تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۴۷
کد مطلب : ۴۴۷۸۰۵
با ارسال یادداشتی مطرح شد؛

پیام قائم مقام جنبش عدالت‌طلبان مبارزه با مفاسد اقتصادی در جنوب کشور به مناسبت هفته کارگر

۳
۰
پیام قائم مقام جنبش عدالت‌طلبان مبارزه با مفاسد اقتصادی در جنوب کشور به مناسبت هفته کارگر
کبنا ؛
اسفندیار طلایی قائم مقام جنبش عدالت‌طلبان مبارزه با مفاسد اقتصادی در جنوب کشور به مناسبت هفته کارگر یادداشتی را به این پایگاه خبری ارسال کرد که در زیر از نظر مخاطبان می‌گذرد. به گزارش کبنا در این یادداشت آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
رَبِّ أَنْزِلْنِي مُنْزَلًا مُبَارَكًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ
استقلال ملت و کشور به تلاش و زحمت کارگران بستگی دارد (حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای مد ظله العالی)
یازدهم اردیبهشت ماه روز جهانی کارگر، مجاهدان کار و پیشقراولان اقتصادی و ایستادگی کارگران ولایتمدار و انقلابی ایران زمین است که در سنگر تولید و رونق اقتصادی، در همه برهه‌های انقلاب اسلامی، مدافع اسلام انقلابی و مردم ایران زمین بوده‌اند.
کارگران زحمت کش ایران زمین در همه ادوار در سنگر تولید مردم و از روزهای اولیه انقلاب اسلامی همراه با سایر اقشار در میدان مبارزه و ایستادگی بوده و همیشه در سنگر تولید مقتدرانه پای کار ایستادند.
جامعه کارگری قشری زحمت کش، متعهد، متخصص و خادم جامعه ایران هستند که علیرغم معضلات متعدد معیشتی همچنان استوار پای انقلاب ایستاده‌اند.
کار و کارگر زیربنای اصلی توسعه همه‌جانبه و تضمین کننده امنیت اقتصادی و رفاه کشور هستند. سرمایه اصلی کشور نیروی انسانی است و کارگران بزرگترین و مهمترین قسمت از این سرمایه بزرگ هستند و توجه به جایگاه و اعتبار کارگران در جامعه اسلامی از مهمترین مسائلی است که در نگاه قرآن کریم و معصومین (ع) بر آن تأکید فراوان شده است.
بدون شک گرامیداشت مقام و منرلت کارگر به یک روز محدود نمی‌شود و بنا بر سخنان گهربار معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) نیز هر روز، روز کارگری و کارگران است.
در دوران جنگ تحمیلی هشت سال دفاع مقدس و در حماسه غرورانگیز ملت ایران زمین اقشار جامعه کارگری در میادین نبرد حق علیه باطل با تمام وجود نقش آفرینی کردند و دین خود را نسبت به انقلاب اسلامی و جامعه ایران و اطاعت از ولی فقیه زمان ادا کردند و در زمان جنگ هشت ساله 14 هزار نفر از جامعه کارگری شهید شدند.
حضرت آیت الله امام خامنه‌ای ولی امر مسلمین جهان فرمودند: کارگران دو کار انجام دادند که در تاریخ ماندگار شده است: 1. نگذاشتند چرخه تولید بخوابد. 2. حضور در صحنه‌های مختلف و همچنین حضور در جنگ و دفاع جانانه از نظام و رهبری.
کارگران ایران زمین نقش بسیار مهم و پررنگی در پیروزی انقلاب اسلامی و تثبیت آن داشتند ولی متأسفانه در دهه‌های گذشته و در دولت‌های قبلی جامعه کارگری دغدغه‌های متعددی داشتند که به قرار زیر است:
امروزه یکی از نکات مهم و نگرانی‌های جامعه کارگری عدم امنیت شغلی است. لذا کارگرانی که دارای سوابق کاری یک الی 25 ساله هستند متأسفانه همچنان با آنها قرارداد یک ماهه و چند ماهه منعقد می‌شود. حدود 80 درصد از جامعه کارگری دارای چنین شرایطی هستند که عزم جدی دولت انقلابی، متولیان امر و مجلس شورای اسلامی را می‌طلبد که با لغو قراردادهای موقت، امنیت شغلی را به کارگران برگردانند. لذا سازمان جهانی کار برای این موضوع مهم، دو راهکار اساسی دارد: اولین راهکار این است که چنانچه یک کارگر سه سال در یک پست اشتغال به کار داشت، آن شغل ماهیت مستمر دارد. بنابراین بعد از سه سال، باید با نیروی کار قرارداد دائم منعقد شود.
متأسفانه بیکاری مضاعف در جامعه سبب شده که عمده کارگران به دلیل تأمین بخشی از مایحتاج اولیه زندگی با کمترین حقوق قانع باشند و این موضوع زمینه‌های متعدد تضییع همه‌جانبه حقوق حقه کارگران را به صورت آشکار فراهم کرده است. لیکن بیش از نیمی از جمعیت ایران و انقلاب اسلامی قشر کارگری است که تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند و تعدادی از کارگران غیررسمی بسیاری هم اشتغال به کار هستند و مشمول بیمه تأمین اجتماعی هستند ولی متأسفانه بیمه نیستند و بعضی از کارفرمایان کارگاهها و شرکتهای دولتی و خصوصی بر خلاف قانون و مقررات جمهوری اسلامی ایران عمل می‌کنند.
متأسفانه متولیان امر جامعه کارگری و مجلس شورای اسلامی در زمینه ساماندهی قراردادهای موقت کارگران تاکنون اقدامی ننموده‌اند. انتظار جامعه کارگری از دولت انقلابی و متولیان امر، اصلاح ماده هفت قانون کار است.کاری که ماهیت مستمر دارد باید با کارگرانِ آنها، قرارداد دائم منعقد شود و کار حرفه‌ای که ماهیت فصلی دارد با کارگر قرارداد فصلی انعقاد گردد. ولی باید در زمان راه اندازی مجدد کارخانه یا شرکت مربوطه، اولویت اشتغال را به همان کارگر قبلی اختصاص دهند. عقل و منطق و شرع و قانون جامع و انسانی جمهوری اسلامی ایجاب می‌نماید آرامش و امنیت و رفاه برای جامعه کارگری فراهم شود تا به آنها ظلم نشود.
یکی دیگر از دغدغه‌های جامعه کارگری کشور، کرامت کارگران است. این هم یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است و با وجود تأکید مکرر معظم له، تاکنون شأن و منزلت کارگر بعضا از طرف برخی از مسئولین مربوطه مورد بی‌مهری قرار گرفته است. لذا رشد و بالندگی زمانی میسر می‌شود که مسئولین مربوطه آستین خود را بالا بزنند و منویات و کلام نورانی امام مسلمین را فصل‌الخطاب خود قرار دهند و شأن و منزلت کارگر را مورد توجه ویژه قرار دهند.
یکی دیگر از دغدغه‌های کارگران وضعیت معیشتی آنهاست. امروزه با شرایط بد اقتصادی، این قشر دچار معضلات عدیده از قبیل سوءتغذیه شده است. لذا می‌طلبد دولت مردمی و انقلابی و مسئولین مربوطه به موضوع دستمزد کارگران به طور جدی ورود کنند.
بر اساس آمارهای رسمی حدود 60 درصد از جمعیت کشور، تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند و از خدمات اندک، ناچیز و ابتر این سازمان در حوزه درمان و سایر مزایا که در شأن جامعه کارگری ایران اسلامی نمی‌باشد استفاده می‌کنند و طبق جدیدترین آمارهای رسمی تعداد کارگران تحت پوشش تأمین اجتماعی حدود 16 میلیون نفر می‌باشد. خانواده‌های ایرانی تحت پوشش حدود 60 درصد را شامل می‌‍‌شود. متأسفانه پایه حقوق کارگران در جمهوری اسلامی ایران زیر خط فقر است و این موضوع ناشی از عملکرد دولتمردان قبلی برای جامعه کارگری و آحاد مردم شریف ایران اسلامی شده است.
لذا با وجود اینکه در دولت انقلاب و مردمی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تصمیمی انسانی، عقلانی و با افزایش منطقی دستمزدها گام جدی در اصلاح و ترمیم حقوق کارگران برداشته است لیکن هنوز فاصله زیادی تا ایجاد شرایط مطلوب برای جامعه کارگری باقی مانده است.
جامعه کارگری از دولت مردمی و انقلابی حضرت آیت الله دکتر سید ابرهیم رئیسی انتظار دارد که با راه اندازی مجدد کارخانجات و شرکتها که در دولت‌های قبلی به علت سوءمدیریت و رانت به تعطیلی کشیده شده‌اند این صنایع تعطیل‌شده در مدار تولید قرار گیرند تا زمینه اشتغال میلیونها نفر فراهم شود. در دولت‌های گذشته و به خصوص در دولت قبلی حدود 14 هزار واحد صنعتی در کشور تعطیل شدند و طبق آمارهای رسمی سال 1400 در حوزه واحدهای اقتصادی و صنعتی در مجموع 73 هزار واحد ثبت شده داریم که از این تعداد 12 هزار و 67 واحد تعطیل هستند. در حوزه معدنی 12 هزار 875 واحد داریم که 6 هزار و 933 واحد تعطیل است. در حوزه کشاورزی، 92 هزار و 538 واحد داریم که 16 هزار و 377 واحد تعطیل هستند. صدها واحد نیمه تعطیل در کشور داریم که با ظرفیت کمتر از 50 درصد فعالیت می‌کنند که در دولت حسن روحانی به علت سوءمدیریت مضاعف، رانت خواری متعدد در بخش‌های مختلف، و به دلیل سیاست‌های غلط و بی‌ضابطه خصوصی سازی و واگذاری کارخانجات معادن و شرکتها به افراد نااهل و وابسته به دولت و جناح آنها حدود 1000 کارخانه بزرگ با برند معتبر تعطیل و از مدار تولید خارج و کارگران آن بیکار شده اند که عبارتند از کارخانه ارج، شرکت نساجی مازنداران، کنف گیلان، کفش بلا، پارس الکتریک، پارس توشیبا، نرگس شیراز، جهان، قو و تعیلی هفت کارخانه روغن کشی، هپکو اراک، زاگرس خودرو، دهها کارخانه نساجی و پارچه بافی، فولاد سهند، صنعت چیت سازی ری، کاشی حافظ و ایرانا و دهها کارخانه دیگر در حوزه کاشی و سرامیک، ماشین سازی تبریز، کارخانجات سیمان ایلام، اردبیل، تهران، ارومیه، اردبیل، مازندران، سیمان چیوند گلستان،  دوچرخه سازی ایساک، کارخانه چوب، کارخانجات قند ورامین، یاسوج، کبار، نورآباد ممسنی، شازند، کرج، کردستان، فریمان و تعطیلی صدها کارخانه و شرکت در حوزه‌های مختلف که در این مقوله نمی‌گنجد و جایی دارد که با عاملان و مسببین این سوءمدیریت‌ها برخورد انقلابی صورت گیرد.
اما در استان کهگیلویه و بویراحمد؛ متأسفانه این استان یکی از استانهای رکورددار بیکاری در کشور است. همانطوری که مستحضرید یکی از شاخصه های بزرگ اقتصادی در یک استان و نشانه‌های توسعه صنعتی، کشاورزی و غیره میزان بالای افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی است و آمار بیمه‌شدگان در هر استان مبین آن است که آن استان پیشرفته یا غیرپیشرفته است. متأسفانه آمار و میزان بیکاری در این استان بسیار بالا است و اصلا غیرقابل قبول و غیرمنطقی است.
موضوع مهم اشتغال و بیکاری در سطح استان هشداردهنده است و باید از طرف نمایندگان محترم و مسئولین محترم استان و متولیان امر جدی تلقی شود و در حال حاضر دغدغه تعداد کثیری از خانواده های استان موضوع اشتغال و بیکاری است و حداقل هر خانواده‌ای یک الی سه نفر نیروی بیکار دارند و این  آمار بیکاری مایه شرمساری متولیان اشتغال و مسئولین کنونی و پیشین است.
نمایندگان محترم استان و استاندار محترم و سایر مدیران باید به پدیده اشتغال و بیکاری نگاه و توجه اورژانسی داشته باشند. مردمی غیور و شجاع که در زمان جنگ تحمیلی بر حسب جمعیت بیشترین حضور را در جبهه جنگ تحمیلی داشته‌اند و لذا مدیران استانی مدیون مردم این استان هستند. چنانچه در مبحث اشتغال کوتاهی نمایید، ظلم کرده‌اید.
بنده به عنوان نماینده کارگران و سهامداران کارخانه قند یاسوج از مدیران و مسئولین محترم ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تقاضامندم هر چه سریعتر نسبت به نوسازی و بازسازی این کازخانه اقدام نمایید تا زمینه اشتغال 300 نفر به صورت مستقیم و 10 هزار نفر به صورت غیرمستقیم فراهم گردد. از مدیران محترم این نهاد حکومتی، مردمی، متعهد و دلسوز و غمخوار مردم ایران زمین، انتظار می‌رود نسبت به بکارگیری 120 نفر از نیروهای فصلی کارخانه قند که دارای سابقه کاری از 3 الی 17 سال از دهه 70 تا دهه 90 در بخش های فنی، اداری، مالی، کشاورزی و خدماتی اشتغال به کار بوده اند این مهم در اولین گام جذب نیروی انسانی نسبت به جذب این افراد اقدام گردد و از تجربیات و تخصص این افراد به نحو احسن استفاده بهینه شود. مزید بر اینکه کارفرمای وقت شرکت در دهه 1390 متعهد گردید که به محض بازگشایی مجدد کارخانه نسبت به اشتغال به کار این تعداد از افراد اقدام نماید که مدارک و مستندات آن موجود است.
در ثانی شرعا و قانونا از پرسنل زجرکشده کارخانه اولا حمایت های حقوقی صورت گیرد و ارائه خدمات و امکانات رفاهی از قبیل تحویل منازل سازمانی که مالکیت آن در اختیار آن واحد تولیدی است برای کارگران تأمین گردد.
با آرزوی سلامتی و عمر بابرکت برای پدر معنوی مسلمین جهان حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای مدظله العالی و توسعه همه جانبه جمهوری اسلامی و عاقبت بخیری تمام مسلمین و آزادگان جهان
جنبش عدالت طلبان مبارزه با مفاسد اقتصادی در جنوب کشور، روز جهانی کارگر این مناسبت فرخنده را به ملت شریف جمهوری اسلامی ایران و جامعه کارگری ایران زمین، تبریک و تهنیت عرض می‌نماید.
امید داریم در سالی که از سوی مقام عظمای ولایت، به عنوان سال تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین، نامگذاری شده است، جایگاه و نقش بی بدیل کارگران متعهد، متخصص، ولایی و انقلابی با خودباوری و اتکا به توانمندی‌های بومی شاهد تلاس روزافزون همه جانبه کشور پهناور ایران زمین با تکیه بر توان و تولید داخلی و خودباوری در جهت استقلال و خودکفایی همه جانبه ایران قوی و عزتمند باشیم.
اللهم عجل لولیک الفرج
اسفندیار طلایی قائم مقام جنبش عدالت‌طلبان مبارزه با مفاسد اقتصادی در جنوب کشور
نام شما

آدرس ايميل شما

شکوه
Iran, Islamic Republic of
احسنت برقلم شیوا و مانای حضرتعالی
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی بود دستش درد نکنه
جمال
Romania
جناب طلایی .عالی تحرير زدیداماحیف که عدالت خیلی وقت است دفن شده و ديگه روحیه مبارزه طلبی ازما گرفته شده و نمی‌توانیم حقمان از مسئولین ضعیف النفس مواخذه نماییم
هشدار «اتحاد ملت» به دولت

هشدار «اتحاد ملت» به دولت

حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت در واكنش به برنامه‌ دولت در خصوص رهاسازي قيمت‌ها، بيانيه‌اي انتقادي ...
قوای سه‌گانه شفاف می‌شود

قوای سه‌گانه شفاف می‌شود

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني، گزارش کميسيون امور داخلي کشور و شورا‌ها در ...
نمایشگاه عکس با آثار جمعی از عکاسان کهگیلویه و بویراحمدی افتتاح شد

نمایشگاه عکس با آثار جمعی از عکاسان کهگیلویه و بویراحمدی افتتاح شد

به مناسبت دهمين هفته فيلم و عكس، نمایشگاه عکس با آثار جمعی از عکاسان استان کهگیلویه و ...
1