تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب : ۴۲۵۵۱۱
دبیر جبهه فرهنگی انقلاب در کهگیلویه وبویراحمد

حادثه عاشورا به عنوان یک حرکت عظیم هدایت گر باید زنده می‌ماند

۱
حادثه عاشورا به عنوان یک حرکت عظیم هدایت گر باید زنده می‌ماند
کبنا ؛«ستار هدایت خواه» امروز (23 شهریور) در ارتباط مجازی با کنگره بین المللی امام سجاد (ع) به میزبانی استان هرمزگان، اظهار کرد: در تحلیل زندگانی ائمه علیهم السلام و سیره آن بزرگواران یک اصل را نباید فراموش کنیم و آن اینکه امام محور هدایت عالم است و در درگیری بین جبهه حق و باطل، امام باید جبهه حق را ساماندهی و منسجم کند و در مقابل جبهه باطل ایستادگی و مقاومت جانانه داشته باشند.
 دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: همه ائمه اطهار (علیهم السلام) به اقتضای شرایط خود این رسالت الهی(هدایت جبهه حق و مبارزه با جبهه باطل) را به عنوان یک اصل اساسی به کار گرفتند و اینها به اقتضای شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی روش ها متفاوت بوده است.
 وی یادآور شد: هیچ کدام از ائمه ما در عرصه مجاهده و نبرد با باطل ذره ای کوتاه نیامدند و عقب نشینی نداشتند و همه در این میدان جانانه مبتنی بر عقلانیت بسیار عمیقی که هر امام از آن برخوردار بود ایستادند و مقاومت کردند.
 هدایت خواه با بیان اینکه امام خود مظهر عقل و عقل کامل است، اظهار کرد: اینکه گاهی ممکن است بعضی ائمه را به انقلابی و غیر انقلابی تحلیل کنند، این ناشی از عدم معرفت به نقش امام در عالم هستی است.
 دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اگر ما امام را با چنین جایگاهی پذیرفته باشیم و براساس مبانی اعتقادی شیعه جایگاه امام و محور ولایت و ساماندهی جبهه حق و مبارزه با جبهه باطل است، می توان زندگی ائمه علیهم السلام را به درستی تحلیل کرد.
 
وی تصریح کرد: امام سجاد (علیه السلام) به عنوان امام جامعه خود در یکی از سخت ترین شرایط بعد از حادثه عاشورا که با برخورد تند و خشن حکومت یزید، ایجاد رعب و وحشت شدید در میان مسلمانان و جامعه اسلامی کسی جرات کمترین مقابله و مقاومتی را با یزید نداشت و هیچ فرصتی برای امام نبود که بتواند آزادانه در مسجد بحث و درس را منعقد کند و معارف دینی را بیان کند، پا به عرصه گذاشت.
 هدایت خواه یادآور شد: امام سجاد (علیه السلام) براساس عقلانیت عمیق و تدبیر حکیمانه خود برای احیای معنویت جامعه اسلامی چند دوره بعد از رحلت پیامبر که به عنوان اساسی زندگی الهی و دینی بود زنده کرد و احیای گرایش به اهل بیت علیهم السلام بر محور عاشورا را بنیان گذاشت.
 دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه حادثه عاشورا به عنوان یک حرکت عظیم هدایت گر باید زنده می ماند، اضافه کرد: تلاش بنی امیه به ویژه یزید این بود که این حادثه تمام شده تلقی شود، ولی امام در این راستا نقش ایفا کرد و بسترسازی برای حرکت های آینده جبهه حق فراهم شد.
 وی خاطرنشان کرد: امام سجاد (علیه السلام) در راستای این اهداف سه اقدام اساسی انجام داد که اقدام نخست برای احیای معنویت، مساله «دعا» است؛ چون دعا سلاح مومن در مبارزه با شیاطین درون و بیرون است.
 هدایت خواه دعا را قالبی برای بیان معارف دینی دانست و ادامه داد: وقتی امام نمی تواند به صورت مستقیم با مردم سخن بگوید و معارف دینی را منتشر کند، قالب دعا را انتخاب کرد، چون دعا در عین حال که درخواست محسوب می شود، مشحون از معارف عمیق شیعی است.
 هدایت خواه ابراز داشت: امام حرف هایی که به صورت عادی نمی توانست بیان کند در قالب دعا بیان می کرد و علاوه بر این، دعا یکی از عوامل تهذیب نفس نیز است؛ یعنی در سایه ذکر عمیق ارتباط با حضرت حق، تزکیه باطل و تزکیه روح صورت می گیرد.
 دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: «صحیفه سجادیه» یک کتاب مشحون از معارف شیعی است که دعاهای عمیقی در زمینه های مختلف بوده و یکی از سلاح های ما در مبارزه با مشکلات و بی عدالتی ها و موانعی که بر سر راه جبهه حق ایجاد می شود، است.
 وی اقدام دوم امام سجاد (علیه السلام) را «گریه» دانست و اظهار کرد: امام برای اینکه حادثه عاشورا زنده بماند و مردم با اهداف فلسفه حرکت امام حسین (علیه السلام) آشنا شوند و از طرف دیگر تنفر شدید از عاملان این جنایت در مردم ایجاد شود و به تعبیر دیگر جبهه حق و باطل امام با گریه ساماندهی شود و نفرت از جبهه باطل و باطل گرایی به شدت در جامعه گسترش پیدا کند و انس و الفت و محبت و توجه به اهل بیت علیهم السلام محقق شود، گریه را انتخاب کردند.
 هدایت خواه تاکید کرد: حدود 35 سال زندگی امام سجاد (علیه السلام) بعد از حادثه عاشورا باعث شد تا معارف و حقایق جبهه حق و واقعه عاشورا بین مردم منتشر شود.
 مسئول دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: گریه امام صرفا جنبه عاطفی نداشت، بلکه این گریه جنبه سیاسی، تربیتی و اجتماعی داشت و این گریه اوج خباثت، جنایت، بی رحمی و انحراف بنی امیه را برای مردم بیان می کند.
 وی یادآور شد: گریه به عنوان یک ابزار و سلاح دارای مفهوم سیاسی بود و بیان مصیبت به آل الله و آمادگی برای درک مصیبت هایی که برای حق طلبان در قالب گریه و ذکر مصیبت بیان شد.
 هدایت خواه اقدام سوم و قابل تامل امام را حضور لشکری از مبلغین در عالم اسلام دانست و گفت: نقل شده امام تعدادی زیادی غلام می خرید و چون نمی توانست نشست هایی برای بیان معارف دینی برگزار کند، دست به این کار می زد.
 دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به موقعیت های جامعه و طبقه هایی که مورد ظلم واقع می شدند امام از این افراد استفاده و با تربیت و آشنایی آنها با معارف دینی، در اقصی نقاط عالم پراکنده می شدند و به عنوان سفیران تبلیغی امام سیره، منش و معارف را بین مردم گسترش می دادند و زمینه دانشگاه امام باقر (علیه السلام) و امام صادق (علیه السلام) را فراهم کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1