تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۴۵۴۸۰۹
ضرورت ایمن‌سازی جاده پاتاوه به دهدشت؛

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد: جاده پاتاوه به دهدشت با این شرایط خطرآفرین است

۱
۰
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد: جاده پاتاوه به دهدشت با این شرایط خطرآفرین است
کبنا ؛یکی از خدمات بی‌نظیر انقلاب اسلامی احداث جاده پاتاوه - دهدشت است که استان کهگیلویه و بویراحمد را از بن بست خارج می‌کند و رفاه حال مردم را به ارمغان آورده است. اما این جاده؛ طی چند ماه گذشته بصورت محدود اما بدون ایمن‌سازی کامل، زیر بار ترافیک رفته که همین امر منجر به حوادث جاده‌ای شده است و به همین علت، ضرورت دارد دستکم برای نصب روشنایی تونل‌های این راه ارتباطی در کمترین زمان اقدام شود.
در حالی که مردمان صد‌ها روستای مسیر شهر دهدشت تا مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کاهش راه ارتباطی از این جاده برای تردد استفاده می‌کنند وجود چندین تونل تاریک، نصب نشدن نیوجرسی و خط کشی سبب شده تا با کمترین بی‌احتیاطی رانندگان، حادثه‌ای رخ داده و به کشته و زخمی شدن مسافران مسیر منجر شود.
فاصله راه ارتباطی مناطق مختلف از مسیر‌های دیگر تا بخش دیشموک ۳۰۰ کیلومتر، بخش چارؤسا ۲۸۰ کیلومتری و شهرستان لنده با شهر یاسوج ۲۴۰ مرکز استان است که با استفاده از این جاده به ترتیب به ۱۹۰، ۱۷۰ و ۱۴۰ کیلومتر کاهش می‌یابد به همین علت شهروندان حاضر نیستند از جاده قبلی برای عبور و مرور استفاده کنند آنان اعتقاد دارند هر چند این جاده در حال ساخت است اما به دلیل کم بودن زمان رسیدن به مقصد و کاهش سوخت مورد نیاز از آن مسیر استفاده می‌کنند.
اگرچه جاده ارتباطی پاتاوه دهدشت یکی از مهمترین طرح‌های تحول آفرین برای توسعه و خروج روستا‌های زیادی از بن بست ارتباطی است اما از مسوولان دولت سیزدهم انتظار می‌رود تا با ایمن‌سازی جاده ذکر شده در کمترین زمان ممکن شیرینی این خدمت در کام مردم تلخ نشود.
براساس برنامه‌ریزی انجام شه قرار است با تکمیل شدن جاده پاتاوه - دهدشت در سال آینده ۴۰۰ روستا با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت از جاده دسترسی مناسب برخوردار شده و خدمت‌رسانی دولت به ساکنان آن‌ها به سهولت صورت گیرد اما نیاز است تا برای کاهش حوادث جاده‌ای جاده مذکور در این فاصله چاره‌اندیشی شود.
دیدگاه کارشناسان
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: استفاده از جاده پاتاوه به دهدشت به دلیل نداشتن امکانات ایمنی مانند خط کشی، تجهیز نشدن تونل‌های این مسیر به روشنایی و نصب نشدن نیوجرسی برای کاربران جاده‌ای خطر آفرین است.
ضرورت ایمن‌سازی جاده پاتاوه به دهدشت
بهنام ویسی پور با اشاره به اینکه تونل نخست جاده از سمت دهدشت به پاتاوه یکی از خطرناک‌ترین نقاط آن است تصریح کرد: تجهیز جاده در حال ساخت مذکور به زیرساخت‌های ایمنی ضرورتی برای حفظ جان مسافران مسیر است.
وی با اشاره به اینکه هفته گذشته یک حادثه رانندگی منجر به فوت در جاده مذکور رخ داد گفت: به تازگی گشت اختصاصی راهنما و رانندگی در جاده ارتباطی پاتاوه به دهدشت راه‌اندازی شده است.
ویسی پور تأکید کرد: تیم نظارتی با رانندگانی که در این مسیر اقدام‌های خطرساز چون سرعت زیاد، انحراف به چپ و سایر تخلفات را انجام دهند برابر قانون برخورد می‌کند.
ایجاد زیرساخت‌های ایمنی نیازمند اعتبار
مدیرکل ساخت و توسعه راه‌های جنوب کشور در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا درباره زمان ایمن‌سازی جاده در حال ساخت پاتاوه به دهدشت گفت: در زمان حاضر عوامل اجرایی در حال ساخت پروژه هستند و در صورت تأمین اعتبار ایمن‌سازی جاده در زمان از پیش تعیین شده انجام می‌شود.
ضرورت ایمن‌سازی جاده پاتاوه به دهدشت
علی اکبر محمدی تأکید کرد: تنها برای تجهیز تونل‌های جاده پاتاوه به دهدشت به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
۱۳ تونل به طول هشت هزار و ۲۰۰ مترو تعداد ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی شده است.
وی با اشاره به ضرورت ایمن‌سازی جاده و پایین بودن تخصیص اعتبار برای این طرح تصریح کرد: برای شتاب بخشی به انجام عملیات اجرایی طرح مذکور تزریق اعتبار به آن ضروری است.
پروژه بزرگ ملی پاتاوه به دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر که از مهمترین طرح‌های عمرانی استان است و مسوولان محلی پیشتر گفته بودند که۴۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور برای این طرح مصوب شده که تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان از این میزان اختصاص و به این طرح تزریق شده است.
آنان تأکید کردند که همچنین ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات تهاتر نفت در سفر رئیس جمهور برای طرح جاده پاتاوه دهدشت مصوب شد که در صورت تأمین این میزان اعتبار امسال این طرح به غیر از تونل شماره چهار به طور رسمی افتتاح می‌شود.

اهمیت جاده پاتاوه به دهدشت
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص این طرح تأکید کرد: جاده پاتاوه به دهدشت به عنوان کریدور شمال به جنوب یکی از مهمترین طرح‌های عمرانی کهگیلویه و بویراحمد بشمار می‌رود که روند اجرای آن با حمایت دولت در مراحل پایانی قرار گرفته است.
علی شهابی نسب عنوان کرد: طرح احداث جاده پاتاوه به دهدشت علاوه بر کارکرد ملی آن، پنج بخش مهم و پرجمعیت استان شامل بخش کبگیان در شهرستان دنا، شهرستان مارگون، بخش‌های چارؤسا و دیشموک در کهگیلویه و بخشی از شهرستان لنده را از بن بست جاده‌ای و محرومیت خارج می‌کند.
وی تأکید کرد: به قیمت امروز حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای جاده پاتاوه به دهدشت سرمایه‌گذاری شده است.
مزایای جاده پاتاوه به دهدشت
ضرورت ایمن‌سازی جاده پاتاوه به دهدشت
آن طور که کارشناسان حوزه راه و شهرسازی می‌گویند: این جاده علاوه بر خارج کردن شهرستان کهگیلویه به صورت کلی از بن بست، ارتباط ۲ بخش دیشموک، چارؤسا و شهرستان لنده را به صورت مستقیم با یاسوج مرکز استان متصل می‌کند.
این صاحب‌نظران تأکید می‌کنند که ساخت محور پاتاوه - دهدشت تحولات شگرف ملی و محلی در پی خواهد داشت بطوری که با اتمام ساخت این مسیر، فاصله بندر امام خمینی (ره) تا اصفهان ۲۷۰ کیلومتر و زمان عبور از مسیر نیز چهار ساعت کاهش خواهد یافت.
آنان اعتقاد دارند که با بهره‌برداری از این جاده با در نظر گرفتن میانگین ۶۰ کیلومتر سرعت در ساعت برای عبور وسایط نقلیه، بیش از چهار ساعت کاهش زمانی در مسیر جدید پاتاوه - دهدشت به وجود خواهد آمد که نقش چشمگیری در کاهش سوخت و استهلاک وسایط نقلیه و اتلاف وقت بدنبال خواهد داشت.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: پروژه بزرگ ملی پاتاوه - دهدشت در ادامه محور اصلی شهرضا - سمیرم - بهبهان است که ارتباط استان‌های جنوب کشور از جمله خوزستان را به استان‌های مرکزی ایران برقرار می‌کند و نقطه ثقل و میانبر بین استان‌های قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب می‌آید.
از سوی دیگر جاده پاتاوه - دهدشت با عبور از چشم انداز‌های زیبای طبیعی در شهرستان‌های دنا و بویراحمد و سپس کهگیلویه به بهبهان در استان خوزستان وصل می‌شود که از مزیت‌های مهم آن در حمل و نقل کالا، مسافر و گردشگری است.
عملیات اجرایی این جاده ملی در سال ۷۴ آغاز و برای سهولت کار طرح به چهار قطعه تقسیم شد که طول قطعه‌های اول و سوم آن به ترتیب ۲۸ و ۲۶ کیلومتر و قطعه‌های دوم و چهارم آن نیز به ترتیب ۱۸ و ۶۳ کیلومتر است.
نام شما

آدرس ايميل شما

کمال
Iran, Islamic Republic of
ازسال۷۳تاالان والا نوبره این جاده این همه طول کشیده واینطورساخته شده....بایدتمام مسببین طولانی شدن این جاده مواخذه وجریمه بشن...
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1