تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۵۸
کد مطلب : ۴۲۹۶۴۴
یادداشت|

انتخابات ریاست جمهوری: آزمون کارآمدی دکتر «سعید محمد»

مهرشاد غفاری زاده
۴
۷
انتخابات ریاست جمهوری: آزمون کارآمدی دکتر «سعید محمد»
کبنا ؛«كارآمدی» یکی از مفاهیم مهم و مشروعیت بخش مملکتداری و به معنای توازن میان هزینه ها، دستاوردها و نیازهای کشور است.
 مسئله کارآمدی نظام مقدس جمهوری اسلامی با عملکرد دولت های اصلاح طلب - اصولگرا متفاوت است، چرا که دولت صرفا یک بخش از نظام است و ممکن است در این بخش کمبودهایی رخ داده باشد. امروزه مسئله کارآمدی دولت ها به یکی از اصلی ترین دغدغه های دوستداران و رهروان نظام در دهه چهارم انقلاب اسلامی تبدیل شده است.
از ابتدای تشکیل نظام، کارآمدی یکی از دغدغه های اصلی امام خمینی(ره) بوده، به طوری که از نظرگاه امام، کارآمدی دولت ها به موفقیت و نتیجه‌بخش بودن آن در خدمت به مردم تعبیر شده و هدف دولت ها و کارگزاران آن باید کسب رضایت مردم باشد؛ از نظر امام «اگر یک دولت و دستگاه‌های دولت زندگی شخصی‌شان جوری باشد که مردم ببینند نزدیک به زندگی آن‌هاست، مردم قانع می‌شوند، مردم راضی می‌شوند، عصیان تمام می‌شود» لذا در نقطه‌ مقابل کارآمدی، از نگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی، عدم کارآمدی دولت هاست که سبب عصیان و شورش مردم علیه نظام اسلامی می‌شود.
همینطور مقام معظم رهبری کارآمدی دولت ها را باعث مشروعیت نظام اسلامی می‌دانند و می فرمایند: «مشروعیت همه‌ ما بسته به انجام وظیفه و کارایی در انجام وظیفه است. بنده روی این اصرار و تکیه دارم که بر روی کارایی‌ها و کارآمدی مسئولان طبق همان ضوابطی که قوانین ما متخذ از شرع و قانون اساسی است، بایست تکیه شود. هرجا کارآمدی نباشد، مشروعیت از بین خواهد رفت». رهبری خدمت به مردم را جلوه‌ کارآمدی نظام اسلامی معرفی و به مسئولان توصیه می‌کنند که برای خدمت به مردم، با همدیگر ««مسابقه»» داشته باشند. بنابراین همین جا اشاره کنم به منصه ی ظهور رساندن خدمات ارزنده دکتر محمد به معنای تخطئه دیگری نیست.
در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری مساله اصلی «اقتصاد و توجه به معیشت مردم» است. این اصل مهم به دلیل نادیده گرفته شدن توانمندی های داخلی به یک خطر بالقوه برای آینده نظام جمهوری اسلامی تبدیل شده و مهمتر اینکه مردم از دو قطبی اصلاح طلب-اصولگرا به تنگنا آمده و در پی انتخاب گزینه ای هستند که بیشترین توجه را به ولی نعمتان اصلی انقلاب اسلامی داشته باشد.
اگرچه افراد متعددی در صدد نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری و خود را محق این پست می دانند اما با بررسی گزینه های احتمالی تنها فرد امتحان پس داده، انقلابی، اجرایی، پاکدست و به دور از فساد دکتر محمد است. با بررسی رزومه نامزدهای احتمالی تنها دکتر محمد است که  پیش فرض اصلی کارآمدی یعنی «کارایی در عمل» را به درستی تعبیر کرده است.
چرا می گوییم دکتر محمد کارآمدترین شخص برای ریاست جمهوری است، چون مفهوم کارامدی یک سری شاخص هایی دارد که با بررسی موردی آنها به این نتیجه خواهیم رسید.
۱- خدمت به مردم
روحیه‌ خدمت‌ رسانی به مردم، اصلی‌ ترین شاخصه‌ کارآمدی در نگاه بنیانگذار انقلاب و مقام معظم رهبری است. اگر عصر امام خمینی، عصر تأسیس، تثبیت و چارچوب‌بندی اولیه‌ نظام اسلامی بوده، عصر رهبری انقلاب، عصر پیش بردن این بنای عظیم است. در گام دوم انقلاب تاکید اصلی بر روحیه «جوانگرایی» در عین تعهد می باشد. دکتر محمد که از سال ۱۳۹۷ مسئول قرارگاه خاتم الانبیا شده، در این مدت دوساله دستاوردهای عظیمی برای پیشرفت کشور داشته است.
 طبق گفته دکتر محمد قرارگاه خاتم الانبیا ۲۸۵ پروژه در سراسر کشور دارد که کارکردهای آن هرسال نسبت سال های گذشته به بیش از ۲ برابر افزایش پیدا کرده است. مهمترین پروژه های ملی تکمیل شده یا در دست اجرا به شرح ذیل است:
* به آب اندازی نفتکش ۲۵۰ متری افراماکس.
تکمیل ۱۱ پروژه در شهر اراک و شاخص ترین آن آزادراه تهران-ساوه.
* اجرا و تکمیل فاز ۴ پالایشگاه ستاره خلیج فارس با مالکیت، ساخت و تامین مالی ۴۶۰م یورو توسط قرارگاه.
* پرداخت هزینه گازکشی ۲ هزار منزل روستایی خراسان شمالی.
* اختصاص و اجرای ۲۳ میلیارد تومان برای محرومیت زدایی در کرمان.
* تکمیل راه آهن خواف_ هرات به طول حدود ۲۲۵کیلومتر.
۲-داشتن روحیه تلاش برای رفع مسائل
روحیه‌ جهادی نقطه‌ مقابل تنبلی، خستگی و بی‌ حوصلگی در مدیریت است. نگاهی مدیریتی که اصلاً افق دیدش این نباشد که باید تمدن نوینی برپا کرد، هیچ‌ گاه به‌دنبال کارهای نوین، ساختن الگوهای بومی مدیریت برای حل صحیح مسائل، استفاده از ظرفیت‌ های داخلی، استفاده از نیروهای جوان و تازه‌ نفس و... نخواهد بود. حتی به‌ دلیل تنبلی شاید در امور جاری و به‌ اصطلاح روتین نیز سستی داشته باشد؛ مصیبتی که درحال‌حاضر قوه‌ مجریه‌ کشورمان را به خود گرفتار کرده است.
بهترین نمونه این روحیه، ساختِ نفتکش ۱۱۳ هزارتنی افراماکس در اوج تحریم ها در مدت دوسال گذشته و با وجود همه تحریم ها و فشارها با مهندسی و تکنولوژی ایرانی.
۳-صداقت در وعده به مردم
یکی از شاخص‌های کارآمدی، صداقت در وعده به مردم است. نداشتن صداقت سبب بی‌اعتمادی مردم و کم‌فروغ شدن کارآمدی می‌شود. مهمترین رکنِ صحبت های دکتر محمد اتکا به داخل است، این مهم اگرچه در قرارگاه صورت گرفته، اما در آینده نزدیک و تکیه بر قوه اجرایی کامل تر خواهد شد. دو نمونه مهم می توان به خودکفایی در ساخت انواع شناورها و تکمیل زنجیره ارزش در صنعت دریایی اشاره کرد.
۴-پاک دستی«نداشتن فساد»

----------------------------
مهرشاد غفاری زاده
دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه اصفهان
نام شما

آدرس ايميل شما

تهران
Iran, Islamic Republic of
به نظر بنده هم دکتر سعید محمد با توجه تحصیلات مرتبط با حوزه زیرساخت کشور و ساده اجرایی خیلی خوب و مهم تر از همه پاکدستی
بهترین گزینه برای ریاست جمهوری هستند
امین الله
Iran, Islamic Republic of
متن و نوشته بسیار عالی
کاش یکی بیاد که به داد مردم برسه و مارو از این بدبختی نجات بده
علی
Iran, Islamic Republic of
ها بله ها بهترین گزینه هستند این از کجا سر در اورد
Iran, Islamic Republic of
همین دکتر سردار که در مدحش مرثیه سراییدی، برو ببین طی این دوسال باامدنش سهامدارای صدرا را چقدر بدبخت کرده
طی این دوسال و بااینهمه رشد بورس، سهم صدرا از سهمای بازار بوده
خیز اصولگرایان برای صندلی شهردار

خیز اصولگرایان برای صندلی شهردار

شاید کمتر کسی در کشور وجود داشته باشد که در همه حوزه‌ها کار کرده است. اینکه کسی بگوید ...
انتخابات ۱۴۰۰ با قانون فعلی؟!

انتخابات ۱۴۰۰ با قانون فعلی؟!

نمایندگان مجلس که به‌جای بررسی لایحه کارشناسی‌شده دولت ترجیح دادند طرحی سیاسی و در جهت ...
تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

ورود ارز ناشی از صادرات نفت و گاز و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی، نزدیکترین و کوتاه‌ترین ...
1