تاریخ انتشار
شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۰۵
کد مطلب : ۴۵۵۱۶۱
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی:

مراتع کهگیلویه و بویراحمد با کمبود شدید علوفه مواجه شده است

۱
۰
مراتع کهگیلویه و بویراحمد با کمبود شدید علوفه مواجه شده است
کبنا ؛معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پدیده خشکسالی مراتع استان را با کمبود شدید علوفه مواجه کرده است و در حال حاضر در مناطق قشلاقی استان چیزی به نام مرتع وجود ندارد و دامداران به صورت دستی به دام‌ها علوفه می‌دهند.
علی بهنام پور در نشست مدیران کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد که با حضور سید علی احمدزاده، استاندار این استان برگزارشد، اظهار داشت: پرورش و نگهداری دام در استان از دیرباز به شیوه روستایی و عشایری در استان مرسوم و متداول است و اقتصاد و معیشت غالب مردم به این مهم وابسته است.
وی افزود: البته دامداری‌های علمی و صنعتی هم در چند سال اخیر در استان پیشرفت‌های خوبی داشته است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سرجمع تولیدات دامی کهگیلویه و بویراحمد ۱۵۵ هزار تن است و با تولید ناخالص داخلی به ارزش ۲ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان نقش مهمی در اقتصاد و تولید دارند.
بهنام پور ابراز داشت: صنعت دام و طیور استان با سه چالش اساسی رو بروست که یکی خشکسالی است از جمعیت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری واحد دامی استان بیش از ۸۰ درصد به مراتع وابسته‌اند و دام سبک‌اند.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات دیگر، با حذف ارز ترجیحی بیشترین معضل برای دامداران برای تأمین نهاده‌های دامی ایجاد شد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: سران سه قوه تصمیم گرفتند که ارز ترجیحی حذف و به سمت ارز نیمایی برود و موجب شد قیمت نهاده‌های دامی پنج تا ۶ برابر افزایش پیدا کند.
بهنام پور عنوان کرد: تناسبی بین قیمت تمام شده و قیمت فروش محصولات دامی به ویژه گوشت قرمز و مرغ وجود ندارد.
وی گفت: قیمت تمام شده یک کیلو گوشت قرمز به صورت زنده برای دامدار حداقل بیش از ۱۰۰ هزار تومان است اما در واقع بیش از ۷۰ هزار تومان در بازار مشتری ندارد و تولید غیر اقتصادی شده است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: سومین مشکل کشش بازار است که کشش بازار در مورد محصولات دامی بسیار پایین است.
دامپروران استان کهگیلویه و بویراحمد ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین در اختیار دارند و امسال به دلیل کمبود علوفه طبیعی و بالا بودن قیمت نهاده‌های دامی به شدت در تنگنای تغذیه دام‌های خود قرار گرفته‌اند.
از میزان تولید سالیانه ۹۶هزار تن شیر و ۱۶ هزار تن گوشت قرمز در استان کهگیلویه و بویراحمد؛ ۳۵هزار تن شیر و هشت هزار تن گوشت قرمز در مناطق عشایری بدست می‌آید.
نام شما

آدرس ايميل شما

سعید
Iran, Islamic Republic of
ایشان لطف بفرمایند برای این بخش از دامداری سنتی استان که تامین عمده تولیدات پروتینی استان را بعهده دارد در این چند ساله چکار کرده اند .
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1