تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۳
کد مطلب : ۴۵۰۷۵۹
گلایه مندی روستای جدول غوره امام زاده مختار (ع) یاسوج از مسئولان؛

مشکلات روستایی در 7 کیلومتری یاسوج / مظلومیت مردم روستا بعد از احداث جاده کمربندی / از دست رفتن جان 12 عابر پیاده در جاده کمربندی یاسوج

۱
۰
مشکلات روستایی در 7 کیلومتری یاسوج / مظلومیت مردم روستا بعد از احداث جاده کمربندی / از دست رفتن جان 12 عابر پیاده در جاده کمربندی یاسوج
کبنا ؛
در فاصله 7 کیلومتری از شهر یاسوج با مشکلات بی آبی و کمبود امکانات رفاهی دست و پنجه نرم می کنند. زمین های کشاورزی این منطقه با۱۳۰هکتار مساحت به علت مشکلات آب بلا استفاده مانده اند. این درحالی است که شغل بیشتر مردم این روستا کشاورزی است و منبع درآمد دیگری ندارند.
به گزارش کبنا، این شرایط بی آبی و مشکلات مدرسه، حمل و نقل، شبکه بهداشت و نبود امکانات رفاهی، زندگی را برای اهالی این روستا بسیار سخت و تلخ کرده و ممکن است در آینده بسیار بسیار نزدیک شاهد مهاجرت اهالی این روستا به شهر باشیم. اما معضلات مهاجرت های از سر ناچاری بر همگان واضح است. چیزی شبیه از چاله در آمدن و در چاه افتادن.
تازیانه بی آبی بر تن روستای جدول غوره مختار
یکی از اهالی روستا در گفتگو با کبنا نیوز گفت: نزدیک به ۱۲۵تا۱۳۰هکتار زمین کشاورزی به علت بی آبی بلا استفاده مانده اند. شبکه آب ضعیف است و چهار سال است که داریم پیگیری می کنیم اما هیچ جوابی نگرفته ایم. مشکل اساسی ما از بی آبی است.
اگر چه این سالها در بیشتر مناطق کشور با معضل بی آبی و خشکسالی مواجهیم اما به نظر می رسد مشکل کم آبی یاسوج و حومه یاسوج که از نعمت بارش نسبت به دیگر مناطق ایران برخوردارتر است، حاکی از سوء مدیریت در استفاده از منابع طبیعی و موهبت های الهی باشد.

یکی دیگر از اهالی روستا گفت: کشاورزی در این روستا راکد شده، این در حالی است که شغل صددرصد مردم روستا کشاورزی است. ۱۳۰ هکتار زمین به علت شبکه ضعیف آب و محرومیت از آب رسانی خشک و بی محصول مانده اند. نامه نگاری ها و آمد و رفت های بسیاری انجام داده ایم اما وضعیت همین است که می بینید. هیچ کس به داد ما و زمین های خشک ما نرسید.
سید جعفر جعفری دهیار روستای جدول غوره مختار در این خصوص گفت: در حوزه کشاورزی متاسفانه به دلیل تخریب جدول آب ورودی روستا که از روخانه مهریان گرفته می شود و نبود آب کافی برای کشاورزی، درخت و باغات اهالی روستا خشک شدند و حتی پایین دست روستا که قبلا باغ بود چند سال اخیر به خاطر تخریب جدول آبی خشک شدند یکی از معضلات اساسی روستا جدول آب کشاورزی است.
قطعی آب شرب
یکی از اهالی روستا افزود: آب شرب اینجا سال هاست از اراضی زراعی عبور می کند. مردم به لوله دسترسی ندارند. لوله انتقال آب کنار جاده رها شده ، لوله های آب پوسیده اند و هر روز از یک طرف می شکنند و در پی این موضوع پیوسته با قطعی آب مواجهیم. بارها برای این مشکلات مراجعه کردیم اما انتقال آب و پوشش دهی لوله های آب اقدامی صورت نگرفت.
آب آشامیدنی این روستا از مسیر روستای امامزاده مختار به وسیله چاه تامین می شود از یک منبع کوچک.

فوت 12 نفر از مردم روستا در جاده
یکی از اهالی روستای جدول غوره مختار در گفتگو با کبنا نیوز گفت: این روستا مانند یک جزیره در ۳کیلومتری مرکز شهر یاسوج قرار گرفته که هیچ گونه امکانات رفاهی، بهداشتی، کشاورزی، سرویس حمل و نقل، دبیرستان دوره اول و ... ندارد. ۱۲نفر در این جاده جان خود را از دست دادند. خواهشمند است صدای این مردم محروم را به عوامل برسانید. من از سال ۵۸  که در این روستا معلم بودم هیچ امکاناتی نداشت تا اکنون.
یک بام و دو هوای روستاهای اطراف یاسوج
او در ادامه گفت: دوره ای مسوول شورای اسلامی و جز هیئت امنای امامزاده مختار بودم، همچنین مسولیت هایی در سپاه، بسیج و دیگر ارگانها داشتم، درحد توان تلاش کردم برای این روستا جاده، راه، برق، آب، لوله کشی از تنگ مهریان ایجاد شود، اما همچنان مردم این روستا از بسیاری امکانات رفاهی محروم اند. خواهش می کنیم صدای ما را به عوامل برسانید.
خانم ساکن روستای جدول غوره مختار نیز در این باره افزود: این جا هیچ امکاناتی نداریم. مدرسه، آب، امکانات رفاهی، بهداشت هیچ چیز. یک دختر دارم که آن هم چون روستا مدرسه راهنمایی ندارد و امکانات درستی برای حمل و نقل وجود ندارد ترک تحصیل کرده است.
این خانم افزود: نه تنها دختر من، مردم اینجا توان مالی ندارند که بچه هایشان را بفرستند شهر، مخصوصا ما دخترهایمان را نمی توانیم بفرستیم شهر، برای همین هم ترک تحصیل می کنند.
وی ادامه داد: با توجه به نزدیکی روستا به یاسوج، مجاورت با جاده کمربندی شیراز_یاسوج، مجاورت به رودخانه بشار و موقعیت جغرافیایی مناسب این روستا ما امکانات اولیه را نداریم چه برسد یه امکانات رفاهی.
این خانم گفت: سالن ورزشی نداریم، مرکز بهداشت، مدرسه راهنمایی، با آنکه زمین برای احداث مدرسه دادیم اما هیچ اقدامی صورت نگرفت.

یکی دیگر از اهالی روستای جدول غوره مختار افزود: ایاب و ذهاب دانش آموزان ابتدایی از مسیر غیراستاندارد باعث نگرانی دانش آموزان و خانواده شان شده، جاده بسیار پر ترافیک است و از هر دو طرف هر ثانیه ماشین رد می شود، تصادفات جاده ای به علت غیراستاندارد بودن وضعیت جاده و تردد ماشین آلات سنگین‌ اتفاق می افتد، بارها و بارها پیگیری کردیم اما اقدامی صورت نگرفت.
جعفری دهیار در خصوص جاده گفت: علی رغم نزدیکی و مجاورت روستای جدول غوره مختار به یاسوج به دلیل کمبود امکانات و کم کاری ها برای رسیدگی به وضعیت نامساعد روستا چه از جانب بنیاد مسکن و دیگر نهادها مهاجرت از این روستا رشد روند سریع و نزولی داشته است.
از بین بردن جاده روستا توسط دولت / جاده کمربندی معضل بزرگ مردم جدول غوره
جعفری افزود: روستا حدفاصل شهرک صنعتی فرودگاه تا پل بشارمختار است و از دو طرف کمربندی شیراز اصفهان واقع شده است. قبل از احداث کمربندی رفت و آمد از طریق جاده خاکی بود اما از زمانی که کمربندی احداث شده، جاده روستا را خراب کردند و روستا به دو قسمت تجزیه شد و باند جدید باز شده، هیچ گونه تسهیلاتی در رابطه با عبور و مرور اهالی از این قسمت کمربندی به آن سمت صورت نگرفته است و هیچ فایده ای برای مردم که نداشته، این برای تمام آبادی تبدیل به معضل بزرگی شده است. چندین تصادف که منجر به فوت شد یعنی مردم برای یک عبور سادع ممکن است جانشان را از دست بدهند. از مسوولین اداره راه، فرمانداری، استاندار و دیگر عزیزان خواهشمندیم به این قضیه ورود کنند تا تلفات جانی کاهش یابد.

برداشت بی رویه از بستر رودخانه بشار
یکی از اهالی روستا افزود: مشکلات دستگاه سنگ شکن باعث مسدود شدن مسیر رودخانه شده و باعث انحراف مسیر رودخانه و از بین رفتن زمین های کشاورزی شد. به دنبال این برداشت بی رویه از بستر رودخانه نزدیک به ۷۰۰هکتار زمین کشاورزی متضرر شد، و به پمپاژهای ایستگاه بزرگ زیر پل بشار و پل مختار خسارات زیادی وارد شد. برداشت بی رویه از رودخانه به شکل غیراستاندارد باعث ایجاد آب شستگی و خسارات میلیاردی یه مردم و دولت می شود. این برداشت باعث می شود شیب تند و حرکت آب نیز تند شود و با سرعت بالا موجب تخریب پل ها و ایجاد گودی زیر پمپاژها شود.
جعفری افزود: ما خودمان به برداشت های این رودخانه احتیاج داریم. تمام خیابان و کوچه های روستا خاکی است مخلوط رودخانه ای را استخراج می کنند نمی ریزند توی خیابان ها، از اینجا برمی دارند می برند می فروشند و هیچ چیز نصیب ما نمی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
آقای استاندار وآقای فرماندار اقدام بفرمایید
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1