کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رئیس اداره روابط عمومی محیط زیست استان مطرح کرد:

ماجرای حمله پلنگ به یک چوپان/ ورود به مناطق حفاظت شده ممنوع است

16 فروردين 1400 ساعت 14:03

رئیس اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: ورود، عبور و توقف در پارک‌های ملی و آثار طبیعی ملی مستلزم تحصیل پروانه یا اجازه از سازمان حفاظت محیط زیست است.


به گزارش کبنانیوز، در پی انتشار عکس و فیلمی که روز گذشته (۱۵ فروردین ۱۴۰۰) در فضای مجازی مبنی بر ادعای حمله پلنگ به چوپان در مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد دست به دست می‌شد، رئیس اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان، ضمن واکنش به چنین ادعاهایی، شرط ورود به مناطق حفاظت شده را مستلزم تحصیل پروانه یا اجازه از سازمان دانست.
هادی سینایی افزود: مطابق با دستورالعمل ورود به مناطق حفاظت شده در بند الف ماده ۳ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، عبور و توقف در پارک‌های ملی و آثار طبیعی ملی ممنوع است.



سینایی تصریح کرد: مطابق ماده ۸ آئین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، تعلیف احشام در پارک‌های ملی و آثار طبیعی ملی ممنوع بوده و در صورت ورود غیر قانونی به مناطق حفاظت شده و پارک ملی، مسئولیت هرگونه مواجه شدن با حیوانات وحشی متوجه فرد خواهد بود.
وی ابراز داشت: پلنگ‌ها از خانواده گربه‌سانان و بسیار منزوی بوده و مثل بیشتر گربه سانان دیگر زندگی انفرادی دارد و فقط در فصل جفت‌گیری کنار هم هستند.
سینایی افزود: پلنگ‌ها قلمروی را برای خود مشخص کرده و به شدت برای حفظ آن تلاش می‌کنند.


سینایی تصریح کرد: خوشبختانه در دنا هم قلمرو و هم سفره غذایی این گربه سان که شامل گراز، تشی، سنجاب است، به وفور وجود دارد و این گربه سان منزوی، به دلیل افزایش قدرت بینایی در نور ملایم و کم، اغلب شب‌ها را برای شکار خود انتخاب کرده و در روز خیلی کم خود نمایی می‌کند و اغلب در حال استراحت است.
  
سینایی گفت: پلنگ‌ها با از بین بردن حیوانات ضعیف و پیر در بهتر کردن نسل طعمه‌ها از نظر ژنتیک نقش بسیار مهمی دارند.
رئیس اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: پلنگ همیشه یک گام از آدمی جلوتر است و به ندرت می‌توان او را در طبیعت یافت و به کمتر کسی اجازه می‌دهد که او را مشاهده کند.
وی افزود: بیشتر درگیری‌هایی که بین انسان و پلنگ رخ داده به خاطر دخالت آدمی در زندگی پلنگ بود و عکس العمل پلنگ بیشتر جنبه تدافعی دارد.


کد مطلب: 432732

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/432732/ماجرای-حمله-پلنگ-یک-چوپان-ورود-مناطق-حفاظت-شده-ممنوع

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1