تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۵۳
کد مطلب : ۴۵۰۰۰۳
در سفر رئیس کمیسیون کشاورزی و آب مجلس به کهگیلویه و بویراحمد؛

از دغدغه‌های عشایر کهگیلویه و بویراحمد تا اعتبار برای مبارزه با آفت برگ‌خوار و جوانه‌خوار

۰
از دغدغه‌های عشایر کهگیلویه و بویراحمد تا اعتبار برای مبارزه با آفت برگ‌خوار و جوانه‌خوار
کبنا ؛
در سفر رئیس کمیسیون آب و کشاورزی به کهگیلویه و بویراحمد، ۱۵ میلیارد تومان برای مبارزه با آفت برگ‌خوار و جوانه‌خوار بلوط در نظر گرفته شد.
به گزارش کبنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی، رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی امروز با همراهی رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابتدا در منطقه آب نهر کاکان پذیرای صحبت‌های عشایر این منطقه بود.
در این دیدار که مدیرکل امور عشایر هم حضور داشت، مهم‌ترین دغدغه‌های عشایر این منطقه بیان شد؛ آب‌رسانی، استمهال وام‌ها، خرید دام مازاد عشایر، تامین علوفه و کاهش اثرات خشکسالی بخشی از این مشکلات مطرح شده بود.
جواد عسکری در جمع عشایر گفت: برای همه مشکلات شما مصوبه تعیین می‌کنیم و با همکاری متولیان امر این مصوبات را اجرایی خواهیم کرد.
رئیس کمیسیون آب و کشاورزی مجلس تامین نهاده‌های دامی عشایر، اختصاص ۳۰ تانکر آب‌رسانی و استمهال وام را خواسته‌های بحقی دانست و تصریح کرد: ترتیبی اتخاذ شد که فرزندان فارغ‌التحصیل عشایر در زمینه نفت و گاز استخدام شوند.
عسکری تصریح کرد: ۲۰ هزار میلیارد تومان به استمهال وام‌های عشایر کشور اختصاص یافت.
رئیس کمیسیون آب و کشاورزی بعد از آن به طرح ۶۰۰ هکتاری باغات کاکان رفت و از نزدیک در جریان خدمات جهاد کشاورزی در این منطقه قرار گرفت.
عسکری در این بازدید گفت: توسعه باغات، کشت‌های گلخانه‌ای و گیاهان دارویی یکی از سیاست‌‌های بخش کشاورزی است و با اختصاص اعتبارات خوب از آن حمایت می‌کنیم و مهم‌تر از آن با احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی زمینه اشتغال بیشتر در بخش کشاورزی را فراهم کنیم.

بعد از آن، رئیس کمیسیون آب و کشاورزی مجلس به همراه رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به محل احداث سد آبریز در شهرستان کهگیلویه رفت.
سید علی معتمدی‌پور در این بازدید گفت: یک پنجم اراضی این استان زیر پوشش این سد هستند و به جرات می‌گویم که سد آب‌ریز تنها سدی هست که منافع آن به طور کامل به مردم این استان می‌رسد و برای همین هم جدی‌ترین مطالبه بخش کشاورزی از کمیسیون آب و کشاورزی احداث همین سد است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه همه مجوزات لازم برای احداث این سد انجام شده، تاکید کرد: ۷۰ میلیارد تومان هم اعتبار برای سد آبریز لحاظ شده و خواسته ما پادار شدن یک ردیف بودجه‌ای و تسریع در احداث سد آبریز است.
معتمدی‌پور تصریح کرد: آبیاری ۵۰ هزار هکتار در سه شهرستان استان،  تولید ۳۶ مگاوات برق و جلوگیری از هدروی هزاران مترمکعب آب بخشی از مزایای احداث سد آبریز است.
وی افزود: استان ما یک درصد مساحت کشور و تولیدکننده ۱۰ درصد آب کشور هستیم اما ۷۵ درصد اراضی کشاورزی ما در کنار این آب‌ها تشنه هستند و احداث سد آبریز از هر نظر به ویژه مهار روان‌آب‌هایی که بدون استفاده از دسترس خارج می‌شوند، ضروری است.

رئیس کمیسیون آب و کشاورزی مجلس نیز در این زمینه گفت: احداث این اثرات مستقیم اقتصادی بر منطقه می‌گذارد و در بودجه ۱۴۰۲ اعتبارات خوبی را به تکمیل این سد اختصاص خواهیم داد.
برنامه بعدی سفر رئیس کمیسیون آب و کشاورزی مجلس به استان کهگیلویه و بویراحمد، بازدید از جنگل‌های آلوده به آفت پروانه برگ‌خوار و جوانه‌خوار بلوط در منطقه جاورده و روستاهای اطراف بود.
در این بازدید که رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور هم‌حضور داشت، رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با تشریح اقدامات انجام شده در مبارزه با این آفت، پیشنهاد مبارزه تلفیقی و ترکیبی استفاده از آفت‌کش و روش‌های طبیعی و بیولوژیکی با پروانه برگ‌خوار بلوط را ارائه کرد و از رئیس کمیسیون آب و کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها خواست تا مرکز تحقیقات بلوط کشور در این استان مستقر شود.
پیشنهادی که با موافقت رئیس کمیسیون آب و کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها قرار گرفا و این قول به مردم داده شد.
معتمدی‌پور همچنین با بیان اینکه ۲۶ هزار هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد آلوده و درگیر شدند، موضوع افزایش مشارکت جوامع محلی و مردم در مبارزه با این آفت را مطرح کرد و یادآور شد: اگر اعتباراتی به این موضوع اختصای یابد می‌شود در کنار مبارزه علمی و موثر با این افت، به ازای جمع‌آوری لارو یا پروانه کامل از سوی مردم حمایت‌های مالی از آنان شود تا شاهد کاهش جمعیت این پروانه خسارت‌زا در بلوط‌های زاگرس باشیم.

رئیس کمیسیون آب و کشاورزی در این بازدید نیز گفت: ۱۵ میلیارد تومان در این سفر برای مبارزه با آفت برگ‌خوار و جوانه‌خوار بلوط در نظر گرفته شد.
عسکری با اعلام حمایت مالی مجلس از حفظ جنگل‌های زاگرس یادآور شد: علاوه بر مبارزه با این آفت در زمینه مهار آتش‌سوزی‌ها نیز اقدامات لازم انجام شده و آمادگی کامل برای پیشگیری و اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع در کشور به وجود آمده است. 
در گام آخر، با حضور در شورای اداری و بعد از بازدیدهای میدانی، مصوبات راهگشایی برای تقویت حوزه آب و کشاورزی تصمیم‌گیری شد تا بخش کشاورزی دستاوردهای خوبی را از این سفر به نفع کشاورزان و عشایر داشته باشد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1