تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب : ۴۴۰۰۳۱
یادداشت ارسالی؛

توجه به ظرفیت نخبگان برای حل معضلات کهگیلویه و بویراحمد ضروری است

محمد صادق قائمی
۱
۱
توجه به ظرفیت نخبگان برای حل معضلات کهگیلویه و بویراحمد ضروری است
کبنا ؛یادم هست در ایام تعطیلات نوروز که بسیاری از مردم هم استانی در منطقه ی خود جمع می شدند بیشتر نسبت به ظرفیت ویژه و توان این استان در خصوص منابع انسانی و نقشی که این منابع می‌توانند در پیشبرد اهداف توسعه ای زرخیز ترین استان کشور ایفا کنند، واقف می شدم.
از آنجائیکه به اعتقاد دانشمندان علم مدیریت،  منابع استانی مهمترین عامل پیشرفت یک مجموعه می باشد، در این مطلب قصد دارم از طرفی به دلایل عدم استفاده از نیروهای نخبه و انقلابی هم استانی در رده های ملی پرداخته و از طرفی دلایل عدم توجه این نخبگان به مسائل استان در طول سالیان گذشته نکاتی را گوشزد کنم. و  امیدوار باشم که همه ی نخبگان سیاسی و اجتماعی با اهتمام ویژه در خصوص برطرف کردن موانع اصلی این موضوع، در ادامه ی کار دولت انقلابی گام های مؤثری را بردارند.
به نظر می رسد یکی از دلایل توسعه نیافتگی استان در حوزه های مختلف نبود مسئولان با مسئولیت ملی در طول تاریخ دولت ها و یا عدم توجه افراد انگشت شمار هم استانی که دارای مسئولیت های کشوری بوده، نسبت به مسائل استان بوده است.
اعتقاد راسخ دارم که نیروهای هم استانی ما بسیار توانمندتر، انقلابی تر، جهادی ترو پاک دست تر از اغلب نیروهایی هستند که که در کشور به واسطه ی برخی از مسائل در مسئولیت های کشوری قرار داده شدند.
 به نظر حقیر باید علل عدم به کارگیری این نیروها در کشور را بیشتر از آنکه در خارج از استان به دنبال آن باشیم، می بایست این علل را در درون استان بررسی کنیم.
در وهله ی اول نبود تشکیلاتی که نیروهای نخبه ی هم استانی را شناسایی نموده و برای معرفی و به کارگیری این نیروها تلاش نماید یک ضعف اساسی است که باید برای این نقیصه کاری کرد و طرحی نو درانداخت.
یکی دیگر از کمبودهایی  که در این خصوص قابل اشاره می باشد قطع ارتباط بسیاری از نیروهای خارج شده از استان با مسائل مختلف استان است.به راستی چرا به محض خروج نیروهای توانمند هم استانی از استان عطای مسائل و مصائب استان را به لقایش بخشیده و هیچ نقشی در این خصوص ایفا نمی کنند؟
مبرهن است که یکی از راه های بسیار مؤثر در خصوص حل مسائل کلان استان برگرداندن و درگیر کردن این نیروها نسبت به مشکلات و مسائل استان و استفاده از ظرفیت این نیروها جهت حل این معضلات می باشد.
سردارها، نخبگان دانشگاهی، نخبگان اقتصادی، نخبگان فرهنگی و اجتماعی  و سایر افراد مستعد و توانمندی داریم که سالهاست در بیرون استان برای این مملکت اثرگزار هستند اما برای خاک مادری خود به دلیل مهاجرت یا عدم شناسایی و استفاده نکردن از توان و ظرفیت آنها، هیچ گونه نقشی را در استان ایفا نمی‌کنند.
بنابراین بهتر است در اولین اقدام، ستادی متشکل از جوانان نخبه ی تمام شهرستان ها تشکیل و نسبت به شناسایی این ظرفیت و نحوه ی ارتباط با این نیروها برنامه ریزی لازم صورت پذیرفته، تا از طرفی هم شبکه ی عظیم نیروهای توانمند هم استانی شناسایی گردد و هم نسبت به استفاده از ظرفیت هر کدام از این نیروها برای توسعه ی استان بهره برد و از طرف دیگر نسبت به معرفی آن دسته از افراد توانمندی که بتوانند در عرصه های ملی، مسئولیتی داشته باشند اقدام لازم صورت پذیرد.
امیدواریم در دوره ی جدیدی که دولت انقلابی اهتمام جدی، نسبت به محرومیت زدایی از مناطق کمتر برخوردار و حل معضلات اقتصادی و اجتماعی باقیمانده از کم کاری دولت های قبلی را دارد، بتوانیم از نیروهای هم استانی که این موضوع در راستای شایسته سالاری و عدالت منابع انسانی طرح گردیده است،  از این ظرفیت ویژه نیز استفاده گردد.
برای نیل به این هدف، استاندار انقلابی و نمایندگان استان نقشی تاریخی را بر عهده دارند که امیدواریم یک بار برای همیشه این مسئله ی جدی را بدون در نظر گرفتن مسائل جناحی و منطقه ای، پیگیری و به سرانجام برسانند.
رجاء واثق داریم که این بهترین کار ممکن برای ارتقای مسائل استان و نیروهای استان می باشد.

میر محمد صادق قائمی
مدرس دانشگاه.
نام شما

آدرس ايميل شما

امید
Iran, Islamic Republic of
تلاش وتکاپوی شما در این روزها نشان تمایلاتان برای پست وقدرت است قطعا اگر کسی به این شانتاژهای تبلیغاتی امثال حضرت عالی بخواهد اعمال عمل نمایددچار گمراهی از اصل می شود.کسانی که خوب حرف می زنند ولی در عمل کارنامه شون کاملا مشخصه
خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی پس از یازده سال در نشست‌های جداگانه سخنرانی کردند که بازتاب‌های ...
جنجال اظهارات تازه ظریف

جنجال اظهارات تازه ظریف

الهیان گفت: "بسیار بعید است که شخص وزیر خارجه که مسئول مستقیم برجام بوده است از متن برجام ...
جشنواره «عمار» فراخوان منتشر کرد

جشنواره «عمار» فراخوان منتشر کرد

دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم «عمار» فراخوان دوازدهمین دوره این رویداد سینمایی را منتشر ...
1