کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بر اساس شنیده‌های مجازی؛

ماجرای حکم تعلیق و اخراج جمعی از دانشجویان دانشگاه یاسوج چیست؟ (+ پاسخ مسئولین دانشگاه)

6 آبان 1401 ساعت 18:33

بعد از حوادث اخیر در سطح کشور، استان ولایتمدار، انقلابی و شهیدپرور کهگیلویه و بویراحمد و دانشگاه یاسوج از این تحرکات هنجارشکن مبرا بوده و هستند. در حال حاضر می‌طلبد که رئیس و سایر مسئولان دانشگاه یاسوج با دانشجویانی که منتقد یا معترض هستند برخوردی اسلامی داشته باشند و در جهت فضای کاملاً آموزشی و آرام کردن جو دانشگاه که نیاز حال ایران اسلامی است قدم بردارند و خدای ناکرده با رفتارهای تندروانه، دانشجویان معترض را از یک منتقد، به معاند و مخالف تبدیل کنند.


در حالی که در ناآرامی‌های اخیر، مردم کهگیلویه و بویراحمد صف خود را از ناامن‌کننده‌های فضای کشور جدا کرده‌ بودند، بر اساس اخباری که این روزها در فضای مجازی منتشر شده است، شنیده شده که برخی از دانشجویان حکم تعلیق و اخراج دریافت کرده‌اند. ضرورت دارد که مسوولان دانشگاه یاسوج به‌دور از  برخوردهای تند و غیرحرفه‌ای با دانشجویان رفتار کنند تا خدای نکرده شاهد پیامدهای ناگواری در آینده نباشیم.
به گزارش کبنا، هفته اخیر دانشگاه یاسوج حواشی مختلفی را پشت سر گذاشت که اخبار آن در فضای مجازی و رسانه‌های معاند منتشر شد. آ‌ن‌طور که در فضای مجازی آمده است‌ یکی از اساتید غیربومی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه یاسوج با برخی از دانشجویان صحبت‌های را کرده است و بین دانشجویان و این استاد حرف‌هایی رد و بدل شد. بعد از این حادثه، جمعی از دانشجویان در اعتراض به رفتار این استاد دست به تجمع زدند، به گفته برخی از افراد مطلع این تجمع مجوزهای قانونی را نداشت. دانشجویان از مسئولین دانشگاه تقاضای برخورد با استاد خاطی را داشتند. بر اساس اطلاعات این پایگاه خبری، در روز اول؛ رئیس دانشگاه یاسوج در بین دانشجویان حاضر شد و قول قطعی بررسی و پیگیری مسأله را داد.
اکنون در تازه‌ترین اخبار و حرف و حدیث‌ها، احکامی از دانشجویان معترض در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد مسوولان دانشگاه برای دانشجویان احکام بدوی صادر کرده‌اند. بر اساس این احکام انضباطی که در روزهای اخیر توسط شورای انضباطی بدوی دانشگاه صادر شده است. از حضور این دانشجویان در خوابگاه و دانشگاه ممانعت به عمل آورده است.
این در حالی است که بر اساس آیین‌نامه کمیته انضباطی دانشجویان وزارت علوم، آراء کمیسیون بدوی، تا حصول نتیجه نهایی در کمیسیون تجدید نظر، الزام و ضرورت اجرایی ندارند. 
برابر با آیین‌نامه انضباطی دانشجویان وزارت علوم، حتی پس از صدور رأی کمیته تجدید نظر، در صورتی که دانشجویان به این آراء معترض باشند، این احکام قابلیت اجرایی ندارند. گفتنی است دانشجویان به مدت 10 روز فرصت دارند به این آراء اعتراض کنند و بعد از صدور رأی در کمیته تجدید نظر، اعتراضات به کمیته مرکزی وزارت علوم ارجاع داده می‌شوند و پس از صدور رأی نهایی در این کمیته، احکام ضرورت اجرایی پیدا می‌کنند.  
بعد از حوادث اخیر در سطح کشور، استان ولایتمدار، انقلابی و شهیدپرور کهگیلویه و بویراحمد و دانشگاه یاسوج از این تحرکات هنجارشکن مبرا بوده و هستند. در حال حاضر می‌طلبد که رئیس و سایر مسئولان دانشگاه یاسوج با دانشجویانی که منتقد یا معترض هستند برخوردی اسلامی داشته باشند و در جهت فضای کاملاً آموزشی و آرام کردن جو دانشگاه که نیاز حال ایران پهناور اسلامی است قدم بردارند و خدای ناکرده با رفتارهای تندروانه، دانشجویان معترض را از یک منتقد، به معاند و مخالف تبدیل کنند.
تجربه گذشته اینطور نشان داده که برخی از مسوولان دانشگاه که قبل‌تر احکام سخت‌گیرانه‌ای برای تعدادی از دانشجویان آن دوران صادر کردند، خیلی مفید و کارساز نبوده و باعث سرخوردگی و آسیب‌های دیگر شده و نباید امروز نیز با رفتارهای تند، غیرحرفه‌ای و غیرکارشناسی فضای دانشگاه را متشنج کنند. نیاز است که ریاست دانشگاه، با آرام کردن شرایط و کشیدن ترمز تندروی، جو آرام و علمی دانشگاه را پایدار نگه دارد. البته دانشجویان باید به قوانین دانشگاه و قانون اساسی پایبند باشند. دانشجویی که به آئین‌نامه‌های داخلی دانشگاه و قانون پایبند نیست و حرکات خلاف قانون دارد نیز باید پاسخگوی رفتار خود در برابر قانون باشد.
 کرمی نیز تاکنون نشان داده که در پی آرام کردن فضای دانشگاه است و اجازه دخالت دیگران در مسائل دانشگاه را نمی‌دهد.
در همین خصوص بهادر کرمی_ رئیس دانشگاه یاسوج_ در گفت‌وگو با خبرنگار کبنانیوز در یاسوج در این زمینه، اظهار داشت: در فضای مجازی و شبکه‌های خارج از کشور اخباری مبنی بر اخراج 200 نفر از دانشجویان منتشر شده که صحت ندارد.  
وی در ادامه گفت: برای تعدادی از دانشجویان که از تذکرات مسئولین دانشگاه نافرمانی کردند، حکم بدوی صادر شد. این دانشجویان در صورتی که نشان دهند تابع قوانین دانشگاه هستند و رفتارشان را در آینده تصحیح می‌کنند آراء مورد تجدید نظر قرار می‌گیرد.
کرمی افزود: احکام به هیچ وجه نهایی نیست؛ در صورتی که خانواده دانشجویان در دانشگاه حضور پیدا کنند، احکام مورد تجدید نظر قرار می‌گیرند.
کرمی در پایان گفت: این احکام برای نظم‌بخشی بوده و هدف ما از صدور آن این است که مسائل آموزشی به حالت عادی برگردد.
به گزارش کبنا، در حالی که در برخی از شهرهای ایران، شاهد برخی ناآرامی‌ها بوده‌ایم امّا با درایت مسئولین استانی، کهگیلویه و بویراحمد در این مدت در فضایی آرام به سر برد. 
گفتنی است کبنانیوز این آمادگی را دارد که جوابیه مسئولین دانشگاه یاسوج را عیناً در این پایگاه خبری منتشر کند. 
 


کد مطلب: 453825

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/453825/ماجرای-حکم-تعلیق-اخراج-جمعی-دانشجویان-دانشگاه-یاسوج-چیست-پاسخ-مسئولین

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1