تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۴:۰۲
کد مطلب : ۴۳۶۵۰۱
امیرحسین عزیزی دبیر ستاد انتخابات شهرستان بویراحمد در گفت‌وگو با کبنانیوز توضیح داد

پاسخ به سئوالات ابهام‌انگیز پیرامون انتخابات شورای شهر یاسوج

۱
۱
پاسخ به سئوالات ابهام‌انگیز پیرامون انتخابات شورای شهر یاسوج
کبنا ؛«فرایند انتخابات از لحظه‌ی اول که ثبت نام بوده است و بعد از آن مراحل ثبت نام تمام می‌شود. هیئت اجرایی بررسی می‌کند. هیئت نظارت بررسی می‌کند. بعد این، کسانی که رد صلاحیت شدند، هیئت نظارت استان کهگیلویه و بویراحمد دوباره بررسی می‌کند. چند نفر را هیئت نظارت تهران ابتدا رد صلاحیت کردند. بعد هم با پیگیری‌هایی که داشتند، به جز دو نفر، بقیه تأیید شدند. اگر کسی تأیید نشود خب کد نامزد برای او نمی‌آید. همه‌ی 109 نفری که کاندیدای شورای یاسوج بودند، کد نامزدی داشتند. اگر کسی تأیید نشود، سیستم وزارت کشور که کد نامزدی به او نمی‌دهد. بنابراین چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.» این بخشی از صحبت‌های امیرحسین عزیزی دبیر ستاد انتخابات شهرستان بویراحمد است که با او پیرامون مسائل انتخابات شورای اسلامی شهر یاسوج گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که از نظر خوانندگان می‌گذرد.
 
کبنا نیوز: با گذشت دو هفته از انتخابات، هنوز ابهامات و سؤال‌هایی درباره‌انتخابات وجود دارد. مگر تفاوت این انتخابات با دوره‌های گذشته در چه چیزی بود که هنوز برای مردم روشن نشده است؟
تفاوت خاصی با شورای قبلی نداشت. یاسوج در دوره‌ی گذشته مکانیزه بود، الأن هم که تمام مکانیزه است. در دوره‌های قبل هم چنین مسائلی بود.
 
کبنا نیوز: یعنی در دوره‌های قبل هم مسائل انتخابات شورا به شبکه‌ها و رسانه‌های خارجی کشیده شد؟
این دفعه به این خاطر بود که به فرمانداری هجوم آوردند و درب فرمانداری هم نزدیک بود کنده شود. سال به سال هم فضاهای مجازی فعالیت‌شان بیشتر می‌شود. در دوره قبل هم اتفاقات ناگورای افتاد. در این دوره یک نفر آمار ناقصی منتشر کرد. این آمار ناقص احتمالاً مربوط به 80 یا 90 صندوق بود. البته آن کسی که آمار را منتشر کرده بود، پایینِ آن نوشته بود آمار تا این لحظه. ولی نفر بعدی که آمار را برای سایت‌ها پخش کرده بود، این جمله‌ی تا این لحظه را برداشته بود. حالا عمدی بوده یا نه، با این کار توقع ایجاد شد و در نهایت دیگر اتفاقاتی که پیش آمد. دور قبل هم دو صندوق ارور داد. اتفاقی هم شبیه هم اتفاق رخ داد. دو نفر که گفتند نفر ششم و هفتم هستند، و مدام هم تبریک می‌گفتند، اتفاقاً یکی از آن‌ها هم از آشناهای بنده بود، من به آن‌ها گفتم که هنوز نتیجه‌ی انتخابات معلوم نیست، بعد هم که نتایج کامل مشخص شد، آن دو نفر، نفرات هشتم و نهم شدند. همه‌ی این اتفاقات همگی به خاطر آن لیست کذایی بود.
 
کبنا نیوز: الأن این شخص که لیست را منتشر کرده در چه وضعیتی به سر می‌برد؟
این فرد الأن در بازداشت است. دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد خیلی روی این قضیه حساس بود. نیروهای امنیتی هم خیلی پیگیر بودند. حتی خود پلیس فتا در جریان بودند. این شخص الأن در بازداشت است و مراحل قضایی را طی می‌کند.

 

کبنا نیوز: چرا در روز انتخابات در برخی از حوزه‌ها انتخابات با تأخیر شروع شد؟
همه‌ی این اتفاقات که می‌افتد، متأسفانه از ناآگاهی برخی افراد است. در حقیقت وقتی کسی حرفی می‌زند باید حرف او مستند باشد. یکی از افرادی که اخیراً مصاحبه کرده و اتفاقاً دوست بنده هم هست و خیلی احترام هم برایشان قائل هستم، گفته است انتخابات با دو ساعت تأخیر شروع شده است. لحظه‌ی شورع انتخابات از ساعت هفت صبح شروع شد. لحظه به لحظه ما رصد می‌کردیم. خود رئیس ستاد انتخابات استانکهگیلویه و بویراحمد که در لحظه‌ی اول در فرمانداری تشریف داشتند. فقط دو شعبه‌ی ما با تأخیر شروع شد. آن هم به خاطر اینکه کاربر مرکز بهداشت در روز آخر اعلام کردند که همه‌ی اعضای شعب باید تست رپید بدهند. خیلی از افراد، حالا به هر دلیلی، گفتند که تست نمی‌دهند. ما همان روز کاربرهایی را که به عنوان ذخیره آموزش داده بودیم، جایگزین کردیم. یک مقدار طول کشید. دو شعبه‌ی ما هم یکی حدود نیم ساعت و یکی هم حدود یک ساعت با تأخیر سر شعبه حاضر شدند. رئیس ستاد انتخابات کشور، تمام شعبه‌ها را نظارت می‌کرد. هر شعبه‌ای که شروع به فعالیت نکرده بود، تیک قرمز می‌زد. ما فوری با دو شعبه تماس گرفتیم و هماهنگ کردیم و آن دو شعبه شروع به کار کردند. ما از همان لحظه‌ی اول رصد کردیم.
سیستم طوری است که مشخص نبود چه کسی چقدر رأی آورده است. تا لحظه‌ی آخرِ تجمیع اصلاً مشخص نبود چه کسی چقدر رأی آورده است. ولی مشخص بود که رأی اگر تکراری بود و یا رأی فوتی بود، سیستم نشان می‌داد. دیدید که سالم‌ترین انتخاباتی که در کشور انجام می‌شود همین انتخابات تمام مکانیزه است. ببینید دو بحث است: یکی نخواستن، یکی هم نتوانستن. مجموعه‌ی انتخابات اولاً نمی‌خواستیم دخالتی کنیم. دوماً اگر هم می‌خواستیم نمی‌توانستیم در انتخابات تمام مکانیزه دخالت کنیم. ما فقط می‌توانستیم مشاهده کنیم. ما در لحظه‌ی آخر در تجمیع، صورت‌جلسه را یک لحظه می‌دیدیم و آن صورت‌جلسه می‌افتاد در صندوق. ما اصلاً به آن دسترسی نداشتیم که بخواهیم در آن دستکاری کنیم.
 
کبنا نیوز: هیئت اجرایی انتخابات خیلی موضوع مهمی است. ترکیب هیئت اجرایی چطور بود؟
قانون گفته که اعضای هیئت اجرایی چطور باشد؛ گفته که از افراد مطلع، ریش سفیدان، روحانیون، از افراد مختلف بخش و شهرستان استفاده کنید. هشت نفر هیئت اجرایی ریاست جمهوری و شورای شهر، از بخش سپیدار داشتیم، بخش دهستان کاکان داشتیم، از سررود شمالی و جنوبی داشتیم، از بخش مادوان و لوداب هم داشتیم. در همه‌ی این بخش‌ها داشتیم. هیچ کسی نیست که بی نظر باشد. اگر کسی بی نظر باشد اصلاً در انتخابات شرکت نمی‌کند و وارد هیئت اجرایی نمی‌شود. اعضای هیئت اجرایی لااقل در محیط کار بی طرفی را حفظ کردند. این‌که در خانه به کسی نظر داشته باشند یک بحث دیگر است. اما در محیط کار بی طرفی را رعایت کردند. در هیئت اجرایی، از اقشار مختلفِ بخش‌ها و دهستان‌ها استفاده شد.
 
برخی گلایه داشتند که بدون این‌که رأی داده باشند، به آن‌ها گفته شده بود که قبلاً شماره‌ی ملی‌شان ثبت شده است و دیگر نمی‌توانند رأی دهند. قضیه چه بوده است؟
هر کس که شناسنامه‌اش را گم می‌کند می‌تواند یک شناسنامه‌ی المثنی بگیرد. شناسنامه‌ی قبلی‌اش هم که قطعاً آتش نگرفته است. اما شناسنامه‌هایی که آتش گرفته‌اند، به فرد دیگر نه یک شناسنامه‌ی المثنی که همان شناسنامه‌ی اصلی را به او می‌دهند. اما کسی که شناسنامه‌اش را گم می‌کند ممکن است کسی آن را پیدا کند و از آن سوءاستفاده کند و با آن رأی دهد. گر چه ما به کاربران آموزش داده بودیم که سری و سریال شناسنامه را چک کنند. چرا که اگر آن را چک کنند معلوم می‌شود این شناسنامه المثنی است یا اصلی است. به همین خاطر چنین اتفاقی ممکن است بیفتد. اکثر این موارد به خاطر همین است.
 
کبنا نیوز: یک بحثی وجود دارد مبنی بر اینکه برخی از کسانی که در شورای شهر حتی رأی هم آورده‌اند، تأیید صلاحیت نشده‌اند. این وضعیت چگونه ممکن است؟
فرایند انتخابات از لحظه‌ی اول که ثبت نام بوده است و بعد از آن مراحل ثبت نام تمام می‌شود. هیئت اجرایی بررسی می‌کند. هیئت نظارت بررسی می‌کند. بعد این، کسانی که رد صلاحیت شدند، هیئت نظارت استان کهگیلویه و بویراحمد دوباره بررسی می‌کند. چند نفر را هیئت نظارت تهران ابتدا رد صلاحیت کردند. بعد هم با پیگیری‌هایی که داشتند، به جز دو نفر، بقیه تأیید شدند. اگر کسی تأیید نشود خب کد نامزد برای او نمی‌آید. همه‌ی 109 نفری که کاندیدای شورای یاسوج بودند، کد نامزدی داشتند. اگر کسی تأیید نشود، سیستم وزارت کشور که کد نامزدی به او نمی‌دهد. بنابراین چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.

 

کبنا نیوز: گفته شده که میزان آرایی که اعضا آورده‌اند با میزان آرایی که خوانده شده، همخوانی ندارد. آیا این صحت دارد؟
این دیگر از آن حرف‌ها است. صورت جلسه به صورت پرینت گرفته می‌شود. یکی هم به صورت دستی نوشته می‌شود. علاوه بر این دو صورت جلسه، یکی هم ناظرین شورای نگهبان می‌نویسند. این سه صورت جلسه با هم تطبیق داده می‌شود. اگر یک مورد در صورت جلسه پرینت با صورت جلسه‌ی پرینت همخوانی نداشته باشد، ما نمی‌توانیم تجمیع را انجام دهیم. ما در کمترین فرصت تجمیع انتخابات ریاست جکهوری را انجام دادیم و هیچ مشکلی نداشتیم.
 
کبنا نیوز: فرماندار گفتند که ما چند ماه قبل از انتخابات برنامه‌ریزی کردیم، اما دیدیم که با این وجود، چه مسائلی حول انتخابات پیش آمد. پس نتیجه‌ی این برنامه‌ی چند ماهه چه شد؟
از نظر فرمانداری و از نظر ما که عوامل اجرایی انتخابات بودیم، هیچ اشکالی وجود نداشت؛ یعنی برنامه‌ی ما کامل بود. ما زمان طولانیِ آموزش برای اعضای مختلف گذاشتیم. اما بحث یک روز مانده به انتخابات که بخشنامه شد که تست رپید بگیرند، کمی اخلال در کار ما ایجاد کرد. برخی گفتند که ما تست رپید نمی‌دهیم. خب ما این را هم پیش‌بینی کرده بودیم که ممکن است برخی حاضر نشوند. ما حدود 10 درصد علاوه بر افراد اصلی را هم آموزش داده بودیم به عنوان نیروی ذخیره. 1960 نفر در بخش مرکزی داشتیم و 10 درصد هم علاوه بر آن به عنوان نیروی ذخیره در نظر گرفتیم. ما در شب آخر این افرادی که ذخیره بودند را با آنها تماس گرفتیم و هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم.
 کبنا نیوز: چرا استاندار در رابطه با این اتفاقات، پاسخگو نبودند؟
فرمانداران به مسائل جواب داده‌اند. وقتی که آن لیست کذایی آمد، در کمتر از یک ساعت فرماندار سریعاً تکذیبیه زد. مسائل شهری و مربوط به شهر بود و نیاز نبود که استاندار کهگیلویه و بویراحمد ورود کند. مسائل مربوط به شهر و شهرستان بود و رئیس ستاد انتخابات شهرستان بویراحمد جواب دادند.
هر شائبه‌ای که پیش آمد ما جواب دادیم. معاون سیاسی، رئیس ستاد انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد است و مدیر کل سیاسی، دبیر ستاد انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد است. معاون سیاسی به تمام شبهات جواب دادند. دبیر سیاسی هم جواب دادند. وقتی که معاون سیاسی جواب دادند، چه نیازی هست که استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم جواب دهد.
 کبنا نیوز: در نهایت ما دیدیم که تنها در شهر یاسوج این اتفاقات افتاد. چرا در شهرها و استان‌های دیگر ما شاهد چنین اتفاقاتی بعد از انتخابات نبودیم؟ در حالی که در همه‌ی کشور انتخابات به همین صورت مکانیزه بود.
من در همان اول هم عرض کردم، تقریباً تمام مشکلی که پیش آمد به خاطر آن لیستی بود که منتشر شد و توقع برای کاندیداها ایجاد شد. همه‌ی مشکلات به خاطر همین لیست کذایی بود. شاید اگر خودم هم در فرایند انتخابات شرکت نداشتم و از بیرون قضایا را نگاه می‌کردم، شاید مثل بقیه‌ی مردم خیلی دیر قانع می‌شدم.
 کبنا نیوز: طبق گفته‌ی فرماندار، در برخی شهرها هم چنین لیستی منتشر شده بود. چرا در آن شهرها چنین اتفاقاتی بعد از انتخابات رخ نداد؟
این را دیگر باید از مردم بپرسید.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
الکی می گید
بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1