تاریخ انتشار
جمعه ۴ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۴۴
کد مطلب : ۴۲۵۹۱۹
کبنا بررسی کرد

تکلیف واکسن آنفلوآنزا در کهگیلویه و بویراحمد چه می‌شود / چه کسانی واکسن بزنند

۰
تکلیف واکسن آنفلوآنزا در کهگیلویه و بویراحمد چه می‌شود / چه کسانی واکسن بزنند
کبنا ؛رئیس سازمان غذا و دارو  در حالی که می‌گوید: 2 میلیون و 500 هزار دوز واکسن آنفلوآنزا تحویل معاونت‌های بهداشت سراسر کشور شده، محمد مهدی بانشی معاون شبکه بهداشت کهگیلویه و بویراحمد اظهار می‌دارد، هنوز سهم استان کهگیلویه و بویراحمد مشخص نشده است. لازم است با توجه فرهنگ حاکم بر استان و رفتارهای سنتی، عشیره‌ای و قبیله‌ای مسئولان کهگیلویه و بویراحمد در این باره چاره‌اندیشی کنند که برای توزیع این واکسن با مشکل مواجه نشوند.
محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو در شبکه خبر با بیان اینکه تزریق رایگان واکسن از فردا برای گروه‌های حساس آغاز می‌شود، اظهار داشت: از فردا در مراکز بهداشت برای گروه‌های حساس از جمله زنان باردار، بیماران مزمن و صعب‌العلاج و کادر درمان تزریق واکسن آنفلوآنزا به صورت رایگان صورت خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا در مدت زمان کوتاهی خاصیت خود را از دست خواهد داد گفت: در روزهای آتی و در فاز بعدی با توزیع واکسن در داروخانه‌ها افراد بالای ۶۵ سال، و کودکان بین شش ماه تا پنج سال می‌توانند واکسن دریافت کنند. هر عضو خانواده می‌تواند با مراجعه به داروخانه و با کارت ملی اعضای خانواده ۳ واکسن دریافت کند.
 شانه‌ساز افزود: در فاز بعدی توزیع واکسن برای افراد عادی صورت می‌گیرد. در گام اول ۲.۵ میلیون دوز واکسن به خانه‌های بهداشت تحویل داده شده که تزریق آن رایگان است.
 رئیس سازمان غذا و دارو گفت: برنامه ریزی برای واردات ۱۵ تا ۱۶ میلیون واکسن انجام شده است و به نظر می‌رسد این تعداد واکسن برای نیاز کشور کافی باشد به دلیل اینکه طی ماه‌های گذشته مردم یاد گرفته‌اند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند لذا پیش بینی می‌شود شیوع آنفلوآنزا کم باشد.
 وی گفت: واکسنی که با ارز نیمایی تهیه شده با قیمت 42 تا 45 هزار تومان به دست نیازمندان خواهد رسید البته اولویت تزریق با افرادی است که در گروه خطر قرار دارند.
 وی با اشاره به تولید واکن آنفلوآنزا در کشور گفت: شرکت تولید کننده تلاش کرد آزمایشات بالینی را در تابستان انجام دهد اما موفق به انجام این کار نشد و امیدواریم به زودی این واکسن نیز به بازار عرضه شود.
 رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسشی درباره میزان تزریق این واکسن گفت: هر فرد باید یک دوز از این واکسن را تزریق کند و این واکسن تاثیری در پیشگیری از ابتلا به کرونا ندارد.
 وی با بیان اینکه در سامانه تیتک وضعیت توزیع واکسن رصد خواهد شد گفت: از این طریق امکان فروش واکسن در بازار آزاد یا قاچاق آن بسیار محدود خواهد شد. شناسای یکتای نصب شده روی واکسن کاملاً مشخص می‌کند که واکسن از کدام مرحله توزیع به بازار آزاد وارد شده است و با این برنامه جزو معدود کشورهایی هستیم که امکان نظارت خانه به خانه داروها را خواهیم داشت.
 رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در آینده اقدامات موثرتری در زمینه رصد داروها انجام می‌شود گفت: وقتی بیمار شناسایی شود و داروی مورد نیاز بیمار شناسایی شود توزیع دارو در نزدیکترین داروخانه انجام می‌شود و دیگر نیازی نیست بیمار از اقصی نقاط استان‌ها برای دریافت دارو به داروخانه خاصی مراجعه کنند با این برنامه از نظر اقتصادی به بهره‌وری بیشتری خواهیم رسید و در وقت بیمار نیز صرفه‌جویی می‌شود.
 
محمد مهدی بانشی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در آخرین ستاد مقابله با کرونا که روز پنجشنبه (3 مهر ماه 99) در خصوص تهیه و تامین واکسن آنفولانزا در استان توضیحاتی داد و اظهار داشت: هنوز سهمیه واکسن آنفولانزای استان مشخص نشده است.
بانشی گفت: وقتی سهمیه استان کهگیلویه و بویراحمد مشخص شد به همراه تعزیزات، صمت و معاونت غذا و داروی علوم پزشکی جلسه‌ای برگزار خواهیم کرد و اولویت‌ها بررسی خواهند شد.
این مسوول گفت: گروه‌هایی را که به تزریق واکسن آنفولانزا نیاز دارند مشخص خواهیم کرد و تک به تک کسانی را که نیاز به این واکسن دارند در اختیار خواهیم گذاشت.

واکسن آنفلوانزا برای چه کسانی توصیه نمی‌شود؟
 
واکسن آنفلوانزا با فرارسیدن پاییز برای افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای توصیه می‌شود، اما آیا تزریق این واکسن برای همگان ضروری است؟
به گزارش کبنا، امسال پاییز با همزمانی آنفلوآنزا و کرونا به اذعان پزشکان و متخصصان پیش بینی می‌شود که پاییز سختی پیشِ رو باشد؛ از این رو مدتی است که توصیه‌هایی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا به جهت جلوگیری از ابتلا به این بیماری به گوش می‌رسد، اما نکته قابل توجه آن است که همه افراد نمی‌توانند اقدام به تزریق این واکسن کنند و محدودیت‌هایی برای دریافت آن وجود دارد.
 
موارد منع مصرف واکسن آنفلوآنزا
 افراد دارای سابقه واکنش‌های آلرژیک شدید (نظیر آنافیلاکسی) به واکسن و یا هر یک از اجزای واکسن، از دریافت واکسن منع می‌شوند. در گروه‌های زیر نیز واکسن آنفلوانزا باید با احتیاط و با تجویز و تحت نظر پزشک با تجهیزات کافی احیای قلبی ریوی تزریق شود:
 - افراد دارای حساسیت شدید به تخم مرغ (بروز کهیر شدید، تغییرات قلبی عروقی و افت فشارخون، دیسترس تنفسی، بروز علائم گوارشی و به طور کلی ایجاد واکنش‌های نیازمند به دریافت اپینفرین یا مداخالت اورژانسی طبی به عنوان واکنش‌های آلرژیک شدید یا حساسیت شدید تعریف می‌شوند) این افراد باید با نظر پزشک اقدام به دریافت واکسن کنند و پس از دریافت واکسن به مدت نیم ساعت تحت نظر پزشک در یک مرکز مجهز قرار داشته باشند.
 - افرادی که سابقه آلرژی خفیف به تخم مرغ دارند یعنی فقط خارش و کهیر خفیف دارند می‌توانند واکسن آنفلوانزا دریافت کنند؛ اما توصیه می‌شود بیماران بعد از دریافت واکسن به مدت حداقل ۱۵ دقیقه در حالت نشسته یا خوابیده به پشت تحت نظر قرار گیرند.
 - افراد دارای سابقه بیماری گیلن‌باره در طی ۶ هفته پس از دریافت واکسن آنفلوانزای قبلی.
 - افراد دارای بیماری حاد متوسط یا شدید با یا بدون تب.
 بنابر اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در مواردی نیز واکسیناسیون تا زمان بهبودی حال عمومی بیمار باید به تعویق افتد.
به عنوان مثال بیماران مشکوک یا مبتلا به بیماری کووید-۱۹ تا زمان رفع علائم بیماری مجاز به دریافت واکسن آنفلوانزا نیستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
فایل های مرتبط
1