تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب : ۴۵۲۱۱۳
کبنا گزارش می دهد؛

اولین پل معلق ایران در اهواز

۱
۱
اولین پل معلق ایران در اهواز
کبنا ؛
اهواز یکی از شهرهای بی‌نظیر ایران است که جاذبه‌های فراوانی را در خودش جای داده است. اولین پل معلق ایران نیز در این شهر قرار گرفته است.
اهواز شهری است گرم. تابستان‌ها دمای هوا به‌ ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. به سایه‌ها و شب‌هایش دل‌ خوش نکنید که چندان خنک نیستند. در زمستان کوتاهش هوا تا پنج درجه بالای صفر سرد می‌شود. تیر و مرداد گرم‌ترین و دی و بهمن سردترین ماه‌های سال در اهواز به حساب می‌آیند. شاید به همین دلیل است که مردمان آن خونگرم و مهمان‌نواز هستند و سفر به خوزستان برای هر گردشگری، تجربه‌ای دلپذیر و فراموش‌نشدنی است.
اولین پل معلق ایران در اهواز
در میان گستره وسیع جاهای دیدنی اهواز، پل‌های آن جای خود را دارند. این شهر با داشتن ۱۰ پل، به شهر پل‌ها نیز مشهور است. یکی از پل‌های معروف اهواز، پل سفید نام دارد. این پل که لقب نخستین پل معلق ایران را به دوش می‌کشد، نامی آشنا برای اهالی است و چشم‌اندازی جذاب در شهر محسوب می‌شود.
پل سفید اهواز چهارمین پل معلق دنیا و نخستین پل معلق ایران بوده و یکی از ۸ پلی است که بر روی رود کارون در شهر اهواز احداث شده و دو پاره‌ شهر را به ‌هم متصل می ‌کند. پل سفید از نمادهای اهواز محسوب میشود. این پل در سال ۱۳۱۵ خورشیدی بر روی رودخانهٔ کارون توسط مهندسان آلمانی و شرکتی سوئدی احداث شده ‌است. این پل دارای دو قوس بتنی ۱۲ و ۲۰ متری است. این اثر در تاریخ ۱۳۷۸/۰۸/۲۶ با شمارهٔ ثبت ۲۴۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

اولین پل معلق ایران در اهواز
رودخانه‌ کارون اهواز را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده است؛ بخش‌هایی که به‌واسطه پل‌ها به‌ یک‌دیگر متصل می‌شوند. یکی از شناخته‌شده‌ترین آن‌ها، پل سفید است. این پل، نخستین پل معلق ایران به شمار می‌آید و در دوره رضاشاه پهلوی ساخته شده است. از دیگر نام‌های پل سفید می‌توان به پل هلالی و پل معلق اشاره کرد. این پل در سال ۱۳۷۸، با شماره ۲۴۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
پل سفید در گذشته برای عبور عابرپیاده، درشکه و ماشین مورد استفاده قرار می‌گرفت. اکنون مدت‌ها است که این پل برای عبور مردم و ماشین‌ها به‌صورت یک‌طرفه استفاده می‌شود.
چگونگی احداث پل
در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۱۳ قرارداد احداث پل در ۱۲ ماده بین میرزا علی خان منصور وزیر طرق و شوارع ایران و اسکار لیندال نماینده شرکت سوئدی سونسکاانترپرناداکتی پولاکت(سنتاب) منعقد گردید وطبق این قرارداد  پنج میلیون و هفتصد وهشت ریالی، مسئولیت احداث پل کارون اهواز، امتحان زمین و تهیه نقشه های اصلی به شرکت مذکور واگذار شد.
در اوایل مهر ماه سال  ۱۳۱۳ موقعیت خط وسط پل بر روی رود کارون تعیین و تا تیر ماه ۱۳۱۴ هر هفت پایه آن پی ریزی شد.
قطعات فلزی پل که در کارخانه (مولارک استاد) سوئد ساخته شده بودند به هم متصل شده, سپس در روز ۱۸ مرداد ۱۳۱۴ اولین قطعه پل فلزی اهواز بالا کشیده شد.

در ۱۲ مرداد ۱۳۱۵ بتون ریزی سرتاسر پل به پایان رسید و در ۱۵ مرداد آسفالت سطح اتومبیل روی پل آغاز شد . ده روز بعد ضمن شروع سیم کشی برق جهت روشنایی پل از سوی شرکت سنتاب اعلام شد که پل اهواز چهارده روز بعد افتتاح خواهد شد.
 آزمایش پل چهار ساعت و نیم به درازا کشید و سرانجام در ساعت ده و سی دقیقه ۳۰ شهریور سال ۱۳۱۵ با بیش از هفت ماه تاخیر به راه آهن جنوب تحویل داده شد. سپس در تاریخ ۱۵ آبان ماه ۱۳۱۵ افتتاح گردید.
پل تمام فلزی سفید با دو پیاده رو , دارای دو دهانه بزرگ به طولهای ۱۳۶ و ۱۳۰ متر و سه دهانه میانی ۴۹ متری و دو دهانه کناری به طول های ۱۲و ۲۰ متر است و تمامی قطعات آن توسط پیچ و مهره  به هم متصل شده اند. این پل بر روی پایه بتنی قرار دارد که درگذشته جهت عبور و مرور  درشکه و وسایل نقلیه سبک , انسان و احشام و ... مورد استفاده قرار می گرفت در حال حاضر این پل جهت عبور عابران و وسایل نقلیه به صورت یک طرفه مورد استفاده قرار می گیرد. در تابستان سال ۱۳۸۹ عملیات بازسازی و مرمت این پل در دستور کار قرار گرفت و همچنین تجهیزات مورد نیاز برای نورپردازی پل سفید با حمایت مالی بانک ملی از کشور ایتالیا تهیه شد.

پل سفید درسال۱۳۷۸ به شماره ۲۴۹۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.  
پل سفید اهواز تمام فلزی است و روی پایه‌ بتنی قرار دارد. درازای پل ۲۰٫۵۰۱ متر، پهنای آن ۸٫۹ متر و ارتفاعش ۱۳ متر است. پل سفید دو قوس بتنی ۱۲ و ۲۰ متری دارد و دارای دو پیاده‌رو است. دو دهانه‌ بزرگ به طول‌های ۱۳۶ و ۱۳۰ متر، سه دهانه‌ میانی ۴۹ متری و دو دهانه کناری ۱۲ و ۲۰ متری دارد. تمام قطعات پل سفید با پیچ و مهره به‌هم وصل شده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
نورپردازی این توسط تیم بنده اجرا شد اما طی ۱۰سال نگهداری نورپردازی عهده دار شدم خدا را شکر الی بود اما چند سال خاموشه شاهد تردد ماشینهای سنگین نصف شب و کسی نیس عندالله
اعترافات ملکه انگلیس؛ پسر به مادر وفادار می ماند؟

اعترافات ملکه انگلیس؛ پسر به مادر وفادار می ماند؟

عصر الیزابت به پایان رسیده؛ یکی از چهره های با نفوذ سلطنت بریتانیا که میراث عصر کلاسیک ...
«صیانت» درجاده فرعی

«صیانت» درجاده فرعی

روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهوری بخشی ...
روایت «هزار درد بی درمان»

روایت «هزار درد بی درمان»

دولت حسن روحاني با نقاط قوت و ضعفي که داشت پايان يافت؛ اما پرسش‌هايي از اتفاقات، تصميمات ...
1