تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب : ۴۵۵۲۶۲
بولتن‌سازان در دام بولتن:

‌تهیه‌کننده بولتن‌های فارس بازداشت شد؟

۰
کبنا ؛ بولتن‌نویس فارس بازداشت شد؟ در چند روز گذشته اخباری در توئیتر مبنی بر بازداشت عباس درویش توانگر قائم مقام خبرگزاری فارس که او را بولتن‌نویس پرحاشیه معرفی کرده بودند، منتشر شد و سایت «عرشه» هم نوشت: «برخی کانال‌های خبری براساس شنیده‌های تاییدنشده، نوشته‌اند یکی از تهیه‌کنندگان بولتن محرمانه خبرگزاری فارس، روز پنجشنبه بازداشت شده است. وی از مدیران ارشد خبرگزاری فارس است.» در صورت تایید بازداشت این مدیر فارس باید به روزی بازگشت که علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران به دادسرای عمومی و انقلاب تهران مأموریت داد تا با تشکیل کارگروهی تخصصی متشکل از کارشناسان فنی و ضابطان ذی‌ربط نسبت به بررسی ابعاد حمله سایبری به خبرگزاری فارس اقدام کند. رئیس کل دادگستری استان تهران همچنین تاکید کرد که در صورت احراز هر گونه قصور یا تقصیر از سوی اشخاص نیز اقدامات قانونی لازم صورت گیرد.
 تکذیبی که تکذیب نشد
موضوع بولتن‌های محرمانه خبرگزاری فارس در روزهای اخیر خبرساز شده است. ماجرا از 4 آذر آغاز شد که گروه هکری «بلک‌ریوارد»  مدعی هک خبرگزاری فارس و دستیابی به اطلاعات محرمانه از سامانه داخلی این خبرگزاری شد. این گروه هکری در ابتدا فیلمی منتشر و آن را به یکی از خبرنگاران این خبرگزاری نسبت داد که مسئولان فارس این فیلم را تکذیب کردند و علی خضریان، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ترور رسانه‌ای نسبت به خبرنگار فارس صورت گرفته است، گفت که «خبرنگاران آبروی خود را برای حفظ نظام و انقلاب به میدان آورده‌اند. در اتفاقات اخیر جریان ضدانقلاب نتوانست اکثریت جامعه ایران عزیز را با خود همراه کند و فضا را به سمت ایجاد چالش جدیدی ببرد، لذا این جریان همچون دهه ۶۰ به سمت ترور رفته است؛ یکی از ترورهای اخیر، ترور رسانه‌ای خبرنگار فارس است.» 
 فارس تایید کرد؛ عبدی انتقاد
 پس از آن بود که تعداد زیادی بولتن منتشر و ادعا شد که توسط یکی از مسئولان فارس تهیه و در اختیار فرمانده سپاه قرار داده می‌شود. خبرگزاری فارس با انتشار یک رشته توئیت، ضمن تایید خبر هک‌شدن این خبرگزاری توسط گروه «بلک ریوارد»، پذیرفت، بولتن‌های محرمانه این خبرگزاری که «برای آگاهی برخی مسئولان» تهیه شده، در اختیار هکرها قرار گرفته است. این خبرگزاری اصولگرا، محتوای بولتن‌های محرمانه را «رصد شنیده‌های محافل رسانه‌ای، شایعات فضای مجازی و ادعاهای رسانه‌های بیگانه» معرفی کرده که فارس، «امکان صحت‌سنجی» آنها را نداشته است. این اقدام با انتقاداتی مواجه شد چنانکه عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: «رسانه‌ها ساختاری دارند که برخلاف نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و مبتنی بر شفافیت و نفی محرمانگی است. این تفاوت در ارتباطات میان‌‌فردی کارکنان و فضای باز تحریریه مشهود است. اگر رسانه وارد کارهایی شود که تناسبی با کارکردش ندارد نتیجه همین می‌شود که در افشای بولتن‌های فارس می‌بینید.»
 سلامی نمی‌داند، فارس می‌داند؟
 عبدی به این نکته اشاره دارد که «عده‌ای درصدد تکذیب اصل ماجرا برآمدند که اصولا فرماندهی سپاه نیازی به این بولتن‌ها ندارد، یا حتی گفتند این بولتن‌ها خودسرانه توسط یک نفر تولید می‌شده است و مثل همیشه افراد ذی‌صلاح و بدون صلاحیت در این زمینه اظهارنظر کردند.»  تسنیم به نقل از یک منبع مطلع در سپاه اظهاراتی را منتشر کرد که همان عدم نیاز فرمانده سپاه به بولتن و موضوع مورد اشاره عبدی است. این منبع آگاه گفت: «این ادعا که فرمانده کل سپاه برخی اخبار را از طریق بولتن تهیه شده توسط یکی از مسئولان یک رسانه دریافت می‌کند غیرواقعی و کذب است. فرمانده سپاه، فرمانده ارشد یکی از مهم‌ترین ارکان نیروهای مسلح است که در آن علاوه بر یگان‌های رزمی، یگان‌های اطلاعاتی و حفاظتی پیشرفته‌ای قرار دارند و بالاترین دسترسی به اطلاعات لازم از طریق آنها و همچنین از طریق جلسات سطح کلان و طبقه‌بندی شده نظام وجود دارد؛ لذا اینکه ادعا شود خبرنگار یا یکی از مسئولان یک خبرگزاری مسئول تهیه بولتن اخبار محرمانه برای فرمانده کل سپاه شده است، مضحک است. یکی از نشانه‌های مضحک بودن این ادعاها در فضای مجازی آنجاست که اخبار و نقل قول‌های جعلی از خود فرمانده کل سپاه هم برای فرمانده کل سپاه در آن گنجانده شده است! یعنی فرمانده کل سپاه برای آنکه بداند خودش چه گفته یا چه اقدامی کرده تولید بولتن سفارش می‌دهد؟»
 کار به نشست سران رسید
 موضوع بولتن‌های محرمانه فارس به نشست روسای قوا هم رسید. روز شنبه در نشست روسای قوا که به میزبانی دفتر رئیس‌جمهور برگزار شد، سران قوای مجریه، مقننه و قضائیه، خبرسازی‌های دروغ و فاقد اعتبار و سند را بخشی از عملیات روانی دشمن و در چارچوب فتنه‌انگیزی‌های اخیر دانستند و تصریح کردند: «مراجع ذیصلاح اعتبار اینگونه خبرسازی‌های بی‌اساس را رد کردند و جامعه آگاه و بصیر ایران اسلامی نیز نشان داده‌اند که تحت‌تاثیر اینگونه جریان‌سازی‌ها که با هدف موج‌سواری و برهم‌زدن ثبات جامعه صورت می‌گیرد، قرار نخواهند گرفت.» مهدی فضائلی، معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب هم نوشت: «علاوه بر آنکه اغلب اخبار و مواضع منسوب به ‎رهبر معظم انقلاب در ‎بولتن خبری یک مجموعه رسانه‌ای، به‌دلیل غیردقیق، ناقص و گاه جعلی بودن غیرمعتبر است، باید به اغراض شوم دشمن توجه داشت که اخباری دروغ را به‌عنوان اخبار این بولتن محرمانه مطرح کند.»
 دلداری «مهر» به «فارس»
 رسانه‌های همسو با فارس راهی جز دلداری دادن به دوستان خود ندارند مانند مهر که نوشت: «دشمن ادعا دارد رسانه‌های ایرانی نه اعتبار دارند و نه مخاطب! اگر اینگونه است چرا باید رسانه‌های داخلی را هک و از حمله سایبری به خبرگزاری فارس با هشتگ‌های #فارس_گیت استقبال کنند؟»
 عاقبت بولتن‌نویسان 
آنانی که امروز در دام بولتن‌سازی افتادند از همان تفکری هستند که سال‌ها علیه خاتمی و اصلاح‌طلبان به تهیه بولتن تخریبی می‌پرداختند و شاید تصور نمی‌کردند روزی در بولتن‌نویسی برای همفکران‌شان دچار مشکل شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1