تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۸
کد مطلب : ۴۵۳۴۸۲
کبنانیوز در گفت‌وگو با باغداران کاکانی بررسی کرده است

وضعیت این روزهای باغ‌داران کاکان/ دست‌چین و ارسال سیب کاکان به فارس / با کشاورزان صادق باشید / اگر دلال نباشد سیب‌ها سر دست ما می‌ماند/ شجاعی؛ آمادگی پذیرش و خرید محصول باغ‌داران کهگیلویه و بویراحمد را داریم / سازمان جهاد کشاورزی کجای کار است؟

۰
وضعیت این روزهای باغ‌داران کاکان/ دست‌چین و ارسال سیب کاکان به فارس / با کشاورزان صادق باشید / اگر دلال نباشد سیب‌ها سر دست ما می‌ماند/ شجاعی؛ آمادگی پذیرش و خرید محصول باغ‌داران کهگیلویه و بویراحمد را داریم / سازمان جهاد کشاورزی کجای کار است؟
کبنا ؛ سیب استان کهگیلویه و بویراحمد را به استان فارس می‌فروشند و استان کهگیلویه و بویراحمد سیب را از شیراز یا جاهای دیگر می‌خرد. انگار لقمه را یک‌بار دور سر می‌چرخانند و بعد می‌خورند. در حالی‌که وظیفه جهاد کشاورزی و دستگاه‌های متولی تأمین نهال خوب، کود و سم مناسب، آب کافی و... برای تولید هرچه با کیفیت‌تر محصول است؛ اما روایت باغ‌داران کاکان حاکی از چیز دیگری است.
یکی از باغ‌داران در گفت‌وگو با کبنا نیوز گفت: امسال در کل محصول کم و آسیب دیده بود. اینطور که کارشناسان گفتند به علت باد و بارندگی‌های امسال محصولات خراب شدند. خیلی از باغ‌ها اصلا گُل ندادند چه برسد به میوه.
یکی دیگر از باغ‌داران در پاسخ به سئوالی که سازمان جهاد کشاورزی برای بهبود محصولات چه خدماتی به شماها ارائه داده است، اظهار داشت: تقریباٌ هیچ. زمان درست سم‌پاشی را هم اعلام نمی‌کنند چه رسد به رسیدگی‌های دیگر. متاسفانه بعضی از نیروهای حاضر در اداره ترویج نیروهای سهل‌انگار و بی‌تجربه‌اند. طرف رشته‌اش کشاورزی و باغ‌داری نیست. سر از درخت و محصول و سم در نمی‌آورد بعد مسوولیت رسیدگی به باغ‌ها را برعهده دارد.
او گفت: متأسفانه وقتی در بکارگیری نیروها شایسته‌سالاری و شایسته‌گزینی نباشد و آزمونی برگزار نشود و هر کس نورچشمی خودش را وارد این دستگاه تخصصی کند، باید این‌گونه هم باشد.
وی ادامه داد: شاید سالی یکی دوبار از یاسوج بیایند سری بزنند و بروند. هیمن عدم رسیگی‌ها باعث می‌شود کیفیت محصول پایین بیاید. سازمان جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های مربوطه باید پیگیری کنند؛ امسال که گذشت؛ اما سال دیگر دوباره این اتفاق نیفتد.
در ادامه یکی دیگر از باغداران کاکانی در پاسخ به این سئوال که در این هنگامه برداشت میوه (سیب) نرخ بیکاری در استان کهگیلویه و بویراحمد کاهش پیدا کرد، آیا کاکان این ظرفیت را دارد که سایر میوه‌ها به منظور افزایش اشتغالزایی کاشت و برداشت شود؟ دولت چه حمایت‌های باید بکند؟، اظهار داشت: آب‌وهوای منطقه کاکان برای خیلی از میوه‌ها مناسب است و محصول می‌دهد؛ اما محصول غالب ما سیب است. اگر حمایت شویم می‌توان اینجا  همه میوه‌های سردسیری را تولید کنیم؛ اما حمایت نمی‌شویم.

به گزارش کبنا، اما کشاورز دیگری که دل‌پُری داشت، برخلاف دیگران دلالان را برای کشاورزان فرشته نجات می‌دانست و می‌گفت: وقتی زیرساخت‌های کشاورزی از جمله سردخانه، میدان‌ میوه‌ و تره‌بار کارآمد، پایانه‌های حمل و نقل منسجم وجود نداشته باشد و صادرات خوب نباشد، باید به کی پناه ببریم. یا باید محصولات یک‌ سالمان خراب شود و یا هم باید آن را به هر قیمتی که شده رد کنیم که روی دستمان «کپک» نزند.
او سرش را تکان داد و سکوتی کرد و گفت: اگر دلال نباشد؛ اصلاٌ سیب کاکان جمع‌آوری نمی‌شود. نزدیک به 500 تن سیب تولید شد که حتی یک کیلو هم در استان به فروش نرسید. پارسال تعاون روستایی و سازمان جهاد کشاورزی سیب ما را کیلویی دو هزار و 500 تومان قیمت‌گذاری کرد. در حالی‌که دلال از استان فارس آمد و کیلویی هفت هزار تومان خریداری کرد. متأسفانه این نحوه برخورد برخی مدیران سبب می‌شود که کسی اصلاً سراغ باغ‌دار نیاید و این باعث می‌شود که دلال سر و کله‌اش پیدا شود و قیمت‌ها بشکند و حقیقتاً شاید حرفم تلخ باشد؛ اما بعضاً دولت سراغ باغدار و کشاورز نمی‌آید، یک واسطه‌گر که اگر نامش را دلال بزاریم، می‌فرستد، با قیمت پایین.
 وی در ادامه گفت: تمام دغدغه مردم کاکان باغ‌شان است. تمام سال را زحمت می‌کشند که همین یک ماه ثمر و نتیجه‌اش را ببینند؛ اما سردخانه‌های کاکان و یاسوج اصلاً مناسب نیستند. در واقع استان سردخانه مناسب و صنعتی ندارد و ما اگر محصول‌مان را به سردخانه‌های اینجا بسپاریم؛ آن را هدر داده‌ایم.
این کشاورز گفت: باغ‌دار محصولش را به سردخانه می‌سپارد که در زمان اوج قیمت در بازار بفروشد؛ اما صاحب سردخانه یک‌دفعه زنگ می‌زند تا پنج روز دیگر محصول‌تان را تحویل بگیرید. ما 30 تن سیب را پنج روزه چطور تحویل بگیریم.  ما از دلال راضی‌تریم چون محصول را بهتر می‌خرد. اگر واسطه نباشد چه کسی 100 تن سیب را از باغ‌دار می‌خرد؟
یکی دیگر از باغ‌داران می‌گوید: باغ و درخت مثل آدم است. همانطور که آدم نیاز به غذا دارد درخت هم به رسیدگی و تغذیه نیاز دارد. درخت باید سم‌پاشی شود، هرس شود، آبیاری شود و... اما یک بسته کود را «یک» زمانی ما دو هزار تومان می‌خریدیم حالا باید 400، 500 هزار تومان خریداری کنیم. مردم پول ندارند. من ده هکتار باغ دارم. چقدر باید برای سم‌پاشی و کود هزینه کنم تا محصول با کیفیت تولید کنم؟!!
در ادامه بازدیدمان از باغ‌های کاکان مشاهده می‌شد که در بعضی از باغ‌ها کارگران در حال بارگیری وانت‌بارها و کامیون‌ها هستند در این بین از یکی از باغداران سئوالی پرسیدم که به نظر شما دولت چگونه می‌تواند برای رونق کشاورزی و بهبود محصولات‌تان به شما کمک کند؟ او پاسخ داد: دولت باید با باغ‌دار صادق باشد؛ همین! ما اگر پنجاه تن تولید داشته باشیم هزینه کود و سم هم نمی‌شود. یک باغ باید بالای پنجاه تن تولید داشته باشد تا سود کند. زیر این مقدار هیچ سودی نخواهد داشت.
وی در ادامه گفت: اگر استان فارس نباشد؛ یک کیلو از سیب کاکان هم به فروش نمی‌رسد. اصلاً تاحالا از یاسوج، دستگاه‌های دولتی استان کهگیلویه و بویراحمد مربوط به تنظیم بازار نیامده از ما بخرد که ما بخواهیم بفروشیم یا نفروشیم. یک سال 20 تن سیب را به سردخانه اینجا سپردم، 2 تن سیب دستم را گرفت. 18 تن سیب تبدیل به ضایعات شد.

یکی دیگر از باغ‌داران در ادامه گفت: من اهل فیروزآباد فارسم و این باغ را به صورت شراکتی اداره می‌کنیم. امسال نزدیک به 70- 80 تن برداشت داشتیم. قیمت فروش بین 10 تا 12 هزارتومان است. اگر هزینه‌ها را در نظر بگیریم واقعاٌ سودی برای باغ‌دار ندارد.
کبنا: دولت باید چه اقداماتی را انجام بدهد؟ او پاسخ داد: این باغ به عنوان باغ نمونه منطقه است. سال 95  معاون وزیر آمد و وعده یک تراکتور باری را به ما دادند و رفتند که رفتند. مسوولان می‌آیند، سرکشی می‌کنند؛ اما رسیدگی نمی‌کنند. به صورت کلی 80% درآمد ما هزینه تولید(سم، کود، پاکنی، هرس، آبیاری، کارگر و...) می‌شود. می‌گویند حذف دلال سود به کشاورز است؛ اما اینطور نیست. اگر دلال نباشد، اصناف و یا تعاونی‌های خودشان با قیمت بسیار پایین‌تر قیمت‌گذاری می‌کنند. برای این کار باشد، همان دلال که با قیمت بالاتر می‌خرد، بهتر است. اگر باغ‌داران حمایت شوند به اشتغال‌زایی غیرمستقیم کمک زیادی می‌شود. از زمان سم‌پاشی و کود و آبیاری تا سیب‌چینی و بسته بندی.
او ادامه داد: دولت باید ملزومات کشاورزی از سخت افزار تا نرم‌افزار را با قیمت یارانه‌ای در اختیار باغ‌دار قرار دهد و باغ‌دار را برای خرید کود، سم و... حمایت کند. خیلی‌ها هستند چندین سال است باغ دارند؛ اما حالا نمی‌توانند هزینه کنند و محصول خوب تولید کنند و نه می‌توانند باغ‌شان را رها کنند.
این باغدار گفت: ما مجبوریم هزینه کنیم؛ اگر هزینه نکنیم محصول بی‌کیفیت می‌شود. محصول درجه دو؛ نه برای باغ‌دار و نه برای خریدار سودی ندارد. محصول درجه دو را همین‌جا برای آبیمیوه گیری، کمپوت و لواشک می‌خرند.
از یکی از کشاورزان سئوال کردم، اگر یک سردخانه صنعتی خوب در استان کهگیلویه و بویراحمد باشد باز هم به فارس می‌فروشید؟ گفت: خیر. قطعاٌ اگر سردخانه صنعتی در استان باشد به نفع باغ‌دار است. ولی سردخانه‌های اینجا متاسفانه ظرفیت و کیفیت کافی را ندارند. بیست سال است که محصول‌تمان را به سردخانه صدرا می‌سپارند و هیچ مشکلی هم پیش نیامده؛ ولی هر کدام از باغ‌داران به سردخانه‌های اینجا سپرد، محصولش خراب شد و برخی شاکی شدند و حتی شکایت کردند.

وی در ادامه افزود: کل استان کهگیلویه و بویراحمد یک میدان تره بار هم ندارد. در حالی که کازرون، فسا و دیگر شهرستان‌های فارس میدان تره بار دارند. البته به نظر من علت اینکه میدان تره بار نتوانست در اینجا رشد کند اشکال در مدیریت بود.
شجاعی_ مدیرکل تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد_ در گفت‌وگو با کبنا، گفت: چرا باغداران محصولشان را به سردخانه‌های خودمان نمی‌سپارند؟! در حالی‌که دیگر سردخانه‌ها اول پول می‌گیرند بعد محصول را می‌پذیرند ما الان پول نمی‌خواهیم. باغ‌داران محصولشان را بیاورند، ما تحویل می‌گیریم. هر وقت خواستند بفروشند هم خودمان می‌خریم. ما آمادگی پذیرش و خرید محصول باغ‌داران در استان را داریم.
شجاعی در ادامه گفت: تجهیزات سردخانه یاسوج را به‌روز کردیم و سردخانه خیلی خوب و با کیفیتی است. هیچ مشکلی برای پذیرش و خرید محصولات کشاورزان نداریم.
به گزارش کبنا، مدت زیادی نیست که در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد میدان میوه و تره‌بار راه ندازی شده است. متأسفانه در این مدت همکاری خیلی خوبی با سرمایه‌گذار میدان نشده است، نشان به آن نشان که میوه‌فروشان شهر یاسوج از میدان میوه خریداری نمی‌کنند و اگر در بازار یاسوج سری بزنید، تفاوت قیمت‌ها دیده می‌شود. این در حالی است که سرمایه‌گذار میدان میوه و تره‌بار بارها گفته است که آمادگی گسترش و بسط میدان را دارم. 
اشکال دیگری که مشاهده شده است، ارتباط خوب و حسنه‌ای بین کشاورزان و برخی دستگاه‌های مربوطه با کشاورزان دیده نمی‌شود که همین فاصله بین متولیان امر و باغداران و کشاورزان ایجاد کرده و هر روز این شکاف بیشتر خواهد شد.
سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد همانند مدرسه‌ای که باید تمام ملزومات و وسایل را برای تحصیل دانش آموزان فراهم کند. یک مدرسه خوب دانش آموز خوب تربیت می‌کند. سازمان جهاد کشاورزی خوب، کارآمد و پویا می‌تواند کشاورز با انگیزه و با تولید محصولات با کیفیت تربیت کند. به نظر می‌رسد سازمان جهاد کشاورزی بعضاً دچار روزمره‌گی شده است، مسأله‌ای که بعضی از کشاورزان هم به آن گریزی زده‌اند.

کبنا نیوز آمادگی انتشار جوابیه‌ی دستگاه‌های مربوطه را دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

اوین؛ از گاف لندنی تا بحران روایت

اوین؛ از گاف لندنی تا بحران روایت

اغتشاش در اوین، به‌واقع یک گاف بزرگ انگلیسی بود. اول از جهت آنکه تصور کردند اوین را می‌توانند ...
در اوین چه گذشت؟ / در زندان اوین چه زندانیانی نگهداری می‌شوند؟ ( + فیلم )

در اوین چه گذشت؟ / در زندان اوین چه زندانیانی نگهداری می‌شوند؟ ( + فیلم )

زندان اوین شامگاه شنبه ۲۳ مهرماه شب نا آرامی داشت. پس  از وقوع حادثه، علی صالحی  دادستان ...
پایان مرد پر سر و صدا: ختم محمد در سیاست

پایان مرد پر سر و صدا: ختم محمد در سیاست

سعید محمد از دبیری شورای عالی مناطق آزاد برکنار شد. ردی که سودای ریاست جمهوری داشت؛ روز ...
1