تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۳۸
کد مطلب : ۴۳۱۸۰۵
عملیات موازنه بازدارندگی؛

غافلگیری آمریکا و آل‌سعود در بزرگ‌ترین حمله موشکی و پهپادی انصارالله

۰
غافلگیری آمریکا و آل‌سعود در بزرگ‌ترین حمله موشکی و پهپادی انصارالله
کبنا ؛انصارالله یمن در ادامه سلسله عملیات‌های منحصر به فرد و دقیق خود تحت عنوان «موازنه بازدارندگی»، این بار در عملیاتی ترکیبی، ۲۲ موشک و پهپاد به سمت مراکز حساس عربستان شلیک کرد. سامانه‌های دفاعی پاتریوت آمریکا و آل‌سعود نیز طبق روال قبل، تنها نظاره‌گر موشک‌ها و پهپادهای انقلابیون یمن بودند. این عملیات، بزرگترین عملیات ضد سعودی بود.
کیهان در ادامه نوشت: از سال 2015 که آل‌سعود به همراه برخی دیگر از کشورهای عربی و آفریقایی به یمن حمله کرد تا انقلابیون یمن را ظرف چند هفته شکست دهد! شاید کمتر کارشناسی پیش‌بینی می‌کرد که انصار‌الله طی 6 سال بتواند خود را از مرحله دفاعی محض، به مرحله تهاجمی محض برساند. البته این مهم در چهارمین سال جنگ یمن اتفاق افتاد و اکنون نه تنها انصارالله در مرحله تهاجمی قرار گرفته بلکه به عنوان بازیگر تعیین‌کننده در این جنگ مطرح است. انصارالله توانسته با استفاده از موشک‌ها و پهپادهای مدرن و دقیق خود معادلات نبرد را کاملا دگرکون کند و در سلسله عملیات‌هایی که نامش را «موازنه بازدارندگی» گذاشته، هر نقطه حیاتی و حساسی از عربستان را که دلش می‌خواهد، هدف قرار دهد و بخشی از انتقام جنایت‌های وحشتناک این رژیم را بگیرد.
در 10 روز اخیر پهپادها و موشک‌های انصارالله به طور مرتب نقاط مختلفی در شهر جده، خمیس مشیط، ریاض و فرودگاه ابها را هدف قرار‌داده است. حالا خبر رسیده انصارالله این بار با «بزرگترین عملیات موشکی و پهپادی خود» علیه نقاط حساس عربستان، آمریکا و آل‌سعود را غافلگیر کرده است.
یحیی سریع: آرامکو را با موشک زدیم
«سرتیپ یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در نشست خبری که از رسانه‌های این کشور پخش شد، گفت که یگان پهپادی و موشکی یمن یکشنبه شب در عملیاتی مشترک و ترکیبی ۲۲ موشک و پهپاد به سمت عربستان شلیک و ارسال کرده‌اند. او گفت که در این عملیات که «معادله بازدارندگی ششم » نامگذاری شده، هشت موشک بالستیک و ۱۴ فروند پهپاد تهاجمی دور برد استفاده شده است. سخنگوی نیروهای مسلح یمن در تشریح این عملیات مهم گفت که در این عملیات، شرکت نفت ملی عربستان (آرامکو) در بندر نفتی «رأس التنوره» و اهداف نظامی در شهر «الدمام» (شرق عربستان)، با ۱۰ پهپاد از نوع صماد ۳ و یک فروند موشک از نوع ذوالفقار هدف قرار گرفته است. او همچنین گفت که با چهار پهپاد از نوع «قاصف کی 2» و هفت موشک از نوع «بدر» نیز مناطقی در «عسیر و جیزان» در جنوب عربستان هدف قرار گرفته است. «سریع» درباره چرایی این عملیات نیز اینطور موضع گرفت: «این عملیات در چارچوب حق طبیعی و مشروع ما در پاسخ به اقدامات ائتلاف متجاوز سعودی در تشدید حملات و محاصره کامل علیه کشور انجام شد». این مقام نظامی یمنی در ادامه به «رژیم سعودی» هشدار داد، تا زمانی که به حملات و محاصره علیه یمن ادامه می‌دهد، انتظار عملیات‌های دردآور بیشتری داشته باشد. او این عملیات را «دقیق» توصیف کرد.
اعتراف آل‌سعود
بر خلاف حملات قبلی آل‌سعود این بار وقوع حمله را رد نکرد اما مدعی شد موفقیت‌آمیز نبوده است! طبق گزارش‌های منتشر شده، وزارت دفاع عربستان خبر عملیات نظامی گسترده روز یکشنبه نیروهای مسلح یمن به عمق خاک سعودی را تایید کرد. «ترکی المالکی» سخنگوی رسمی وزارت دفاع عربستان مدعی شد که یکی از محوطه‌های مخازن نفت در بندر «راس تنوره» در منطقه الشرقیه در معرض یک حمله شکست خورده توسط یک هواپیمای بدون سرنشین قرار گرفت که از سمت دریا می‌آمد و همچنین تلاش شده بود که تأسیسات شرکت «آرامکو» در ظهران نیز هدف گرفته شود(!) او این پاسخ یمنی‌ها به تجاوزهای مکرر ائتلاف سعودی علیه زیرساخت‌های یمنی را «تروریستی و بزدلانه»! خواند و ادعا کرد این دو حمله، امنیت عربستان و ظرفیت‌های اقتصادی آن را هدف نگرفته؛ بلکه شاهرگ اقتصاد دنیا و منابع نفتی و امنیت جهانی انرژی را هدف گرفته است! المالکی با ادعای اینکه عربستان پهپادی را که از سمت دریا آمده بود، قبل از رسیدن به هدف سرنگون کرده است، افزود: «موشک بالستیکی که برای حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در ظهران نیز شلیک شده بود، منهدم شد....ترکش‌های موشک رهگیری و منهدم شده توسط غیرنظامیان مشاهده شده است». خبرگزاری رویترز دقایقی بعد از اعلام عملیات بزرگ یمن علیه عربستان اعلام کرد، هیئت دیپلماتیک آمریکا در عربستان به شهروندان آمریکایی توصیه کرده احتیاط کنند. شبکه قطری الجزیره نیز گزارش داد که سفارت آمریکا در ریاض به شهروندان این کشور توصیه کرده که احتیاط کنند.
اهمیت عملیات انصارالله
حمله یکشنبه شب انصارالله به شرق عربستان بزرگترین عملیات از زمان آغاز جنگ به شمار می‌رود. بندر نفتی راس التنوره که هدف قرار گرفته شده در فاصله ۱۲۰۰ کیلومتری از مناطق تحت کنترل انصارالله قرار دارد و پهپادهای انصارالله توانسته‌اند با عبور از سامانه‌های دفاعی پاتریوت آمریکا خود را به این بندر برسانند. این مسئله نشان از فوق مدرن بودن این پهپادهاست. از سوی دیگر، عملیات یمنی‌ها در هدف قرار‌دادن راس التنوره، غافلگیرانه و بدون تهدید قبلی نبود بلکه در روزهای گذشته به صراحت اعلام کردند در صورت ادامه تجاوز و فشار اقتصادی به یمن و ممانعت سعودی از تخلیه محموله‌های نفتی، تاسیسات شرکت نفتی آرامکو در استان الشرقیه سعودی هدف حمله موشک‌ها و پهپادهای آنان خواهد بود. بندر نفتی «رأس التنوره» در ساحل خلیج‌فارس در سال 1939 میلادی از سوی شرکت آمریکایی احداث شد و امتیاز حفاری نفت در منطقه رأس التنوره را که بندری بزرگ از حیث صدور نفت در دنیا محسوب می‌شود به دست آورد. منطقه رأس التنوره در فاصله هفتادکیلومتری شهر «الدمام» پایتخت اداری در شرق عربستان است و مساحت این شهر 290 کیلومترمربع و تعداد ساکنان آن 60 هزار نفر طبق آمار اعلام‌شده در سال 2010 است. منطقه رأس التنوره بزرگترین پالایشگاه نفتی جهانی را دارد به‌علاوه، دو بندر نفت و کارخانه گاز و گوگرد و نیز اولین ایستگاه برقی بخاری در سطح خاورمیانه را دارد.
واکنش‌ها
در واکنش به این عملیات، «عبدالباری عطوان»، تحلیلگر مشهور عرب و سردبیر روزنامه رأی الیوم با بیان اینکه نظام آل‌سعود با تحمیل ۶ سال جنگ بر یمن نتوانست واقعیت‌های میدانی در این کشور را تغییر دهد، گفت، حملات موشکی و پهپادی نیرو‌های یمنی، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را به مخمصه‌انداخته است. برخی گزارش‌ها نیز حاکی است، آل‌سعود به مردمانش نسبت به هر گونه انتشار تصاویر احتمالی مربوط به این حمله، هشدرا داده است. این یعنی، عملیات فوق آل‌سعود را در تنگنا قرار‌داده است. به گزارش تسنیم به نقل از «سعودی لیکس»، سرویس‌های امنیتی و «مگس‌های الکترونیکی» سعودی تهدید کرده‌اند که همه شهروندان و فعالانی که فیلم‌های حمله انصارالله به عربستان را منتشر کنند تحت تعقیب قرار خواهند گرفت. یک فعال سعودی هم به وبسایت سعودی لیکس گفته که سرویس تحقیقات عمومی عربستان به وی دستور داده یک ویدیو از لحظه رهگیری موشک بالستیک انصارالله در آسمان عربستان را حذف کند. یکی دیگر از فعالان اعلام کرده که یک حساب آنلاین متعلق به الملکه (مگس الکترونیکی) شخصا به وی برای حذف ویدیوی حمله انصارالله به ظهران پیامی ارسال کرده است. این فعال سعودی در ادامه افزوده، مگس‌های الکترونیکی وی را تهدید به پیگرد قانونی و دستگیری در صورت عدم حذف کلیپ این حمله می‌کنند. فعالان دیگر نیز اعلام می‌کنند که از شماره ناشناخته‌ای پیامکی به آنها رسیده که هشدار داده ویدیوهای حمله انصارالله به عربستان را در شبکه‌های مجازی منتشر نکنند. به دنبال این حمله نفت در بازارهای جهانی با افزایش قیمت همراه بود. قیمت نفت در معاملات دیروز بازارهای جهانی، برای نخستین بار از آغاز همه گیری ویروس کرونا به بالای ۷۰ دلار در هر بشکه افزایش یافت و تا ۷۱ دلار و 38 سنت در هر بشکه هم بالا رفت.
واکنش آمریکا
آمریکا که با دریافت میلیاردها دلار از عربستان، مسئولیت تامین امنیت این رژیم عصر حجری را بر عهده گرفته است، و تاکنون نتوانسته در برابر حملات انقلابیون یمن کاری کند، این بار نیز در واکنش به این حمله، صرفا به حرف‌های دلگرم‌کننده بسنده کرد. سفارت آمریکا در ریاض روز دوشنبه ضمن محکوم کردن این حملات اعلام کرد تعهد این کشور به سعودی‌ها تزلزل‌ناپذیر است. به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «العربیه»، این سفارتخانه در پیامی توئیتری، بدون اشاره به جنایات ائتلاف سعودی علیه مردم یمن و ایجاد بحران انسانی در این کشور نوشت: «سفارت آمریکا حملات اخیر حوثی‌ها به پادشاهی عربستان را محکوم می‌کند». در حالی که میلیون‌ها نفر از مردم یمن با قحطی و گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند، سفارت آمریکا در ریاض از حمله به «زیرساخت‌های غیرنظامی و حیاتی» سعودی‌ها ابراز نگرانی کرده و نیروهای مردمی یمن را به «عدم احترام به جان انسان‌ها و علاقه آنها به دستیابی به صلح» متهم کرد. به اعتقاد کارشناسان، همین مواضع که به نظر می‌رسد بیش از هرچیز با هدف، راضی نگه داشتن سعودی‌ها ابراز می‌شود نشان می‌دهد، انقلابیون یمن به آل‌سعود و آمریکا، توامان سیلی زده است. آمریکا و سعودی چند هفته‌ای می‌شود که با این حملات، کاملا غافلگیر می‌شوند.
 
مرجع : کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما

بدترین دشنام بین‌المللی کدام کلمه است؟

بدترین دشنام بین‌المللی کدام کلمه است؟

همه مردمان عالم، اجماع دارند بر این نکته که فرهنگ اهمیتی حیثیتی و حیاتی برای نوع بشر ...
رییسی، رقیب احمدی‌نژاد؟

رییسی، رقیب احمدی‌نژاد؟

زیباکلام با اشاره به اینکه اصول‌گرایان به دنبال این هستند، که بتوانند نامزد خود را با ...
(تصاویر) ابرخودروهای خیره کننده پلیس دبی

(تصاویر) ابرخودروهای خیره کننده پلیس دبی

مدیر کل بخش حمل و نقل و نجات پلیس دبی گفته که افزایش سوپراسپرت‌های پرقدرت این بخش به ...
1