کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در گفت‌وگو با کبنانیوز مطرح شد

نظر محمد بهرامی در باره مشارکت مردم و کاندیداهای شورای شهر / اگر شایسته‌سالاری باشد، می‌توان مردم را پای صندوق رأی آورد / رویه‌ها و نگاه‌ها باید عوض شود / مدل‌های جریان‌های سیاسی کارآمد نبوده

16 خرداد 1400 ساعت 12:16

بخش زیادی از دلسردیِ مردم، به دلیل عدمِ کاراییِ مسئولین است. مردم، گروه‌های مختلفِ مسئولین را امتحان کرده‌اند و جوابی که خواسته‌اند را نگرفته‌اند. یعنی الأن سفره‌ی مردم کوچک‌تر شده است، بیکاری هم افزایش یافته است. به نظر من اگر شایسته‌سالاری باشد و مردم را راضی نگه دارند، می‌توانند مردم را پای صندوق رأی بیاورند. برخی از مردم هم نگران هستند که کاندید ندارند؛ پس بهتر است شرایط بازتر شود تا افراد شایسته بتوانند حضور داشته باشند.


او معتقد است که «بخش زیادی از دلسردیِ مردم، به دلیل عدمِ کاراییِ مسئولین است. مردم، گروه‌های مختلفِ مسئولین را امتحان کرده‌اند و جوابی که خواسته‌اند را نگرفته‌اند. یعنی الأن سفره‌ی مردم کوچک‌تر شده است، بیکاری هم افزایش یافته است. به نظر من اگر شایسته‌سالاری باشد و مردم را راضی نگه دارند، می‌توانند مردم را پای صندوق رأی بیاورند. برخی از مردم هم نگران هستند که کاندیدا ندارند؛ پس بهتر است شرایط بازتر شود تا افراد شایسته بتوانند حضور داشته باشند.» محمد بهرامی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و شهردارِ اسبقِ یاسوج که در بین برخی از مردم، نه‌تنها به‌عنوان بهترین شهردار مرکز استان کهگیلویه و بویرلحمد، بلکه بهترین شهردار در جنوبِ کشور نیز شناخته می‌شود و عنوانِ پایتخت طبیعت را نیز برای یاسوج برگزیده است، با او پیرامون مسائل شهر یاسوج و انتخابات 1400 گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که از نظر خوانندگان می‌گذرد.
 
کبنا نیوز: ما امروزه می‌بینیم که کاندیداهای شورای شهر اغلب روی مسائلی تأکید می‌کنند که در دوره‌ی شهرداریِ شما انجام شده بود. گویی دچارِ نوعی عقب‌گرد شده‌ایم. به نظر شما چرا چنین عقب‌گردی داشته‌ایم؟ در حالی که می‌بایست الأن از این مطالبات گذر می‌کردیم و مطالبات جدیدتری برای‌مان مطرح می‌شد. به‌عنوان مثال اکثریت نامزدها روی احیای تیم فوتبال شهرداریِ یاسوج دست گذاشته‌اند. به نظر شما این امر قابل تحقق است؟
عرض سلام و احترام خدمت شما و همه‌ی کسانی که مخاطبِ این برنامه هستند. همان‌طور که گفتید، متأسفانه کاندیداهای شورا کارها و برنامه‌هایی را مطرح می‌کنند که قبلاً انجام شده‌اند و ما باز داریم برمی‌گردیم به کارهایی که در قبل انجام شده‌اند. به این دلیل می‌گویم متأسفانه، که ما باید الأن این شرایط را طی می‌کردیم و در یک جایی در جلوتر می‌بودیم. باشگاه فرهنگی ورزشیِ شهرداریِ یاسوج در ابعاد مختلف، کارکرد و تأثیرگذاری بالایی داشت. به نظر من کار سختی نیست که تیم شهرداریِ یاسوج احیا شود. با حداقلِ زمان و کمترین امکانات، این تیم یک‌مرتبه اوج گرفت. به نظر من، کارنامه‌ی این تیم در دنیا بی‌نظیر بود. الأن هم احیای آن امکان‌پذیر هست؛ به شرط آن‌که بر اساسِ طرح و برنامه‌ی مناسبی باشد.
 
کبنا نیوز: افرادی که به دنبالِ احیای تیم شهرداری یاسوج هستند، بر نبود درآمدِ پایدار تأکید دارند؛ یعنی نبودِ درآمد پایدار را دلیلِ این می‌دانند که این تیم هنوز احیا نشده است. به نظر شما مشکل از نبودِ درآمد هست یا نبود اراده و برنامه‌ی جامع و منسجم؟
اتفاقاً ما چند روز پیش برنامه‌ای داشتم، در آن صحبت کردم که متأسفانه حالا نه در یاسوج و شورای شهر، بلکه به‌طور کلی خیلی از مسئولین سریع اظهار می‌کنند که بودجه نیست، امکانات نیست و مواردی از این دست. در حالی که این یک شق قضیه است. در خیلی از حوزه‌ها می‌شود با توجه به ظرفیت‌هایی که وجود دارد، درآمد ایجاد کرد. زمانی که ما شهرداری را تحویل گرفتیم، بودجه‌ی شهرداری شش میلیارد پیش‌بینی شده بود. اما همان سال 12 میلیارد تحقق پیدا کرد. اگر اشتباه نکنم در آن چهار سال، بودجه‌ی شهرداری حدود 40 تا 50 میلیارد تومان تحقق پیدا کرده بود. ما از منابع مختلف حتی از خارج از استان کمک می‌گرفتیم. الأن هم می‌شود؛ چرا که در همین شهر ظرفیت‌های زیادی وجود دارد. می‌شود از مسئولین و دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگر هم در همین راستا کمک گرفت. اتفاقاً ما روی یک طرحِ بسیار بزرگ ما کار کردیم که اگر تحقق پیدا می‌کرد، همان‌طور که شما هم اشاره کردید، الأن یاسوج می‌توانست یکی از شهرهای ثروتمندِ جنوبِ کشور باشد. نه تنها در زمینه‌ی ورزشی، بلکه در دیگر زمینه‌ها هم توسعه می‌یافت و حتی می‌توانست به شهرهای دیگر هم کمک کند. کشور ما در حال حاضر از ابعاد اشتغال و معیشت و رفاهِ اجتماعی، در بحران قرار گرفته است. اعتقاد من بر این است که شهر یاسوج برخوردار از پتانسیل‌هایی است که می‌شود از لحاظ مالی مستقل باشد و کاری به خزانه‌ی دولت نداشته باشد. البته با وجود مسئولین استان کهگیلویه و بویراحمد که اگر همه در کنار هم قرار بگیرند، باز هم می‌شود اقدامات بزرگی انجام داد.
 
کبنا نیوز: با توجه به اشاره‌ای که به پتانسیل‌های شهر یاسوج داشتید، همان‌طور که استحضار دارید یکی از این ظرفیت‌ها، ظرفیت‌های گردشگری است. می‌شد از این ظرفیت استفاده کرد و یاسوج را گامی بیشتر به سمت توسعه برد. علاوه بر این، از ظرفیت‌های فرهنگی هم بهره‌ی چندانی برده نشده و یاسوج از لحاظ توسعه‌ی فرهنگی در سطح بالایی نیست. چرا شهرداری و شورای شهر در یکی دو دوره‌ی اخیر چندان به این حوزه‌ها ورود پیدا نکرده است؟
از اساسی‌ترین مشکلاتی که ما در کشور داریم و در استانِ ما نیز وجود دارد و پررنگ است، بحثِ مسائل و مشکلاتِ فرهنگی است. باید روی مسائل فرهنگی تمرکزِ بیشتری کرد. نکته‌ی دیگر برمی‌گردد به انتخابِ افراد. الأن مردم می‌خواهند شورای شهر انتخاب کنند. این خیلی مهم است. دقت مردم در این‌که چه افراد و با چه برنامه‌هایی انتخاب شوند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چون این افراد باید در برنامه‌های مهمِ شهر تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری کنند. البته در کنار شورا و شهرداری، بحثِ انتخاب استان‌دار، معاونین استاندار و دیگر مدیران در لایه‌های مختلف هم از اهمیت بالایی برخوردار است. و همچنین فرهنگ‌سازی‌هایی که باید انجام شوند؛ هم در انتخاب این افراد و هم در حوزه‌ها و مسائلی که این افراد باید به آن‌ها توجه کنند.
 
کبنا نیوز: شما برای مردم چه توصیه‌هایی دارید که مردم چه افراد و چه برنامه‌هایی رأی دهند و انتخاب کنند؟
توصیه که نه، ولی ما از همشهریان خودمان درخواست می‌کنیم ملاک‌هایی را رعایت کنند. فردی که انتخاب می‌شود، قرار نیست کارکردِ او منحصر به یک طایفه و گروه باشد. در حالی که خروجیِ کار باید مربوط و متعلق به همه باشد. بنابراین دقت کنند که افرادی انتخاب شوند که هم تخصص داشته باشند و هم تجربه. در کنارِ این موارد، تعهد هم داشته باشد؛ یعنی مسئولیت‌پذیر باشد. این شخص باید تدبیر داشته باشد؛ شجاعت و جسارت داشته باشد. مدیری باید انتخاب شود که تخصص بالایی داشته باشد. چون شهرداری در یک تخصصِ خاص تعریف نمی‌شود؛ از عمران و شهرسازی گرفته تا ترافیک و خدمات شهری و مسائل دینی فرهنگی و اجتماعی و مالی. نماینده‌ی شورا در حوزه‌های مختلف باید تخصص داشته باشد. کسی که وارد شورا می‌شود باید از وظایف شورای شهر اطلاع داشته باشد. باید بداند که وظیفه‌ی شورای شهر چیست و در مقابل، شهردار چه کارهایی می‌تواند انجام دهد و وظایف و اختیاراتش چیست. بنابراین مردم باید در انتخاب‌ها دقت لازم را داشته باشند.
 
کبنا نیوز: یاسوج یک شهر نسبتاً جوان است و از قبل هم مشخص بود که در سال‌های آینده گسترش و توسعه خواهد داشت. با این وجود چرا در مسائلِ مختلفِ زیرساخت‌های لازم پیش‌بینی نشده بود؟ مثلاً چرا برای مسأله‌ی ترافیک از قبل برنامه‌ریزی نشده بود تا امروز ما با این حجم از ترافیک روبرو نباشیم؟
من یاسوج را به یاسوجِ جدید و یاسوجِ قدیم، تقسیم کرده‌ام. یاسوجِ قدیم از دهه‌ی 40 شکل گرفت و طرح جامع برای آن پیش‌بینی شد. محله‌هایی مثل ترمینال، راهنمایی و سالم‌آباد، یاسوجِ قدیم هستند. در این مناطق ما در سرانه‌ها مشکلی نداریم. سرانه‌ها در معابر، در فضای سبز، فضاهای آموزشی و فضاهای فرهنگی. ولی طرح‌های بعدی که به شهر ملحق شدند، مثل شهرک امام حسین، شهرک امام علی، اکبرآباد، نجف‌آباد و ...، در این مناطق، این مردم بودند که تصمیم گرفتند. قبل از این‌که طرحی ریخته شود، مردم دست به ساخت و سازِ ملکِ خود زدند. به ویژه در حوزه‌ی معابر، استانداردها رعایت نشده است. مثلا فرضاً باید 20 درصد از مساحت برای معابر پیش‌بینی می‌شد. افرادی که در این مناطق ساکن شده‌اند به فضاهای مختلف از قبیل فضای سبز، فضاهای آموزشی، بهداشتی، خدماتی و ... نیاز دارند. این‌ها باید پیش‌بینی می‌شد. جالب این‌که طبق استاندارد باید برای هر فرد 25 متر فضای سبز وجود  داشته باشد. برخی از کشورهای اروپایی هم بالای سی متر است. سرانه‌ی فضای سبز برای هر فرد در شهر یاسوج بالای 46 متر است. اما در قسمت‌های غربی و جنوبیِ شهر خبری از این سرانه‌ها نیست. این مشکلی است که باید در مدیریتِ واحد استان کهگیلویه و بویراحمد برای آن تصمیم‌گیری شود و به نظر من شورای شهر باید در قبال همه‌ی دستگاه‌ها و مسائلِ مختلف احساس مسئولیت کند.
از سال 1390 تا 1400 الأن 10 سال گذشته است. ما باید خیلی از مسیر را طی می‌کردیم و دیگر در این موارد، مشکلی نمی‌داشتیم. اما می‌بینیم که در موارد زیادی ما عقب‌گرد داشته‌ایم.
 کبنا نیوز: در مورد انتخابات ریاست جمهوری، با توجه به این‌که بخشی از افراد از جریان اصلاح‌طلب تأیید صلاحیت نشده‌اند، این امر چه تأثیری می‌تواند در مشارکت و به‌طور کلی در انتخابات داشته باشد؟
با توجه به این‌که در انتخابات مجلس در سال 1398 شرکت کردم و بررسی‌های میدانی که در آن زمان داشتیم، بخشی از عدمِ مشارکت مربوط به یک طیفِ خاص است. مثلاً اگر اصلاح‌طلبان کاندیدا نداشته باشند، بخشی از مردم در انتخابات شرکت نخواهند کرد. ولی بخش زیادی از دلسردیِ مردم، به دلیل عدمِ کاراییِ مسئولین است. مردم، گروه‌های مختلفِ مسئولین را امتحان کرده‌اند و جوابی که خواسته‌اند را نگرفته‌اند. یعنی الأن سفره‌ی مردم کوچک‌تر شده است، بیکاری هم افزایش یافته است. به نظر من اگر شایسته‌سالاری باشد و مردم را راضی نگه دارند، می‌توانند مردم را پای صندوق رأی بیاورند. برخی از مردم هم نگران هستند که کاندیدا ندارند؛ پس بهتر است شرایط بازتر شود تا افراد شایسته بتوانند حضور داشته باشند.
 کبنا نیوز: در بین تحلیلگران بحثی وجود دارد مبنی بر این‌که ایران جامعۀ چیزباختگان است؛ یعنی در این جامعه هر کسی چیزی را از دست داده است. به همین خاطر ممکن است بخشی از مردم در انتخابات مشارکت نداشته باشند. نظر شما در این باره چیست؟
گاهی اوقات، برخی از مسائل نهادینه می‌شوند. یک خاطره عرض می‌کنم؛ زمانی که من شهردار شدم، شش ماهِ اول، ارباب رجوع‌ها به حرف‌های من اعتمادی نداشتد. گفتند که قبلی‌ها هم از این حرف‌‌ها زدند و رفتند و در کل خبری نیست. مسئولین با عملکردِ خود می‌توانند دلگرمی و امیدواری را برای مردم ایجاد کنند. این‌که گفتید هر کسی چیزی را از دست داده است از ابعاد مختلف؛ ممکن است نیاز برخی اجتماعی، برخی امنیت، برای برخی احترام و کرامت، و برای برخی نیز مادی و اقتصادی باشد. بعضی از مردم احساس می‌کنند چیزی را از دست داده‌اند. مسئولین باید بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند و آن‌ها را راضی نگه دارند تا مشارکت در انتخابات نیز بیشتر شود.
کبنا نیوز: به نظر می‌رسد که در ایران، مسائل هیچ‌گاه حل نمی‌شوند و روی هم انباشته می‌شوند؛ تا حدی که می‌توان ایران را جامعۀ مسائلِ حل‌نشده دانست. اگر این رویه ادامه پیدا کند چه اتفاقی می‌افتد؟
این رویه کماکان ادامه دارد؛ یعنی سال‌به‌سال و دوره به دوره مسائل بیشتر انباشته شده‌اند. ولی می‌شود آن را حل کرد؛ کسانی که اهلِ کار هستند، کسانی که مسئولیت‌پذیر هستند، اگر در رأس امور قرار بگیرند، می‌توان امیدوار بود روزبه‌روز از حجمِ این مسائلِ حل‌نشده کاسته شود. ایران برخوردار از پتانسیل‌های بسیار بالایی است. فقط عیب کار در این است که کارآمدی ما پایین است. این در حالی است که ما از لحاظ منابع و سطح هوش، چیزی کم نداریم. ولی باید رویه‌های ما، روش‌های ما و نگاه‌های ما عوض شود. نقدی که من نسبت به جریان‌های سیاسی دارم در مدل‌های رفتاری و کاری‌شان است که به نظر من باید اصلاح شوند. چون مدل‌های آن‌ها کارآمد نبوده و بیشتر برخواسته از حساسیت‌های سیاسی بوده است. اگر ما این حساسیت‌ها را معطوف کنیم به کارآمدی و اثربخشی، روز به روز از حجمِ این مسائل انباشته شده کاسته خواهد شد.


کد مطلب: 435089

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/435089/نظر-محمد-بهرامی-باره-مشارکت-مردم-کاندیداهای-شورای-شهر-اگر-شایسته-سالاری-باشد-می-توان-پای-صندوق-رأی-آورد-رویه-ها-نگاه-ها-باید-عوض-شود-مدل-های-جریان-های-سیاسی-کارآمد-نبوده

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1