تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : ۴۴۷۸۹۰
روایت‌های متفاوت از حادثه درگیری خونین شهردار ناحیه 3 منطقه 19

هندی‌سازی در شهرداری

۳
۰
هندی‌سازی در شهرداری
کبنا ؛‌ پنجشنبه 15 اردیبهشت در خیابان میرزایی، نبش کوچه گلپاش در محله نعمت‌آباد، محمدجواد هاشمی، شهردار ناحیه 3 منطقه 19، روی زمین افتاده بود و صورت پرخونش از یک درگیری شدید و خونین حکایت می‌داد. سرش بیش از 25 بخیه خورده بود.
روایت شهرداری از این حادثه این بود که هاشمی مشغول بازدید از ساختمانی بود که گفته می‌شد ساخت‌وساز بیش از جواز داشته است؛ جواز برای ساخت چهار طبقه بود اما سازندگانش چهار طبقه دیگر هم روی آن ساخته بودند. هم‌زمان تصاویر خودروی آقای شهردار منتشر شد که در آن نشان‌های شلیک اسلحه بود. به نقل از هاشمی مطرح شد که مالکان ساختمان ابتدا تلاش می‌کردند او را به درون چاله آسانسور پرتاب کنند.
عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهردار تهران، اولین مقام مسئولی بود که خبر این حادثه را داد. او در حساب توییتر خود نوشت: سیدجواد هاشمی، شهردار ناحیه 3 منطقه 19، در هنگام مأموریت مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز با ضربات چاقو از ناحیه سر به‌شدت مجروح شد. چند روز پیش هم به ماشین وی تیراندازی شده بود. هاشمی در پاک‌دستی و جدیت در مقابله با فساد از مدیران شاخص شهرداری تهران است. برای سلامتی ایشان دعا کنیم.‌
در این اطلاع‌رسانی‌ها تأکید می‌شد که این شهردار مدافع حرم است. محمدخانی درباره جزئیات حادثه هم به رسانه‌ها توضیح می‌دهد: شهردار ناحیه ۳ منطقه ۱۹ و تعدادی از عوامل ناحیه برای بازدید و جلوگیری از ادامه ساخت‌وساز ساختمانی غیرقانونی در خیابان گلپاش محله خلازیر وارد ساختمان شدند که متخلفان با چاقو و قمه به آنها حمله‌ور شده و سیدمحمدجواد هاشمی را با ضربات قمه از ناحیه سر مجروح کردند. او بلافاصله توسط نیروهای اورژانس به بیمارستان ضیائیان منطقه ۱۷ منتقل شد و تحت درمان قرار گرفت. بعد از این ماجرا با ورود پلیس امنیت ضاربان شناسایی و بازداشت شدند.
سیدمهدی هدایت، شهردار منطقه ۱۹ تهران هم به تخلفات بالای ساختمانی در این محله اشاره کرده و گفته بود که در ناحیه ۳ منطقه ۱۹ بیشترین ساخت‌وسازهای غیرمجاز را شاهد هستیم؛ ازاین‌رو از سیدجواد هاشمی که جزء پاک‌دست‌ترین نیروهای شهرداری تهران است، استفاده کرده‌ایم. از روزی که ایشان در ناحیه ۳ مشغول به کار شدند، جلوی ساخت‌وساز غیرمجاز و مافیایی این عرصه را گرفتند؛ بنابراین به‌واسطه این اقدام مثبتی که دارند هر هفته شاهد اتفاقات و تهدیداتی از جانب افراد سودجو هستیم. شهردار منطقه 19 تأکید کرده بود که این اتفاقات عزم آنها را برای برخورد با متخلفان و مفسدان نه‌تنها کم بلکه بیشتر می‌کند.
پس از اطلاع‌رسانی از این حادثه، شهردار تهران شبانه به همراه مهدی پیرهادی، عضو شورای شهر و حسین نظری، معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران، از سیدجواد هاشمی عیادت می‌کنند.
علیرضا زاکانی از مسئولیت‌پذیری، شجاعت و جدیت این شهردار در برخورد با تخلفات تقدیر می‌کند و از پیگیری برخورد با عاملان این اتفاق از طریق دادستانی تهران خبر می‌دهد.
زاکانی همچنین دستور می‌دهد تا حراست و بازرسی شهرداری با ورود به این پرونده، با کسانی که در شهرداری خطای گذشته خود را با جوسازی پیش می‌برند، برخورد جدی کنند.
علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران هم در فاصله کوتاهی پس از انتشار این خبر در واکنش به این حادثه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: به خودروی سیدمحمدجواد هاشمی، شهردار ناحیه 3 منطقه 19 به خاطر جلوگیری از ساخت‌وساز غیرقانونی، چند روز پیش تیراندازی شد! مجدد با قمه به وی حمله شده که 22 بخیه خورده! شما گردن‌کلفتان قانون‌شکن پشتتان به کجا گرم است که می‌زنید و می‌درید و ...!؟ قانون گردن شما را...».
پس از این واکنش‌های مجازی و دیدار شهردار از هاشمی، دید و بازدیدهای حضوری هم آغاز شد.
قدرت‌اله محمدی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران به دیدن این شهردار می‌رود و می‌گوید:‌ مبارزه با مافیای شکل‌گرفته در دهه‌های گذشته در منطقه خلازیر تنها با اراده انسان‌های پاک‌دست امکان‌پذیر خواهد بود که با حمایت شهردار تهران به زودی مشکلات این منطقه را حل خواهیم کرد.
احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران هم از هاشمی عیادت می‌کند و می‌گوید: متأسفانه فضا به‌گونه‌ای شده که قانون‌شکنان جسارت پیدا کرده‌اند که مأموران قانون را در اجرای وظایف خودشان مورد ضرب و شتم قرار دهند و فضای رسانه‌ای را هم به‌گونه‌ای جهت‌دهی می‌کنند که موضوع برعکس جلوه داده شود.
حسین صارمی، یک فعال رسانه‌ای نزدیک به جریان انقلابی، در توییتر روایت دیگری از این حادثه می‌دهد و می‌گوید: شهردار ناحیه پوکه‌های قلابی به پلیس ارائه کرده، خودروی وی در محل دیگری مورد اصابت گلوله قرار گرفته است. صارمی بعد از مدتی البته این توییت را پاک کرد.
این توییت بعد از مدتی پاک می‌شود اما تردیدهایی نسبت به اصل خبر ایجاد می‌شود.
سخنگوی شهرداری تهران ابهامات به‌وجودآمده را رد می‌کند و می‌گوید:‌ اینکه عده‌ای سعی می‌کنند ماجرا را ساختگی نشان دهند، غیر از اینکه از پیچیدگی ساخت‌وساز در تهران و به‌ویژه در منطقه خلازیر چقدر اطلاع دارند و می‌توانند برای انتشار دروغ و جلوگیری از انتشار حقیقت هزینه کنند، چیز دیگری را نشان نمی‌دهد. فیلم‌ها و عکس‌ها گواه آسیب‌دیدگی جدی ایشان است و آقای هاشمی نیز در پاک‌دستی و تعهد در کار در منطقه مشهور هستند.
داستان مبارزه با فساد این شهردار ناحیه آن‌قدر بزرگ می‌شود که پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران، جلسه شورای شهر تهران را در حمایت از این شهردار آغاز می‌کند.
سروری می‌گوید:‌ بحث حمله ناجوانمردانه به یکی از شهرداران ناحیه ۳ منطقه ۱۹ را داشتیم که نشان می‌دهد هدف‌گذاری شورا و شهرداری درست بوده و مبارزه با فساد هزینه دارد و حتماً این هزینه را پرداخت می‌کنیم.
در فاصله کوتاهی نامه‌ای از رئیس پزشکی قانونی غرب تهران به دادسرای ناحیه ۳۳ منتشر می‌شود که احتمال خودزنی شهردار مضروب ناحیه ۳ منطقه ۱۹ را جدی می‌کند.

در نامه‌ای که علیرضا کدخدایی، رئیس مرکز پزشکی قانونی منطقه غرب تهران، به رئیس شعبه چهارم دادسرای ناحیه 33 تهران در تاریخ ۱۸ اردیبهشت نوشته شده، آمده است که «بازگشت به نامه ۱۰۰۰۷۰-۱۷/۲/۱۴۰۱ از آقای سیدجواد هاشمی در تاریخ 17/2/1401 در منزل شخصی معاینه به عمل آمد، دو جراحت سطحی بخیه‌شده به صورت موازی در ناحیه طاق سر مشهود می‌باشد که با عنایت به شکل و الگوی آنها و عدم رؤیت آثار ضرب و جرح و صدمات دفاعی در سایر نواحی (تنه و اندام‌ها) احتمال حدوث در شرایط غیرمنازعه (مانند خودزنی) قویاً مطرح است».
پس از انتشار این نامه، مدافعان این شهردار ناحیه که در این چند روز به قهرمان فسادستیزی در شهرداری تبدیل شده بود کمی بااحتیاط‌تر سخن گفتند.
پرویز سروری به رسانه‌ها می‌گوید: هنوز اسناد منتشرشده را صحت‌سنجی نکرده‌ایم و احتمال می‌دهیم که برخی‌ها هم جان بگیرند و هم آبرو.
او ادامه می‌دهد:‌ مسئله اشاره‌شده یک موضوع تخصصی است که در دست بررسی است و این موضوع از طریق پزشک قانونی و نیروی انتظامی پیگیری می‌شود.
علی‌اصغر قائمی، عضو دیگر شورای شهر تهران هم در واکنش به احتمال ساختگی‌بودن این حادثه به خبرگزاری ایلنا گفته است ویدئوهایی از این ماجرا دیده‌ام که ایشان در درمانگاه بوده‌اند و سرشان بخیه خورده است و به نظر نمی‌رسد صحنه‌سازی بوده باشد. چه کسی حاضر است به سر خود به خاطر صحنه‌سازی این‌گونه آسیب بزند؟
او تأکید می‌کند: اگر فرضیاتی که مطرح می‌شود واقعاً وجود داشته باشد، این فرد شایستگی پذیرش مسئولیتی را ندارد و باید به سلامتی روان او تردید کرد.
علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران هم به «شرق» می‌گوید: منتظر بررسی‌ها و نظر نهایی قوه قضائیه در این رابطه هستیم. نامه منتشرشده نظریه قطعی نداده است و درخواست بررسی مجدد شده اما نظر نهایی قوه قضائیه مرجعیت دارد.
او درباره توییتی که در لحظات ابتدایی در حمایت از شهردار حادثه‌دیده منتشر کرد هم توضیح می‌دهد:‌ نیروهای شهرداری همیشه در معرض این نوع زد و خوردها و حوادث هستند، به‌ویژه در جریان مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز، وظیفه ما حمایت از تلاش‌ها برای مقابله با تخلفات است. همچنین ما اصل را بر صداقت و راست‌گویی می‌گذاریم و امیدواریم به‌زودی نظر قطعی نهاد قضائی در این زمینه منتشر شود.
به نظر می‌آید تلاش‌های شهرداری تهران برای نمادسازی مبارزه با فساد در شهرداری به سرانجام خوبی نرسد.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
خااااااااااااااک بر سرت تو با آبروی یک قومیت و یک استان بازی کردی
لنده
Iran, Islamic Republic of
آبروی مردم لنده را بردی
Iran, Islamic Republic of
تقصیر صدا و سیما بود اگر حقیقت داشته باشد،چرا که فیلم سینمایی هندی زیاد دیده
مسئول بسیج دانشجویی کهگیلویه و بویراحمد: اردوی جهادی مدیران استانی برگزار شود

مسئول بسیج دانشجویی کهگیلویه و بویراحمد: اردوی جهادی مدیران استانی برگزار شود

همایش تجلیل از جهادگران دانشجویی استان تحت عنوان «شکوه هجرت» به همت معاونت عملیات جهادی ...
دلجویی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از معلمی که سیلی خورده بود

دلجویی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از معلمی که سیلی خورده بود

در روزهای اخیر «فریدون گودرزی»  معلم البرزی توسط یکی از همسایگان مدرسه شیخ فضل الله نوری ...
اتهام همکاری معلمان بازداشتی با منافقین صحت ندارد/ پیگیری قضایی خواهیم کرد

اتهام همکاری معلمان بازداشتی با منافقین صحت ندارد/ پیگیری قضایی خواهیم کرد

وکیل محمد حبیبی و 3 تن از معلمان بازداشتی با تکذیب اتهام همکاری آنان با گروهک منافقین،...
1