تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۲۱
کد مطلب : ۴۵۵۳۰۲
در گفت و گو با مسوولان پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد

قرار بود امضاها طلایی باشد / فناوران با مشکل ارائه تسهیلات و مجوزها دست و پنجه نرم می‌کنند!

۱۱
۰
قرار بود امضاها طلایی باشد / فناوران با مشکل ارائه تسهیلات و مجوزها دست و پنجه نرم می‌کنند!
کبنا ؛
جهان به سمت تولید ثروت بر پایه علم و فناوری رفته است و کشور ایران نیز در حال پیمودن این راه است، در این مسیر استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در سال های اخیر در این راه قدم برداشته است. جای خوشحالی است که در استان ما، برخی محصولات شرکت های فناور و دانش بنیان در جهان نمود دیگری ندارند، برخی از این شرکت ها محصولات خود را به کشورهای مختلف حوزه خلیج فارس و همچنین اروپا صادر می کنند. شرکت های حوزه کشاورزی و گیاهان استان فعالیت های زیادی دارند و با استفاده از دانش خود خلق ثروت کرده اند. در همین چند سال فعالیت، شرکت های فناور و دانش بنیان به قدری رشد داشته اند که سطح درآمدزایی بالایی را به خود اختصاص داده اند.
به مناسبت حمایت از فعالیت شرکت های دانش بنیان و فناور و ترویج فرهنگ فناوری، پایگاه خبری «کبنا نیوز» با دو تن از کارشناسان حوزه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت و گو کرده که در ادامه می خوانید:
قرار بود امضاها طلایی باشد / فناوران با مشکل ارائه تسهیلات و مجوزها دست و پنجه نرم می‌کنند!
رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد درخصوص مرکز رشد این دانشگاه گفت: مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی استان از سال 94 دایر بوده ولی در سال 1400 با جذب واحد‌های فناور و دانش بنیان کار خود را شروع کرد. 4 شرکت در پردیس دانشگاه مستقر هستند، 2 شرکت در سرابتاوه و 2 شرکت در بلهزار استقرار دارند.
فرامرز بدخشان اظهار کرد: 2 تا از شرکت‌های ما در حوزه کشاورزی قرارداد بین‌المللی با کشور‌های حوزه خلیج فارس دارد و محصولات خود را به تولید انبوه رساندهاند، همچنین کشاورزی جنوب ایران را بطور کامل پوشش داده‌اند.  
بدخشان افزود: واحد‌های فناور از اساتید علمی ما هستند و در خصوص حشره کش‌ها و دهانشویه تولید آزمایشگاهی انجام داده‌اند و با تأیید سازمان غذا و دارو به زودی خط تولید راه‌اندازی می‌کنند.  
بدخشان ابراز کرد: شرکت حامز بیش از 3 میلیارد تومان فروش داشته‌اند، شرکت نیمه صنعتی هستند و جدیداً صنعتی شده‌اند، روزانه بین 300 تا 500 لیتر محرک‌های گیاهی تولید می‌کنند و اگر به خط تولید انبوه برسد تیراژ به 3 تا 4 هزار لیتر می‌رسد.  
بدخشان افزود: برخی شرکت‌ها زیرمجموعه پارک علم و فناوری استان هستند و با ما نیز همکاری داشتیم و زمین کشاورزی در اختیارشان گذاشته‌ایم.
قرار بود امضاها طلایی باشد / فناوران با مشکل ارائه تسهیلات و مجوزها دست و پنجه نرم می‌کنند!
محمدجواد کیانی معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص مشکلات و معضلات پیش روی فناوران گفت: با توجه به اینکه در هفته پژوهش قرار داریم، چند نکته در رابطه با پژوهش و فناوری را عرض می‌کنم. هدف از پژوهش این است که به فناوری و تولید محصول برسیم، متأسفانه یکی از مشکلات اصلی کشور ما این است که خیلی از پژوهش‌ها بیشتر در قالب پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی هستند و به فناوری منجر نمی‌شوند.
کیانی اظهار کرد: صرفاً ما تولید علم می‌کنیم، و علمی که منجر به فناوری و نواورری شود در اینجا تا حدی غافل می‌ماند. پژوهش زمانی می‌تواند موفق باشد، که در اختیار جامعه و صنعت و نیازهای جامعه باشد، یا اینکه به فناوری منجر شود.
کیانی افزود: بحث فناوری که در چندسال اخیر بیشتر به آن بها داده می‌شود بخاطر این است که ما بتوانیم نیاز‌های داخلی را از طریق فناوری و شرکت‌های دانش بنیان حل کنیم. علارغم اینکه خیلی تأکید می‌شود، و سال هم سال دانش بنیان است ولی متأسفانه فناوران ما با مشکلات زیادی درحال حاضر روبرو هستند.
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد در اشاره به مشکلات شرکت های فناور گفت: مشکل اول یک فناور مربوط به انبوه سازی محصول می‌شود. فناوری که چندین سال زحمت کشیده و حال عمرش تولید یک محصول شده، اگر تولید انبوه و تجاری‌سازی محصول را انجام ندهد دیگران می‌توانند به راحتی این محصول را کپی بکنند و شاهد هستیم که خیلی از فناوران محصولاتشان به راحتی به سرقت می‌رود بدون اینکه خودشان بتوانند از آن استفاده بکنند و بهره لازم را ببرند، پس نیاز هست یک فناور وقتی تولید محصول می‌کند و محصول اولیه را تولید می‌کند نهاد‌های مختلف، حمایت‌های لازم را تسریع کنند تا تولید انبوه انجام شود.
وی گفت: مشکل بعدی بحث تسهیلات بانکی است، علارغم اینکه در بودجه دولتی تبصره 18 و تبصره 16 برای حمایت از فناور‌ها وجود دارد ولی متأسفانه فناورانی که برای تسهیلات به بانک‌ها معرفی می‌شوند برای ضمانت‌ها، وثیقه و... خیلی اذیت می‌شوند.
کیانی تصریح کرد: بطورکلی تسهیلات گرفتن از بانک‌ها خیلی پروسه زمان بری است، غالباً فناور باید 20 درصد سپرده داشته باشد. مثلاً برای اینکه تولید انبوه داشته باشیم به تسهیلات حداقل 4 تا 5 میلیاردی نیاز داریم و فناور ما باید 1 میلیارد سپرده در بانک بگذارد، اگر خیلی رعایت حال کنند 500 میلیون باید سپرده داشته باشد. فناوری که با پول خودش محصول اولیه را تولید کرده این پروسه برایش سنگین است.
کیانی گفت: همین که بخواهیم سند را در بانک قرار بدهیم، برای یک تسهیلات 3 میلیاردی حدود 60 میلیون فقط هزینه دفترخانه باید داده شود، هزینه‌ها فراوان‌اند، بحث مالیات هم هست که این‌ها می‌بایست معافیت مالیاتی داشته باشند.
کیانی بیان کرد: به هر حال امید داریم که این نمایشگاه فناوری بتواند سه کار را انجام بدهد، اول اینکه نیاز‌های جامعه را شناسایی بکند. نمایشگاه امسال علاوه بر نمایشگاه فناوری فن بازار هم است که عزیزان فناور بتوانند محصولات خود را به جامعه عرضه کنند و نیاز‌های جامعه را برطرف کنند، برای فناوران تبلیغ شود و در بازدید‌ها بتوانند مشکلات را به مسوولان انتقال بدهند.
قرار بود امضاها طلایی باشد / فناوران با مشکل ارائه تسهیلات و مجوزها دست و پنجه نرم می‌کنند!
کیانی خاطرنشان کرد: انشاالله که ما بتوانیم با پیشرفت فناوری این توسعه اقتصادی و صنعتی کشور را ایجاد کنیم. متأسفانه بحث فناوری هنوز برای خیلی از مدیران ما جا نیفتاده و معنی فناوری و پژوهش را به خوبی درک نکردند.
وی افزود: بحث فناوری مثل کاشت بذر گندم است، که ما باید صبر کنیم که این بذر به محصول منتج شود، باید به فناور زمان دهیم، اینکه ما توقع داشته باشیم در یک زمان کوتاهی به نتیجه برسد اصلاً درست نیست، مدیران اگر می‌خواهند کمک کنند روند امضا‌های اداری و بروکراسی‌ها را حذف کنند. فرضاً برای گرفتن یک مجوز ساده بار‌ها باید ادارات دولتی و استعلام‌های مختلف گرفته شود، قرار بود امضا برای فناوران طلایی باشد، درحالی که فناوران همه استعلاماتشان را انجام می‌دهند و برای یک مجوز ساده ما بیش از 10 تا مجوز و استعلام نیاز داریم.
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد استان گفت: متولی اصلی استاندار محترم است که باید به مدیران بیش از پیش توصیه کنند، حمایت کنند، و این بروکراسی اداری ساده‌تر شود.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در یکی دوسال گذشته دانشگاه آزاد اسلامی در بحث فناوری توانسته تحول ایجاد کند، اگر شما در غرفه‌ها بگردید خیلی از این فناوری‌ها با دانشگاه آزاد مرتبط هستند،خوشبختانه بیشترین محصول را هم از لحاظ کمیت و هم کیفیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج دارد. دانشگاه آزاد با توجه به اینکه فضای فیزیکی زیادی دارد، و در همه شهرستان‌ها واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد وجود دارد، از فناوران حمایت‌های زیادی انجام می‌دهد.
کیانی ابراز کرد: حدود دو سال است که فضا و امکانات زیادی در اختیار فناوران گذاشتیم، حمایت کردیم و حتی مهمان‌سرا به فناوران غیربومی داریم، پردیس سرابتاوه که یکی از ساختمان‌های بزرگ شهر یاسوج است و حدود 60هزار مترمربع فضای اداری دارد به صورت رایگان در اختیار فناوران قرار دادیم، و حتی هزینه آب، برق، گاز را خودمان متقبل شده‌ایم. خیلی از فناوران به محصول اولیه رسیده‌اند و چند تا از شرکت‌ها قرارداد تولید انبوه دارند، ما در همین غرفه، محصولات زیادی می‌بینیم، هم از دانش‌آموزان مدارس سما که زیر نظر دانشگاه آزاد است و هم دانشجویان دانشگاه آزاد، و هم هیئت علمی و هم فناورانی که از بیرون می‌آیند و با دانشگاه آزاد همکاری می‌کنند.
وی افزود: محصولات ما بیشتر در حوزه گیاهان دارویی، کشاورزی و الکترونیک، پنل‌های خورشیدی و آی تی هست که در نمایشگاه بین‌المللی تهران عرضه می‌کنیم. اگر ما می‌خواهیم به رشد اقتصادی پایدار برسیم، راهی جز حمایت از فناوران و شرکت‌های دانش بنیان نداریم.
ان شاء الله که مسوولان استانی و در رأس استاندار محترم بتوانند بیش از پیش از فناوران حمایت بکنند، به ویژه در بحث تسهیلات اگر کمک شود فناوران می‌توانند به محض تولید محصول اولیه، انبوه‌سازی را شروع کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بابا جمع كن بساطت را. دانشگاه رو به نابودي كشانديد. كدوم شركت ؟ كدو دانش بنيان؟ فقط حرف حرف حرف…
پارك ميگه شركتها مال منه دانشگاه آزاد ميگه ماله منه.
Iran, Islamic Republic of
اكرامي و كياني/تو در محل كارت حاظر شو دانش بنيان پيش كش
دوست
Iran, Islamic Republic of
اینقدر مرکز رشد مسخره شده که یه تاسیساتی را گذاشتند مسئولش
حق
Iran, Islamic Republic of
مرکز رشد زمانی کارامد هست که یه نیروی علمی بذارن مسئولش وبیلان داشته باشه نه فقط تبلیغات الکی
محمد
Iran, Islamic Republic of
حالا کیانی یه چیزی .
مردم
Iran, Islamic Republic of
رنگ ریمه ببین حال دلم را بپرس ..
کهو
Iran, Islamic Republic of
ااین فن آورها ازقبل بودند چیز جدیدی هم نیست دیگران زحمتش راکشیدند تبلیغات تو خالیش هم مال مسئول چیز ندون شده
هیئت علمی
Iran, Islamic Republic of
جناب اکرامی تجدید نظر کن آبروی رشد ومرکز رشد رابردی بااین مسئول گذاشتنت هیئت علمی هایت بیکارند اونوقت تاسیساتی گذاشتی
معلم
Iran, Islamic Republic of
خدا به داد علم برسد/ مرکز رشد مملکت دیگه همینجوریه که روز به روز بدبخت وبدبخت تر میشیم .دیگه تکلیفش مشخصه
زن
Iran, Islamic Republic of
.. همینه این همه چیز را تاسیسات میبینه
مرد
Iran, Islamic Republic of
اوضاعش خرابه میخواد مرکز رشده گل وبلبل کنه
تحلیل مشاور رهبر انقلاب از اعتراضات ایران /جنگ هیبریدی بود

تحلیل مشاور رهبر انقلاب از اعتراضات ایران /جنگ هیبریدی بود

کمال خرازی گفت: آنچه در ایران رخ داد یک جنگ هیبریدی بود. که در آن جنگ سیستم خبری و عملیات ...
از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

عباس عبدی نوشت: از همان میزان مشارکت در انتخابات مجلس در سال ۹۸ می‌شد حدس زد که دچار ...
حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

اصلاح‌طلبان چگونه می‌توانند در عبور کشور از شرایط کنونی نقش ایفا کنند؟ آیا حاکمیت چنین ...
1