه خود می‌داند.
هادی سینایی افزود: محیط زیست به عنوان یک دستگاه حاکمیتی با ۲ اهرم نظارتی شامل اداره آزمایشگاه محیط زیست و آزمایشگاه معتمد، بصورت دوره‌ای بر پساب بیمارستان نظارت دارد.
وی ابراز داشت: پساب‌های تولیدی نهایتاً باید در جایی تخلیه شوند. پساب تولیدی این بیمارستان پس از رفع آلودگی به چندین حلقه چاه اختصاصی بیمارستان کنار جاده میریزد و گاهی بصورت مقطعه‌ای پس از پر شدن چاه و سرریز شدن در حاشیه جاده وارد رودخانه می‌شود.
سینایی افزود: از منظر بهداشت عمومی، سرریز شدن چاه و حرکت پساب در امتداد جاده بیمارستان مورد انتقاد است که مسئولین بیمارستان موظفند رفع ایراد نمایند، اما آنچیزی که مهم‌تر بنظر می‌رسد، آلوده بودن یا نبودن پساب قبل از ورد به چاه است که پارامتر‌ها و معیار‌های محیط زیستی هر دو آزمایشگاه دال بر آلوده نبودن پساب است.
رئیس اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه سلامتی مردم خط قرمز محیط زیست است، تأکید کرد: در سنوات گذشته پساب این بیمارستان بعلت برخی نواقصات سیستمی آلوده بود که پس از اخطاریه مدت دار و عدم رفع آلودگی موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری و نهایتاً منجر به محکومیت مسئولین وقت بیمارستان شد اما در حال حاضر آخرین نتایج این پساب دال بر عدم آلودگی است.
رودخانه بشار از جا‌های دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد است و از رودخانه‌های جنوب شرقی بویراحمد علیا سرچشمه می‌گیرد. سرچشمه اصلی این رود نهر‌های گنجگون تیز آب و تنگ سرخ است.
این رودخانه در مسیر خود از شهر یاسوج عبور می‌کند و پارک ساحلی رود بشار یاسوج در کنار آن قرار دارد. رودخانه بشار پس از عبور از شمال شرقی منطقه و پس از ورود به رودخانه خرسان، در پوزه شمالی دنا، از شمال مناطق بویراحمد سفلی و طیبی گذشته، با نام بارز به رود کارون می‌پیوندد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
یه درصد فک. کن اینا تصفیه کننده فاضلاب دارن، زهی خیال باطل
Iran, Islamic Republic of
الان از مديرعامل اب و فاضلاب بپرسيد پساب نميدونه چيه
از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

عباس عبدی نوشت: از همان میزان مشارکت در انتخابات مجلس در سال ۹۸ می‌شد حدس زد که دچار ...
حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

اصلاح‌طلبان چگونه می‌توانند در عبور کشور از شرایط کنونی نقش ایفا کنند؟ آیا حاکمیت چنین ...
شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با شرایط جامعه و علل آن اظهارداشت: اعتراضات کنونی ناشی ...
1