تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب : ۴۳۸۵۱۹
کبنا گزارش می‌دهد

پیگیری یک مطالبه عمومی از «موحد» / آیا قطب کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در برنامه‌های نماینده مجلس جایگاهی ندارد

۳
۱
پیگیری یک مطالبه عمومی از «موحد» / آیا قطب کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در برنامه‌های نماینده مجلس جایگاهی ندارد
کبنا ؛شهرستان چرام قطب کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد است و مطالبه عمومی مردم از مسئولان به ویژه نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده این است که به قطب کشاورزی استان و طرح آبیاری اراضی حومه غربی چرام توجه شود.
به گزارش کبنا؛ اشتغال و تولید مهم‌ترین دغدغه این روزهای مردم و مسئولان است که نیاز هست با برنامه ریزی و آینده گری با توجه به منابع موجود و اولویت بندی برای آن برنامه ریزی کرد.
 بخش کشاورزی در شهرستان چرام به علت دارا بودن شرایط مناسب خاک و آب و هوا همیشه مورد توجه بوده است.
 یکی از طرح‌های مهم و استراتژیک در حوزه کشاورزی شهرستان چرام؛ طرح تأمین آب اراضی حومه غربی چرام حدفاصل روستاهای شیرازی و القچین سفلی و دمدره و شهر چرام در حاشیه رودتغار می‌باشد.
 در صورت تحقق این امر وسعت زیادی از اراضی مستعد حاشیه غربی رودخانه تغار و اراضی شیب دار از سیستم آبیاری نوین و تحت فشار بهره مند می‌شود که باعث بالارفتن عملکرد در هکتار و افزایش راندمان محصولات کشاورزی گندم؛ جو؛ ذرت و حبوبات و ایجاد باغات می‌شود.
 این طرح مهم و اشتغالزا که مطالعات آن از سالهای قبل شروع شده و محل پیشنهادی برداشت آب یک کیلومتر پائین تر از محل تلاقی رودخانه تغار و چشمه سیاه؛ چشمه بلقیس است که این مکان دارای نقطه‌ای است که پائین تر از آن هیچ برداشتی صورت نمی‌گیرد وحکم آب مربوط به مخزن سد کوثر می‌باشد.
با بررسی اجمالی روان آب‌ها و حوزه آبریز سد کوثر بخشی از عقبه سد مهم کوثر در محدوده شهرستان چرام است به نحوی که این شهرستان منشأ سرشاخه‌های اصلی و رودخانه‌های تأمین کننده آب سد کوثر می‌باشد از سرچشمه سرکرته در بخش طسوج و الحاق به رودخانه نازمکام تا چشمه سیاه و بلقیس و رود تغار که متاسفانه تاکنون چرام از این نعمت محروم است.
 دو سد کوثر و مارون در دوره نمایندگی حجت الاسلام موحد احداث شد که هیچکدام منافعی برای شهرستان‌های چهارگانه نداشته است و دشت‌های تشنه نظاره گر آب‌های هستن که به این سدها سرازیر می‌شود و بیان می‌کنند آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم.
 اینکه چرام قطب کشاورزی استان یعنی چرام در برنامه‌های آقای موحد جایگاهی ندارد معلوم نیست که یا این ضعف از اطرافیان و مشاوران وی است و یا اینکه چرام در نقشه توسعه‌ای آقای موحد جایگاهی ندارد و نگاه منطقه‌ای وی به حوزه انتخابیه دارد.
 همانطور که همگان می‌دانند مهم‌ترین معضل این روزهای شهرستان چرام بیکاری است که از قبل آن آسیب‌های اجتماعی زیادی بروز و ظهور کرده و علیرغم وجود آب و خاک مناسب و اراضی مستعد جهت کشاورزی و تولید اما در سایه بی توجهی یا کم توجهی از سال‌های گذشته تاکنون این شهرستان که قطب کشاورزی استان بوده از قافله توسعه عقب افتاده است.
 طرح مهم تأمین آب اراضی حومه غربی که بخش زیادی از جمعیت شهری و روستایی چرام در آن ذینفع هستن با پیگیری‌های انجام شده کشاورزان و مسئولان جهادکشاورزی سابق و فعلی چرام و استاندار سابق و بازدید میدانی احمدی استاندار وقت و هاشمی پور نماینده وقت از اراضی حومه غربی با حضور مدیران استانی جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد مقرر شد که با تجمیع پمپاژهای حاشیه رودخانه تغار و صدور پروانه بهره برداری و برداشت آب برای تأمین آب اراضی حومه غربی چرام صادر شد.
 در سفر مسئولان بلندپایه وزارت کار و مهندس پناه معاون وزیر کار در ماه‌های گذشته این طرح مهم و اشتغالزا با اختصاص اعتبار اولیه 20 میلیارد تومانی به تصویب رسید ولی ظاهراً در برنامه‌های توسعه‌ای نماینده کهگیلویه بزرگ محلی از اعراب ندارد و در نشست‌های کمیته برنامه ریزی شهرستانی و استانی هیچ اشاره‌ای به آن نشد.
 معلوم نیست تیم مشاوره‌ای آقای موحد در چرام چه کسانی هستند و دنبال چه اهدافی هستند، چرا که در شهرستان‌های همجوار و حوزه انتخابیه آقای موحد طرح‌های مهم صنعتی با اعتبارات کلان ارزی و ریالی در حال کلنگ زنی است، ولی در چرام نه از طرح‌های کلان صنعتی خبری هست و نه از بخش کشاورزی که البته خبر افتتاحیه و کلنگ زنی‌های هفته دولت 1400 در شهرستان چرام گویای واقعیتی تلخ هست که به نظر می‌رسد، چرام در پازل آقای موحد مثل همیشه جایگاهی ندارد و حلقه نزدیکان وی در چرام به جای مطالبات عمومی مردم دنبال منافع فردی و آب نباتی هستند.
اگر نگاهی آماری و مقایسه‌ای میان دو پروژه مهم صنعتی در شهرستان کهکیلویه وبهمئی باشیم متوجه می‌شویم که فاصله توجه نماینده و مطالبات مردم چرام چگونه است.
البته که ما خوشحال می‌شویم در همه شهرستان‌های حوزه انتخابیه آقای موحد رونق بگیرد ولی تبعیض و بی تفاوتی به شهرستان چرام موجب نارضایتی عموم می‌شود.
در پتروشیمی دشت مازه دهدشت که طبق گفته مسئولان با اعتبار 12 هزار میلیارد تومانی قریب به 500 نفر اشتغالزایی دارد اما در طرح کشاورزی تأمین آب اراضی غربی چرام با اعتبار قریب به 30 میلیارد تومان که 20 میلیارد آن که قبلاً ذکر شد مصوب شد 700 نفر اشتغالزایی دارد.
 ضمن اینکه عوارض زیست محیطی ندارد و در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری می‌رسد و محصولات کشاورزی آن علاوه بر تأمین نیازهای شهرستان چرام به سایر شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد ارسال می‌شود و کمک خوبی به اشتغالزایی جوانان بیکار چرام می‌باشد..
حال دلیل اینکه در برنامه‌های آقای موحد جایگاهی ندارد معلوم نیست که امیدواریم با نگاه ویژه و بازنگری در برنامه‌ها و اهداف خود این پروژه و سایر طرح‌های مهم در شهرستان چرام به نتیجه برسد.
 اینکه در تریبون‌ها مردم را به آرامش و صبر دعوت کنیم ولی زیرساخت‌های توسعه و اشتغال فراهم نشود، نمی‌تواند تأثیر گذار شود، چرا که با اشتعال و تولید بخش مهمی از آسیب‌های اجتماعی از بین می‌رود. 
امیدواریم در 6 ماهه دوم 1400 عملیات اجرایی طرح تأمین آب راضی حومه غربی چرام شروع و در سال 1401 شاهد بهره برداری از آن باشیم اگر دنبال عملی کردن شعارهای سال رهبری انقلاب هستید.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
گفته شده ۱۸۰۰۰ هکتار با این طرح زیر کشت می‌رود و اشتغال بیشتری را بدنبال دارد
طرفدارموحد
Iran, Islamic Republic of
کاش آقای موحد آب آشامیدنی دهدشت وحومه را از سدها تامین می کرد نه ازچاههای عمیق حفرشده درچرام که باعث پایین رفتن سطح آبهای زیرزمینی و زود کم آب شدن رودخانه موگرم وبلاستفاده ماندن زمینهای روستای شیخ حسین وبلدان که منبع درامد مردم هست. ویا کم شدن آب کشاورزی منطقه شهرک وکاهش سطح زمینهای کشاورزی برنج کاری از 5700هکتار به 2000هکتارشده به قول یکی ازکارشناسان آب وفاضلاب استان ازیک چاه آب که برا دهدشت آب می بره درهرثانیه 1200لیتر آب خارج میشه حالا ببینید از 20حلقه چاه چقدر آب خارج میشه وماباید تاوان بی تدبیری نماینده رابدیم
چرام
Iran, Islamic Republic of
کبنا خیلی داری میسوزی از تخلفات تاجگردون و ان کارت های هدیه چه خبر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟اب بریز نسوزی
بهبودیافته‌گانِ کرونایی به چند دوز واکسن نیاز دارند؟

بهبودیافته‌گانِ کرونایی به چند دوز واکسن نیاز دارند؟

محققان در مطالعات اخیر خود تاکید کردند آنتی بادی حاصل از ابتلا به ویروس کرونا نمی‌تواند ...
صحنه‌های منتشر‌شده از زندان اوین قابل توجیه نیست

صحنه‌های منتشر‌شده از زندان اوین قابل توجیه نیست

ذبیح‌الله خداییان در اولین نشست خبری خود به‌عنوان سخنگوی قوه قضائیه، در پاسخ به سؤالات ...
اعطای کارت 30 میلیون تومانی به مردم

اعطای کارت 30 میلیون تومانی به مردم

دبیر انجمن لوازم خانگی ایران از اجرایی شدن طرح خرید لوازم خانگی با کارت اعتباری تا سقف ...
1