کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش کبنا از عملکرد آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد؛

بخش اول) از انتصابات طایفه‌ای و نبود گفتمان مدیریتی تا کارشکنی نیروهای سیاسی در آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد

29 خرداد 1401 ساعت 21:12

عزتخواه در جلسه معارفه خود به تندی و البته کلی‌گویانه به زارع‌پور مدیرکل پیشین این اداره تاخت و به نظر می‌رسید با این رفتار در پی آن بود که چهره‌ای مقتدر و با برنامه از خود نشان دهد. اما تاکنون چنین چهره‌ای از او در افکار عمومی شکل نگرفته است؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که نه برنامه‌ای تاکنون از سوی عزتخواه ارائه شده است و نه کاریزمایی از او در بین مردم شکل گرفته است.


آموزش و پرورش یکی از ادارات مهم در کشور است که علاوه بر وظیفه آشکارش که آموزش نسل‌هایی از کودکان است، وظیفه پنهانی نیز دارد که پرورش و آماده کردن دانش‌آموزان و جامعه‌پذیری آنهاست. در کهگیلویه و بویراحمد به دلیل بافت نیمه سنتی حاکم بر آن، این اداره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چرا که علاوه بر مسئولیت آموزشی و فرهنگی که بر عهده دارد، بار سیاسی نیز از سوی نمایندگان استان بر آن تحمیل می‌شود. پایگاه خبری کبنانیوز طی مطالبی در نظر دارد عملکرد این اداره‌کل در کهگیلویه و بویراحمد را مورد بررسی قرار دهد تا پیدا و پنهان آن آشکار شود.
آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد دورانی از ثبات را در هشت سال مدیریت هادی زارع‌پور تجربه کرده بود؛ هشت سال ثبات مدیریتی باعث شده بود که تصمیم‌گیری‌ها در آن دوران، کوتاه‌مدت و مقطعی نباشند. به همین خاطر بود که عصاره مدیریتی دوران زارع‌پور در کتابی برای مدیران بعدی انتشار یافت.
حرف‌وحدیث‌های بسیاری در مورد اینکه پس از زارع‌پور چه کسی مدیرکلی این اداره را بر عهده می‌گیرد به وجود آمد تا اینکه پس از او، کرسی مدیرکلی این اداره به دست حسنعلی عزتخواه افتاد. از همان اول گفته می‌شد که آموزش و پرورش سهم مهدی روشنفکر است و در نهایت نیز قرار است یکی از نیروهای روشنفکر این اداره را مدیریت کند که از بین چند گزینه، قرعه به نام حسنعلی عزتخواه افتاد. 
عزتخواه در جلسه معارفه خود به تندی و البته کلی‌گویانه به زارع‌پور مدیرکل پیشین این اداره تاخت و به نظر می‌رسید با این رفتار در پی آن بود که چهره‌ای مقتدر و با برنامه از خود نشان دهد. اما تاکنون چنین چهره‌ای از او در افکار عمومی شکل نگرفته است؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که نه برنامه‌ای تاکنون از سوی عزتخواه ارائه شده است و نه کاریزمایی از او در بین مردم شکل گرفته است.
از سوی دیگر، در دوران مدیرکلی زارع‌پور تعادل خوبی بین نیروهای این اداره کل وجود داشت؛ به دلیل تعاملی که زارع‌پور با نیروهای مختلف داشت، سلیقه‌های سیاسی مختلف در آموزش و پرورش به کار گماشته می‌شدند. در واقع علیرغم گرایش اصلاح‌طلبی زارع‌پور، افراد زیادی با گرایش سیاسی اصولگرایی نیز در کنار او فعالیت داشتند. اما حال گفته می‌شود که شیوه چینش نیروها در این اداره‌کل نه تنها سیاسی نیست، بلکه طایفه‌ای و فامیلی است. در واقع گفته می‌شود عزتخواه بیش از آنکه به گرایش سیاسی خود پایبند باشد، طایفه‌ای و فامیلی عمل می‌کند.
علاوه بر این، سایه مدیریت زارع‌پور تا سال‌های سال بر شیوه مدیریت این اداره‌کل وجود دارد. از این رو است که عملکرد عزتخواه از تمامی جهات با عملکرد زارع‌پور مقایسه می‌شود. در حالی که کمترین دخالت نیروهای سیاسی را در دوران زارع‌پور شاهد بودیم، اما حال گفته می‌شود که دخالت و کارشکنی برخی نیروهای سیاسی در این اداره‌کل به حدی رسیده است که گویا احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در انتصابات این اداره کل ورود کرده است. گفته می‌شود در مقابل دخالت افراد و گروه‌های سیاسی مرتبط و نامرتبط با آموزش و پرورش، عزتخواه دارای آن کاریزما و برش مدیریتی نیست که در مقابل فشارهای بیرونی و سهم‌خواهی گروه‌های سیاسی بایستد.
از سوی دیگر، سوءمدیریت‌ها در آموزش و پرورش در نهایت به وظیفه اصلی این اداره‌کل که آموزش و تربیت نسل‌هایی از افراد این استان است خلل وارد می‌کند و متضرران اصلی آن دانش‌آموزان کهگیلویه و بویراحمدی هستند. استانی که در ردیف استان‌های نابرخوردار کشور است و از کمبود فضای آموزشیِ مناسب، تجهیزات مورد نیاز، نیمکت و ... رنج می‌برد. در این وضعیت مدیرکل این اداره به‌جای آنکه درگیر حواشی سیاسی و طایفه‌ای شود، لازم است که با اقتدار بیشتر و با ارائه برنامه‌ای همه‌جانبه در پی رفع این مشکلات برآید. این کمبودها را خود عزتخواه بارها در جلسات مختلف عنوان کرده است، اما تاکنون عزمی از سوی او برای رفع این مشکلات دیده نشده است. حتی برخی از معاونت‌ها در این اداره‌کل نیز مشخص نشده است؛ به صورتی که حوزه تربیت بدنی بدون معاون و با سرپرست اداره می‌شود.
به طور کلی گفته می‌شود عزتخواه به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نه تنها از گفتمان خاصی برنیامده، بلکه در کاریزما، مدیریت، طرح و برنامه نیز تاکنون اقدام خاصی از سوی او دیده نشده است. در حالی که حل مشکلات آموزش و پرورش این استان عزمی بسیار بیشتر از این می‌طلبد.
شاخص‌های بسیاری برای بررسی عملکرد حسنعلی عزتخواه به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد مطرح هستند که در بخش‌های بعدی به آنها پرداخته خواهد شد. گفتنی است هدف این پایگاه خبری از انتشار این سلسله‌مطالب صرفاً شناسایی و اصلاح رویه‌های نادرستی است که ممکن است در این اداره‌کل وجود داشته باشد. 


کد مطلب: 449301

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/449301/بخش-اول-انتصابات-طایفه-ای-نبود-گفتمان-مدیریتی-کارشکنی-نیروهای-سیاسی-آموزش-پرورش-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1