کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد

جدیدترین گمانه زنی‌ها از استاندار آینده کهگیلویه و بویراحمد/ از تلاش‌ها برای گزینه بومی تا مطرح شدن رئیس ستاد رئیسی در استان فارس

14 شهريور 1400 ساعت 0:51

استاندار نهایی کهگیلویه و بویراحمد ممکن است یکی از نام‌های بالا باشد و شاید هم در نهایت یک گزینه بسیار غریب و جدید بومی و یا غیر بومی باشد اما هر چه باشد احتمالاً کار به پاییز نکشد.


گمانه زنی و تحلیل و بررسی پیرامون استاندار آینده کهگیلویه و بویراحمد به اوج خود رسیده است و حالا با استقرار کمیته انتصابات دولت جدید  در تالار وزارت کشور در میدان فاطمی خیابان شهید گمنام  و معرفی محمدباقر خرمشاد به عنوان معاون سیاسی در روزهای آینده استانداران جدید معرفی و روانه اتاق‌های محل کار خود در استانداری‌های کشور خواهند شد.
در روزهای گذشته و همزمان با گمانه زنی‌ها در رابطه با استاندار آینده کهگیلویه و بویراحمد از جمله بحث‌های مطروحه بحث استاندار بومی و غیر بومی بود که هر کدام از این حالت موافقان و مخالفان خود را داشت. با این وجود نقدهای جدی بر گزینه بومی سبب شد تا در نهایت نماینده ولی فقیه به عنوان بالاترین مقام در ساختار سیاسی و فرهنگی استان در خطبه‌های نماز جمعه شهر یاسوج نسبت به آنچه وی آن را خود کم بینی نام گذاشت انتقاد نماید و این موضوع را نتیجه القا دشمنان در مورد "ما نمی‌توانیم" بداند.
قطع و یقین این اظهار نظر بی تأثیر در تصمیم دولت در تعیین استاندار آینده  نخواهد بود و قطعاً برای نماینده ولی فقیه ضرورتی احساس شده است که  بصورت رسمی در این مقوله ورود کرده است چنین ضرورتی ممکن است به مکاتبه رسمی با احمد وحیدی وزیر کشور و یا حتی دفتر رئیس جمهور نیز منتج شود. همین اظهار سبب شده است حالا گزینه‌های بومی بصورت جدی‌تر مطرح و مورد بحث قرار گیرند.
نمایندگان مجلس در همین زمینه از ابتدا فعال و در پی معرفی نیروهای نزدیک به خود بوده‌اند. تا کنون رسانه‌های مختلف بصورت واقعی و بعضاً با فضا سازی گزینه‌هایی را منتسب به نمایندگان برای چنین سمتی نام برده‌اند. از جمله گفته می‌شد صدرالله دولت از محدود نیروهای اصولگرا که دارای سابقه مدیریت ملی در معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی است که نام وی برای استانداری استان کهگیلویه و بویراحمد
مطرح است. از ذوالفقار زمان به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های مورد حمایت موحد نام برده می‌شود. زمان سابقه مدیرکلی ستادی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد و فارس را در کارنامه خود دارد. زمان بعدها در یک مقطع کوتاه به همراه احمدزاده کرمانی در سازمان میراث فرهنگی کشور به عنوان معاون حضور داشت.
در مورد روشنفکر نیز شنیده‌ها حکایت از آن دارد که وی تاکنون چند گزینه معرفی کرده است که برخی رسانه‌ها نام محمدعلی جاوید، ایروان مسعودی اصل و اسدی را در این رابطه به میان آوردند. جاوید ا سابقه مدیرکلی در استانداری استان را دارد. وی شهردار یاسوج بوده است و در چهار سال گذشته شهردار بیرجند مرکز استانی بوده است که رئیس جمهور نماینده مردم آن استان در مجلس خبرگان رهبری است و همین موضوع این احتمال را بوجود آورده که جاوید از برخی ارتباطات برخوردار باشد. گفته می‌شود روشنفکر  یک تا دو گزینه دیگر نیز معرفی کرده است که البته این گزینه‌ها که نامشان در برخی محافل مطرح شده است کمی بعید می‌نماید.
امید روشنفکر و سایر نمایندگان شهرستانی برای تأیید نهایی استاندار مورد حمایتشان به لابی علی نیکزاد نائب رئیس مجلس خواهد بود. این گروه از نمایندگان به اتکا حضور و نفوذ آن زمان نیکزاد در ستاد رئیسی موفق شدند برای نیروهای خود حکم ریاست ستاد بگیرند اما در ادامه نیکزاد کمی از مناسبات دولت کنار گذاشته شد. در همین زمینه حتی شنیده شده است مهدی روشنفکر در پی معرفی مجدد اکبر نیکزاد استاندار زمان احمدی نژاد در استان و برادر علی نیکزاد بوده است البته این مورد و سایر موارد به جهت آن که اطلاع رسانی رسمی نبوده است و در این موارد نیز مرسوم نیست قطعی نمی‌باشد و در حد شنیده‌هاست.
سید ناصر حسینی پور در ابتدا از یدالله مرادی برای این سمت حمایت می‌کرد اما در ادامه مطرح شدن احمدزاده با یک رزومه بالا و ارتباط با برخی اعضای دولت فعلی سبب جدی‌تر شدن این گزینه شد. گزینه‌ای که هنوز هم محتمل است.
 با این وجود به نظر می‌رسد یک طرف این معادلات ستار هدایتخواه و حلقه نزدیک به وی است که در ستاد شورای ائتلاف و بخشی از آنها در شورای وحدت استان حضور داشتند. قطعاً در  حکم استاندار  آینده و مهم‌تر از آن تصمیم گیری‌های بعدی  نظر این حلقه مورد توجه قرار خواهد گرفت. در همین زمینه گزینه‌های معرفی شده از سوی هدایتخواه و شورای ائتلاف مرادعلی پیوند و خلیفه خلقی پور معرفی هستند. در مورد شورای وحدت نیز گفته می‌شود گزینه این شورا شیرعلی خرامین است که در محافل عمومی و رسانه‌ای استان این گزینه محل بحث و گفت و گو است.
در کنار این اسامی در طول هفته‌های اخیر و همچنان هم برخی اسامی دیگر در برخی محافل و یا صرفاً برخی رسانه‌ها به میان می‌آید. از جمله گفته می‌شود ابراهیم جعفری فرماندار دولت احمدی نژاد در شهرستان کهگیلویه برای مصاحبه به وزارت کشور رفته است. نادر منتظریان، قادر آشنا و ... دیگر نام‌هایی است که نامشان برای این موضوع شنیده می‌شود.
در این بین نام سردار حمید خرمدل فرمانده سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به عنوان گزینه محتمل استانداری کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر نیز شنیده می‌شود.
در این میان تعدادی از جوانان به صورت خودجوش در حال فضا سازی و معرفی خود برای این سمت هستند که با توجه به اتفاقات فعلی و فشارهای موجود بعید است شانسی برای احراز این جایگاه مهم داشته باشند.
 اما جدی‌ترین گزینه غیر بومی که در روزهای اخیر نام وی مطرح شده است و گفته می‌شود برای انجام مصاحبه در وزارت کشور حاضر شده است یک گزینه استان فارسی به نام مجید فروردین است. وی در انتخابات قبلی ریاست جمهوری ریاست ستاد رئیس جمهور در استان فارس را برعهده داشت. در برخی محافل از صولت مرتضوی و عیسی فرهادی نیز به عنوان گزینه‌های جدی نام برده می‌شود.
 به هر حال این روزها رفت و آمد به تالار وزارت کشور بسیار است و قطعاً هر کسی با کوچکترین ارتباطی خود را به کمیته انتصابات می‌رساند و فرم‌های مربوطه را پر و متناسب با رزومه، کارنامه، تحصیلات و معرفی کنندگان خود نمراتی را کسب می‌کند که در نهایت تصمیم گیرنده اصلی وحیدی وزیر کشور و یا کسانی از درون حلقه تصمیم گیرنده دولت خواهند بود و این تعداد بسیار گزینه ممکن است به همین که نامشان در بین گزینه‌ها و یا مصاحبه کنندگان باشد در این مقطع خوشحال و راضی باشند.
استاندار نهایی کهگیلویه و بویراحمد ممکن است یکی از نام‌های بالا باشد و شاید هم در نهایت یک گزینه بسیار غریب و جدید بومی و یا غیر بومی باشد اما هر چه باشد احتمالاً کار به پاییز نکشد.


کد مطلب: 438609

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/438609/جدیدترین-گمانه-زنی-ها-استاندار-آینده-کهگیلویه-بویراحمد-تلاش-ها-گزینه-بومی-مطرح-شدن-رئیس-ستاد-رئیسی-استان-فارس

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1