تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب : ۴۳۴۸۵۸
گزارش وزارت خارجه از روند مذاکرات برجام

مذاکرات فشرده در وین؛ ایران عجله‌ای برای توافق ندارد

۰
مذاکرات فشرده در وین؛ ایران عجله‌ای برای توافق ندارد
کبنا ؛
«سید عباس عراقچی» رییس هیات ایران بلافاصله پس از نشست سه جانبه با چین و روسیه، نشست چهار جانبه با هیأت‌های اتحادیه اروپایی و سه کشور آلمان، انگلستان و فرانسه را آغاز کرد.
هیات مذاکره‌کننده ایران امروز در دو نشست جداگانه با هیات‌های روسیه و چین و همچنین اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی دیدار و درباره آخرین وضعیت رایزنی‌های احیای برجام گفت‌وگو کردند.
در چند روز گذشته و از زمان برگزاری نشست کمیسیون مشترک، چندین نشست دو جانبه و چند جانبه در سطح معاونان و مدیران سیاسی و همینطور در سطوح کارشناسی میان هیات‌های ایران با هیات‌های اتحادیه اروپایی، سه کشور اروپایی و هیات‌های چین و روسیه برگزار شده است.
نشست‌ها در روزهای تعطیل بدون تغییر دنبال شده و گاه تا ساعات پایانی شب هیات‌ها در حال گفت‌وگو بوده‌اند.
در همین راستا، روز دوشنبه نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و چین برای بررسی و تبادل نظر در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوها و هماهنگی مواضع با حضور روسای هر سه هیات در محل گراندهتل وین برگزار شد.
هیات ایرانی در این دیدار نقطه نظرات خود درخصوص متون پیش‌نویس و موضوعات باقیمانده را برای طرف‌های چینی و روس تشریح کرد.
هیات‌های چین و روسیه نیز ضمن ارائه برخی نظرات و توضیحات، بار دیگر بر حمایت کامل خود از مواضع ایران تاکید کردند.
 
هر سه هیات بر اهمیت تداوم کار به صورت جدی و به دور از هرگونه شتابزدگی یا تاخیر بی‌سبب تاکید کردند.
«سید عباس عراقچی» رییس هیات ایران بلافاصله پس از نشست سه جانبه با چین و روسیه، نشست چهار جانبه با هیأت‌های اتحادیه اروپایی و سه کشور آلمان، انگلستان و فرانسه را آغاز کرد.
در همین حال میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان های بین المللی با انتشار توئیتی به برگزاری نشستی سه جانبه میان هیئت های ایران، چین و روسیه و گفت وگوی آنها درباره برجام پرداخت.
او نوشت: "یک نشست سه جانبه با حضور هیئت های ایرانی، روس و چینی امروز (دوشنبه) در وین برگزار و درباره برجام رایزنی شد. شرکت کنندگان در این جلسه به تبادل نظر درباره وضعیت کنونی امور و مسیر پیش رو پرداختند."
ایران عجله ای برای توافق ندارد
دور تازه مذاکرات وین هفته گذشته آغاز شد. امیدواری زیادی نسبت به نتیجه مذاکرات وجود دارد، با این حال ایران می گوید عجله ای برای توافق ندارد. 
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه امروز در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار در مورد برخی از خبرها مبنی بر تلاش غرب برای طولانی کردن روند مذاکرات وین و به وجود آمدن بن بست در این مذاکرات گفت: "هیچ بن بستی در مذاکرات وین وجود ندارد. در مذاکرات به بررسی مسائل کلیدی رسیده ایم که باید در مورد آن ها تصمیم گیری شود. ما هیچ تعجیلی برای رسیدن به توافق نداریم و در کنار آن اجازه نمی دهیم که مذاکرات دچار فرسایش شود."
او با بیان اینکه ملاک و سنجش ما در این مذاکرات تأمین منافع کشور و حقوق ملت است و براساس دستورالعمل های تعیین شده در تهران تیم مذاکراتی ما عمل می کند، افزود:«اگر در این گفت‌وگوها نیاز به تصمیماتی در تهران باشد قطعا این موارد در پایتخت مطرح خواهد شد و همان طور که گفتم تیم گفت‌وگوکننده ایران دستورالعمل های اجرایی از سوی نهادها و مقامات ذیربط در کشور را کلمه به کلمه جلو برده و براساس آن عمل می کند.»
سخنگوی وزارت خارجه در همین چارچوب افزود: "آمریکا باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد که آیا می خواهد از میراث ترامپ دفاع کند یا به دنبال این است که روند را عوض کند و به تعهدات خود در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل عمل کند و اگر چنین موضوعی رخ دهد پس از راستی آزمایی، ایران انجام اقدامات جبرانی خود را متوقف می کند."
دور جدید رایزنی‌‌‌‌ها در وین درباره برجام از روز چهار‌‌‌شنبه هفته قبل شروع شد. آمریکایی‌‌‌‌ها و اروپایی‌ها در شرایطی که رقابت‌های انتخاباتی در ایران شدت گرفته است با محافظه کاری بیشتر درباره مذاکرات اظهار نظر می کنند.
در یکی از آخرین موضوع گیری ها لورا روزن خبرنگار ارشد آمریکایی روز گذشته به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما میزانی از پیشرفت (در زمینه احیای کامل برجام از سوی ایران و آمریکا) داشتیم؛ اما شفاف‌سازی به معنای (رسیدن به) اتفاق‌نظر نیست. هنوز اختلاف‌نظرهایی وجود دارد... برخی از این اختلاف‌نظرها، مسائل مهمی هستند.»
در حالی سخن از احتمال طولانی تر شدن مذاکرات مطرح می شود که تا هفته پیش این امیدواری وجود داشت که در این دور نتیجه ملموسی از گفت و گو ها بیرون بیاید.
حالا این بحث مطرح است که محافظه‌کاری مقامات ایران و غرب در اعلام جزییات بیشتر از وضعیت مذاکرات مرتبط به تحولات انتخاباتی در ایران است.
 
 
 
 
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

آخرین اظهارات جهانگیری در باره رد صلاحیتش، اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان

آخرین اظهارات جهانگیری در باره رد صلاحیتش، اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش‌رو گفت: گاهی ...
بدرود اصلاحات؟

بدرود اصلاحات؟

هاشمی‌رفسنجانی ردصلاحیت شد تا شورای نگهبان همه اصلاح‌طلبان را غافلگیر کند؛ اما در عین ...
نظامی‌ها پشتيبان كدام كانديدا؟

نظامی‌ها پشتيبان كدام كانديدا؟

ممکن است در برهه‌هایی از زمان نزدیکی نظر بدنه نیروهای نظامی و فرماندهان کم و زیاد شده ...
1