تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۳
کد مطلب : ۴۳۸۴۹۸
چه کسی باید پاسخگوی مصیبت وارده بر مادر صنعت کهگیلویه و بویراحمد باشد؟!

کارخانه قند یاسوج سرمایه‌ی بر باد رفته

۳
۰
کارخانه قند یاسوج سرمایه‌ی بر باد رفته
کبنا ؛کارخانه قند یاسوج نماد صنعت، تولید و سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد با سابقه ای بیش از نیم قرن فعالیت در استان دستخوش چالش ها و مشکلات بسیار بوده است و هم اینک نفس های این کارخانه به شمارش افتاده است.
به گزارش کبنا، ایرنا در این زمینه نوشت: کارخانه قند یاسوج روزی واژه صنعت مادر کهگیلویه و بویراحمد را یدک می کشید، باید وارد محیط صنعتی این کارخانه شوی، تا ببینی چه ماشین آلاتی در آنجا به کار رفته، کارخانه قند یاسوج، کارخانه‌ای که زیر سایه غفلت برخی مدیران و نظارت ناکافی در شرایط نابسامانی قرار گرفته است.
 علاوه بر اخراج کارگران بینوا، تبر منفعت طلبان نه به درختان کارخانه رحم کرد و نه به ماشین آلات آن، کابل‌های به سرقت رفته، تابلوهای خالی، کلیدهای به تاراج رفته و غارت آهن آلات آن گواه سرنوشت تلخ کارخانه قند یاسوج است که مادر صنعت کهگیلویه و بویراحمد او را نامگذاری کرده‌اند.
صدها نفر از طریق این کارخانه بزرگ در استان می‌توانستند در سایه امنیت شغلی درآمد پایداری  را داشته باشند و از سوی دیگر کمک زیادی به توسعه صنعت استان کنند اما از کار بیکار شدند و کامشان برای همیشه تلخ شد و آواره شدند.
سرانجام تلخ صنعت مادر استان کهگیلویه و بویراحمد



عملیات اجرایی کارخانه قند یاسوج در سال ۱۳۴۴ و با ظرفیت اسمی تولید روزانه یکهزار تن قند و شکر آغاز شد و در سال ۱۳۴۶ به بهره برداری رسید.
پس از مدتی این کارخانه با معضلات فراوانی دست و پنجه نرم کرد و سرانجام از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را به طور مجدد آغاز کرد اما سایه مشکلاتی همچون معوق ماندن حقوق، مزایا و بیمه کارگران، قدیمی بودن تجهیزات، کمبود اعتبار برای نوسازی قطعات فنی کارخانه، نبود چغندرقند دست از سر این کارخانه برنداشت و تا توانست کمر این کارخانه را خم کرد.
کارخانه قند یاسوج از دی ماه سال ۱۳۹۵ به سرمایه گذار بخش خصوصی و اهل کهگیلویه و بویراحمد واگذار شد که بنا به دلایلی راکد و یا نیمه فعال ماند.
با تلاش و مساعدت مسئولان استانی و با صدور رأی قاطع قضات دادگستری استان، واگذاری کارخانه قند یاسوج به سرمایه گذار بومی ابطال و رأی به بازگشت آن صادر شد.
این کارخانه هم اینک در مالکیت بانک تجارت است و باید هیات مدیره این کارخانه را انتخاب کند تا هر چه سریع‌تر مقدمات راه اندازی و شروع به کار کارگران فراهم شود اما گویا تاکنون در این باره اقدامی صورت نگرفته است.
حجت الاسلام سیدابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه (وقت) در اسفند سال ۹۹ در بازدید خود از کارخانه قند یاسوج، خواهان راه اندازی هر چه سریع‌تر این کارخانه به چرخه تولید شده بود.
وی تاکید داشت که چرخ‌های تولید این کارخانه به ناحق از حرکت ایستاده است و کارخانه قند با این همه امکانات مجاز به تعطیل شدن نیست و ظرف مدت کوتاهی باید به چرخه تولید برگردد.



نفس‌های آخر کارخانه قند یاسوج
مدیر فنی کارخانه قند یاسوج می‌گوید: حدود ۳۰ میلیارد تومان خسارت به سیستم فعلی این کارخانه وارد شده است و در این مدت بخش عمده‌ای از تجهیزات سیم، کابل، کلید، تابلو در این واحد به سرقت رفته است.
سید بهادر رضوی افزود: بسیاری از سیم‌ها و کابل‌ها از ریشه بریده شده‌اند و وضعیت نگران کننده‌ای را رقم زده است که اصلاح این شبکه‌ها هزینه‌های اضافی دیگری است که به این کارخانه تحمیل می‌شود.
وی ادامه داد: زمانی که این کارخانه به بخش خصوصی واگذار شد اجحاف بزرگی در حق کارخانه و کارگران آن شد.
مدیر فنی کارخانه قند یاسوج تاکید کرد: یکی یکی کارگران این کارخانه از کار بیکار شدند  تا جایی که حتی از ماندن آن‌ها در خانه‌های سازمانی این واحد جلوگیری کردند.
رضوی ادعا کرد که  هدف راه اندازی مجدد نبود بلکه خواهان آن بودند که ورشکسته اعلام شود و از زمین‌های بکر و با ارزش آن سود جویی کنند و اموال آن به تاراج برود.

جولان دام در محوطه کارخانه قند و خانه‌های سازمانی آن
مدیر امور کشاورزی کارخانه قند یاسوج نیز می‌گوید: کارگرانی حتی با بیش از ۲۵ سال سابقه در این کارخانه از منازل مسکونی رانده شده‌اند و افرادی دیگر در این خانه‌ها سکونت دارند.
هجیر مهدوی تاکید کرد: محوطه این کارخانه و جلو خانه‌های سازمانی به جولانگاه حیوانات اهلی همچون مرغ، سگ، گوسفند و غیره تبدیل شده است.
وی افزود: ۱۲۰ واحد مسکونی در این کارخانه واقع شده است که قبلاً کارگران همین کارخانه در آن جا زندگی می‌کردند.
مدیر امور کشاورزی کارخانه قند یاسوج تصریح کرد: در حالی که بسیاری از کارگران اخراج شده خانه‌ای ندارند که در آن زندگی کنند برخی از این خانه‌ها به نمایشگاه خانگی گل و گیاه تبدیل شده‌اند.
مهدوی ابراز داشت: ادوات کشاورزی این کارخانه در قالب آهن قراضه فروخته شده‌اند و انبار فنی این کارخانه‌ها را خالی کرده‌اند.
مدیر امور کشاورزی کارخانه قند یاسوج بیان کرد: صدها درخت در محوطه این کارخانه قطع شده‌اند و تاکنون هیچ دستگاهی ورود نکرده است.

 

کارخانه قند یاسوج در بلاتکلیفی
نماینده رسمی سهامداران و کارگران کارخانه قند یاسوج گفت: آیت الله رئیسی در تاریخ ۲ اسفند ماه ۹۹ درب کارخانه را بازگشایی کردند و به استاندار، مقامات اجرایی و قضایی دستور راه اندازی یک ماهه این کارخانه را دادند.
اسفندیار طلایی افزود: بانک تجارت کشور بنا به دلایل متعدد کارشکنی و مسامحه می‌کند این در حالی است که ستاد اجرایی حضرت امام آماده خریداری  کارخانه است و بانک تجارت هیچ گونه همکاری نمی‌کند و هم اینک کارخانه در بلاتکلیفی به سر می‌برد.
قائم مقام جنبش عدالت طلبان مبارزه با مفاسد اقتصادی در جنوب کشور تصریح کرد: با توجه به دستور صریح دستگاه قضایی استان و دستگاه نظارتی و اطلاعات سپاه فتح و نماینده ولی فقیه استان ابلاغیه‌ای مبنی بر بکارگیری کارگران کارخانه قند متاسفانه بانک تجارت کارگری که بیش از ۲۰ سال سابقه دارد را عنوان کرده این کارگر باید با بانک قرارداد سه ماهه انعقاد کند تا حقوق او را پرداخت کند.
طلایی ادامه داد: در این مدت سه ماهه کارگرانی که مشغول به کار شده‌اند تنها یک ماه حقوق دریافت کرده‌اند و مابقی حقوق را پرداخت نکرده است و کارشکنی می‌کند.
وی تاکید کرد: بانک تجارت حتی از خرید یک دستگاه چمن زنی برای جلوگیری از تخریب فضای سبز محوطه این کارخانه امتناع می‌کند.
نماینده رسمی سهامداران و کارگران کارخانه قند یاسوج بیان کرد: در این کارخانه میلیاردها تومان اسناد به سرقت رفته و سقف برخی از اتاق‌ها در این کارخانه در حال تخریب است.



وی عنوان کرد: چندین درخت در این کارخانه قطع شده اما شهرداری و شورای شهر، منابع طبیعی، محیط زیست پیگیر این موضوع نشده‌اند.
توسعه واحدهای تولیدی و صنعتی یکی از داشته‌های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد برای ایجاد اشتغال، سرمایه گذاری و رفع بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌آید اما با وجود ظرفیت‌های بی بدیل در بخش صنعت این استان آن چنان پیشرفتی نداشته است.
البته مشکلات راکدماندن طرح‌های صنعتی و تولیدی را نباید تنها به کمبود اعتبار گره زد زیرا که دولت در سالیان اخیر تمرکز ویژه‌ای بر بخش تولید، صنعت و سرمایه گذاری داشته است.
شعار امسال گویای بسیاری از واقعیات است که نشان می‌دهد امر تولید در صدر توجهات رهبری و نظام است و مسئولان ملزم به ایجاد زیرساخت‌ها برای تحقق این امر شده‌اند.



مدیرعامل بانک تجارت در مهر ماه ۹۹ گفته بود که این بانک آماده مساعدت و همکاری لازم با مدیران اجرایی کهگیلویه و بویراحمد برای بازگشت مجدد کارخانه قند یاسوج به چرخه تولید است.
همچنین اعلام کرده بود که در این زمینه از هیچگونه تلاش و اقدامی دریغ نخواهد کرد و تمامی همت و توان خود را به کار می‌گیرد.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: به زودی دیداری با رئیس بانک تجارت انجام خواهد شد و در این دیدار گزارشی از آخرین وضعیت اقدامات این بانک گرفته می‌شود.
سید حشمت الله صمیمی تاکید کرد: بر اساس آخرین اطلاعات این بانک با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در حال رایزنی هستند و به زودی نتایج مذاکرات آن‌ها مشخص خواهد شد.
امید است کارخانه قند یاسوج برای اداره هر چه بهتر و کمک به رشد صنعت کهگیلویه و بویراحمد به افراد کاردان، با صلاحیت، دلسوز، کاربلد واگذار شود.
کارخانه قند یاسوج سال ‌ها راکد بوده و راه اندازی آن به عنوان صنعت مادر استان سبب خوشحالی کشاورزان، کارگران و بسیاری از مردم استان خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

نوستالژی
Iran, Islamic Republic of
فقط شما نگاه کنید طی دو سال کلنگ زده شد و به بهره‌برداری رسید
اما الان چن ساله تعطیله
به برکت نظام جمهوری اسلامی ایشالا درست میشه و مشتی تو دهن بدخواهان زده میشه
محمد ولایی
Iran, Islamic Republic of
چی شد ؟؟؟!!!چرا چوب لای فرمان رییس قوه قضاییه وقت و رییس جمهور محبوب گذاشتید ؟؟؟؟!!! نکنه فهمیدن این استان بی نیاز ه ؟؟؟؟
Romania
.ای کاش زود تر استاد هدایت خواه بیاد و مشکلاتو حل کنه...
صحنه‌های منتشر‌شده از زندان اوین قابل توجیه نیست

صحنه‌های منتشر‌شده از زندان اوین قابل توجیه نیست

ذبیح‌الله خداییان در اولین نشست خبری خود به‌عنوان سخنگوی قوه قضائیه، در پاسخ به سؤالات ...
اعطای کارت 30 میلیون تومانی به مردم

اعطای کارت 30 میلیون تومانی به مردم

دبیر انجمن لوازم خانگی ایران از اجرایی شدن طرح خرید لوازم خانگی با کارت اعتباری تا سقف ...
مافیای خانگی

مافیای خانگی

این حرف‌ها برای فریب افكار عمومی است. ما در تولید لوازم خانگی هزارو 500 شركت داریم كه ...
1