تاریخ انتشار
جمعه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب : ۴۴۹۲۰۲
پس از استعفای وزیر کار؛

وزرای اقتصاد و صمت هم رفتنی شدند؟ / فرهاد رهبر ، گزینه پیوستن به پاستورنشینان

۱
۰
وزرای اقتصاد و صمت هم رفتنی شدند؟ / فرهاد رهبر ، گزینه پیوستن به پاستورنشینان
کبنا ؛پس از استعفای وزیر کار و تعاون حالا در فضای مجازی و گفت وگوهای رسمی و غیر رسمی در پارلمان و رسانه ها بحث تغییر وزیران اقتصاد و صمت مطرح شده است . آیا تغییرات دولت رئیسی آغاز شده است؟
به گزارش کبنا عرشه آنلاین نوشت : سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت اکنون با انتقادات جدی همکارانش در دولت و نمایندگان در مجلس مواجه شده است. قول های عجیب او برای برچیدن قرعه‌کشی خودرو و همچنین افزایش تیراژ خودرو در کنار کاهش قیمت، وضعیت پیچیده‌ای را پیش روی وی و همکارانش در این وزارتخانه قرار داده است. گفته می شود یکی از تغییرات احتمالی در دولت سید ابراهیم رئیسی پیش رو برکناری یا استعفای وزیر صمت است .
البته همزمان با استعفای عبدالملکی نمایندگان نخستین کارت زرد را به دولت سیزدهم داد. رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت نتوانست نمایندگان را درباره علت ضعف عملکرد این وزارتخانه در کنترل قیمت کالاها و عدم توانایی در پشتیبانی از صاحبان صنایع و بهره‌برداران معدن قانع کند و ۱۴۱ نماینده به او کارت زرد دادند. اتفاقی که به نظر می‌رسد می‌تواند پیام مجلس به دولت درباره عملکرد اقتصادی کابینه قلمداد شود.
اما مهمتر و جدی تر از وزیر صمت ، وزیر اقتصاد است که شایعات پیرامون او قوت بیشتری گرفته است و حتی گفته می شود جانشین او نیز انتخاب شده است .سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و داریی است. او که روزی در ردای نمایندگی مجلس در مخالفت با تصمیمات و عملکرد دولت روحانی سحن می گفت و طرح و برنامه می داد و درباره بورس راهکار می داد، از زمانی که به تصدی وزارت اقتصاد رسید، کماکان مشکلات بورس حل نشده و قیمت دلار و سکه روز به روز بیشتر می شود.پس از طرح ازاد سازی ارز نیز افزایش تورم و گرانی او را آماج انتقادات فراوان کرده است.
علیرضا پاک فطرت، عضو کمیسیون عمران مجلس می گوید« روزی که وزیر اقتصاد برای گرفتن رای اعتماد به مجلس آمد هیچ برنامه دقیقی را ارائه نداد، بلکه بیشتر کلیات را بیان کرد و به نظرم نماینده‌ها احساساتی رای دادند و امروز مجلس به این نتیجه رسیده که وزیر اقتصاد توانایی حل مشکلات اقتصادی کشور را ندارد. او فرد ضعیفی است و برنامه خاصی هم ندارد. اگر وضع به همین منوال پیش برود طولی نخواهد کشید که طرح استیضاح وزیر اقتصاد به مجلس بیاید و مجلسی‌ها هم با کسی تعارف ندارند.»
یکی از کسانی که در گمانه‌زنی‌های جانشین وزیر اقتصاد نام او برده می‌شود فرهاد رهبر است. حتی از او به عنوان وزیر صمت نیز نام برده می شود اما فرهاد رهبر کیست و چه سمتی در کابینه رئیسی داشت؟
او در ابتدای دولت ابراهیم رئیسی دستیار اقتصادی رئیس جمهور بود .او مشاور و دستیار اقتصادی ابراهیم رئیسی در آستان قدس رضوی نیز بود . حتی گفته می شود که او کابینه سیزدهم را چیده است و با بسیاری از وزیران مصاحبه کرده است .گزارش ها و اسناد در اختیار عرشه آنلاین نیز حاکی از این است که فرهاد رهبر از چند ماه مانده به انتخابات، برنامه‌های اقتصادی ابراهیم رئیسی را آماده کرده بودالبته او در همان ابتدای دولت از سمت خود کنار رفت و تاکنون از او خبری منتشر نشده است.فرهاد رهبر از نظر تحصیلات دکترای اقتصاد نظری از دانشگاه تهران دارد. از نظر اجرایی نیز از سال ۶۸ تاکنون در همه‌ دولت‌ها سمت داشته که به این شرح است:دولت اکبر هاشمی رفسنجانی: مدیرکل مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری |دولت محمد خاتمی: معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات |دولت محمود احمدی‌نژاد: ابتدا ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را بر عهده گرفت و سپس حدود شش سال ریاست دانشگاه تهران شد |دولت حسن روحانی: عضو و نایب رئیس شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور .او همچنین ریاست دانشگاه آزاد را به مدت هفت ماه در سال ۹۶ به عهده داشته است. او در سال 96 نزدیکترین فرد به رئیسی بود و حتی همراه او برای ثبت نام درا نتخابات به وزارت کشور بفت . در انتخابات سال 140 نیز رهبر مسئولیت مهمی در ستاد رئیسی بر عهده داشت.

دلیل تغییرات کابینه رئیسی چیست؟
دولت رئیسی درست در زمانی بر سر کار آمده که شرایط اقتصادی دشوار است. اما او و وزرایش وعده اصلاح امور را داده بودند. رئیسی و وزیر اقتصاد گفته بودند شرایط بورس را سریع اصلاح می‌کنند و وزیر صمت هم گفته بود قیمت خودرو را کاهش می‌دهد.اما نه شرایط بورس بهتر شد و نه خودرو ارزان شد. برعکس، شرایط بورس بدتر شد و قیمت خودرو به صورت رسمی افزایش یافت. نرخ دلار از ۲۵ به ۳۰ هزار تومان رسید.احتمالا امکان بهبود شرایط ظرف چهار ماه وجود نداشته اما مساله وعده‌هایی است که رئیسی داده بود. او گفته بود که سریع و فوری و انقلابی، شرایط را اصلاح می‌کند.از طرف دیگر، مجلس هم وعده‌های بسیاری به مردم داده و با عدم تحقق آن، احتمالا وزرای دولت را به مجلس می‌کشاند. نکته دیگر اینکه، مردم مدت‌هاست که منتظر بهبود شرایط اقتصادی هستند.
انتقادات چهره های شاخص اصولگریان از وزیران دولت رئیسی
هرچند بارها ابراهیم رئیسی از کابینه خود دفاع کرده است اما، این روزها بحث بر سر تغییر برخی از وزرا و حتی معاونین او بالا گرفته است. به طوری که علاوه بر نمایندگان مجلس و منتقدان دولت، اصولگرایانی که خود حامی روی کار آمدن رئیسی هم بودند از لزوم اصلاح کابینه سخن می گویند.
آنچنان که محمدرضا باهنر، چهره شاخص اصولگرا، روزهای اخیر درباره عملکرد تیم دولت و تغییرات احتمالی در کابینه می گوید:«برخی از اقدامات دولت سیزدهم قابل نقد است، هنوز متوجه نشدم که بر چه اساسی حقوق کارگران ۵۷ درصد افزایش پیدا می‌کند. عبدالملکی در نماز جمعه می‌گوید فشاری نیامده اما این در شرایطی است که بسیاری از کارگران بیکار خواهند شد کما اینکه بنده اطلاع دارم بسیاری از کارگاه‌ها کارگران خود را تعدیل کردند. در بودجه ۱۴۰۱ موارد زیادی برای وام دادن مطرح شده که این موارد حتی صدای مقام معظم رهبری را هم درآورده است. در حال حاضر تغییر وزرا تابو شده است اما در کشورهایی نظیر ژاپن گاهی سه چهارم کابینه تغییر می‌کند.»(قرن نو)
اسدالله بادامچیان دبیر کل حزب موتلفه هم می گوید : من معتقدم که وزیر محترم صمت با احترامی که خدمت ایشان دارم اما نتوانسته در مسایل حوزه ماموریت خود ، اعم از معادن ، بازرگانی ، صنایع ، خودرو و ... عملکرد خوبی داشته باشد . به عنوان نمونه ، اگر کیفیت خودرو پایین است وزیر بعد از انتصاب باید سعی کند کیفیت را بالا ببرد. در مساله گرانی ها نیز طبعا وزیر صمت نباید اجازه دهد که گرانی های بی مورد ، مردم را تحت فشار قرار دهد . لذا بنده معتقدم که وزیر صمت متاسفانه نتوانسته وظایفش را خوب انجام دهد و به نظرم می آید که اگر ایشان هم جای خودش را به فردی آگاه تر بدهد ، بهتر است .فقط آدم خوب بودن کافی نیست ،یک وزیر باید کارشناس ، قوی و تجربه آموخته باشد و بتواند ببُرد ،مخصوصا با شبکه هایی که هم از نظر نفوذ خارجی برای تضعیف دولت برقرار است و هم از نظر رقبا داخلی دولت (خبر آنلاین)
باید منتظر ماند و دید نفر بعدی که از قطار سید ابراهیم رئیسی در آستانه یکسالگی دولت پیاده می شود کیست و چه کسی زودتر پیاده می شود وزیر صمت یا وزیر اقتصاد و یا ....
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
رئیس برنامه و بودجه کشور آقای میرکاظمی از قلم افتاده است.
ایشان هم بدون برنامه و بدون بودجه هستند !!!!!
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1