تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۱۶
کد مطلب : ۴۳۸۶۳۰
آخرین تحولات افغانستان؛

محاصره طالبان در پنجشیر

۱
محاصره طالبان در پنجشیر
کبنا ؛
سخنگوی جبهه مقاومت همچنین از کشته شدن ۶۰۰ جنگجوی طالبان در روز شنبه و در منطقه پنجشیر خبر داد. به گفته دشتی بیش از هزار تن از نیروهای طالبان نیز اسیر یا تسلیم شده‌اند.
 فهیم دشتی، یکی از سخنگویان جبهه مقاومت افغانستان در پنجشیر، روز شنبه، ۱۳ شهریور، در توییترش خبر داد که به دلیل «انفجار کوه» و ریزش آن در منطقه دشت ریوت، نیروهای طالبان تحت محاصره قرار گرفته‌اند و تمام تجهیزات و وسایل آن‌ها بر جای مانده است.
دشتی از ادامه درگیری‌های شدید در ساحه خبر داد و افزود: «گذرگاه خاواک نیز قطع شده و هزاران تروریست در پریان محاصره شده‌اند.»
سخنگوی جبهه مقاومت همچنین از کشته شدن ۶۰۰ جنگجوی طالبان در روز شنبه و در منطقه پنجشیر خبر داد. به گفته دشتی بیش از هزار تن از نیروهای طالبان نیز اسیر یا تسلیم شده‌اند.
دشتی در توییترش همچنین نوشته که تمام تجهیزات طالبان به دست نیروهای مقاومت افتاده و درگیری‌های پراکنده شدید در این منطقه همچنان ادامه دارد.
طالبان هنوز در این مورد اظهارنظری نکرده است.
این در حالی است که گروه طالبان امروز مدعی شد که چهار ولسوالی پنجشیر را تصرف کرده است. 
این گروه اعلاک کرد "پس از شهرستان «شتل» و «پریان» امروز شهرستان های «عنابه» و «خنج» را تصرف کردند." 
بیمارستان ایتالیایی "امرجنسی" در کابل اعلام کرده که شب گذشته جنگجویان طالبان به سمت دره پنجشیر پیش‌روی کرده و به روستای آنابه رسیده‌اند که یک مرکزدرمانی و زایشگاه این نهاد در آنجاست.
درگیری طالبان با نیروهای مقاومت پنجشیر به رهبری احمد مسعود از چند روز پیش اوج گرفته است. روز گذشته طالبان مدعی شد که کنترل پنجشیر را به دست گرفته است اما این ادعا رد شد. 
گفته شده بود امرالله صالح از رهبران مقاومت در منطقه گریخته است که او با انتشار ویدئویی این ادعا را رد کرد و گفت شرایط سخت است اما مقاومت ادامه دارد. 
همچنین احمد مسعود، رهبر مقاومت در پنجشیر، در تازه‌ترین پیامش گفته است که مردم افغانستان از مبارزه حق‌طلبانه خود خسته نخواهند شد. او در صفحه فیس‌بوکش خطاب به مردم نوشته است: «هیچ‌گاه از مبارزه به خاطر خدا، آزادی و عدالت دست نمی‌کشیم.»
احمد مسعود همچنان در این پیام نوشته است: «مبارزه چه مثل پنجشیر که تاکنون محکم ایستاده و چه مثل خواهران باغیرت هراتی ما که فریاد حق‌خواهی را شجاعانه بلند کردند، نشان‌دهنده این است مردم از خواسته‌ برحق خویش دست نکشیده و از مبارزه برحق خویش خسته نمی‌شوند ‌و از هیچ تهدیدی نمی‌هراسند.»
با این وجود شب گذشته نیروهای طالبان در کابل با انتشار خبر تصرف پنجشیر تیراندازی شادیانه انجام دادند که براساس گزارش ها نزدیک به بیست نفر در این تیراندازی‌ها جان باختند.
برخورد طالبان با زنان معترض در کابل و هرات 
در همین حال برخلاف تظاهرات پیشین زنان در کابل و هرات، طالبان این بار در مقابل تظاهرات زنان در شهر کابل بی‌تفاوت ننشست و با حمله به این تظاهرات و ضرب و شتم زنان، آنان را متفرق کرد.
روز گذشته تعدادی از فعالان مدنی در شهر کابل فراخوانی را برای برگزاری تظاهراتی گسترده‌تر برای درخواست حقوقشان منتشر کردند. بر اساس گزارش‌ها صبح امروز (شنبه ۴ سپتامبر) تجمع زنان نسبت به سه حرکت قبلی آنان در کابل گسترده‌تر بود. آنان از پل محمودخان در نزدیکی ساختمان وزارت دفاع حرکت خود را آغاز کرده و تا دروازه جنوبی ارگ ریاست‌جمهوری راهپیمایی کردند.
اما این بار طالبان در مقابل این تظاهرات از در مسالمت پیش نیامد. نیروهای مسلح گروه طالبان با پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک هوایی سعی در متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان بودند. آنان همچنین تعدادی از زنان را نیز کتک زدند.
نام شما

آدرس ايميل شما

بهبودیافته‌گانِ کرونایی به چند دوز واکسن نیاز دارند؟

بهبودیافته‌گانِ کرونایی به چند دوز واکسن نیاز دارند؟

محققان در مطالعات اخیر خود تاکید کردند آنتی بادی حاصل از ابتلا به ویروس کرونا نمی‌تواند ...
صحنه‌های منتشر‌شده از زندان اوین قابل توجیه نیست

صحنه‌های منتشر‌شده از زندان اوین قابل توجیه نیست

ذبیح‌الله خداییان در اولین نشست خبری خود به‌عنوان سخنگوی قوه قضائیه، در پاسخ به سؤالات ...
اعطای کارت 30 میلیون تومانی به مردم

اعطای کارت 30 میلیون تومانی به مردم

دبیر انجمن لوازم خانگی ایران از اجرایی شدن طرح خرید لوازم خانگی با کارت اعتباری تا سقف ...
1