تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب : ۴۲۵۳۵۵
مدیرکل اموزش و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنا:

80 درصد مدارس عشایری کهگیلویه و بویراحمد مجهز به سیستم هوشمند هستند / سال گذشته هیچ دانش آموز عشایری مبتلا به ویروس نشد / همت معلمان عشایری برای ایجاد صمیمیت میان مردم روستایی

۰
80 درصد مدارس عشایری کهگیلویه و بویراحمد مجهز به سیستم هوشمند هستند
کبنا ؛اسماعیل رضایی مدیر آموزش و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار کبنا نیوز، گفت: 3333 دانش آموز عشایری در همه مقاطع تحصیلی تحت نظر آموزش و پرورش عشایر استان مشغول به تحصیل هستند، 465 معلم عشایری و  332 کلاس درسی داریم.
رضایی اظهار کرد: با توجه به اینکه مدارس عشایری ما کمتر از 10 نفر تا نهایتاً 15 نفره هستند، در تمام مدارس عشایری معلم‌ها بصورت حضور در کلاس‌های درس حضور می‌یابند. با توجه به پروتکل‌های بهداشتی، مدارس ما ضدعفونی می‌شود، دانش اموزان حضور فعال دارند. بیشتر کلاس‌های عشایری در فضای باز و در فضایی مفرح و زیر سایه درخت‌ها تشکیل می‌شود.
وی گفت: در برخی مناطق نیز کلاس‌ها در سیاه چادر تشکیل می‌شود. برخی معلم‌های ما با فصل کوچ عشایر بصورت سیار حضور پیدا می‌کنند. برخی معلم‌های ما در سمیرم مشغول به تدریس هستند و بعد به سمت استان کوچ می‌کنند.
80 درصد مدارس عشایری مجهز به سیستم هوشمند
مدیرکل آموزش و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: دو دبیرستان با خوابگاه‌های شبانه روزی داریم، هنوز خوابگاه‌ها را باز نکرده‌ایم، ولی دانش آموزان را برای اسکان در خوابگاه‌های شبانه روزی شیفت بندی خواهیم کرد.
رضایی گفت: از جمله موفقیت‌های آموزش و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد تجهیز 80 درصدی کلاس‌های ما به سیستم هوشمند است، تجهیزات کلاس‌های عشایری ما همپای مدارس شهری است، مدارس سیار نیز توسط راهبران آموزشی با استفاده از تجهیزات لبتاب اقدام به آموزش‌های نوین می‌کنند.
وی در خصوص برگزاری مدارس در شرایط کرونایی بیان کرد: در سال 98، با وجود ویروس کرونا و تعطیلی مدارس شهری، مدارس عشایری تعطیل نشد. در ایام کرونا کلاس‌ها زیر 5 نفر برگزار شد و هیچ دانش آموز عشایری مبتلا به ویروس نشد که از موفقیت‌های آموزش و پرورش عشایری محسوب می‌شود.
رضایی در خصوص سطح کیفی مدارس تیزهوشان اظهار کرد: دبیرستان نخبگان عشایر را داریم، معلمین این دبیرستان، اساتید دانشگاه هستند، خوابگاه برای این دبیرستان‌ها درنظر گرفته شده است، کسانی که در آزمون قبول شوند وارد مدرسه تیزهوشان می‌شوند.



باید در دل مردم عشایر باشیم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم
رضایی راز موفقیت خود در آموزش و پرورش عشایر را سه اصل عنوان کرده و گفت: صداقت، وحدت، راستگویی را سرلوحه کارمان قرار دادیم، رئیس و مرئوسی را قبول ندارم. ما باید با عشایر ارتباط داشته باشیم،  پشت میز نشستن فایده‌ای ندارد، باید در دل مردم عشایر باشیم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم. معلم‌های عشایری خشک و رسمی رفتار نمی‌کنند، گاها با ارتباطاتی که با مردم دارند مشکلات را حل می‌کنند. مثلاً در چند ساله‌ای که در زیلایی حضور داشتند معلم‌های ما به گونه‌ای ارتباط برقرار کرده‌اند که صمیمت میان مردم بیشتر شده است.
برخی دانش آموزان به دلیل فقر و مشکلات مالی ترک تحصیل کرده‌اند
وی افزود: عامل موفقیت ما صداقت ما است و این وحدتی که بین همکاران عشایری ایجاد شده، خداوند کمک کرده است.
رضایی در خصوص تعداد افرادی که ترک تحصیل کرده‌اند گفت: 18 نفر ترک تحصیل عشایری داریم، جامانده از تحصیل هستند. برخی از دختران عشایر در سن پایین ازدواج می‌کنند، در شهرهای دیگری ساکن هستند، با پیگیری‌هایی که کردیم، تعدادی از این افراد در همان شهر در کلاس درس حاضر شده‌اند، تعدادی هم وضعیت مالی خوبی ندارند و ممکن است ترک تحصیلشان به این دلیل باشد.
وی افزود: برخی از این دانش آموزانی که به دلایل فقر و مشکلات مالی ترک تحصیل کرده‌اند شخصاً پیگیری کرده‌ام، خانواده‌شان را به اداره بهزیستی معرفی کردیم، برای یکی از دانش آموزان شرایطی را فراهم کردیم که در مدارس خوابگاهی ما مشغول به تحصیل شوند. یکی دیگر از این دانش اموزان خانم را نیز به مدارس خوابگاهی معرفی کردیم، و همین دانش آموز با یادگیری مهارت‌های زندگی در جشنواره‌های کشوری هم مقام کسب کرد و در حال حاضر شرایط خوبی دارد.
مدرسه یادگیری محلی یکی از نیازهای آموزشی جوامع روستایی و عشایری
رضایی افزود: یک مدرسه یادگیری محلی از طریق نهضت سوادآموزی عشایر در زیلایی ایجاد شد، که در این مدرسه مهارت‌های زندگی آموزش داده شد، این افراد با توجه به مهارت‌هایی که یادگرفتند، اقدام به خرید چرخ خیاطی و ایجاد موسسه کردند، و پوشاک مورد نیاز منطقه خود را با قیمتی پایین‌تر از قیمت پوشاک شهری تأمین می‌کنند.
وی افزود: همین موسسه در حال حاضر اقدام به تولید ماسک می‌کنند و ماسک‌ها را بین روستاهای همجوار توزیع می‌کنند.
وی گفت: همچنین مهارت‌هایی کاربردی همچون پرورش قارچ، پرورش مرغ‌های بومی محلی به این دانش اموزان ارائه و مورد استفاده این افراد قرار گرفته است.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1