تاریخ انتشار
جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : ۴۵۵۰۸۲
گزارش مفصل از بازدید سرزده استاندار کهگیلویه و بویراحمد از سازمان جهادی کشاورزی؛

تکلیف احمدزاده برای معتمدی؛ نگذارید التماس کنیم

۳
۱
تکلیف احمدزاده برای معتمدی؛ نگذارید التماس کنیم
کبنا ؛اگر برنامه‌ریزی‌های درست و اصولی انجام گیرد و هر مدیر و مسوولی در همه شرایط با تمام وجود وقت، دقت، سرمایه و علم خود را در مدیریت برنامه‌هایش به کارگیرد شرایط بحرانی وجود نحواهد آمد که حالا در این شرایط بحرانی به هول‌و ولا بیفتد و هزاران تن گوجه که روی دست کشاورزان بماند و نه کشاورز، نه مدیر، نه مسوول و هیچ‌کس چه در شهرستان و چه در سطوح بالای کشوری نداند با این تولید بی‌رویه چه کند؟ تعرفه گمرکی سر به فلک کشیده، و آنقدر گوجه به کارخانه‌ها فروختند که کارخانه‌ها هم ظرفیت خرید ندارند. بازار پر است از گوجه  و مازاد بر مصرف روزانه، سردخانه‌ها پر است و حالا آقایان کاسه چه‌کنم، چه‌کنم دست گرفته‌اند تا فکری به حال گوجه مازاد بر مصرف و مانده روی دست کشاورزان بکنند!!! سید علی احمدزاده_ استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بازدید سرزده از سازمان جهاد کشاورزی استان ضمن بررسی مسائل و مشکلات مختلف حوزه کشاورزی موضوع گوجه‌کاران را هم به جد پیگیری کرد.

بیشتر بخوانید:

استاندار کهگیلویه و بویراحمد به مشکلات گوجه‌کاران ورود کرد / هر چه سریعتر راهکار عملیاتی به نفع کشاورزان اتخاذ شود / 60 درصد محصول کشاورزان گوجه‌کار روی دست‌شان مانده است / کهگیلویه و بویراحمد صنایع تبدیلی ندارد

تماس تلفنی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با وزیر جهاد کشاورزی؛ گره کار گوجه‌کاران باز شد، تعرفه صادرات گوجه صفر شد

دیدار عصرانه استاندار کهگیلویه و بویراحمد با گوجه‌کاران معترض لیشتر گچساران (+ فیلم و تصاویر)

به گزارش کبنا، در ادامه گزارش مفصل این بازدید سرزده را می‌خوانید.
علی‌بخش شجاعی_ مدیرکل تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: ما تنها استانی هستیم که  در تلاشیم بازار به نفع تولید کننده شکل بگیرد. درباره خرید گوجه در تابستان ورود کردیم و باعث شد در تامین گوجه مشکلی نداشته باشیم. برای خرید زیتون جز استان‌هایی هستیم که می‌توانیم خرید حمایتی داشته باشیم. مشکلی که در بحث خرید تولید حمایتی وجود دارد نبود صنایع تبدیلی، اسانس و روغن است فقط دو سردخانه که ظرفیت محدود دارند ما تا ۲۵ هزار تن  زیتون از باغ‌دار خرید کردیم. مخازن ذخیره‌سازی محدود است. باسکول دیجیتالی برای وزن زیتون در بعضی کارگاه‌ها وجود ندارد.
خدارحم معتمدی_رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد_  نیز می‌گوید: بازار عرضه و فروش گوجه در مرحله اول خوب بود؛ ولی حالا گزارش‌هایی داریم مبنی بر اینکه مرز بسته شده و تعرفه گمرکی بالاست. کارخانه تولید رب گوجه در استان نداریم. نبود صنایع تبدیلی خصوصاً در بحث گوجه مشکل است که با پیگیری از طریق سازمان مرکزی تعاون روستایی و اتحادیه‌های مرکزی کارخانه رب گوجه نورآباد مقداری از گوجه‌های استان را به آنجا بفروشیم. اگرچه هزینه‌های حمل از مزرعه تا کارخانه وجود دارد؛ ولی به صورت حمایتی می‌توان گوجه را از باغ‌دار خرید.
معتمدی افزود: اتحادیه تحت پوشش ما ۹۸ درصد زیان‌ده است. با این وضعیت زیان‌دهی قدرت خرید توافقی را ندارند. اگر مسئله کرایه حمل حل شود، خرید حمایتی گوجه از کشاورز حل هم می‌شود. 6 هزار هکتار فقط در دشت لیشتر کشت گوجه انجام گرفت. هر هکتار حدود ۸۰ هزار تن تولید گوجه داشتیم که ۴۰ درصد آن پیش فروش شده بود؛ اما ۶۰ درصد دیگر هنوز فروش نشده است. باید از طریق وزارت‌خانه و نمایندگان مجلس  اعلام می‌شد که بعد از اعلام اصلاح الگوی کشت محصولاتی که آب‌بر هستند و هزینه بهره وری آب بالایی دارند؛ در گمرک عوارض بیشتری می‌گیرند تا سطح زیر کشت آنها کمتر شود. این ایراد است که ۶ ماه قبل زمانی که کشاورز می‌خواست تصمیم بگیرد چه بکارد باید اعلام می‌شد و نه حالا تا بتواند به خوبی تصمیم بگیرد چه چیزی بکارد و کشاورز متضرر نشود.
معتمدی تصریح کرد: اگر تعرفه گمرکی افزایش نمی‌یافت صادرات‌ها که به عراق و پاکستان انجام می‌شد و حالا هم ادامه پیدا می‌کرد. تنها راه اساسی حل مسئله همین قضیه است که فعلا افزایش تعرفه به تعویق بیفتد.
 کیامرث حاجی زاده_ معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد_ گفت: ما الان وقت نامه‌نگاری نداریم، می‌توانیم مشکل را از طریق سردخانه‌ها حل کنیم. تا نامه نگاری شود به دست دولت برسد و جواب دهد؛ همه محصولات از بین خواهد رفت. چند سردخانه در خوزستان و شیراز ظرفیت دارند که می‌توانیم اجاره کنیم و گوجه‌ها را به آنجا انتقال دهیم. باید ببینیم از این 20هزارتن گوجه چند درصد بازاری است و چند درصد کارخانه‌ای. باقیمانده نیز در استان به فروش می‌رسد. الان استان‌های همجوار هم تقریباً همین مشکل را دارند که خرید نمی‌کنند. راهکار برای نجات وضعیت کشاورزی مناطق گرمسیری چیست؟ جز خرید حمایتی راهکار دیگری ندارند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این اظهار نظرها، گفت: چند سال پیش هم همین بحران را داشتیم و همان سال هم  ۱۵ هزار تن گوجه حمایتی خریداری کردیم و مابه‌التفاوت را دولت مستقیم به حساب خود کشاورز واریز کرد. آن سال قیمت گوجه در بازار کیلویی ۸۰۰ تومان بود و در استان ما چون صنایع تبدیلی نداشتیم ۲۰۰ تومان بیشتر فروخته شد.
وی در ادامه گفت: یا این دو، سه هزار تومان توسط کسی باید تامین شود یا مصوبه اصلاح شود و افزایش عوارض چند ماهی به تاخیر بیفتد. از این جهت ما باید خودمان ۴ تا ۵ میلیارد هزینه کنیم تا این ماجرا را حل کنیم. اگر میزان ۵۰ هزار تن محصول داشته باشیم برای این مقدار اگر هر ماشین ده تن حمل کند به ازای هر ماشین می شود 5 هزار حمل‌بار که اگر برای هر کدام یک میلیون بتوانیم یارانه بدهیم کل مسئله حل می‌شود؟ اگر ۵۰ درصد را حل کنیم ۵۰ درصد دیگر قضیه نیز حل می‌شود. دو و نیم میلیارد از استان بگذاریم یا از وزارتخانه و باقی را از دولت بگیریم. مشکل این است که تولید بالاست کارخانه‌ها نیز ظرفیت خرید را ندارند. اجرای طرح افزایش عوارض باید به تعویق بیفتد تا صادرات آزاد شود که باید اینکار سریع انجام شود. هیچ اعتباری نه برای خرید تضمینی نه حمایتی نداریم. از فارس و خوزستان استعلام بگیرید که با وزیر صحبت کنیم.
احمدزاده در ادامه گفت: از فارس و خوزستان استعلام بگیرید؛ تا برای تامین اعتبار با وزیر صحبت کنیم و سردخانه اجاره کنیم. آیا این ظرفیت در استان‌های هم‌جوار وجود دارد؟ چقدر گوجه حالا روی دست کشاورز مانده است؟ چقدر برای رب‌گوجه؟ چقدر برای بازار؟ ظرفیت خرید گوجه را نیز کنترل کنیم. ما اصلاً ظرفیت خرید نداریم. اطلاعات جامع از وضعیت و راهکارهای عملیاتی فوری را پیدا کنید.
در ادامه سید علی احمدزاده_ استاندار کهگیلویه و بویراحمد_ از رستمی، رئیس شیلات کهگیلویه و بویراحمد، خواست تا وضعیت شیلات را گزارش دهد؛ رستمی در جواب استاندار گفت: در دیداری که با وزیر شیلات داشتیم از وی خواستیم این سازمان به اداره کل تبدیل شود چون استان ما رتبه سوم در تولید آبزیان کشور را دارد.
استاندار پاسخ داد که موضوع ارتقای اداره شیلات استان را از وزیر درخواست کردیم که آقای معتمدی و حاجی‌زاده نیز باید برای این مسئله پیگیر باشند.
راشدی‌نسب _ معاون طرح برنامه سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد_ نیز به ارائه گزارشی پرداخت و گفت: از محل اعتبارات سفر رییس جمهوری؛  ۱۳میلیارد تخصیص داده شد که رشد ۳۴ درصدی نسبت به پارسال داشت. از طرفی هم ۹۰۰ میلیارد اعتبار متمم سفر داریم. از شما به عنوان رئیس شورای برنامه‌ریزی استان درخواست داریم که سازمان ما را ببینید چون ۱۵۶ پروژه داریم و بعد از اداره راه در ردیف اول از لحاظ تعداد پروژه قرار داریم. مبحث اصلی رشد اقتصادی است که 7 دهم‌ درصد است. همه ما در حال برنامه‌ریزی در بخش تسهیلات هستیم و برنامه‌های کلی؛ از جمله؛ ۳۰ هزار هکتار جهش تولید در دیم‌زارها داشتیم که امسال به 60 هزار جهش تولید در دیم‌زارها رسیده‌ایم. تغییر الگوی کشت در استان که نیاز به مشوق و ابزار دارد نیز در دستور کار است. ۶۰۰ هکتار کشت گیاهان دارویی انجام گرفت که می‌تواند نقش عمده‌ای در پیشرفت اقتصادی داشته باشد.
وی افزود: سال 90 حدود ۸۰۰ میلیون پاداش و مرخصی بازنشستگان ما بود که در سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۷ میلیارد رسید، چیزی حدود ۲۰ برابر که هنوز نتوانستیم پرداخت کنیم. با فروش املاک تا حدودی بدهی‌ها را پرداخت کردیم. در حوزه اعتبارات عمرانی سازمان جهاد کشاورزی ما محروم هستیم. سرانه اضافه کار ماموریت کارکنان ما با آنچه که از ما انتظار می‌رود برابر نیست.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه بعد از شنیدن برخی گزارش‌ها، گفت: هماهنگ شوید با حوزه بحران در خصوص مزارع آسیب‌دیده، حتماً کارهایی لازم را انجام دهید آنها که دارای مجوزاند و در بستر رودخانه کار نکردند و آنهایی که خودسر کارهایی انجام دادند و سیل آمده تخریب کرده، نبایددوباره بازسازی شوند و از حریم فاصله بگیرند و اجازه بازسازی مجدد هم ندهید و نباید این اتفاق بیفتد. خسارت‌ها برآورد شود آنها که بدون رعایت اصول بودند کمک هزینه‌ای به آنها تعلق نخواهد گرفت کسانی که بیمه نبودند بیمه را برای آنها اجباری کنید که در سال‌های آینده چنین شرایطی نداشته باشیم.
احمدزاده گفت: در حوزه راه و آب آشامیدنی به خاطره و وضعیت استان بیشترین فشار را داریم. در حوزه اشتغال؛ جهاد کشاورزی با اهمیت‌‌تر از برخی موضوعات دیگر است. هزار میلیارد از متمم سفر تخصیص داده شد. آقای مخبر هم دستوراتی را برای به طور ویژه برای استان کهگیلویه و بویراحمد دادند، امیدواریم این پول اختصاص داده شود و شروع کنیم. در طول سال هم اعتبارات خواهد رسید چون مصوبات سفر باید اجرا شود. تخصیصی هم برای دوره زمانی دو ساله و سه ساله است و تأخیر و کم و زیادهایی ممکن است داشته باشد. چه بسا تا پایان سال درآمد دولت بالا برود و بسته به شرایط استان، ولی حتماً محقق می‌شود.
تحول اساسی در زیرساخت‌‌های کشاورزی
 معتمدی_ رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد_
در ادامه گفت: پنج مجتمع شهرک گلخانه‌ای در سطح استان داریم که پیشرفت فیزیکی خوبی دارند. اختصاص اعتبارات سفر ریاست جمهوری و سایر اعتبارها تقریباً در حال ابلاغ و تخصیص هستند. وی افزود: در بخش زیرساختی شاهد تحول اساسی هستیم، از اول انقلاب تاکنون کل توسعه گلخانه‌ای که داشتیم حدود ۳۳ هکتار بود اما الان ۱۳۶ هکتار زیرساخت آماده واگذاری به مردم داریم و یکی دو مورد نیز واگذار شده است. در یک سال آینده اگر به وقوع بپیوندد می‌توان میزان تولید آن را چند برابر کند و بزرگ‌ترین تحول باشد.

ویسی نژاد_ رئیس اداره آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد_ گفت:  آمار پروژه‌های مربوط سال 1400 بدین شرح است که 105 پروژه عمرانی؛ در قالب پوشش جاده‌های بین راهی، پمپاژهای کشاورزی و سدهای خاکی را اجرا کردیم.
وی افزود: ۱۳۵ پروژه آبیاری نوین اجرا شد. ۸ پروژه با سطح ۳۰۰ هکتار تسهیلات بانکی دریافت کردند. 80 پروژه در حال اجراست. در حوزه قنوات؛ بیش از ۵۰ قنات در سطح استان تکمیل شد که بودجه به صورت کاملاً ملی است. سدهای کوه گل و ایلی‌آباد آبگیری شدند.
ویسی‌نژاد ادامه داد: در پی سیل مرداد ماه حدود ۲۰۰ سیل بند و کانال مورد نیاز بازسازی و تکمیل شد. توزیع لوله‌های مورد نیاز کشاورزان هم در همه شهرستان‌ها انجام شد. بیش از ۳۰ ایستگاه پمپاژ در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد در مرداد که خسارت از ۱۰ درصد تا ۸۰ درصد بود، مجدداً بازسازی و راه اندازی شد.
ویسی‌نژاد همچنین گزارشی در باره پروژه‌های حوزه آبیاری و پرداخت تسهیلات نیز ارائه داد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز توضیحاتی داد و گفت: گاهاً برخی سرمایه‌گذاران گلایه‌هایی دارند، مبنی بر اینکه پروژه خود را آماده بهره‌برداری کرده، اما برق ندارد. دولت برای یک نفر نمی‌تواند «برق» راه اندازی و هزینه کند و قانونی هم در این خصوص نیست، چون یک نفر است. اگر  همان سرمایه‌گذار در یک شهرک صنعتی طرحش را اجرا کند، دولت تمام این هزینه‌ها را پرداخت می‌کرد اما حالا اگر به جای یک نفر صد نفر در یک مکان بخواهند سرمایه‌گذاری کنند، می‌توان مشکلات را بهتر رفع کرد.
احمدزاده در ادامه به مسوولان کشاورزی پیشنهادات جالبی داد و گفت: سعی کنید که شهرک صنعتی ایجاد شود و همه خدمات یکجا به آنجا انتقال داده شود. خدمات متمرکز در شهرهای صنعتی به صرفه‌تر و توجیه اقتصادی دارد. کارهای جمعی انجام دهید. به طور مثال، یک شهرک مخصوص دام در اطراف دیشموک چاروسا بسازید و معلوم باشد اینجا مخصوص دام است و از همه جای کشور بیایند از اینجا دام بخرند. 
معتمدی رئیس جهاد کشاورزی استان در ادامه گفت: نژادهای خارجی باتلاقی‌گری و رگ‌گیری با نژادهای بومی تولید می‌شوند که باعث تولید شیر بیشتر، بلوغ جنسی زودرس می‌شود و زودتر به بازار عرضه می‌شوند. و این مسئله در بحث دام‌های سبک صنعتی و نیمه صنعتی وجود دارد و نژادهای فرانسوی اگر با ما همکاری کنند می‌توانیم به سطح قابل قبولی از تولید برسیم.
وی در ادامه گفت: دام سنگین بیشتر به سمت و سویی با ظرفیت بالا تولید می‌شود. دام‌هایی که دو و سه رأس هستند تولید و اشتغال پایدار نداشته باشند، باید حذف شوند. چون بازدهی برای استان ندارند. اگر اینها را حذف کنیم و به جای آنها گاوهای شیرده با ظرفیت بالا پرورش دهیم بهتر خواهد بود.
پیشنهاد جالب استاندار
استاندار کهگیلویه و بویراحمد حرف‌هایش را ادامه داد و بیان کرد: آقای معتمدی باید بروید جایی که ایده‌های خوب کار شده و از آنجا الگو بگیرید. مثلاً در شهر قم دو دام‌شهر دارد که یکی برای تولید شیر و لبنیات و دیگری دام شهری برای پرورش گوساله و فروش گوسفند و محل عرضه دام سبک برای کل کشور است. حدود پنج هکتار است. این دام‌شهرها؛ شامل؛ هتل، مسافرخانه، محل استراحت دام، و...  دارد. مثلاً از کردستان دام بارگیری می‌شود در هتل دام قم دو سه شب اقامت دارد بعد به دیگر نقاط کشور اعزام می‌شود. مساحت میدان دام این شهر حدود 500 هکتار است و بزرگ‌ترین محل عرضه دام کشور است. ما می‌توانیم این الگو را در دهدشت، یاسوج و مناطق دیگر اجرا کنیم و دام منطقه جنوب را از همین استان تهیه کنند و این خود یک هنر است.
 بهنام‌نژاد_معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد_ گفت: دامداری به شیوه عشایری و روستایی در استان مرسوم بوده، ارتزاق و معیشت غالب مردم این استان از دام و بر پایه دامپروری سنتی بوده است. اکنون نیز دامپروری و دامداری به شیوه عشایری، روستایی، سنتی و صنعتی نیز وجود دارد که تاکنون پیشرفت زیادی داشته است طرح‌های مختلفی ایجاد شد و به مرحله بهره‌برداری رسیده است که نقش مهمی در اقتصاد و تولید استان و کشور دارد اما ما در این‌باره با سه چالش روبرو هستیم؛ 1) خشکسالی که مرتع وجود ندارد و عشایر به صورت دستی به دام علوفه می‌دهند. 2) حذف ارز ترجیحی در بحث تامین نهاده‌های دامی. حذف یا تغییر به ارز نیمایی که این مشکل ملی و کشوری است و به تبع این قیمت دام افزایش پیدا نکرد. هزینه تهیه یک کیلو گوشت ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان است در حالی که ۷۰ هزار تومان به صورت زنده فروش می‌رود و این سودی برای دامدار ندارد و تولید غیر اقتصادی است. 3) کشش بازار مرغ هم به همین شکل است و همچنین چه در مورد قیمت مرغ ۴۳ هزار تومان زنده و ۴۴ هزار تومان کشته برای نرخ دولتی اعلام شده اما مرغدار ۳۴ هزار و ۳۵ هزار تومان مرغ زنده را می فروشد بیم آن می‌رود که جوجه ریزی در آذرماه کاهش یابد چون سودی برای مرغدار ندارد زیر ۴۲ و ۴۳ هزار تومان سودی برای مرغ دار ندارد. آیا قدرت خرید مردم کم است یا مردم کالاهای جایگزین انتخاب می‌کنند.  مثلا اگر پارسال چهارکیلو مرغ می‌خریدند امسال دو مرغ در ماه می‌خرند. ۲۵ درصد از مرغ و تخم مرغ مورد نیاز استان خارج از استان تامین می‌شود و در واقع ۲۲ واحد مرغ‌داری راکد داشتیم که ۵ واحد احیا شده و ۱۷ واحد مرغداری را داریم که آنها نیز قابل احیا هستند.
احسان عسکری معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد_ در ادامه گفت: در سامانه بانک کشاورزی طرح‌هایی که قبلاً به بهره‌برداری رسیدند دیگر امکانی برای بازسازی و احیا آنها وجود ندارد، مکاتباتی در این رابطه انجام دادیم؛ ولی همچنان نتیجه دریافت نکردیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در جواب عسکری، گفت: ببینید گره کار دست کیست؟ مکاتبه کنید. ایراد کار را پیدا کنید تا مشکل مردم هرچه هست، برطرف شود. در سفر اول ۵۰ میلیارد تومان برای این بحث گذاشتند اما اختصاص نیافت. اگر ظرفیت اشباع هست، بحث دیگری دارد.
وی با اشاره به کمبود مرغ در بعضی از زمان‌ها، گفت: اینها را مشخص کنید تا من پیگیر باشم. ایجاد مرغداری جدید توجیه اقتصادی ندارد که ۷۰ درصد متقاضی کار کند تا ۳۰ درصد اعتبار دهیم. در استان قرار است وضعیت تغییر کند. وقتی وزیر دستور می‌دهد، معاون نمی‌توانند خلاف دستور وزیر عمل کند. دستور وزیر را اجرایی کنید و با آقای مخبر مکاتبات انجام می‌شود تا اجرا شود. زیرساخت‌های آماده اگر فعال شوند استان‌های دیگر هم می‌توانند از ما خرید کنند. جهاد کشاورزی باید به مرحله‌ای برسد که در زمینه مرغ و تخم‌مرغ از استان‌‌های دیگر وارد نکند و حتی به استان‌های دیگر صادر کند، این یک تکلیف است. تعداد مرغ‌داری‌های راکد را فعال کنید این هم به اشتغال کمک می‌کند هم به تولید و هم کشتارگاه دهدشت راه اندازی می‌شود. 
این مشکلات زیربنایی و اساسی در مرغداری برطرف شوند که نیاز نباشد ما التماس کنیم. گاهاً برای رفع کمبود مرغ مجبور می‌شویم، تماس بگیریم با استان‌های دیگر با استانداران دیگر و با رو زدن، زحمت و التماس مرغ بخریم. خودمان تولید کنیم که به دیگر استان‌ها هم صادر کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

بسه دیگه
Iran, Islamic Republic of
استان شکوفا شد رفت تمام
کشاورز
Iran, Islamic Republic of
درود بر راشدی نسب که با تمام توان کار میکند و مشکلات کارمندان گفت. خدا خیرش بدهد
Iran, Islamic Republic of
جلسه گفتار درمانی خوبی بود از هفته آینده تمام مشکلات حل
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1