تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۴۳۵۱۴۷
یادداشت ارسالی؛

ضعف و رکود فرهنگی دستگاه فرهنگی دولت در کهگیلویه و بویراحمد/ خارج شدن حاکمیت رسانه‌ای خبرنگاران و متولیان رسانه از فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد/ بی‌ارتباطی و بی‌میلی کم سابقه هنرمندان با فرهنگ و ارشاد کهگیلویه و بویراحمد

۲
۰
ضعف و رکود فرهنگی دستگاه فرهنگی دولت در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در یکی دو سال اخیر بدون تردید یکی از بی‌تحرک‌ترین نه تنها دستگهاهای اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد بلکه دستگاه‌های فرهنگی استان بوده است.
برای این دعا می‌توان به دلایل و مسائل مختلفی در حوزه فرهنگ و هنر به صورت گسترده پرداخت.
استان کهگیلویه و بویراحمد از استان‌هایی است که در حوزه هنر دارای استعدادها و ظرفیت‌های بالقوه‌ی ملی و حتی بین المللی است که تا کنون در جشنواره‌ها و رقابت‌های مهم و شاخص فرهنگی و هنری مقام‌های برتری را کسب نموده‌اند.
اما در یکی دو سال اخیر شاهد هیچ اتفاق مهمی که این ظرفیت‌ها و استعدادها بتوانند موفقیت‌های گذشته خود را نشان دهند را از طرف دستگاه حاکمیتی فرهنگ و ارشاد نبوده‌اند که موجب سرخوردگی، بی میلی، و به نوعی قهر مسالمت آمیز هنرمندان شاخص استان از فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است به طوری که هیچ ارتباطی در حال حاضر بین ارشاد و هنرمندان شاخص استان وجود ندارد که این ناشی از بی برنامگی و نبود مدیریت کارآمد در فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
عقب ماندن استان کهگیلویه و بویراحمد از جشنواره‌ها و رقابت‌های مهم ملی در این یکی دو سال بی سابقه و جبران ناپذیر است.
در یکی دو ماه اخیر یکی از بزرگترین و مهمترین رویدادهای ملی عرصه فرهنگ و هنر در کشور که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد جشنواره شهرهای خلاق فرهنگ و هنر بود که شاید از محدود استان‌هایی بودیم که حتی یک مقام و موفقیت نداشتیم که این یک ضعف اساسی بوده است حال آنکه هیچ مقام مسئول و ناظری از این مهم فرهنگ و ارشاد را بازخواست نکرده است.
خارج شدن حاکمیت رسانه‌ای از دست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد و پناه بردن رسانه‌ها به دیگر دستگاه‌ها یک مسئله مشهود است که رسانه‌ها ظاهراً یادشون رفته نسبت آنها با فرهنگ و ارشاد چیست!!!
 انتقادات بعضی از ائمه جمعه بعنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها در چندین خطبه ماه‌های پایانی سال 99 نشان از این ضعف فرهنگی در شهرستان‌هاست، نبود خلاقیت و طرح و برنامه در عرصه فرهنگ و هنر استان کهگیلویه و بویراحمد در یک سال گذشته که صرفاً به برنامه‌های کلیشه‌ای که هر کس و هر جا اجرا می‌شوند، نبود تولیدات فرهنگی و هنری مرتبط با شاخص‌های فرهنگی استان در مدت اخیر در سایه بی توجهی و بی مدیرتی در دستگاه فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی و سیاستگذار این عرصه با توجه وجود معضلات آسیب‌های فرهنگی متعدد در استان علی رغم رسالت و مأموریت این اداره کل در جهت پیوست فرهنگی به آسیب‌ها در جهت مقابله فرهنگی به عنوان عنصری اثراگذار.
- بی توجهی کم سابقه و بی ارتباط تاریخی و کم رغبتی مجموعه هنرمندان به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان
- خارج شدن حاکمیت رسانه‌ای خبرنگاران و متولیان رسانه از فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در یکی دو سال اخیر.
-بطوری که فرهنگ و ارشاد اسلامی عملاً قدرت مدیریت بر رسانه‌های استان عملاً از دست داد، که بعضاً شاهد نابسامانی مدیریت رسانه‌ای در استان می‌باشیم.
-و از جهتی عملاً خبرنگاران هرگز احساس نمی‌کنند فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد دستگاه حاکمیتی آنهاست!!!!
- آنچه ملموس و مشهود است حضور و بروز اصحاب رسانه و خبرنگاران در دستگاه‌های دیگر به مراتب بیشتر از فرهنگ و ارشاد است.
-قهر مسالمت آمیز و محترمانه هنرمندان ممتاز و شاخص کشوری از فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد.
- خاموش شدن چراغ فرهنگ و هنر استان گهگیلویه و بویراحمد و هنرمندان برتر و باسابقه و صاحب مقام استان در جشنواره‌های فراستانی به طوری که بر خلاف سالیان گذشته گویی کهگیلویه و بویراحمد در کشور هنرمندی نداشته و ندارد.
-علیرغم سابقه درخشان هنرمندان استان در جشنواره مهم و برند فرهنگی و هنری کشور که همواره در کسب مقام‌های برتر زبانزد بوده‌اند.
-تعطیلی تقریباً مطلق انجمن‌های فرهنگی و هنری به عنوان بازوان توانمند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بطوری که هستند انجمن‌هایی که در طول دو سال گذشته حتی یک ساعت جلسه در این اداره کل نداشته‌اند.
-بی توجهی و بی ارتباطی مدیرکل به شهرستان‌های استان که بعد قریب 17 ماه به استثناء شهرستان خاص گچساران!!! به جزء یک سفر در روزهای اول مدیریت در جهت رفع تکلیف هیچ حضوری در شهرستانی صورت نگرفته است.
-- در کمال تأسف و در سایه بی توجهی به قشر هنرمند به ویژه در ایام کرونا در نوروز امسال شاهد پرداختی‌های ویژه به هنرمندان عملاً فامیل و دوست صرفاً شهرستان گچساران بوده‌ایم که این اوج نگاه بی عدالتی به هنرمندان سایر مناطق استان می‌باشد.
-- تعطیلی اغلب شوراهای فرهنگ عمومی استان به عنوان استراتژیکی‌ترین شورا در عرصه سایت‌های فرهنگی هر استان و شهرستان که بعضاً صدای ائمه جمعه استان را به نشانه اعتراض و بی توجهی بالا آورده است.
- نگرانی برخی از ائمه جمعه استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان روسای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها از تربیون های نماز جمعه و بیان انتقادات صریح از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به جهت بی توجهی به مسائل فرهنگی و دینی در استان.
نام شما

آدرس ايميل شما

پیمان
Iran, Islamic Republic of
جای دکتر محمدپور خالیه
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
حتی اوضا کار فرهنگی در دانشگاه یاسوج در 2سال اخیر صفر بوده وحتی با انجام نمایشگاه فرهنگها شاهداوج بی برنامگی و ضد فرهنگی را ترویج داد
خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

کاندیدای محترم هوشیار باشند که می‌توانند در انتخابات به جای تکه پرانی و درشت گویی علیه ...
فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: برای من خدمت کردن در دستگاه قضا مغتنم است. امروز مواجه شدم ...
تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

همتي و مهرعليزاده اما تمام توجه‌شان معطوف به اصلاح‌طلبان نيست. همتي در روزهاي اخير در ...
1