تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۲۰
کد مطلب : ۴۴۲۴۰۵
منطقه ای محروم در نقطه مرزی باشت؛

چم بلوطک سرزمینی بازمانده از قافله توسعه در باشت

۱
چم بلوطک سرزمینی بازمانده از قافله توسعه در باشت
کبنا ؛
منطقه روستایی عشایر چم بلوطک شامل چم خَل ، چم اِستید و چم بُن در مرز استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد از قافله توسعه بازمانده اند و اهالی این مناطق در انتظار مسوولان دولت سیزدهم برای حمایت و توسعه زیرساخت های اولیه زندگی هستند.
به  گزارش کبنا نیوز، اهالی منطقه روستایی عشایری چم بلوطک  از سال ۱۳۴۲ تاکنون در منطقه ای میان پل های بریم و فهلیان در شهرستان های باشت از توابع کهگیلویه و بویراحمد و نورآباد ممسنی در استان فارس سکونت دارند.
خانه های خشت گلی اهالی منطقه چم بلوطک که  برای پیشگیری از نفوذ آب هنگام بارندگی روی آن با نایلون پوشانده شده اوج سیمای محرومیت در این منطقه است که سختی روزگارشان دل هر انسانی را به درد می آورد.
مردمان زحمت کش منطقه چم بلوطک که ۲۵۰ نفر جمعیت دارند  جاده ناهموار، نبودن زیرساخت های اولیه زندگی چون برق و امکانات بهداشتی را از مهمترین مشکلات خود در جریان بازدید فرماندار باشت از این منطقه مطرح کردند و از مسوولان خواستند تا برای رفع نقیصه ها همت کنند.

اهالی سخت کوش منطقه چم بلوطک که در ساحل رودخانه فهلیان برای تامین مخارج زندگی خود اقدام به کاشت درختانی از نوع مرکبات در سطحی به مساحت ۲۰۰ هکتار کرده اند اتصال به شبکه برق را مهمترین مطالبه خود عنوان می کنند.
آنان با اشاره به اینکه دارای اسناد مالکیت زمین و مجوزهای مورد نیاز برداشت آب از رودخانه هستند می گویند: در این منطقه نه تنها خاموشی مطلق آنان را آزار می دهد بلکه تامین انرژی  مورد نیاز پمپاژهای آب باغستان هایشان که به جای برق با گازوئیل انجام می شود روزگارشان را سخت کرده است.
اهالی منطقه چم بلوطک تاکید می کنند که با توجه به جاده خاکی و بسیار ناهموار تامین گازوئیل برای سوخت پمپاژهای باغستان های آنان بسیار طاقت فرساست و انتظار دارند که مسوولان باید برای برق رسانی به این منطقه چاره اندیشی کنند.
اینجا هنوز به جای خودرو از چهارپایان استفاده می شود
یک بانوی ساکن منطقه چم بلوطک با اشاره به نبودن هیچ نوع زیرساخت های بهداشتی و ناهمواری راه ارتباطی که تنها خودروی های کمک دار قادر به تردد در آن هستند می گوید: سخت ترین وقت زندگی اهالی زمانی است که زنان باردار برای زایمان با چهارپایان به مراکز درمانی منتقل می شود.
وی که خود را  فاطمه معرفی کرد افزود: البته انتقال بیماران و محصولات تولید شده آنان به شهر از دیگر تجربیات سخت اهالی است.
خطر مهاجرت اهالی به شهر
یکی دیگر از ساکنان این منطقه با اشاره به وجود باغستان های زیبا و آب کافی برای تولید میوه ، گفت: مسوولان برای پیشگیری از مهاجرت اهالی به ویژه جوانان به شهر برای اتصال منطقه چم بلوطک به جاده مناسب، شبکه برق و زیرساخت های بهداشتی تلاش کنند.
حسینعلی افزود: مردمان منطقه چم بلوطک در تاریکی شب و گرمای تابستان و سرمای زمستان به دلیل نداشتن برق و گاز روزگار سختی دارند که از مسوولان  انتظار می رود برای ایجاد امکانات در این منطقه غیر برخودار از هر امکاناتی تلاش جدی داشته باشند.
برنامه های دولت برای توسعه امکانات در منطقه چم بلوطک
فرماندار باشت روز چهارشنبه در بازدید از منطقه چم بلوطک  با اشاره به اینکه  منطقه از معدود نقاط این شهرستان است که از امکانات اولیه زندگی محروم است گفت: کمک برای ایجاد امکانات مجموعه روستاهای چم بلوطک در اولویت برنامه های دولت سیزدهم قرار دارد.
نادر گرامی با یادآوری اینکه ۹۷ درصد مناطق روستایی باشت به شبکه برق متصل هستند و ۹۵ درصد از مناطق روستایی این شهرستان دارای گاز هستند اضافه کرد: در چهاردهه اخیر خدمات خوبی برای ایجاد زیرساخت های رفاهی در مناطق روستایی باشت انجام گرفته اما منطقه چم بلوطک از خدمات رسانی محروم مانده که تلاش می شود برای توسعه امکانات رفاهی اهالی نگاه جدی شود.

وی با بیان اینکه بهسازی و آسفالت جاده ارتباطی مهمترین نیاز مردم این منطقه است افزود: براساس برآوردهای کارشناسی ۵۵ میلیارد ریال اعتبار برای احداث این جاده نیاز است.
فرماندار باشت ابراز داشت: این جاده که پنج کیلومتر طول دارد و براساس هماهنگی های انجام شده با مسوولان استانی قرار است احداث جاده چم بلوطک در برنامه های مسوولان قرار گیرد.
گرامی عنوان کرد: برای کاهش مشکلات اهالی مردم چم بلوطک در کوتاه مدت با استفاده از ماشین آلات شرکت های فعال در شهرستان نسبت به بازگشایی راه ارتباطی این منطقه اقدام می شود.
فرماندار باشت تاکید کرد: طرح برق رسانی به منطقه چم بلوطک در مرحله مناقصه به دلیل کسری اعتبار عملیاتی نشده و قرار است برای تامین اعتبار این پروژه با مشارکت شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد اقدام شود.
گرامی با اشاره به اهمیت رونق تولید و وجود باغستان های سرسبز در منطقه چم بلوطک از مسوولان خواست برای اتصال این منطقه به شبکه برق و تامین انرژی مورد نیاز پمپاژهای آب کشاورزی اهالی نسبت برق رسانی تلاش بیشتری صورت گیرد.
وی عنوان گرد: با توجه به جاده ناهموار در این منطقه انتقال مصالح ساختمانی برای احداث خانه های مسکونی سخت است به همین دلیل تا احداث جاده در کوتاه مدت با همکاری هلال احمر برای تامین چادر اهالی اقدام خواهد شد.
شهرستان ۲۲ هزار نفری باشت در جنوب شرقی کهگیلویه و بویراحمد ۱۲۰ روستا و آبادی دارای سکنه با ۱۴ هزار نفر جمعیت است.
منبع: ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1