تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۱۱
کد مطلب : ۴۳۰۴۸۶
اجماع اصولگرایان، خیلی دور، خیلی نزدیک؛

نامزد اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری کیست؟

۰
اصولگرایان در صورت آمدن رئیسی بر سر او اجماع خواهند کرد
کبنا ؛اصولگرایان شاید هیچ گاه تا این حد مطمئن به برد در انتخابات نیستند. عملکرد غیر قابل قبول دولت دوازدهم که مورد حمایت گروه های اصلاح طلب بود حالا فضا را برای پیروزی در انتخابات 1400 داغ‌تر از همیشه کرده است. هرچند موضوع به اجماع رسیدن در هر دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا همواره مورد مناقشه است اما این اجماع در جریان اصولگرا به نظر مهم تر به نظر برسد. با این همه اما تجربه مجلس یازدهم نشان داد به اجماع رسیدن اصولگرایان کار آسانی نخواهد بود حتی اگر زمین بازی رقابت برایشان هموار باشد.
طی روزهای گذشته اما لیستی از یاران سعید جلیلی و در واقع پویشی برای دعوت به حضور او در انتخابات مطرح شده که در نوع خود البته جالب توجه بود. با این همه اما «قاسم روانبخش»، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری، در رابطه با روال جلسات جبهه پایداری پس از درگذشت آیت الله مصباح یزدی به خبرنگار سیاسی برنا گفت: جبهه‌ پایداری به صورت هفتگی تشکیل جلسه می‌دهد. بعد از رحلت علامه مصباح یزدی نیز این جبهه به همان خط و مشی انقلابی خود ادامه خواهد داد. گفتمان جبهه پایداری گفتمان اسلام ناب محمدی است و بر محور ولایت فقیه حرکت خواهیم کرد.
او در رابطه با کاندیداتوری جلیلی از سوی این جبهه افزود: جبهه پایداری انقلاب اسلامی در موضوع نامزد ریاست جمهوری هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده است. بحث و تبادل نظر در این باره ادامه دارد انشاالله به مجرد این که روی فردی توافق کنیم رسما اعلام خواهد شد.
روانبخش تصریح کرد: جبهه پایداری یک جبهه گفتمانی است رئیس جمهوری آینده علاوه بر تعهد و پایبندی به اصول و مبانی انقلاب اسلامی باید توانایی حل بحران های ایجاد شده در سال‌های اخیر بویژه معضلات اقتصادی را داشته باشد.
حال به نظر می رسد اصولگرایان به صورت رسمی فعالیت انتخاباتی خود را کلید زدند، در این رابطه شورای وحدت اصولگرایان تشکیل شد، اما نه با حضور تمامی تشکل‌های اصولگرا، طبق معمول جبهه پایداری نماینده‌ای در شورای وحدت ندارد، نزدیکان قالیباف نیز نیستند، همچنین تاسیس شورای وحدت در شرایطی است که شورای ائتلاف اصولگرایان برجای مانده از گذشته هنوز هم وجود دارد و باید دید حداد عادل که در راس این سازوکار انتخاباتی است، زیربار محوریت جامعه روحانیت مبارز خواهد رفت.
فرارو در این زمینه می نویسد: بر اساس اخباری که در رسانه‌ها منتشر شد، شورای وحدت با حضور نمایندگان بلوک‌های احزاب اصولگرا، اقشار اجتماعی و جامعه روحانیت مبارز و باهدف تقویت همگرایی و هم افزایی جریان اصولگرایی در کشور تشکیل شده است.
نمایندگان جامعه روحانیت مبارز در این شورا ۳ نفرشامل آقایان تقوی، ابوترابی و پور محمدی نمایندگان بلوک‌های حزبی شامل ۵ نفر شامل آقایان روح الامینی، باهنر، صدر، بادامچیان و منوچهر متکی و نمایندگان اقشار ۶ نفر متشکل از آقایان سید محمد حسینی، الله کرم، منتظمی، قریشی وخانم‌ها افتخاری وقوی هستند.
اصولگرایان در صورت آمدن رئیسی بر سر او اجماع خواهند کرد
همچنین ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه بحث عدم حضور قالیباف در شورای وحدت اصولگرایان مطرح نیست، گفت: هرچند که اسامی که در شورای وحدت حضور دارند، از نزدیکان قالیباف نیستند، اما در این باره اعضا با رئیس مجلس هماهنگ هستند، اما در مورد جبهه پایداری قضیه فرق می‌کند و این تشکل سیاسی در بین خود نیز دارای اختلاف هستند، محصولی و آقا تهرانی در زمینه‌هایی دارای زاویه هستند با یکدیگر و در این راستا آن‌ها هنوز موضع خود را درباره انتخابات مشخص نکرده اند.
وی افزود: در حال حاضر اینکه بخواهیم در مورد مصادیق حرف بزنیم، قدری زود است، البته این موضوع را از دو زاویه می‌توان بررسی کرد، اول اینکه چه افرادی نامزد می‌شوند، از اهمیت بسزایی برخوردار است و ممکن است در نوع آمدن و یا نیامدن افراد دیگر این موضوع تاثیر بگذارد، دوم هم اینکه ترکیب نهایی نامزد‌های تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان می‌تواند در حمایت افراد و گروه‌های سیاسی بسیار موثر باشد.
ایمانی اظهار داشت: در این زمینه اگر اصولگرایان با چند نامزد همطراز حضور پیدا کنند، قدر مسلم تعدد نامرد بیشتر خواهد شد، اما اگر یک نامزدی حضور پیدا کند که از سایرین بالاتر باشد، اجماع روی این فرد می‌توان محتمل باشد، در حال حاضر حضور رئیس قوه قضایی آقای رئیسی در بین اصولگرایان قابلیت اجماع سازی را دارد، ولی اگر سایر نامزد‌هایی که مطرح هستند، حضور داشته باشند بعید است که اجماعی روی آن‌ها صورت بگیرد و شاهد تعدد نامزد‌ها خواهیم بود.
این فعال سیاسی اصولگرا اضافه کرد: اصلاح طلبان نیز امروز دارای اختلافات شدیدی هستند و عملا به دو شقه تبدیل شده اند، برخی از اصلاح طلبان مانند حزب اتحاد ملت، با توجه به فضایی که برای آن‌ها وجود دارد، در انتخابات شرکت نخواهند کرد، به احتمال زیاد، اما در سوی مقابل احزابی مانند کارگزاران بر شرکت در انتخابات تاکید کرده اند، حال باید دید در نهایت اصلاح طلبان چه رویکردی را در قبال حضور در انتخابات اتخاذ خواهند کرد.
چرا نمایندگان قالیباف و پایداری در شورای وحدت نماینده ندارند؟
حسین کنعانی‌مقدم فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با فرارو با اشاره به تشکیل شورای ائتلاف اصولگرایان، اظهار داشت: در شورای وحدت هرچند نزدیکان قالیباف حضور ندارند، اما اعضایی که در شورای وحدت هستند، زاویه‌ای با شخص رئیس مجلس ندارند و از این بابت مشکلی وجود ندارد، به نوعی هر چند اسم شان نیست، اما رسمشان در شورای وحدت وجود دارد، در مورد جبهه پایداری نیز همیشه این عدم حضور‌ها در تشکل‌های وحدت آفرین اصولگریان مسبوق به سابقه بوده و چیز عجیبی وجود ندارد.
وی افزود: به نظر می‌رسد شورای وحدت و شورای ائتلاف در یکدیگر ادغام شوند و شاهد تشکیل نهاد جدید اصولگرایی برای برنامه ریزی انتخابات ریاست جمهوری باشیم.
کنعانی‌مقدم با اشاره به اینکه نباید روسای قوا چه مقننه و چه قضائیه برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شوند، گفت: در حال حاضر افراد زیادی تمایل به حضور در این عرصه را دارند، در این رابطه برخی از افراد خود شخصا مایل به حضور هستند و برخی دیگر نیز اصرار‌هایی برای حضور دارند، اما خوب افراد آزاد هستند که ثبت‌نام کنند، اما به شخصه معتقد هستم، آقایان رئیسی و قالیباف با توجه به اینکه الان رئیس یک قوه هستند، اگر واقعا برنامه ویژه‌ای برای بهبود امور کشور دارند در سمت‌های فعلی خود باقی بمانند و وارد انتخابات نشوند.
این فعال سیاسی اصول گرا با تاکید بر اینکه باید اصولگرایان به فکر جذب آراء ملی باشند، اضافه کرد: با توجه به اینکه ما برای پیشبرد بهتر امور نیازمند هستیم که فردی با آراء قابل قبول به کرسی ریاست جمهوری تکیه بزند، باید فردی به عنوان نامزد اصولگرایان انتخاب شود که بتواند آراء ملی را جذب کند، البته ذکر این نکته ضروری است که صرف پیروزی در انتخابات نمی‌تواند برای اصولگرایان معنا و مفهومی داشته باشد، بلکه در این زمینه باید بتوان مشکلاتی را که مردم امروز گرفتار آن هستند را برطرف کنند. / منبع: ابتکار
نام شما

آدرس ايميل شما

تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

ورود ارز ناشی از صادرات نفت و گاز و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی، نزدیکترین و کوتاه‌ترین ...
بزرگواری: کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد متخصص برنامه و بودجه‌ریزی لازم است

بزرگواری: کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد متخصص برنامه و بودجه‌ریزی لازم است

نماینده اسبق شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده گفت: «کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد ...
رئیسی: قبل از نگرانی برای مشارکت مردم باید نگران کارآمدی نظام بود

رئیسی: قبل از نگرانی برای مشارکت مردم باید نگران کارآمدی نظام بود

سید ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه، در آیین تجدید میثاق با آرمان های بنیانگذار کبیر جمهوری ...
1