تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۸
کد مطلب : ۴۴۲۰۷۸
فعال محیط زیستی:

در بند 2 مجوز قید شده سالانه 56 میلیون متر مکعب آب به شیراز منتقل شود اگر این مجوز مختص کهگیلویه وبویراحمد است دلیل قید این بند چه می‌تواند باشد؟ / آب منطقه‌ای استان شفاف سازی کند

۲
۰
سد تنگ سرخ با ارتفاع 2050 آغازی برای اجرایی شدن انتقال بین حوزه‌ای آب
کبنا ؛
هادی سینایی فعال محیط زیستی گفت: در بند 2 مجوز قید شده سالانه 56 میلیون متر مکعب آب به شیراز منتقل شود اگر این مجوز مختص کهگیلویه وبویراحمد است دلیل قید این بند چه می‌تواند باشد؟ مسئولان آب منطقه‌ای استان شفاف سازی کند، انتقال آب از سرشاخه خطر زا و اشتباهی نابخشودنی در تاریخ بویراحمد است.
به گزارش کبنا نیوز، هادی سینایی فعال محیط زیستی و از مخالفین انتقال آب تحت هر عنوان و میزان به شیراز گفت: امروزه سدسازی فقط در کشورهای درحال توسعه رونق دارد این در شرایطی است که بازار آن در کشورهای توسعه یافته برچیده شده است. اثرات منفی سدها بر روی محیط زیستی فیزیکی آنقدر زیاد است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته از دهه 70 به بعد دیگر نه تنها سد نمی‌سازند بلکه به جمع آوری سدهای خود به قیمت گزاف روی آورده‌اند.
سینایی گفت: مسئولان آب منطقه‌ای راهی سهل الوصول تر از احداث سد شک برانگیز تنگ سرخ برای مشکلات آبرسانی به استان نمی‌شناسند؟ ما مخالف احداث سد نیستیم اما با هر گونه انتقال آب از این سد تحت هر عنوانی به شیراز مخالفیم، توجیهی ندارد بشار خشک شود تا آسمان خراش شهرک‌های شیراز ازبیابان های اطراف آن سر به فلک کشند.
سینایی افزود: معتقدیم، سد زمانی برای ما مفید است که بتواند آبی را وارد استان نماید نه اینکه جلوی آبی را بگیرید که بدون زحمت از قدیم الایام تا کنون وارد استان شده دو شهرستان را سیراب و از آن خارج می‌شود.
وی افزود: در بند 2 مجوزه صادره بیان شده، سالانه 56 میلیون مترمکعب آب از این سد به شیرازمنتقل خواهد شد. سؤال اینجاست، اگر مجوز مختص کهگیلویه وبویراحمد است دلیل قید این بند شک برانگیز در مجوز چست؟
وی افزود: احداث سد تنگ سرخ با ارتفاع 2050 و نادیده گرفتن کاهش ارتفاع آن به 2025 آغازی برای اجرایی شدن انتقال آب بین حوزه‌ای است که بسیار خطر زا بوده و شرمنده‌تر از آن در تاریخ بویراحمد، انتقال آب از سرشاخه‌هاست که فاقد هرگونه استدلالی است.
وی تصریح کرد: زمان آزمون و به خطا رسیدن گذشته است. ا نتقال بین حوزه‌ای آب شاید در کوتاه مدت سبب احیاء صنعت و زراعت یک منطقه کم برخوردار از منابع آبی شود اما در دراز مدت اسبابی برای خشکسالی، نابودی زمین‌های زراعی و زیست بوم تنوع گیاهی و جانوری منطقه مبداء (یاسوج) خواهد شد از طرفی سکوت متولی کشاورزی (سازمان جهاد کشاورزی) پذیرفتنی نیست.
سینایی افزود: ممکن است هر طرح یا پروژه عمرانی ایراداتی داشته باشد وحی منزل نیست که از عیب مبرا باشد، هیچ اشکالی ندارد حتی اگر بعد از ۱۱ سال متوجه ایراد شویم رفع عیب نمایم یا هم شجاعانه‌تر از اشتباه خود برگردیم.
وی گفت: یکی از اهداف این سد تأمین بخشی از آب شرب شهر یاسوج و حومه بیان شده است، چه لزومی دارد، با صرف میلیاردها تومان هزینه از بیت المال آن هم در این شرایط سخت بودجه‌ای، جلوی آبی را سد بزنیم که خودش بدون صرف هزار تومان هزینه وارد استان می‌شود و پس از آنکه شهرستان بویراحمد را سیراب نموده، بخش اعظمی از شهرستان دنا را سیراب‌تر و با فراغ بال از مرز استان خارج می‌شود؟؟ احداث این سد یعنی صرف هزینه گزاف برای جلوگیری از ورود بدون زحمت این آب به استان و برگشت آن به فارس.
نمی‌خواهم بگویم نیمی از سدهای ساخته شده کشور زیان بار بوده اما اگر سری به سدهای ساخته شده استان‌های همجوار خود برنیم قضیه برای ما ملموس‌تر خواهد بود. با قاطعیت عرض خواهم کرد، جنگ آینده جنگ آب است، نگذاریم حوادث ناگوار امسال خوزستان و چهار محال و بختیاری اخیراً" اصفهان در بویراحمد تکرار شود.
سینایی خطاب به مسئولان گفت: حقیر حاشیه نشین شهرم، مشکلات حاشیه نشینی شهر را به عینه لمس کرده‌ام. از طرفی طی سالیان اخیر افزایش مهاجرت از روستا به شهر خصوصاً حاشیه‌ها مشکلات عدیده‌ای را بوجود آورده، دولت شعار و تلاش زیادی برای معکوس نمودن این مهاجرت انجام داده، اجرای این سد یعنی خلاف تمام تلاش و برنامه‌های دولت، لذا مطمئنم صدها پیرمرد و پیرزنی که قرار است از 3 روستای حاشیه سد جابجا و به شهر منتقل شوند جایی بغییر از حاشیه شهر پیدا نخواهند کرد و این یعنی افزایش جمعیت حاشیه نشینی و دامنگیری ناخواسته به این مشکلات.
مسئولان عزیز؛ آیا تا بحال به مشکلات جسمی و روحی پیرمرد و پیرزنی که قرار است بعداز گذراندن جوانی و عمری تلاش، از بهشت خود ساخته روستا به قفس شهر منتقل شوند فکر شده است؟
بعداز زلزله سی سخت، دولت با تمام توان از مردم آن دیار با اعطای تسهیلات بلا عوض، سیمان و آهن رایگان حمایت ویژه‌ای داشته و این جدای از کمک‌های مردمی، نظامی، انتظامی و خیرین بود، اما هنوز بخش اعظمی از مردم شهرستان دنا موفق به تکمیل خانه‌های خود نشده‌اند، آیا تا به حال به این فکر شده پیرمرد و پیرزنی که قرار است خانه خود را رها کنند و به حاشیه شهر بیایند نه توان ساخت و نه توان خرید خانه را ندارند؟
با این فرض که مسکن پیرزن و پیرمرد در حاشیه شهر تأمین شده باشد، آیا تا بحال به معیشت آنها که در روستا با کشاورزی، باغداری و دامداری تأمین می‌شد و الان همه آنها به یکباره از او گرفته شد فکر شده است؟
به لطف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و خون شهیدان معظم که آرزومندم خداوند از عمر من جوان بکاهد و به عمر نظام بیفزاید، تمام امکانات رفاهی اعم از جاده آسفالته، آب، برق، گاز و تلفن با مشقت فراوان برای روستاهای آنجا تأمین گردیده که اجرای این سد یعنی حرام نمودن هزینه بیت المال در طول عمر با برکت ۴۲ ساله نظام برای این روستاهاست، آیا فکر شده که پیرمرد و پیرزن از این همه امکانات رفاهی کنده و به حاشیه شهر با این همه مشکل منتقل شوند چه سختی‌هایی در انتظار اندک عمر باقیمانده آنها است؟
مسئولان عزیز؛ نیک به وضعیت توپوگرافی عمدتاً کوهستانی استان واقفید به مشقت تأمین اراضی کشاورزی بدون معارض دولتی و مردمی مطلعید، هیچ فکر شده است چندین هکتار زمین و باغ آبا و اجدادی اهالی روستاهای آنجا به یکباره زیر آب خواهد رفت؟
مسئولان عزیز حرف برای گفتن زیاد است مجالی نیست اما آینده نه چندان دور قضاوت خواهد نمود ما نه شیطنت بازی می‌کنیم نه کار شکنی و معتقدیم بودجه برگشت بخورد بهتراز برگشت آب است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
عرضه سر و صدا نداریم قطغا تیمو ایبرنش
Iran, Islamic Republic of
مشکل اساسی استان ما تقسیمات کشوری است که باعث شود. حتی اگر کار خوبی هم قرار باشد انجام شود منافعش به استانهای مجاور می رود.بطور مثال چرا دشت حاصلخیز از بابا میدان تا پل بریم جز این استان نیست. هرچه اراضی زرخیز منطقه بهبهان متعلق به خوزستان و هرچه محرومیت متعلق به این استان است.چه بخواهیم و چه نخواهیم فرار سرمایه از استان بشدت در حال انجام است. من منکر فرمابشات نوبسنده نبستم و چرا آبشار مارگون از استان جدا شد هیچکس صدا نکرد. فقط به فکر تغییر فلان مدیر یا....
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
1