تاریخ انتشار
پنجشنبه ۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب : ۴۵۳۷۹۱
در ادامه رویکردهای جدید آلمان؛

رمزگشایی از پشت پرده تشدید تحرکات آلمان علیه ایران

۰
رمزگشایی از پشت پرده تشدید تحرکات آلمان علیه ایران
کبنا ؛
دولت آلمان در ادامه رويکرد اين روزهاي خود که همواره به مسائل حوزه حقق بشري ايران واکنش نشان مي‌دهد روز گذشته در بياينيه‌اي اعلام کرد که در روابطش با جمهوري اسلامي ايران بازنگري مي‌کند.
به گزارش کبنا روزنامه آرمان امروز نوشت: «آنالنا بائربوک» وزير امور خارجه آلمان در بيانيه‌اي که در حساب رسمي توئيتري وزارت امور خارجه اين کشور منتشر شد به پايين بودن سطح روابط دوجانبه ميان دو کشور در سال‌هاي اخير اشاره و با تکرار اتهامات حقوق بشري ادعا کرد، «اوضاع نمي‌تواند مانند سابق ادامه يابد، بنابراين ما رابطه خود را با شرايط تطبيق مي‌دهيم.»
او در همين رابطه ادامه مي‌دهد: ما در حال آماده‌سازي تحريم‌هاي بيشتر حقوق بشري از سوي اتحاديه اروپا و بررسي فهرست اعضاي خانواده افراد مسئول هستيم. در سطح ملي، ويزا را براي دارندگان پاسپورت رسمي محدود و مقررات ورود را براي اعضاي سازمان‌هايي که در فهرست تحريم‌هاي اتحاديه اروپا قرار دارند تشديد خواهيم کرد.
وزير امور خارجه آلمان در ادامه اين بيانيه با اشاره به جلسه پيش رو در سازمان ملل اضافه مي‌کند: ما براي يک جلسه ويژه شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد فشار مي آوريم و از سازمان هاي غيردولتي که در زمينه مستندسازي جنايات فعاليت دارند، حمايت خواهيم کرد.

«آنالنا بائربوک» بر اساس بيانيه يادشده ادعا کرد که در حال تعليق گفت‌وگوهاي دوجانبه ميان کشور است و «معدود ابزارهاي باقي مانده در روابط تجاري و مالي را مورد بازنگري قرار مي‌دهيم. همچنين حضور موسسات فرهنگي فعال آلمان در ايران را کاهش خواهيم داد.»
اتحاديه اروپا و سه کشور انگليس، آلمان و فرانسه اخيرا به بهانه مسائل حقوق بشري و ادعاي در رابطه با مشارکت ايران در جنگ اوکراين تحريم‌هاي جديدي را وضع کرده‌اند که با پاسخ متقابل ايران روبرو شده است.
حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه کشورمان روز گذشته در حالي که ميزبان همتاي بلاروسي خود بود در سخناني پيرامون مسير غير سازنده، تکراري و شکست خورده اروپايي‌ها هشدار داد و گفت: براي ما مشخص است که چند رهبر اروپا نگاه شکست خورده نسبت به تحولات دارند.
او همچنين با اشاره به ليست تحريم‌هاي ايران عليه اروپايي‌ها گفت: ما در پاسخ به اقدام غيرسازنده اروپا امروز ليست جديدي از تحريم‌هاي جمهوري اسلامي عليه 8 نهاد و 12 شخص مربوط به اتحاديه اروپا را منتشر کرديم.
 اين اشخاص و نهادها اقدام به حمايت و تشويق به ترور، افراط‌گرايي، و خشونت کرده بودند که از نظر ما اين اماکن و اشخاص مصاديق تروريسم تعريف مي‌شوند و در اين چارچوب با آنها برخورد خواهد شد. به طرف‌هاي اروپايي هشدار مي‌دهم که مسير غيرسازنده تکراري و شکست‌خورده سال‌هاي قبل را ادامه ندهند.
وي همچنين در توئيتي خاطر نشان کرد که طرف‌هاي اروپايي «با اشتباه محاسباتي، طي اقدامي غيرسازنده که مبتني بر انبوهي از اطلاعاتِ غلط بود، دوباره به ابزار نخ‌نما و بي‌اثر تحريم عليه ايرانيان متوسل شد. اغتشاش و تخريب اموال عمومي در هيچ‌جاي جهان تحمل نمي‌شود و ايران نيز از اين قاعده مستثني نيست.»
آلمان پرچمدار مخالفت با ايران است
«مهدي مطهرنيا»، تحليگر مسايل ايران و اروپا در پاسخ به اينکه باتوجه به روندي که آلمان در پيش گرفته است آينده روابط ايران با اين کشور چه سرنوشتي را پيدا مي‌کند به خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «آلمان در کنار «انگليس» و «فرانسه» جزو کشورهاي کلاسيک اروپا محسوب مي‌شود ولي با اين تفاوت که همواره سعي مي‌کند خود را از پازلي که آمريکا مي‌سازد جدا کند. در همين روند بايد بگوييم که آلمان از معدود کشورهايي است که نگاه به شرق را جدي‌تر از ساير هم قاره‌اي‌هايش دنبال مي‌کند. از منظر تاريخي هم بايد بگوييم که اين کشور همواره به دنبال رهايي از سياست‌هاي آمريکا بوده است و با اين شرايط خود را به عنوان يکي از کشورهاي متسقل و البته قدرتمند اروپايي تثبيت کرده است ولي حالا مي‌بينيم نقش جديدي را بر عليه ايران بر عهده گرفته است.»
اين تحليلگر مسايل بين‌الملل با اشاره به فضاي غبار آلود بين ايران و آلمان که بعد از ناآرامي‌هاي داخلي ايران تشديد شده است ادامه مي‌دهد: «حالا اين کشور قدرتمند که البته نگاه به شرق دارد در حال بسيج کشورهاي اروپايي بر عليه ايران است. توجه داشته باشيد که اگر آلمان به فشارهاي خود بر عليه ايران ادامه دهد بي‌شک کشورهايي مانند «انگلستان»، «سوئد»، «فرانسه» و حتي «سوييس» که همواره خود را از اختلافات بين کشورهاي دور مي‌کند، به اين اتحاد اضافه خواهند شد.  حالا آلمان به نوعي پيشتاز مخالفت اروپا با ايران است که پيش از اين انگلستان چنين نقشي را بر عهده داشت و حالا بعد از دهه‌ها مسئوليت اين بسيج همگاني را آلمان پذيرفته است. در مورد اين بسيج کشورهاي اروپايي برعليه ايران دو تئوري جدي وجود دارد. يا کشورهاي اروپايي به آلمان پيشنهاد رهبري اين ائتلاف را داده‌اند تا پشت سر او حرکت کنند و يا اينکه آلمان به صورت شخصي اين حرکت را آغاز کرده است تا در ادامه ديگر کشورها به او ملحق شوند. در هر دو صورت بايد بگوييم که اين تئوري‌ها يک هدف را دنبال مي‌کنند.»
مطهرنيا در پاسخ به اين سوال که با اختلافات به وجود آمده چه بر سر برجام خواهد آمد، مي‌گويد: «با توجه به گفته‌هاي طرف‌هاي آمريکايي و ايراني بايد بگوييم که نياز است موضوع برجام را تمام شده بدانيم. زيرا حالا زمزمه‌هايي در مورد برکناري «رابرت مالي»، نماينده ويژه ايالات متحده در موضوع ايران به دليل واکنشش به ناآرامي‌هاي ايران به گوش مي‌رسد. با توجه به اين پيام‌ها و آينده نامعلوم انتخابات کنگره آمريکا به نظر مي‌آيد که حرف زدن در مورد آينده برجام جوک سياسي باشد. همچنين با توجه به ناآرامي‌هاي اخير ايران و زمينه‌هايي که باعث شده پرونده حقوق بشري به جاي پرونده هسته‌اي و مروبط به برجام روي ميز جوامع جهاني قرار بگيرد. اين توافق ديگر براي آمريکا مهم نيست و مي‌تواند موجب دريافت پاسخ منفي از سوي افکار عمومي اين کشور شود. لذا نمي‌توانيم اين معنا را ناديده بگيريم و در اين مسير آنچه ايران مي‌گويد، را بدون تائيد کاخ سفيد پذيرا باشيم. ممکن است بخشي از اين معنا توسط برخي کشورهاي واسطه مدنظر قرار گرفته باشد و به علت عدم ارتباط ايران و آمريکا، برخي کشورهاي اروپايي خواهان از سرگيري مذاکرات باشند و البته اين در حالي است که کشورهاي واسطه نيز چنين خبري را تائيد نکرده‌اند.»
نام شما

آدرس ايميل شما

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
روزنه‌های احیای برجام

روزنه‌های احیای برجام

دلايل متعددي وجود دارند که نشان مي‌دهند بهتر است امريکا به دنبال احياي برجام باشد و به ...
بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها دولتی در سال گذشته، حاکی از زیان انباشته قابل توجه آن‌ها ...
1