تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۴۴۸۸۰۵
راهکارهای مؤثر در بازگشت اعتماد به بازار سرمایه چیست؟

روزنه امید برای رشد دوباره بورس / چهارمین قطعه از پازل بازار سهام

۰
روزنه امید برای رشد دوباره بورس /  چهارمین قطعه از پازل بازار سهام
کبنا ؛مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار سرمایه می‌گوید: اگر تورم انتظاری بالاتر باشد و یا توافق برجام صورت نگیرد جامعه منتظر افزایش سرسام‌آور تورم بوده و حتماً بازار سرمایه رشد خواهد کرد.
بازار سرمایه ابتدای سال 99 در شرایط ایده‌آلی قرار گرفت و رکوردهای بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد. در آن زمان داشتن کد بورسی به معنای خوشبختی و شانس بود و سهام‌داران با فعالیت در این بازار رویای ثروتمند شدن را در سر می‌پروراندند اما روند بازار مثبت نماند و از نیمه دوم مردادماه، شاخص دچار ریزش شد و بازار خروج سرمایه چشمگیری را تجربه کرد. از آن پس بازار علاوه‌بر رکوردهای بی‌سابقه، اعتماد سهام‌داران را نیز از دست داد و تا کنون هم نتوانسته آن اعتماد از دست رفته را به دست بیاورد. در این میان برخی‌ها معتقدند که بازار دیگر نمی‌تواند همانند سال 99 رشد شاخص و در کنار آن اعتماد جامعه را داشته باشد. این در حالی است که عده‌ای بر این باورند که بازار پتانسیل رشد و جلب اعتماد سرمایه‌گذاران را دارد. حسن کاظم‌زاده، کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که هرچند به دلیل اخذ برخی تصمیمات اعتماد به بازار سرمایه از میان رفته است، اما پتانسلی رشد در این بازار وجود دارد و احتما دارد شاخص در نیمه دوم سال از سقف سال ۱۳۹۹ نیز عبور کند. وی در گفت‌وگو با ایسنا درمورد وضعیت بازار سرمایه گفته است: «با توجه به اینکه انتظار می‌رفت قیمت‌های جهانی تثبیت شود، نرخ دلار کمی رشد پیدا کند و فصل مجامع نیز نزدیک است، برآوردها حاکی از آن بود که بازار وضعیت مثبت‌تری داشته باشد زیرا قیمت سهم‌ها همچنان در مقایسه با سایر بازارهای مالی رقیب جذاب‌تر است. اما عدم اطمینان نسبت به سیاست‌های کنترلی مخصوصاً دخالت در نرخ فروش شرکت‌ها، وضع عوارض مختلف، هزینه‌های شرکت‌ها مانند مالیات و عوارض صادرات و... باعث بدبینی سهامداران نسبت به بازار شده است. به طوریکه با وجود آنکه پتانسیل رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی در بازار نهفته است، حتی افرادی که حرفه‌ای هستند ناامید شده‌اند.»
این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه پتانسیل رشد در بازار سرمایه وجود دارد، اظهار کرد: «با توجه به وجود این پتانسیل بازار رشد خواهد کرد. البته فراز و نشیب دارد اما هرچقدر هم بی اعتمادی وجود داشته باشد رشدی که ناشی از تغییرات فاکتور اقتصادی است روی بازار تأثیر می‌گذارد اما به مرور و با نوسان و تأخیر زمانی.»
امید برای بهبود وضعیت بازار سرمایه
غلامرضا سلامی، کارشناس بازار سرمایه نیز در خصوص وضعیت بازار بورس به «ابتکار» گفت: اکنون وضعیت شرکت‌ها به نسبت قبل بهتر شده است و این امید وجود دارد که آینده بهتری در انتظار بازار سرمایه باشد اما چند مسئله تاثیرگذار وجود دارد که باید آنها را مورد توجه قرار بدهیم. اولین مسئله این است که رشد بازار سرمایه تابع تورم است به عبارت روشن‌تر اگر تورم انتظاری بالاتر باشد و یا توافق برجام صورت نگیرد جامعه منتظر افزایش سرسام‌آور تورم بوده و حتماً بازار سرمایه رشد خواهد کرد.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عوامل مؤثر در رشد واقعی شاخص بورس اظهار کرد: آنچه باعث رشد واقعی بازار سرمایه می‌شود رشد اقتصادی کشور است یعنی اگر ما می‌خواهیم بازار سرمایه رشد داشته باشد باید رشد اقتصادی در کشور بالا برود برای رشد بازار سرمایه باید تولید شرکت‌ها و سوددهی آنها افزایش یابد. این در حالی است که روند سرمایه‌گذاری مناسبی وجود ندارد به گونه‌ای که رشد سرمایه‌گذاری در اکثر صنایع منفی است از سوی دیگر در اقتصاد نیز رشد نداشته‌ایم بنابراین از لحاظ اقتصادی هیچ دلیلی برای رشد بازار سرمایه وجود ندارد مگر این که تحولی در تولید، بهره‌وری و سرمایه‌گذاری رخ دهد.
اگر برجام به نتیجه نرسد، بازار سرمایه شاهد رشد کاذب خواهد بود
سلامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بررسی روند بازار ادامه داد: اگر برجام تصویب نشود، سیاست‌های اشتباه دولت تکرار شود و پیش‌بینی‌ها برای افزایش تورم باشد قطعاً متناسب با آن بازار سرمایه رشد خواهد کرد اما این یک رشد کاذب خواهد بود.
راهی برای بازگشت اعتماد
وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان اعتماد سرمایه‌گذاران را دوباره جلب کرد، گفت: شفافیت مهم‌ترین مسئله برای بازگشت اعتماد به بازار سرمایه است به عبارتی روشن‌تر ما در بازار سرمایه هرچه بیشتر شفاف عمل کنیم، هر قدر که اطلاعات مربوط به شرکت‌ها شفاف‌تر منتشر شود، رانت اطلاعاتی وجود نداشته باشد و عده‌ای از این رانت‌های اطلاعاتی استفاده نکنند در کوتاه‌مدت می‌تواند اعتماد از دست‌رفته سهامداران را جلب کند. این کارشناس بازار سرمایه افزود: مسئله بعدی که در بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران مؤثر است این خواهد بود که نباید توقع زیادی از بازار سرمایه ایجاد کرد. هنگامی که انتظارات زیادی از بازار سرمایه ایجاد می‌کنند مردم به دنبال سودهایی مثل سال ۹۹ خواهند بود و می‌خواهند یک ساله سرمایه‌شان چندین برابر شود بنابراین باید یک انتظار غیر واقعی در بازار ایجاد کرد.
پیش بینی بورس امروز 16 خرداد 1401 
اکوایران نوشت: تحلیل‌گران تکنیکی معتقدند اگر شاخص 4 روز پیاپی صعود کند می‌توان آن را به معنی شکل گرفتن یک روند صعودی در بازار قلمداد کرد. بنابراین معاملات امروز می‌تواند چهارمین قطعه از پازل صعودی بورس تهران باشد.
برای پیش بینی بورس امروز – دوشنبه 16 خرداد- به روند بازار سهام در روزهای گذشته نگاه می‌کنیم. روز چهارشنبه شاخص کل بورس 868 واحد بالا آمد و شاخص هم‌وزن رشد هزار و 619 واحدی داشت و شاخص کل فرابورس کاهش 184 واحدی را پشت سر گذاشت. 
در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 311 نماد رشد قیمت و 293 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 51 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 49 درصد بازار افت قیمت داشتند. 
سهم‌های صعودی
روز چهارشنبه در بورس شرکت فنرسازی زر (خزر)، شرکت شیر پاستوریزه پگاه اصفهان (غشصفا) و شرکت داده گستر عصر نوین (های وب) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت دامداری تلیسه نمونه (تلیسه)، شرکت سیمان لار سبزوار (سبزوا) و شرکت هتل پارسیان کوثر اصفهان (گکوثر) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.
سهم‌های نزولی 
در بورس شرکت سرمایه گذاری رنا (ورنا)، شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان (وآذر)، و شرکت سیمان اصفهان (سصفها) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، شرکت سرمایه گذاری مسکن الوند (ثالوند) و شرکت بیمه دی (ودی) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.
عرضه و تقاضای بازار
عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌دوشنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد تقاضا‌ی‌ 48 میلیارد تومانی بسته شد.
در پایان معاملات چهارشنبه 13 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 43 نماد بود. همچنین در این روز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 21 درصد کاهش یافت و 56 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 47 درصد افت کرد و در رقم 104 میلیارد تومان ایستاد. 
بورس
سهم‌های پُرتقاضا
روز چهارشنبه نماد آسیاتک (شرکت انتقال داده آسیاتک) با صف‌ خرید 14 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از آسیاتک، نمادهای قچار (شرکت قند چهارمحال) و دیران (شرکت ایران دارو) بیشترین صف خرید را داشتند. 
 سهم‌های صف فروش
در این روز بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد وآذر (شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان) تعلق داشت که ارزش آن 19 میلیارد تومان بود. پس از وآذر، نمادهای شاملا، ثالوند، سصفها و غنوش بیشترین صف فروش را داشتند. 
بورس
پیش بینی بورس امروز
در هفته گذشته شاخص در 2 روز شنبه و یکشنبه نزول کرد و بیش از 30 هزار واحد پائین آمد. سقوط دو روز ابتدایی هفته چنان شدید بود که شاخص در سه روز صعودی پی در پی نتوانست آن را جبران کند.  
بدین ترتیب شاخص در نیمه پایینی کانال 1.5 میلیونی ماندگار شد. روز چهارشنبه نیز دامنه نوسان شاخص کوتاه بود و تنها 868 واحد رشد داشت و میزان خروج پول حقیقی به 231 میلیارد تومان رسید. 
فغدیر بیشترین خروج پول حقیقی را داشت و شستا، فملی، شپنا و بپاس بیشترین خروج نقدینگی حقیقی را داشتند.
در آخرین روز کاری هفته، کگل بیشترین تأثیر را در رشد شاخص داشت. پس از کگل، نمادهای ‌رمپنا، وبملت، فایرا، خبهمن، شبریز، فارس، خودرو، های وب و شسپا بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند. در مقابل نمادهای نوری،‌ شپدیس، شپنا، شتران، حکشتی،‌ شبندر، وغدیر، شستا، پارس،‌ وپارس، وبصادر و تاپیکو بزرگان قرمزپوشی بودند که مانع رشد بیشتر شاخص بودند.
روز چهارشنبه برای سی و سومین روز کاری متوالی بازار با مازاد تقاضا بسته شد و در پایان معاملات چهارشنبه 43 نماد صف خرید داشتند. با این حال ارزش صف‌های خرید پایانی بازار نسبت به روز پیشین افت 47 درصدی داشت و روند نزولی حجم و ارزش معاملات ادامه داشت. 
با این وصف داده‌های معاملات چهارشنبه خبر می‌دهند که نمی‌توان در انتظار بهبود تقاضا بود. اما از سوی دیگر برخی‌ها می‌گویند پس از تعطیلات چند روزه تقاضا و ارزش معاملات رشد خواهد کرد و نزول روزهای پایانی هفته به علت در پیش بودن تعطیلات بوده است. روز چهارشنبه نیمی از بازار رشد قیمت داشت و نیمی دیگر قرمزپوش بود. خبر خوب اینکه شاخص هم وزن رشد هزار و 619 واحدی را ثبت کرد تا امید برای ثبت چهارمین روز صعودی شاخص کل حفظ شود. تحلیل‌گران تکنیکی معتقدند اگر شاخص 4 روز پیاپی صعود کند می‌توان آن را به معنی شکل گرفتن یک روند صعودی در بازار قلمداد کرد. بنابراین معاملات امروز می‌تواند چهارمین قطعه از پازل صعودی بورس تهران باشد.
پیش بینی بورس
 
نام شما

آدرس ايميل شما

اشتباه بزرگ پوتین

اشتباه بزرگ پوتین

از زمانی که روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه به اوکراین حمله کرد بی وقفه در مورد جنگ در آن کشور ...
عبدالکریمی: صداوسیما در خبر رسانی و جذب مخاطب، بسیار کم‌کاری کرده است

عبدالکریمی: صداوسیما در خبر رسانی و جذب مخاطب، بسیار کم‌کاری کرده است

بیژن عبدالکریمی باور دارد که صداوسیما به عنوان یک رسانه داخلی، در خبر رسانی و جذب مخاطب ...
گریز از اصول

گریز از اصول

«انقلابی‌ماندن بهتر از انقلابی‌بودن است»، هشداری جدی از سوی مقام معظم رهبری به تندروهای ...
1