تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۵۰
کد مطلب : ۴۳۰۶۱۳
به گفته برخی مقام‌های کشاورزی؛

ملخ‌های صحرایی در مسیر هجوم به استان‌های جنوبی / ۶ استان درگیر می‌شود

۰
ملخ‌های صحرایی در مسیر هجوم به استان‌های جنوبی /  ۶ استان درگیر می‌شود
کبنا ؛مقام‌های کشاورزی هشدار داده‌اند که استان‌های جنوبی کشور طی دو تا سه هفته آینده در معرض حمله گسترده ملخ‌های صحرایی قرار می‌گیرند.
به گزارش کبنا به نقل از همشهری آنلاین، به گفته برخی مقام‌های کشاورزی، انتظار می‌رفت حمله ملخ‌های صحرایی در ابتدای بهمن به استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان و جنوب فارس صورت گیرد اما دما و جهت باد به سمت ایران نبود.
۶ استان جنوبی کشور در حالی با هجوم گسترده ملخ‌های صحرایی و این آفت خطرناک روبه روست که این استان‌ها بیش از ۲۰ درصد محصولات زراعی و باغی کشور را تولید می‌کنند و ۲۱ درصد مراتع ایران را در بردارند.
ملخ‌های صحرایی در پی تنش‌های آب و هوایی حمله می‌کنند. بارش‌های شدید ناگهانی و گردبادها به یکباره رطوبت را در مناطق خشک و نیمه خشک افزایش داده و زمینه را برای هجوم ملخ‌ها و تخم گذاری مساعد می‌کند.
مقام‌های سازمان جهاد کشاورزی کشور نیز حمله ملخ‌های صحرایی به جنوب کشور را هشدار داده و تجهیزات سم پاشی را در استان‌های جنوبی مستقر کردند.
گرچه آمادگی نسبی برای مبارزه با ملخ در هرمزگان و برخی استان‌های جنوبی فراهم شده است اما بارندگی‌های شدید فروردین ماه، جنوب ایران را به محیطی مرطوب و مساعدی برای هجوم میلیونی ملخ ها تبدیل کرد و عملیات مبارزه با این آفت حالا باید در وسعت بسیار بالایی اجرا شود.
آفت ملخ صحرایی به هر چیزی که منشا گیاهی دارد از جمله جنگل‌ها، مراتع، تالاب‌ها و محصولات سبزی و صیفی حمله می‌کنند.
ملخ‌ها قدرت پرواز بالایی دارند و اگر باد موافق باشد روزانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر جابه‌جا می‌شوند. با این وضعیت اگر در استان‌های جنوبی کشور کنترل نشوند بیم آن می‌رود که به استان‌های مرکزی و شمالی نیز نفوذ کنند.
عملیات مبارزه با ملخ‌ها تا قبل از تابستان و شروع فصل تخم گذاری بسیار مهم است و به همین دلیل سرعت عمل در کنترل و سم پاشی زمینی و هوایی در تمام مناطق آفت زده باید در اولویت اول قرار داشته باشد.
آبان ماه امسال یک دسته کوچک ملخ صحرایی از پاکستان وارد شهرستان بشاگرد در استان هرمزگان شد و در آذر ماه هم دسته دیگری از سمت کویت وارد خوزستان و بوشهر شدند.
در سال‌های اخیر ورود این ملخ‌ها به ایران باعث آسیب بسیاری به زمین‌های کشاورزی و مراتع شده است.
ملخ ها تا دو هفته آینده به مزارع جنوب استان کرمان هجوم می‌برند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در این باره گفته است که حسب اعلام سازمان حفظ نباتات کشور هجوم ملخ‌های صحرایی از دو سه هفته آینده در جنوب کشور آغاز می‌شود.
عباس سعیدی در نشست هفته جاری ستاد مبارزه با آفت ملخ صحرایی اظهار کرد: بارندگی‌های در پیش رو در اسفند ماه موجب تفریغ تخم‌های سال گذشته ملخ‌ها و و سرسبزی مراتع و پوشش گیاهی  موجب مهاجرت ملخ پروازی از نواحی جنوبی کشور به استان می‌شود، بر این اساس برنامه‌ریزی لازم انجام و در حال رفع کمبودها هستیم و عمده مشکل استان تأمین خودرو وانت مناسب است که با مشارکت سایر ادارات برطرف می‌شود.
وی با اشاره به اقدامات سال گذشته افزود: سال گذشته ردیابی ملخ صحرایی در سطح ۵۵۰ هزار هکتار در ۶ شهرستان انجام و مبارزه با ملخ در سطح  ۶هزار و ۹۰۰ هکتار انجام شد.
فعالیت چهار گروه پایش ملخ صحرایی در شادگان آغاز شد
مدیر جهاد کشاورزی شادگان گفت: فعالیت چهار گروه پایش و رصد ملخ صحرایی (دریایی) در زمین‌های کشاورزی، نخلستان‌ها و تالاب شادگان آغاز شد.
خلیل منیعات اظهار کرد: تاکنون موردی از ریزش ملخ‌های مهاجم در شهرستان شادگان مشاهده نشده است و کارشناسان پایش در قالب گروه‌های دیده‌بانی به منظور رصد ملخ‌ها در روستاها و تالاب شادگان مستقر شدند تا در صورت مشاهده وارد عمل شوند.
وی از بهره‌برداران و کشاورزان شادگانی خواست در صورت مشاهده ملخ صحرایی از طریق سامانه ۱۳۱ یا به مراکز کشاورزی و مدیریت جهاد کشاورزی اطلاع دهند.
ضرورت ایجاد آمادگاه دائمی مبارزه با ملخ صحرایی در سیستان وبلوچستان
مشاور وزیر جهاد کشاورزی و ریس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: ایجاد آمادگاه دائمی برای مقابله با ملخ صحرایی در سیستان و بلوچستان به دلیل مهاجر پذیر بودن از نظر آفت ضروری است.
کیخسرو چنگلوایی در ستاد گیاه پزشکی سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت نقش اقدامات حفظ نباتات در ارتقای امنیت غذایی اظهار کرد: اگر در این استان مبارزه شیمیایی علیه ملخ صحرایی موفق نمی‌شد روزانه بیش‌از ۴۵ میلیارد ریال به تولیدات بخش کشاورزی منطقه خسارت وارد می‌شد که با عزم جدی این مهم به‌موقع انجام شد.
۳۰ تن سم برای مبارزه با ملخ صحرایی در استان بوشهر تامین شد
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: برای مبارزه با هجوم احتمالی آفت ملخ صحرایی، ۳۰ تن سم و بیش از ۵۰ دستگاه سمپاش مختلف برای مبارزه با این آفت در این استان تامین شده است.
احمد سبحانی افزود: طبق پیش بینی فائو و با توجه به شرایط اقلیمی در کشورهای شاخ آفریقا، شمال آفریقا و شبه جزیره عربستان به دلیل بارندگی‌های خوب و مناسب در پائیز و به تبع آن پوشش گیاهی خوب آن مناطق شرایط برای تولید مثل و رشد ملخ صحرایی با جمعیت بالا مناسب است.
وی بیان کرد: براین اساس پیش بینی شده ‌است آفت ملخ صحرایی با طی کردن مراحل رشد در زمستان به دلیل شرایط غریزی برای ادامه نسل و تکثیر در مناطق بهاره به احتمال زیاد از اوایل بهمن تا پایان اسفند به استان‌های جنوبی به‌ویژه بوشهر وارد شود.  
نام شما

آدرس ايميل شما

تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

ورود ارز ناشی از صادرات نفت و گاز و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی، نزدیکترین و کوتاه‌ترین ...
بزرگواری: کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد متخصص برنامه و بودجه‌ریزی لازم است

بزرگواری: کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد متخصص برنامه و بودجه‌ریزی لازم است

نماینده اسبق شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده گفت: «کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد ...
رئیسی: قبل از نگرانی برای مشارکت مردم باید نگران کارآمدی نظام بود

رئیسی: قبل از نگرانی برای مشارکت مردم باید نگران کارآمدی نظام بود

سید ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه، در آیین تجدید میثاق با آرمان های بنیانگذار کبیر جمهوری ...
1