تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۲۳
کد مطلب : ۴۴۰۱۹۰
یادداشت؛

حکمرانی کشور دچار بحران شده است / کشوری که نمی چرخد و فقط سرپاست، نمی‌تواند نیروی انسانی تربیت کند

محمدعلی وکیلی
۱۲
۰
حکمرانی کشور دچار بحران شده است / کشوری که نمی چرخد و فقط سرپاست، نمی‌تواند نیروی انسانی تربیت کند
کبنا ؛محمدعلی وکیلی در سرمقاله روزنامه ابتکار نوشت: یک دهه است که کشور گرفتار تحریم‌های همه جانبه بین‌المللی است. در پسِ یک دهه تحریم و جنگ اقتصادی، آواری از مشکلات بر سرمان ریخته است. امروز که به وضعیت واقعی کشور نیک می‌نگریم منابع عمومیِ بلعیده و لهیده شده و زیرساخت‌هایی فرسوده شده در اطراف خود می‌بینیم. صنایع برق، نفت، صنایع سنگین، ایران‌خودرو، سایپا، صنایع فولاد، صنایع حمل و نقل هوایی، دریایی و زمینی و... به علت عمر طولانی و عدم نوسازی و بروزرسانی گرفتار افت کیفیت و کاهش شدید راندمان شده اند. این خطوط تولیدی مضافاً گرفتار استهلاک بالا و متحمل هزینه سرسام آورِ نگهداری هم شده‌اند. درواقع، یکی از عوامل مهم ناکارآمدی صنعت کشور در کنار سایر عوامل، فرسودگی این صنایع است. یک دهه است هیچ اتفاق مهمی در صنعت کشور رخ نداده و تقریباً تنها معدود صنایع بزرگی که از منابع کشور و یا رانت انحصار دوپینگ می‌کنند، هنوز فرو نریخته‌اند. اما قصه غمناک تر و فاجعه اصلی در منابع انسانی و مدیریتی کشور رخ داده است. ما امروز با فقر منابع انسانی خلاق و متخصص روبرو هستیم. شاهد این فقر، همین وضع موجود است. اینکه امروز با عدم نوآوری در روش های مدیریتی و عدم تحول در شرایط موجود و همچنین عدم ارائه نظریه در حوزه های نظری و عدم زایش و نشاط در فضاهای سیاسی، علمی، اجتماعی و اقتصادی روبرو هستیم، حکایت از فرسودگی منابع انسانی کشور می‌کند. امروز شاهد سکون در حوزه های عمومی و تخصصی هستیم.
معتقدم در این یک دهه، با تعطیلی بخش صنعت و عمران، عملاً چرخه تولید نیروی متخصص و تکنیکال متوقف شده است. میانگین رشد اقتصادی صفر درصد یعنی، عملاً اقتصاد در این یک دهه جای جدید به فرد جدید نداده است. چرخ ماشین کشور اقتصاد است. وقتی آن متوقف باشد، کل این ماشین حرکت نکرده است. لذا در سایر حوزه‌ها نیز نتوانسته ایم نیروی انسانی درخوری تربیت کنیم. تعارف نداریم بیش از یک دهه است که کشور نچرخیده است. به همین خاطر می‌بینیم که در هیچ حوزه‌ای نوآوری نداریم. نه فقط صنعت، فرسوده شده؛ بلکه دیوانداری ما هم کهنه شده است. نه تنها حکمرانی کشور دچار بحران شده بلکه حتی نظریه پردازی ها هم متوقف شده است. این شرایط حکایت از این می‌کند که همه چیز به هم ربط دارد. باید فکری عاجل کرد. ما در ده سال آینده به زحمت نیرویی ملّی، جدی و متخصص پیدا خواهیم کرد که حتی کابینه را با آن تکمیل کنیم. آموزش چنین نیروهایی تنها با کلاس درس دانشگاه ناممکن است. این نیروها در عرصه عملِ کشورداری ساخته می‌شوند. کشوری که نمی چرخد و فقط سرپاست، نمی‌تواند نیروی انسانی تربیت کند. ما امروز با پدیده عجیب میانساله های بیکار روبرو هستیم. افرادی که مرز چهل سال را رد کرده اند، تخصص هم دارند، تحصیلات هم دارند، سابقه کار هم دارند، اما شغل پیدا نمی کنند! این وضعیت هرچند خود وحشتناک است اما همچنین خبر از وضعیت فاجعه‌بارتری هم می‌دهد. باری، منابع انسانی با چرخش چرخ های کشور و رونق همه بخش‌های کشور تقویت می شود. تا دیرتر نشده باید با رفع موانع، کشور را بازسازی و به ریل توسعه برگرداند. در غیر اینصورت در سال های آینده بحران‌های عجیبی افزون بر آنچه امروز شاهدیم دامن کشور را خواهد گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما

خواننده
Iran, Islamic Republic of
چه جالب هر کجا به سود جناب وکیلی و خانواده اش نیست کشور نابود است و امیدی به آینده ان نیست . .
جناب وکیلی اینطور نباید باشد که هر چاهی را نتونستیم از آن آب بخوریم با سنگ پرش نماییم .
هم استانی
Iran, Islamic Republic of
آقای وکیلی آخرش. نفهمیدیم شما خودتان چه سودی برای کشور داشتید
وطرفدار چه جناحی هستید
Iran, Islamic Republic of
باسلام
مگه خودشماسالها در مجلس نبودی ؟
چه طرح وپیشنهادی برای برون رفت از این وضعی که تشریح نمودی در محلس برای برون رفت از وضع موجود ارایه دادی؟
ابن نوشته ها دردی را دوا نمیکند برادرجان
دنا خومی
Romania
جناب وکیلی
چرخ کشور اصلن نچرخد خیلی خیلی بهتر از این است که توسط ابن الوقت ها و دوزیستانی کج بچرخد که هر روز زیر یک علم سینه می زنند.
اصلاحات تا کنون در ایران از کسانی ضربه خورده که تعهد فکری نداشته و دنبال منافع شخصی و کسب سود و منفعت از این طریق بوده اند
خواهش میکنم یک مدت فرصت فکر کردن بدهید و بگذارید آرام باشیم
همگان همدیگر را خوب می شناسیم
هم ما هم شما ٫!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
مدت کمی مدیر جزیی بسیار کوچک از این مملکت بودم.در مدت مدیریتم سعی کردم ضمن جلو بردن مجموعه ام حقی هم از کسی ضایع نکنم و در کل مفید باشم.الان که دیگه اون شرایط رو ندارم از نوع رفتار و واکنش های جامعه هدفم اینطور استنباط میکنم که تا حدودی موفق بودم.با این حال هیچوقت به خودم اجازه ندادم بعد از مدیریتم نقدی به مجموعه بعد از خودم بکنم چون احساس میکنم اگر مشکلی بوجود بیاد من هم در بخشی از اون سهیمم.نمیدونم کسانی که نزدیک به ده سال تقریبا کل مملکت تو دستشون بود چطور به خودشون اجازه میدن چیزی رو نقد کنند.
علی
Iran, Islamic Republic of
. آدم بزرگی نیست
گگو
Iran, Islamic Republic of
بازهم تو یی بابا بسه همه تورا میشناسن
Iran, Islamic Republic of
مگر شما نائب ارئیس نبوده اید؟که خود کرده ره چاره نیست،جامعه را ویران کردید
ناظر
Iran, Islamic Republic of
وکیلی
افتابگردان
Iran, Islamic Republic of
آها الان که از گرفتن پست ناامید شدی انتقادی تر نوشتی
جوان بیکار
Iran, Islamic Republic of
جا خالی ندهید آقای وکیلی خود شماها هم در این شرایط مقصر هستید این آشی است که اصلاح طلبان و اصول گرایان پخته اند شما که منفعتتان هر جا بچربد همان جا هستید. مردم بیدارند جهت اطلاع.
Iran, Islamic Republic of
یادم می آید وکیلی می خواست برای نمایندگی بویراحمدثبت نام کند واین جمله را گفت !زیلایی با بقیه جاها برای من تفاوتی ندارد!مگر تو هم می دانی زیلای کجاست؟ لطفا خودتان را مسخره نکنید،اگر می خواستیدانجام دهید وتفاوت نداشت در زمان مدیریتتان در مجلس تفاوت نداشت .
صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

ضرغامی گویا بنا بر ترک عادت صبحانه‌های سیاسی‌اش ندارد؛ حتی حالا که در مقام وزارت میراث ...
معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

پنج میلیون و 800هزار تومان؛ متوسط حقوق فرهنگیان در سال 99. دریافتی‌ای که به گفته رئیس ...
خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی پس از یازده سال در نشست‌های جداگانه سخنرانی کردند که بازتاب‌های ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1